Ga naar inhoud

Wielbouten controleren van tijd tot tijd


EdK
 Delen

Aanbevolen berichten

Afgelopen weekend een lang weekend op pad geweest met de Yeti richting Wales en bij thuiskomst er weer een 16 a 1700 Km bij gereden.

De heenweg is op uitzondering van een bejaarde op de weg die een idiote handeling maakte waardoor ik met haar en nog een ander met zijn drieën op twee rijstroken met een gangetje van 70 Mijl reden en allen gelukkig zonder verdere kleerscheuren of verdere schade's onze weg hebben kunnen vervolgen.

Maar goed je hart zit weer eens in je keel op dat en een extra rustpauze is dan geen overbodige luxe.

 

Maar goed dit heeft niets te maken met de topic tekst die op de terugweg slaat.

halverwege de rit terug op de M4 had ik een raar trillend geluid in de cabine wat bij remmen weer verdween.

Dus maar eens langs de kant van de weg voor een snelle controle van de banden en wielen , maar op dat moment niets te zien in de vorm van een lekke band of zachte band of iets dergelijks.

Dus nog onder de motorkap gekeken of daar iets te zien was , daar geluid traceren toch altijd moeilijk is om te weten waar het vandaan komt.

Maar ook niets.

Dus weg maar vervolgd en geluid bleef hetzelfde en werd niet erger en zo in Folkstone terecht gekomen. Nadat ik de trein ben opgereden nogmaals eens goed rond de wagen gelopen en onder de wagen gekeken en een hollander die twee wagens achter me stond heeft na uitleg van mij waarom ik onder de wagen lag ook nog meegekeken waar het probleem kon liggen. Maar ook hij zag eigenlijk niets !

Dus beide hadden zoiets van misschien dan een wiellager wat vervangen moet gaan worden omdat die rot is.

Affijn in Calais aangekomen weer de weg op en rijdens op de snelweg werd het trillen eigenlijk alleen maar erger en vooral als ik gas losliet en op motor afremde, remde ik dan bij dan was het trillen weer weg.

Daar ik niet gelukkig was met dit euvel ben ik in België bij oost duinkerke maar weer een parkeerplaats opgereden met het idee en nu moet ik het vinden al sta ik vannacht hier nog.

Wel na 1 minuut had ik het euvel gevonden hoor, ik miste linksvoor gewoon een wielbout.....en deze bleek niet afgebroken te zijn maar simpelweg eruit getrilt te zijn.

Dus kofferbak open en momentsleutel met dop 17 erbij gepakt en het zakje met reserve wielbouten dat ik heb door de anti diefstal bouten die ik in begin heb aangeschaft.

En ik blijk echt massel gehad te hebben , want buiten de bout die dus ergens in Engeland of Frankrijk op de weg ligt bleken er nog twee bouten volledig los te zitten.

Dus na nieuwe bout geplaatst te hebben en alle 5 op moment weer aangedraaid te hebben meteen de andere 3 wielen gecontroleerd en deze zaten allen nog gewoon goed vast zoals behoort.

 

Voor mij blijft het nu een raadsel hoe deze bouten zijn losgekomen en alleen op mijn linkervoorwiel.

Weet 110% zeker dat ik bij de bandenwissel naar zomerbanden dat ik alle wielen en bouten heb aangetrokken met de kruissleutel en momentsleutel ( 120Nm )

De bouten zijn niet ingevet zoals sommige nog wel eens denken dat dat moet.

Affijn na alles aangetrokken te hebben de boel weer opgeruimd en de rit door België en Nederland zonder problemen voortgezet.

En van het weekend ga ik preventief toch nogmaals mijn bouten controleren, want moet er niet aan denken dat ik het niet had gevonden en ik ergens onder weg de eerste Yeti met drie wielen had gehad...

 

 

Dus voor een ieder die hier leest, controleer eens je wielbouten als je even tijd hebt.

Ik weet het ze behoren niet los te komen maar het gebeurd blijkbaar toch wel eens...

En je kunt het dus beter voorkomen dan de gevolgen te ondervinden..

Link naar reactie
Delen op andere sites

't Blijft mensenwerk... je hoeft er maar één net niet lekker vastgezet te hebben, en de rest trilt vervolgens vanzelf los. Wel mazzel inderdaad, want je wilt echt geen wiel verliezen op volle snelheid,....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan het kopervet er nog iets mee te maken hebben?

 

(ik probeer maar mee te denken hoor...)

Nee, gebruik zeker geen vet op de wielbouten die gaan er droog in.

Gebruik het alleen op de contactvlakken tussen het wiel en de plaat waar je het wiel tegenaan bout die van staal is.

Blijft mensenwerk... je hoeft er maar één net niet lekker vastgezet te hebben

 

Tsja dit is enige wat ik me kan voorstellen.

Maar bij een bandenwissel die ik altijd zelf doe trek ik de boel altijd twee keer aan met de moment sleutel

Dus bij de montage van winter naar zomerband en andersom , en dan rij ik meestal ff een ritje van een 20 Km waar de boel zich kan zetten en hierna trek ik ze nog even na met de momentsleutel.

 

Maar goed het is me overkomen en zal de eerste tijd toch frequenter de boel nalopen en voor de rest ben ik blij dat ik het nog net op tijd het probleem heb gevonden en niet dat ik opeens door me voorwiel ingehaald was en al mijn stuurkunsten had moeten inzetten om tot stoppen te komen ....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ed als ik het goed begrijp, gebruik je vet tussen de wielnaaf en de velg? Misschien de naaf iets te ruim ingesmeerd, en heeft een wielbout vet 'gepakt' vanaf de wielnaaf?

Een andere logische verklaring: misschien is je auto in de garage geweest voor APK, wiel eraf geweest voor balanceren, of om iets te checken? Het is in elk geval onlogisch dat 3 wielen netjes vast zitten, en bij één wiel meerdere bouten los gekomen zijn.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ook kan....iemand wilde je velgen jatten en heeft zijn werk niet kunnen voorzetten omdat hij misschien betrapt werd?

Of iemand die jou kent van het vliegeren wilde je een loer draaien!

Ik wil je dus niet op de kast jagen, Ed. Maar moet je hier ook geen rekening mee houden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat vet komt onder druk, en dan kan verspreid het zich wat. Daarbij kan het kan misschien ook door warmte dunner worden, waardoor het bij stilstand naar beneden loopt / kruipt?

 

 

Onderstaande van Cordoba is een rake opmerking overigens. 

Het is in elk geval onlogisch dat 3 wielen netjes vast zitten, en bij één wiel meerdere bouten los gekomen zijn.

Dat wijst niet in de richting van kopervet, want daar heb je alle wielen mee gedaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, ik kan dat beamen vanuit vliegongevallen onderzoek. Op het gebied van vliegveiligheid is alles zo veel mogelijk dichtgetimmerd qua procedures e.d. Ook wat betreft onderhoud. En ondanks dat monteurs volledig te goeder trouw hebben gehandeld en volkomen zeker menen te zijn dat alles volgens voorschrift is gelopen, komt het voor dat er op dat vlak toch iets niet goed is gegaan. Overigens spreekt men in veiligheidskringen dan bewust liever niet van human error maar van de human factor. Er is slechts zelden sprake van nalatigheid oid.   

aangepast door Rosinfield
Link naar reactie
Delen op andere sites

Met stalen velgen bereik je het net zo makkelijk, alleen is het bij stalen velgen niet zo boeiend (bij lichtmetaal kun je de velgen soms makkelijk beschadigen bij een (veel) te hoog aantrekkoppel, en daar kunnen weer gevolgen uit voortvloeien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hm..... Wat een rotidee. Dan ga ik ook eens checken.

 

Kijk dit is nu wat ik met mijn topic probeer te bereiken

Niet dat ik jullie bang probeer te krijgen , maar meer van controleer eens even you never now.....

 

gebruik je vet tussen de wielnaaf en de velg? Misschien de naaf iets te ruim ingesmeerd, en heeft een wielbout vet 'gepakt' vanaf de wielnaaf? Een andere logische verklaring: misschien is je auto in de garage geweest voor APK

 

Ja gebruik kopervet, en de twee losgetrilde maar niet verdwenen wielbouten waren zo en zo droog.

De plek waar wielbout was verdwenen heb ik nieuwe ingedraaid en weer losgedraaid en was kurkdroog.

Had ik een vette bout er dan uitgedraaid dan had ik de oorzaak en reden geweten en me zelf onder den ballen kunnen trappen.

 

En de APK met grote beurt is uitgevoerd met winterbanden er nog onder dus daar kan het niet aan liggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

:angry: Dit haat ik: zaken waar niet een overtuigende logische verklaring voor is. Ik heb inderdaad de verklaring van Marco gelezen, en ik heb geen betere verklaring, maar ik geef de voorkeur aan iets meer zekerheid over de juiste verklaring.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tsja wat dacht je dat ik op dit moment hierover denk ?

Als techneut wil je de oorzaak weten, en als alle logische dingen als vet etc als niet oorzaak kunnen worden bestempeld en je niet aan een zieke

geest van iemand wil denken die iets heeft losgedraaid dan is het erg irritant dat je de juiste reden niet boven water krijgt.

 

En losdraaien door derde geloof ik niet echt want er zitten van die kunstof wielkapjes over de bouten en daar heb je een speciaal tooltje voor nodig om ze onbeschadigd te verwijderen.

Dus tsja tell me..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou de Belgische wegen zullen het ook wel niet zijn..........................al men weet nooit :)

In ieder geval ga ik hier bij mijn wagens maar eens de controle doen dit weekend.

Het rare van een mens is als wij op reis gaan ik dit steeds nakijk en anders niet, zou er beter een gewoonte van maken om dit minstens twee maal per jaar te controleren.

En een paar reserve bouten in de wagen leggen men weet nooit.

aangepast door Snelle
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo Ed, dat is een eng verhaal. Je hebt net op tijd het probleem gevonden, want als een voorwiel er af loopt, krijg je de auto vast niet meer onder controle.

Inderdaad Kees, en op moment van ontdekken ga je het probleem oplossen, maar later onderweg nadat alles weer goed zat, dan ga je nadenken wat er had kunnen gebeuren als je een tankstation verder was doorgereden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe