Ga naar inhoud

KESSY


Rodric
 Delen

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Sinds ruim twee jaar heb ik problemen met het KESSY van mijn Skoda. De wagen had stroomverlies, volgens de garage door het blijven branden van de voetverlichting. Men heeft toen een software-update gedaan, genoteerd in het onderhoudsboekje onder de naam: Aktie 70E8.

Vanaf de update herkende de wagens onze sleutels niet meer. Groot probleem, aangezien de wagen enkel gestart kan worden na een druk op de start/stop knop. De wagen start dus niet, enkel na herhaaldelijk proberen.

In de twee jaar dat ik met het probleem zit, is de wagen 8x bij de garage geweest om via de juiste diagnoses tot een oplossing te komen. Er is al van alles geprobeerd: sleutels coderen, sleutels vervangen, antennes vernieuwen, stuurdozen vervangen,...

De wagen staat sinds 13 januari bij de garage. In opdracht van d' Itteren (die ik ingeschakeld heb), voert de fabrikant in Duitsland nu allerlei controles uit. Dat duurt dus nu al meer dan een maand.

Ik sta met mijn rug tegen de muur: ze kunnen het probleem niet vinden/ oplossen, en ik kan de wagen niet verkopen ( een kandidaat-koper heeft geen interesse als de wagen aangeeft dat de "sleutel niet herkend" is en dus niet start.).

 

Heeft er iemand ervaring met dit probleem (hopelijk niet?!)?

Kan iemand adviseren welke stappen ik nog kan ondernemen?

 

Dank!
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tsja vervelende situatie, maar je zou zeggen hoe moeilijk kan het wezen !!??

Als de problemen gekomen zijn na de update vanwege de voetverlichting.

en men daarna allerlei modules / sleutels etc is gaan vervangen zonder resultaat

Dan zou je toch zeggen dat de boordcomputer zelf, die volgens mij niet is vervangen uit je verhaal opmakend de volgende stap.

Die regelt uiteindelijk alle functies dus ook het starten van de wagen nadat hij via de databus van de kessymodule de opdracht krijgt om te starten.

En als hij dus nu al een maand bij de importeur staat zou ik toch eens vragen of die al eens is vervangen en of de boel is getest hierna.

Want als ik je verhaal zo lees dan verdenk ik die update ervan dat die één en ander door de war heeft geschopt in de firmware van de boord computer......

Link naar reactie
Delen op andere sites

EdK,

Dank je voor de reactie! Het klinkt allemaal voor de hand liggend, dat vinden wij ook! Maar waarom wordt het probleem dan niet opgelost?! De wagen staat bij de garage, en we hebben de indruk dat ze er niet veel mee aan het doen zijn

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tsja al die elektronica is wel leuk maar zodra er problemen zijn lijkt het er op dat menig monteur die vaak mechanisch is opgeleid er niet meer uitkomt als het om de elektronica gaat

En wat ze dan vaak maar gaan doen is modules vervangen in de hoop dat het hierdoor komt.

En zodra dit niet helpt ( vaak lost men het hiermee wel op ) dan staan ze voor een probleem.

 

Ga nu niet denken dat ik de oplossing weet want ook die weet ik niet vanuit me stoel. Maar het is natuurlijk van de zotte dat het allemaal zolang moet duren ondanks dat je waarschijnlijk wel een vervangende wagen mee krijgt etc

Maar ja dit is nooit goed genoeg dan je eigen wagen zonder problemen....

 

En vanuit deze luie stoel hier kan ik je alleen maar succes wensen en eventueel met je rechtsbijstand verzekeraar overleggen indien je die verzekering hebt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag nog maar eens contact opgnomen met D'Ieteren. Onze wagen is nog steeds niet gemaakt :( . Nu blijkt er een andere Skoda bij hen te staan met net hetzelfde

probleem. Deze Skoda gaan ze nu herstellen en testen. En als dat goed bevonden is, gaat onze garage eens aan onze wagen beginnen...

Volgens de medeweker zal het nu nog max. 2 weken duren. We zijn benieuwd, hebben er nog weinig vertrouwen in.

 

Hebben voor dit soort zaken geen recht op de rechtsbijstand van de verzekering (volgens Touring).

Dossier voor de vrederechter (bemiddelingspoging) is in de maak, jammer dat het waarschijnlijk zo ver moet komen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vervolg:

 

Daarstraks telefoon gekregen van onze eigen Skodagarage. Ze vragen de toestemming om de wagen op 10 maart naar D'Ieteren te mogen vervoeren zodat ze daar nog allerlei testen kunnen doen (zij zouden in verbinding staan met de fabrieken en dus een oplossing kunnen vinden...).

Aangegeven dat ik afgelopen maandag contact met hen gehad heb, en het hele verhaal gedaan (zie hierboven). Nu hebben ze, volgens onze garage, bij D'Ieteren zoveel aan die andere wagen vervangen, dat ze niet meer weten welk onderdeel tot de oplossing geleid heeft (want die wagen is nu gemaakt). Moeten wij op ons werk eens proberen!!!

Dus gevraagd wanneer ze gaan toegeven dat ze het probleem en de oplossing niet kunnen vinden, als antwoord gekregen dat ze blijven zoeken.

Bevestigd dat de wagen naar daar mag getransporteerd worden.

 

Contact gezocht met D'Ieteren om het verhaal van de andere wagen te checken en om te vragen waarom het transport pas voor 10 maart zou zijn, maar aangezien het vrijdagnamiddag is krijgen we daar natuurlijk niemand aan de telefoon.

Dan maar maandag terug bellen met een ultimatum: maandag 16 maart onze wagen hersteld terug, anders stappen we naar de rechtbank.

 

:angry: !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, Misschien is het met het oog op arbeidsloon - en ook de wachttijd van de klant - wel het meest efficiënt om als een vervanging niet heeft geholpen niet weer het oude onderdeel terug te zetten. Behalve als er meerdere wagens met dit probleem zitten, dan kunnen ze het beter even goed uitzoeken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

We hebben zoveel vervangen dat we niet meer weten welk onderdeel de oorzaak is .....

Tsja daar leer je dan lekker veel van als monteur als je dus maar blind gaat vervangen..

 

En hoe nu om te gaan met de kosten, want er zijn zeg maar 5 modules vervangen en 1 moet de uiteindelijke oorzaak zijn.

Maar de monteur weet niet meer welke dat moet zijn...dan maar de 5 nieuwe onderdelen in rekening brengen ?

Of de goedkoopste of de duurste module met alle arbeidsuren.....

 

En dan ga ik er in dit geval even van uit dat er geen garantie meer zou zijn.....

Affijn voor jou hoop ik dat t probleem nu snel is verholpen en dat je weer snel in je eigen wagen zonder verdere problemen kunt rijden...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Ik hoop dat het probleem voor Rodric nu opgelost is.

Als hart onder de riem: er lopen er hier en daar ook nog echt goede techneuten die heel diep kunnen graven.

 

Mijn fabia is onlangs ook een dag bij de dealer geweest waarbij er meer dan een A4 volgeschreven is met zaken die onderzocht zijn.

Vreemde storingen; 2 keer totaal geen reactie op het gas, zonder storingmeldingen en een keer slecht/niet schakelen waarbij wel alle lampjes aan gingen... De vakman heeft lang met mij gebeld en zeer veel uitgelegd, en werkelijk van alles is uitgelezen en onderzocht (ongelooflijk wat de juiste persoon allemaal te weten kan komen zo). Uiteindelijk blijkt een slechte stekerverbinding (spel check zegt stekkerverbinding, maar dat is eigenlijk Duits voor onze stekers) van mijn JD tuning de boosdoener.

 

Dit onderzoek en een dagje Rapid sturen, was service! (gratis dus)  en dat voor een auto van 2010. Het kan dus wel!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag eindelijk een mail met overzicht van de uitgevoerde werken gekregen van de garage.

 

-         11/03/2013        Update van stuurdoos stoelinstellingen

-          05/05/2014        Boordnetregelapparaat vervangen

-          23/10/2014        Antenne in middenconsole vervangen

-          01/12/2014        Stuurdoos start  en toegang vervangen

-          25/02/2015        Stuurdoos stuurkolomregeling vervangen

-          27/02/2015        Instrumentenpaneel vervangen

 

Komen daar nog bij: sleutels coderen, batterij sleutels vervangen, opnieuw coderen, nieuwe sleutels bestellen,...En hierbij telkens de wagen een aantal dagen bij de garage...

 

Wordt vervolgd...

 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Een vraagje aan jullie:

Vrijdag hebben we een andere vervangwagen gekregen aangezien onze eigen skoda nog niet gemaakt is en het leasecontract van de vervangwagen die we hadden afliep.

De eigenaar/baas van onze Skodagarage heeft voorgesteld om een nieuwe wagen te leveren, aangezien die van ons niet hersteld kan worden.

Nu wordt van ons verwacht dat wij ook een deel van de nieuwe wagen betalen. Maar: de facturen van de herstellingen moeten we niet betalen. Het is ook niet onze fout dat de wagen niet gemaakt kan worden, en we zijn dus ook niet van plan om te betalen aan een nieuwe skoda. Dan moeten ze maar zien dat ze de onze herstellen.

Kunnen we deze stelling aannemen? Wat is jullie mening hierover?

Dank!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tsja... lastig! "dan moeten ze maar zien dat ze 'm herstellen" is makkelijk gezegd, maar (zo blijkt) lastiger te realiseren. In Nederland is het zo dat als een leverancier geen deugdelijk product levert, hij (uiteindelijk) een vervangend product mag leveren. Als je daar als consument door bevoordeeld wordt (in dit geval omdat je gewoon een veel nieuwere auto onder de kont krijgt), mag daar een vergoeding voor gevraagd worden. Een dergelijke bijbetaling is naar Nederlands recht niet ongewoon. De vraag is dan altijd wel hoe groot die bijbetaling dan mag zijn. 

 

Overigens is het niet hoeven betalen van de herstelfacturen niet meer dan logisch: die kosten zij te wijten aan het leveren van een ondeugdelijk product, en niet aan jouw handelen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag nog maar eens contact opgenomen met onze garagist en met 'd Itteren, met een vraag om de eventuele bijbetaling te verduidelijken.

Komt op het volgende neer: de dagwaarde van onze Superb is nu +/- 15.000euro. Stel dat we een nieuwe Superb zouden "krijgen" ter compensatie, zullen we zelf nog ongeveer 10.000euro bij moeten leggen. Skoda komt dus enkel tussen in de dagwaarde/ overnameprijs.

 

Wij vinden het bedrag dat wij moeten bijleggen onaanvaardbaar hoog. We hebben dus besloten geen nieuwe wagen te aanvaarden.

Dit zo naar onze garagist toe gecommuniceerd, hij geeft aan dat hij contact zal opnemen met de fabriek om aan te dringen op een definitieve herstelling.

(nu kan dat ineens wel...?)

 

Al deze telefoontjes, gesprekken,...kosten een hoop tijd en energie, zeker omdat het al zo lang aan de gang is.

We zijn al lang gestopt om met de vinger te wijzen naar diegenen die er maar niet in lukken om onze wagen te maken.

Nu leunen wij achterover en laten de hele zaak maar aan Skoda over.

We wachten op het telefoontje waarin gemeld wordt dat onze wagen hersteld is.

 

Hopelijk kan ik hier spoedig neerschrijven dat we onze wagen, hersteld, terug hebben :) .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een zever is dat zeg die bijbetaling, kan men evengoed de auto zelf verkopen voor meer en gaan zien bij een ander merk.

Dat ze die wagen herstellen het werkt bij zoveel andere waarom hier dan niet.

Hopelijk moet ge niet lang meer wachten :)

aangepast door Snelle
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Snelle,

 

Merci voor je reactie!

 

Zelf verkopen zal niet lukken!

Stel je voor: je ziet op bv. Tweedehands een auto die je wilt kopen, maakt een afspraak om te gaan testen, wilt de auto starten door op de startersknop te duwen, en krijg je dus de boodschap " sleutel niet herkend', waardoor de auto dus niet start :angry: ...

Daar houd het dus op...

 

We staan echt met onze rug tegen de muur en hopen inderdaad op een snel, maar vooral definitief herstel!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gewoon slot met sleutel inbouwen is dat geen "oplossing" voor dan particulier te verkopen?

Natuurlijk voor 16000€ hebt ge nog geen nieuwe wagen men moet steeds nog een grote som bijleggen wil men een wagen van hetzelfde kaliber.

En ze verkopen dat Kessy dus men mag verwachten dat het werkt.

Men zou voor minder tweemaal nadenken of de volgende wagen eentje van 'd itteren zal zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe