Ga naar inhoud

DSG


Philleuh87
 Delen

Aanbevolen berichten

Als jij dat onsportief noemt, mij niet gelaten.

ik probeer techniek uit te leggen ten bate van een initiële vraag die door de techniek kan uitgelegd worden.

Daarop komen een aantal antwoorden gedeeltelijk naast de kwestie.

Dan zijn er een aantal wijsneuzen die komen beweren dat je dan "niet moet anticiperen, "schakelbakken beter zijn", "je dan maar niet moet inhalen", er "commmunicatie moet zijn tussen mij en DSG" en nog dergelijke beweringen die niets aan de essentie bijdragen.

Dan doe ik me de moeite een aantal dingen te testen, dan ben ik "hypothetisch", mijn meetmethode deugt niet, .... 

 

Ik denk dat jullie een clubje Skoda-aanbidders zijn voor wie een Skoda een heilige graal is en die ook niet om kunnen met kritische beschouwingen. 

 

En dan gaat u beweren dat ik onsportief ben?

aangepast door DimiTator
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je stilstaat met een handbak en plots een ram op het gaspedaal geeft gebeurt er in eerste instantie ook weinig... (of de motor slaat af). Je moet koppelen en schakelen, en zeker als je volgas wegrijdt, moet je al snel opschakelen (wat doordraaiende aandrijfwielen tot gevolg heeft c.q. het ingrijpen van tractiecontrole). En dat koppelen/schakelen gebeuren is nou juist iets wat een DSG veel beter kan.

Waarom denk je dat vrijwel alle sportauto's met DSGs worden uitgerust?

Of PDK's (Porsche Doppel Kupplung). Als ze bij Porsche ook nog niet weten hoe het moet, dan houdt het op. ;)

 

En als je weg wilt rijden, dan heb je al je voet v.d. rem gehaald en komt een DSG auto al heel langzaam in beweging, of blijft keurig staan, als het b.v. een hellend vlak is. Zou je daarna vol gas geven, dan gaat de auto er echt vandoor als een speer.

Maar zulk soort handelingen (aka plotseling een weg opschieten of ff snel ergens inhalen) getuigen nou niet echt van anticiperen c.q. de verkeerssituaties overzien. Dat zijn nou net van die momenten die je wilt vermijden. De bijna (of :dood2: )ongeluk momenten... Want je bent vrijwel nooit alleen!

aangepast door Captain Hook
Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad,ik zie hier een hoop verongelijktheid en geen enkel inhoudelijk argument. Wel de nodige persoonlijke (wijsneuzen). Nogmaals, jammer. Soms verschillen mensen nu eenmaal van mening. Respecteer dan het standpunt van de ander en laat deze in zijn waarde, zou ik zeggen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lees alles nog eens door nadat je goed geslapen hebt. Volgens mij mis je de essentie van wat er gezegd wordt nogal. Niemand zegt dat je uitleg van de techniek niet klopt, alleen verschillen we van mening over de mate waarin een genoemd probleem daadwerkelijk een probleem is.

Als je daar niet mee om kunt gaan, dan moet je je misschien inderdaad afvragen of je in forumdiscussies mee wilt doen.

Wat mij betreft blijf je hier lekker rond hobbelen, niets mis met tegengestelde meningen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

volgens mij ben je (in ieder geval voor mij) hypothetische zaken aan t testen. Juist door te anticiperen voorkom je de situaties zoals je ze nu test.

@DimiTator: Jij hebt het over wat de DSG doet, Marco over hoe je er mee om kunt gaan. Je wordt hier niet tegengesproken. Jouw punt en dat van Marco sluiten elkaar helemaal niet uit.  

 

De tijden die jij geeft kan ik niet controleren, maar ik geloof je direct, en het vanzelfsprekend het hele forum met mij.  

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind zijn ervaringen ook interessant om te lezen. Maar Skoody, die tijden kloppen in zoverre, dat je zijn eigen reactietijd er af moet trekken. Zijn grijze massa moet immers besluiten om op de stopwatch te drukken. 1 seconde ongeveer

aangepast door Rosinfield
Link naar reactie
Delen op andere sites

Eigenlijk moet er nog meer gebeuren. Niet alleen de beslissing op de stopwatch te drukken, maar tevens het in gang zetten van de noodzakelijke motorische acties. En dat alles in 1 seconde! . Anyway, als je die er af trekt, dan valt de bedenktijd van de dsg best mee. De subjectieve ervaring kan uiteraard anders zijn en men kan het als hinderlijk ervaren (geen controle). Maar dan is het dus meer een kwestie van mind-set (veranderen)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi DimiTator, ik heb dezelfde motor en DSG gehad die jij nu hebt, zat ook vertraging in met wegrijden vanuit stilstand. So what, alles went?

Ik vind het een heerlijke combinatie, de 1.6 TDI met DSG, misschien nog chippen?

In elk geval, de meningen waar jullie elkaar mee om de oren slaan, is juist okay!

Hier mag alles zo wat, maar juist dus ook open staan voor andere meningen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zie het als 1 bedenktijd voor het nemen van 1 beslissing om twee 2 motorische acties te doen die dus parallel verlopen. Er is dan geen afwijking voor de bedenktijd, ook niet voor de tijd die de motorische actie vergt, alleen maar voor een verschil in de tijd die de beide motorische acties vergen. Ik kan me voorstellen dat het iets langer duurt voor het gaspedaal in kickdownstand is dan dat de knop van de stopwatch is ingedrukt. Maar 1 seconde lijkt me veel. Met deze opmerking is maar weer eens aangetoond dat op dit forum een cursus "zelfverdediging voor mieren" hard nodig is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar als DimiTator wacht met indrukken van de stopwatch totdat hij registreert dat het gaspedaal in kickdownstand is, dan gaat de stopwatch later lopen. Is dan de tijd die de stopwatch aangeeft als de auto daadwerkelijk accelereert niet eerder korter dan de werkelijkheid dan langer?

Link naar reactie
Delen op andere sites

De methode is natuurlijk sowieso onbetrouwbaar. Maar wat ik wil zeggen, is dat er een moment is waarop hij moet besluiten de stopwatch in te drukken en dan nogmaals. Dat vergt enige tijd, hoe weinig ook. Maar dat moet je dan wel aftrekken, omdat het puur gaat om de reactie van de DSG en niet om die van DSG + human interface  

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja, heb je gelijk in natuurlijk. Maar het lijkt me dat je hoe dan ook een overschatting krijgt van de reactietijd van de dsg. Beter zou al zijn. mede gelet op de veiligheid, het een ander te laten doen die er naast zit. Maar het beste is natuurlijk een objectieve meting. Het kernpunt is echter dat die seconde bedenktijd van de dsg objectief gezien geen enkel probleem vormt. Dat probleem zit puur tussen de oren. Net zoiets als dat piloten vaak met alle geweld zelf willen landen terwijl dat prima automatisch kan.  

Link naar reactie
Delen op andere sites

Over 64 dkm wordt het voor mij tijd om blue (de Superb) in te gaan ruilen en in het tempo waarin k tegenwoordig km-ers maak is dat over een weekje of 60. Daarom ben ik me al heeeeel voorzichtig aan het oriënteren (levertijden zjn tegenwoordig best lang heb ik begrepen) op een waardige opvolger en ik gok dat de keuze zal gaan tussen een O3 en dan een 1.6 TDI met DSG en alle leuke snufjes die je aan kunt vinken (mits ik de CC ook ouderwets kan blijven gebruiken en niet de automatische). Of een 2.0 TDI met handbak en iets minder opties. De keuze wordt dan 105 pk met DSG of 150 pk handgeschakeld. Uiteraard zal een proefrit n beide auto's het uit moeten gaan wijzen, maar die DSG is zo fijn..

 

Mijn ervaring met DSG beperken zich tot een leen Yeti (met 1.2) en golf plus (met 1.4) en DSG, dat beviel echt bijzonder goed. 1 ding snapte ik niet helemaal en dat is als je in D bij een verkeerslicht aankomt en je stopt, vervolgens laat je de rem los en begint de auto te kruipen. Wat ik uit het draadje heb gelezen kun je hem dan of even in P zetten of op de handrem. Zijn er nog andere manieren waarbij je hem gewoon in D kan laten staan zonder dat ie gaat kruipen (en nee, niet wachten tot je bumper aan bumper met je voorganger staat..) 

 

Hier zal vast iets over in de handleiding staan, maar die heb ik niet gelezen voor die ene dag dat ik DSG mocht rijden ;-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nope, als je op een horizontaal vlak staat in de D en je laat de rem los, begint 'ie te kruipen.

Alleen op een (licht) hellend vlak blijft 'ie staan als je de rem zou loslaten. Als ik b.v. bij een stoplicht sta, waarbij de weg lichtjes naar boven toe loopt, kan ik de DSG in de D laten staan en toch de rem loslaten, dan blijft de auto staan. Is de hellingshoek groter, dan gaat 'ie na een paar seconden toch rijden (meestal dan achteruit) als je geen gas zou geven.

Als je 'm in P of N zet (maakt eigenlijk niet zoveel uit) hoef je uiteraard niet je voet op de rem te houden. Maar voordat je 'm dan in D kunt zetten, zul je wel je voet op de rem moeten doen.

 

Nog iets: als je stopt, de DSG in de D laat staan en je voet op de rem. Dan zul je de eerste paar seconden zien dat het toerental rond de 1000 blijft hangen en na een paar seconden terugzakt. M.a.w. de DSG ontkoppelt dan volgens mij. Geef je ook, binnen dat tijdsinterval van die paar seconden, gas, dan rijdt de auto meteen weg. En na die paar seconden, zit er een minieme vertraging tussen (niet noemenswaardig). M.a.w. bij iets langer stilstaan, met voet op de rem en DSG in D, zet de DSG eigenlijk de bak ook in z'n vrij. Waarschijnlijk om overmatige belasting van de koppelingsplaten te voorkomen. 

De DSG-7, zoals gebruikt in combinatie met de 1.2 TSI motor is trouwens voorzien van een droge koppeling. De andere DSG's hebben een koppeling in een oliebad. Die kunnen een hoger koppel aan, maar zijn iets minder efficiënt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe