Jump to content

DRL verschil van lichtsterkte tussen de L en R LED


Snelle
 Share

Recommended Posts

Stond in de file en dan is de LED verlichting goed zichtbaar in de bumper van mijn voorligger.

En het viel mij op dat er ėėn geen licht meer gaf schrok wel even nog maar een jaartje oud, verder op de parking nog eens nagekeken en de L heeft veel minder licht dan de R dus ze is niet echt stuk.

Na een uurtje vertrek ik en ze geven beide weer evenveel licht.

Oorzaak??

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Wellicht was 1 van 2 kapot bij aflevering, dan vervangen ze er 1. En dan is dat een ander type? Dat was bij mij het geval, al merkte ik geen verschil tot ze eruit kwamen.

Verder vind ik het wel vreemd als dat dus niet het geval is.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Zo een maand later de tijd gevonden om de boel eens open te gooien want soms wel branden en dan niet deed mij vermoeden dat er ergens een slecht contact was.

En ja hoor net voor de zwarte draad in de weerstand gaat is er een kabelbreuk als men hier met de draad wat wringt ziet men de LED meer of minder oplichten.

Dus dat wordt een nieuwe weerstand bestellen :(

Wel goed hoe de garage de weerstand heeft geplaatst kan gewoon de fiche uittrekken terug op de lampfitting steken en er kunnen gewone lampjes in :)

post-677-0-71523200-1366878560_thumb.jpg

post-677-0-45237800-1366878608_thumb.jpg

post-677-0-45750800-1366878641_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Beter eerst solderen en dan pas de krimpkous, anders gaat het niet werken :P

Moet ik dan de krimpkous over de lengte doorknippen om hem op de draad dan te krijgen ?? :P :P

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Zo vandaag de weerstanden in ontvangst genomen twee stuks netjes verpakt.

Wat wel opvalt is dat er nu drie draden aanwezig zijn IPV twee.

Dit zal het probleem oplossen met de + en - die men soms moet wisselen om de LED werkend te krijgen.

Nu maar hopen dat de lampfitting past anders wordt het toch wat knip en plakwerk. En volgens de foto's ziet dat er niet goed uit.

post-677-0-73575200-1367876508_thumb.jpg

Edited by Snelle
Link to comment
Share on other sites

Effe een update het wordt knip en soldeerwerk de fitting voor het lampje is van een ander type en past ook niet in het lamp montuur.

Er zijn drie draden de minpool en twee pluspolen ėėn van deze heeft een weerstand van 20,6 Ohm de andere heeft gewoon contact.

Edited by Snelle
Link to comment
Share on other sites

Zo eindelijk is de nieuwe weerstand geplaatst en werken de DRL naar behoren maar het was niet zonder slag of stoot.

Heb er de unit uitgenomen de contacten losgemaakt zodat ik het geheel binnen kon losmaken en solderen.

De oude weerstand heeft twee draden zwart en rood aan beide zijden van de weerstand deze is niet zo moeilijk om aan te sluiten zwart - en rood + .

De nieuwe heeft aan de ene kant een blauwe, rode en zwarte draad aan de andere zijde blauw,wit en zwart dus drie draden aan beide zijden van de weerstand.

Nu de zwarte(-)aan de zwarte(-) gesoldeerd en de rode(+) aan de blauwe(+) draad gebruikt en de lamp geeft licht zonder storing op het dashboard, maar ze heeft minder licht??

Nog wat meetwerk de witte draad gebruikt IPV de blauwe en ja hoor nu geven ze beide evenveel licht.

De oude weerstand heeft 20,60 Ohm en als ik bij de nieuwe de blauwe draad gebruikte was dit 23,8 Ohm daardoor het verschil in lichtsterkte.

De witte draad heeft ook 20,6 Ohm.

Als men een gewoon lampje meet heeft dit 3 Ohm.

Dus men kan een weerstand nemen die meer dan 3 Ohm is en 5Watt (of10Watt voor de warmte) en dan is er geen foutmelding in het dashboard.

Hoe meer Ohm men neemt hoe minder de lichtsterkte.

post-677-0-46296800-1368206691_thumb.jpg

Edited by Snelle
Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Maakte een ritje naar Maastricht als ik opmerkte dat het oranje lichtje in het dashboard oplichte dat er ergens een lampje was gesneuveld. Gestopt en vastgesteld dat een van de LED dagrijverlichting niet meer werkte.

De gewone lichten dan maar laten branden, ge weet nooit met die Hollanders :D

Zo alles eens opengegooid en vastgesteld dat na 35000 km de "oude 2 draden" weerstand het begeven heeft (barst in behuizing) en niet de LED, gelukkig heb ik hier nog een "nieuwe drie draden" weerstand van de vorige levering nog liggen.

Dus morgen terug wat draden solderen.

20160718_183519.jpg

20160718_183514.jpg

Edited by Snelle
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe