Ga naar inhoud

Eerste ervaring met Skoda Superb CRTDI 170pk, DSG, 4x4, L&K


Kire
 Delen

Aanbevolen berichten

Tsja wat nog te zeggen van zo'n verslag.................. als een ieder dat deed ...

 

 

Maar mbt je portier achter wat niet opengaat, niet toevallig op kinder slot beveiliging ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar mbt je portier achter wat niet opengaat, niet toevallig op kinder slot beveiliging ?

 

Heb ik ook aan gedacht. De hendel om de deur te openen heeft echter veel minder weerstand dan linksachter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oke dan is dat dus uitgesloten, maar het is zo knullig als dit het wel was en je dat van een monteur met grijns op gezicht te horen krijgt.

Is zo'n momentje doordegrondzakken en je achteraf zelf vervloeken

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooi verhaal Kire, en ik lees nu dat ik niet de eerste ben die aan het kinderslot denkt. Ik zou zeggen probeer voor de zekerheid eens, hoe het aanvoelt/werkt als de deur wel op kinderslot staat (en zet het andere achterportier ook even op kinderslot om te vergelijken).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oke dan is dat dus uitgesloten, maar het is zo knullig als dit het wel was en je dat van een monteur met grijns op gezicht te horen krijgt.

Is zo'n momentje doordegrondzakken en je achteraf zelf vervloeken

 

ter afronding van dit perikel: bij het "kleuren" van de ramen heeft men de kabel niet goed vastgemaakt. op mijn vraag of dit niet bij aflevering gecontroleerd werd ging de monteur "kleuren"

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Ben inmiddels 3 weken verder en de teller staat op bijna 8000km. De stoelen zitten ook op langere ritten goed, mis echter wel een beetje steun in snelle bochten (klaverblad bijvoorbeeld). De bewoners van de achterbank heb ik ook nog niet horen klagen over het comfort op langere ritten.

Ik heb nog wel enkele observaties die ik wil delen:

 

GPS: werkt over het algemeen goed, is (behalve de eerder genoemde opstarttijd) ook snel met het berekenen van alternatieve routes. Heeft me op de laatste lange rit toch zeker een uur files bespaard. Ondanks dat de auto in november is geleverd zijn de kaarten al verouderd. Sommige eenrichtingswegen zijn al meer dan een jaar lang van richting veranderd. Zelfs met een DomDom krijg je vaker nieuwe kaarten!

 

Elektrisch etc.:

E blijft spanning staan op de 12V aansluitingen als de motor uit is. Kan ik dit op een of andere manier veranderen? Ik moet nu iedere keer de stekker eruit halen om te voorkomen dat de akku leeggetrokken wordt.

 

Bij het afsluiten van de auto zou ik graag ook de spiegels inklappen. Dit kan ik nu alleen via de sleutel en niet via mijn nieuwe vriendin, Kessy. Kan ik dit via het setup menu wijzigen?

 

Dan nog iets heel bizars: in mijn eerste post had ik al vermeld dat de passagiersstoel soms zelf van instelling verandert. Het komt voor dat hij 's avonds in een rechtop positie gebruikt is geweest en 's ochtends met de rugleuning ver naar achteren staat. Ik dacht eerst dat dit door toevallig aanraken van de verstelknoppen bij het instappen kwam, maar dit is zeker niet het geval. Iemand een idee?

 

Brandstofverbruik: Uiteraard helpt het om langere ritten te maken aan lagere snelheden om het verbruik te drukken. Tijdens verplaatsingen in Nederland, met snelheden iets boven de toegestane limieten, haal ik 15 à 16 km/l. Op lange stukken in Duitsland aan 150-160 km/h kom ik volgens de boordcomputer op 14 km/l. Rekening houdend met de afwijking BC/werkelijk (spritmonitor) van 5% is dit niet onaardig tijdens de inrij periode.

 

Kofferbak: ik was met de S-Max zeer verwend op dit vlak. Ik kon eindeloos zaken in de bak gooien en hij leek maar niet vol te komen. Met bijna 600 liter is de Superb zeker niet klein te noemen, maar het laden vergt enige planning. Ik heb iets gelezen over aangepaste tassen, die de ruimte optimaal benutten (www.car-bags.nl). Heeft iemand hier ervaring mee?

Als nadeel van een dergelijk systeem zie ik dat eens de tassen volzitten er geen bruikbare ruimte meer is. Ik heb bijna altijd een extra 5l kan met ruitensproeiervloeistof bij me en 1 of 2 fototassen. Waar laat ik die als ik 6 op maat gemaakt tassen heb?

Zijn er andere tassen/koffers (bijv. 8 kleinere) die de ruimte vullen en waarbij ik nog de flexibiliteit heb om 1 niet mee te nemen en deze ruimte te vullen met de sproeivloeistof en de fototassen?

 

In mijn eerste post had ik ook gemeld dat ik op zoek was naar een donkerblauwe of anthracietgrijze kleur. Ik heb recent een Tsjechische Superb FL in de kleur "Titan" gezien. Jammer dat deze niet in België leverbaar was op de FL. Combinatie interieur/exterieur zou dan veel beter passen.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuke review ge zult op zes maand meer km hebben dan ik in twee jaar  :)

Elektrisch etc.:

E blijft spanning staan op de 12V aansluitingen als de motor uit is. Kan ik dit op een of andere manier veranderen? Ik moet nu iedere keer de stekker eruit halen om te voorkomen dat de akku leeggetrokken wordt.

Wel men kan hier een spanningsbeveiliging tussen plaatsten, men heeft verschillende modellen( https://www.google.be/search?q=accubewaker+12v&oq=accubewaker+12v&aqs=chrome..69i57.6895j0j8&sourceid=chrome&espv=210&es_sm=93&ie=UTF-8) in met draad zoals in het voorbeeld of zonder draad; Ik zou bv de draden afknippen en de module tussen de zekering plaatsen.

http://www.gotron.be/accubewaker-12v-12v-max-10a.html

 

of

 

http://www.intercel.nl/accu-producten/accu-accessoires/accubewakers.html

 

 

Spiegels weet ik niet juist hiermee opletten als men de spiegels altijd automatisch laat inklappen als het sneeuwt en vriest dat ze niet vast komen te zitten.

 

Heb in het begin ook problemen met de stoel gehad (geheugenverlies)naar de garage voor een software update en alles werkt goed of er is iets mis met de regelmodule denk dat de dealer u hier verder zal kunnen in helpen. 

 

Geen ervaring met de tassen maar ziet er wel handig uit deze vullen ieder gaatje in de koffer op.

 

Waarom steeds een extra kan ruitenvloeistof mee? en kan deze niet waar de brandblusser zit of langs de andere kant is er ook nog plaats allee bij mijn combi toch.

aangepast door Snelle
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Snelle: ik zal waarschijnlijk moeten leven met de 12V aansluiting. Auto is een lease en dit soort zaken wijzigen doen ze niet graag.

Voor wat de spiegels betreft, mijn vorige wagens hadden dit standaard en heb nooit problemen gehad met vastvriezen. Enige risico bestaat volgens mij bij ijzel.

 

De ruitenvloeistof heb ik altijd extra bij. Op de eerste 8000km heb ik naast de eerste vulling bij aflevering al 10 liter gebruikt en ben een goed eind door een volgende 5 liter kan. Ik hou mijn ruiten graag proper. Heb nog niet geprobeerd om het in 1 van de zijvakken te plaatsen. Zal hier eens naar kijken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb koplampsproeiers voor de xenons. Ik houd mijn lampen en voorruit graag schoon. In de Ardennen werd al begin december preventief gestrooid. Gaat heel snel op het glaswerk vastzitten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe