Ga naar inhoud

Waarom BMW betovert en Skoda niet


MarcoO2
 Delen

Aanbevolen berichten

geldt voor mij ook en ik denk voor veel Yeti rijders. Ineens zie je de auto die precies biedt wat je wilt en ook nog (enigszins) betaalbaar. Had mij ook niet uitgemaakt als het dezelfde auto, maar een ander merk tegen dezelfde prijs was geweest, dan had ik er ook voor gekozen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 118
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Over een ander boeg: doordat de Audi's zo duur verkocht worden wordt er binnen het VAG-concern geld gegenereerd, waardoor de Skoda's lekker gunstig kunnen worden aangeboden!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Namaak Audi 's zijn er nog niet, maar wel namaak Voutons en Ralph Lauren polo's etc...

En t wordt al vroeg aangeleerd, om erbij te horen moet je als kind op school in een bepaald merk lopen.

En om erbij te horen, koop je een ringenauto..

Stokpaardje van Erik ook denk ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Over een ander boeg: doordat de Audi's zo duur verkocht worden wordt er binnen het VAG-concern geld gegenereerd, waardoor de Skoda's lekker gunstig kunnen worden aangeboden!

In de industrie gaat het ook nog eens om de volumes. Audi zet niet zulke volumes weg als bijvoorbeeld VW. Maar het is bij de ontwikkelkosten van belang deze over een zo groot mogelijk aantal weer terug te verdienen, dan is het handig als je uit de "Baukasten" van volkswagen kunt hergebruiken. Early adoptors willen dan graag het allernieuwste hebben ook al heeft dat niet altijd het punt van noodzaak in zich ;). Voor die heeft vriend Volkswagen Audi in de aanbieding waar een relatief hoge marge aanhangt.

Die marge wordt echter wel berekend op basis van de aantallen (ontwikkelkosten/ aantal stuks mimus de kostprijs). De kostprijs van de onderdelen kun je echter flink drukken door meer te verkopen. Als jij bijvoorbeeld bij je lokale ijzerboer een pakje schroeven gaat halen ben je misschien een dubbeltje per schroef kwijt terwijl je voor een container vol nog maar 2 cent hoeft te betalen.. De marge die Audi draait op de premium modellen is met andere woorden ook veroorzaakt door de sullige merken Volkswagen, Skoda en Seat. Die verkoopvolumes zorgen ervoor dat er strakke prijzen kunnen worden uitonderhandeld bij de toeleveranciers. Audi alleen zou nooit die marges per auto kunnen halen omdat de onderdelen een stuk duurder zouden zijn. Kijk maar eens onder de motorkap van onze zeepkisten en let maar eens op de logo's, alleen maar volkswagen/ audi/ skoda en seat logo's.

Het heeft trouwens nog eens andere voordelen, logistiek bijvoorbeeld. Als jij met je skoda (als die kapot zou gaan..) bij de volkswagendealer komt is de kans groot dat ze alle onderdelen onder die motorkap gewoon op voorraad hebben. Door standaardisatie kunt je dus ook nog eens je bedrijfsproces optimaliseren. Big is beautiful.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Stokpaardje? Waar ik zo fel tegen ageer is al die marketing nonsenses. Dat zogenaamd je aangepraat wordt dat je iets perse zou willen en/of moeten omdat het beter voor je is... Wat een kul. Zeg nou gewoon dat je veel poen wilt verdienen, want daar gaat het om. Prima, maar verstop dat dan niet achter allemaal loze praatjes.

En volgens iemand anders hier zijn non-Audi's dus sulletjes. Whatever.

BTW: dat de verkoop van een gehypt merk betaald wordt met de volume verkopen van een 'gewoon' iets, is lang niet altijd geval. Juist (idd die investering in het nieuwste van het nieuwste, betekent dat de marges hoger moeten zijn).

Wat vaak vergeten wordt zijn de ontwikkelings (EN marketing) kosten van een product. Pure productie of onderdelenprijzen stellen weinig voor.

Want natuurlijk wel crap is, is dat de wisseling van hetzelfde oliefiltertje (immers hetzelfde motorblok bij alle VAG merken) bij Skoda goedkoper is dan bij Audi.

Of dat b.v. stoelverwarming in een volkswagen veel duurder is dan in een Skoda. (exact dezelfde componenten en aansturing)

Ik heb niks met merken, wel met kwaliteit/prijsverhoudingen... :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geplaatst: (aangepast)

Stokpaardje? Waar ik zo fel tegen ageer is al die marketing nonsenses. Dat zogenaamd je aangepraat wordt dat je iets perse zou willen en/of moeten omdat het beter voor je is... Wat een kul. Zeg nou gewoon dat je veel poen wilt verdienen, want daar gaat het om. Prima, maar verstop dat dan niet achter allemaal loze praatjes.

Ik ben het deels wel met je eens, Erik. Marketing slaat in de praktijk vaak zo ver door dat het bijna misleiding wordt. Maar van de andere kant: hoe stel jij je een wereld voor zónder marketing? Mogen er dan bijvoorbeeld geen reclames meer gemaakt worden? Of mogen er in reclames alleen nog maar feiten vermeld worden (waarvan je dan weer de discussie kunt voeren of die feitjes wel kloppen, denk aan verbruikscijfers)? Of zou een beetje marketing en reclame toch niet zo verkeerd zijn, maar moeten wij als potentiele kopers gewoon ook meer ons gezonde verstand gebruiken? En daarmee kom je direct weer op een ander lastig punt, want de praktijk heeft uitgewezen dat half nederland (bij wijze van spreken) geen gezond verstand heeft en alle crap als zoete koek slikt... ik ben er nog niet uit!

Want natuurlijk wel crap is, is dat de wisseling van hetzelfde oliefiltertje (immers hetzelfde motorblok bij alle VAG merken) bij Skoda goedkoper is dan bij Audi. Of dat b.v. stoelverwarming in een volkswagen veel duurder is dan in een Skoda. (exact dezelfde componenten en aansturing)Ik heb niks met merken, wel met kwaliteit/prijsverhoudingen... :P

Nu vergeet je natuurlijk wel iets. In een kostprijsberekening van een product zijn componenten en aansturing niet bepaald de enige onderdelen die de prijs bepalen. Ook de verkoopkosten en personeelskosten en niet te vergeten de marketingkosten zitten in de kostprijs verwerkt. Als ik de gemiddelde zelfstandige Skoda- of Audidealer naast elkaar zet, dan denk ik dat juist die kosten bij Audi fors hoger liggen dan bij Skoda. Het pand is duurder, het personeel is duurder, er wordt meer geld besteedt aan marketing, noem maar op. Uiteraard kun je zeggen `laat dat dan weg, zet iedereen in een even duur pand en laat die marketing gewoon vallen´. Maar feit is dat die kosten wel deel uitmaken van de kostprijs en dat de realiteit is dat de verschillen in propositie per merk ook wel zullen blijven. En dan zijn we weer terug bij het eerste punt hierboven... ;-)

ps: leuk discussieonderwerp dit!

aangepast door MarcoO2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Of zou een beetje marketing en reclame toch niet zo verkeerd zijn, maar moeten wij als potentiele kopers gewoon ook meer ons gezonde verstand gebruiken?

Tja een 'beetje' klinkt redelijk, maar men kan (dankzij de invloed van de angelsaksische wereld) geen maat meer houden.

Alles moet maar in de overtreffende trap en daar zijn velen inmiddels zo murw door geworden dat men het gewoon is gaan vinden.

Van wasmiddelen dat altijd weer witter wassen, tapijtverkopers die ALLEEN maar dit weekend korting geven (het hele jaar door), keukens waar je steeds meer onnodige zooi bij cadeau krijgt (je gelooft het zelf), auto's waarmee je bespaart (? je bespaart NOOIT en te NIMMER met auto's, je geeft altijd geld uit!), chemische yoghurtjes met achtbaanbacteriën (die links, rechts en over de kop draaien) waar je ingewanden blij van zouden worden. etc etc.

Nu vergeet je natuurlijk wel iets. In een kostprijsberekening van een product zijn componenten en aansturing niet bepaald de enige onderdelen die de prijs bepalen. Ook de verkoopkosten en personeelskosten en niet te vergeten de marketingkosten zitten in de kostprijs verwerkt.

Dat vergeet ik zeker niet. Maar cut die crap. Ik was vanochtend bij de Skoda dealer (die vroeger zo gewoon was). Nu ligt er ineens andere vloerbedekking en er staat een luxe bureau voor de nieuwe GlaPaJo verkoper. En op de fris geschilderde muur staat een kreet "Doe alsof u thuis bent!" Waar slaat dat op? Wordt ik nu sneller/beter geholpen? Nee dus, want vanochtend was ik weer voor niks (ondanks die belofte van vorige week, "kom vrijdag maar langs") En hebben ze pas over 3 weken weer tijd.

...het personeel is duurder

Is dat zo? Verdient de monteur bij Audi meer dan bij Skoda? Ik betwijfel het...

Er is één oplossing: schrap gebakken lucht, schrap de GlaPaJo's, en gebruiken uwen gezonden ouderwetschen boeren verstand. :doh2:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hahahaha ja, die kreet heb ik inderdaad nooit begrepen!

Ik snap wat je bedoelt te zeggen Erik, maar ik blijf er toch wel wat anders tegenaan kijken. Ik ben toch meer van de "eigen verantwoordelijkheid". Maar dat wij hier verschillend instaan, wisten we natuurlijk al langer! ;-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe