Ga naar inhoud

Ontkoppelen riolering


hobbel de bobbel
 Delen

Aanbevolen berichten

Onze gemeente heeft opeens groene vingers.

Oppassen dus.

De riolering in onze straat wordt vervangen, niks mis mee.

Maar de nieuwe riolering moet kleiner en goedkoper, nog steeds niks mis mee.

Aan ons, de aanwonenden, is het verzoek gedaan, de hemelwaterafvoeren, te ontkoppelen van het hoofdriool, het extra regenwater gaat dus gewoon over straat lopen om via onze kelders het laagste punt op te zoeken.

Wij mogen kiezen, welke optie.

Het riool is klaar en nu pas aan ons de keus, ontkoppelen of niet.

Terwijl alles al ontkoppelt is.

De gemeente probeert dit nu via mondelinge overredingsmethoden alsnog recht te breien.

Het beste is, dacht ik, schriftelijk, de gang van zaken bij de verantwoordelijke ambtenaar, te deponeren.

En zonodig bij zijn superieur.

Die zag ik nog niet zo lang geleden, toilepotten op de stoep van het gemeentehuis stukgooien

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gescheiden rioolstelsel heet dat gewoon.

Is niks bijzonders hoor. Hebben we hier al jaren.

Maar als regenwater via jouw kelder loopt, is er wel iets mis met die constructie... :lol:

Nu loopt regenwater toch ook via de stoepen en straten, de putten (= riool) in? Waarom zou het water nu ineens jouw kelder in gaan lopen? Is het selectief regenwater met een voorkeur voor jouw kelder dan? :lol:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan me de zorgen van Hobbel wel een klein beetje voorstellen, omdat ik zijn woonplaats toevallig ken. Men heeft daar te maken met aanzienlijke hoogteverschillen en niet altijd even goeie bestrating/ afwatering. Het is dus niet denkbeeldig dat, als de hoeveelheid te verwerken water toeneemt als gevolg van het feit dat het regenwater niet langer direct het riool inloopt, er op termijn wateroverlast kan ontstaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lastige situatie maar ook voor de gemeente begrijpelijk. Hemelwater is in principe schoon water en heeft dan niets te zoeken in het riool. Ecologisch ook van voordeel aangezien het grondwaterwaterpeil in je tuin beter wordt en je dan niet meteen moet gaan sproeien als het eens 2 dagen niet regent. Knelpunt is echter dat veel tuinen verhard zijn en ze onvoldoende neerslag kunnen opnemen. Water loopt dan in een mum van tijd naar het laagste punt, jouw kelder dus, omdat alles verzegeld is. Dat hoeft niet alleen jouw tuin te zijn, maar ook die van de buren. Dan kun je natuurlijk even een goed gesprek met hun aangaan.

Dat jouw kelder het laagste punt is, is natuurlijk een kleine tegenvaller in dat mooie verhaal. Maar als die goed is aangelegd zou die geen "putje" mogen worden als het grondwaterpeil stijgt of als het regent. Dus misschien wat tegeltjes weghalen (de buren natuurlijk ook) en de regenpijp richting het nog aanwezige groen leiden.

Breekpunt is dan het moment van de bekendmaking van de ontkoppeling en de oorzaken van de overlast. Het was natuurlijk net zo handig geweest als de gemeente van tevoren verteld zou hebben waarom ze het doen en welke problemen met onderkent (verzegeling van de tuinen/ straten). Zelf zou ik de voordelen wat meer benadrukken (beter grondwaterpeil, minder sproeien etc).

Juridisch gezien ken is de situatie onvoldoende om er een goede uitspraak over te kunnen doen. De gemeente / eigenaar het riool mag echter wel bepalen wat wel en niet het riool in mag (analoog aan bijvoorbeeld chemisch afval). Het is de vraag of die bekendmaking wel goed gelopen is (besluit gemeenteraad of iets dergelijks?). Mocht die procedure goed doorlopen zijn, dan heb jij weinig keuze meer dan de ontkoppeling te accepteren en zelf een oplossing te zoeken voor het regenwater van jouw en je buren. Je kunt dan natuurlijk altijd aan de gemeente en/ of het waterschap vragen jouw te adviseren wat nu te doen, procedureel maar ook waar je dan wel met je water naar toe moet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hierbij mij gaat het gewoon beiden de grond in, maar wordt het op je eigen grond al gescheiden (aldus tekeningen). Alsof het een apart systeem in gaat, wat ook een beetje lijkt op mijn oude woonplaats waar ze regenwater opvingen in een grote tank (meerdere door de gemeente heen).

Overigens zou het zoals hierboven gezegd geen probleem moeten zijn als er opeens 2x zoveel regen in je tuin komt. Mits je niet opgesloten zit door muurtjes en funderingen natuurlijk, dan komt het gewoon over de dorpel... Een kelder zou waterdicht moeten zijn als het bedoeld is als kelder (souterrain) maar mijn kelder of kruipruimte is niet bepaald waterdicht ;)

Verder vind ik het wel een beetje vreemd van de gemeente. Leg er dan een pijpje naast voor dat overtollige water (richting de sloot), dat zie je soms zelfs bovengronds (in Apeldoorn bijv.)

Link naar reactie
Delen op andere sites

De gemeente / eigenaar het riool mag echter wel bepalen wat wel en niet het riool in mag (analoog aan bijvoorbeeld chemisch afval).

Ik vind dat een vreemde analogie.

De gemeente hoort voor voldoende capaciteit te zorgen voor zowel hemelwater als afvalwater, en dan mogen ze zelf kijken of ze dat in 1 dikke pijp of 2 dunne pijpjes doen. 1 dun pijpje doen, en dan toch de keuze geven om het hemelwater te lozen is erg dom, want dan kies je voor onvoldoende capaciteit, met risico van overstort. Overstort genereren en chemisch afval lozen is dan weer een veel duidelijker analogie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ach boo dat van de diameters en de capaciteit dat valt wel mee hoor.

Eens een cursus gehad bij Geberit mbt riool en daar werd toendertijd al verteld dat de 110mm rioolpijp die we bij een woning buiten de erfgrens aanbieden eigenlijk al overmaats is en dat 90mm eigenlijk meer dan voldoende is en de pijp zelfs schoner houd.

Dan heb ik het altijd al kolder gevonden dat we regenwater het riool inlozen en verdunnen met vervuild water en vervolgens dit gaan zuiveren in dure zuiverings installaties.

Ik zou het veel beter vinden dat we ten eerste het regenwater benutten om het grondwaterpeil op nivo te houden want met alle wegen en tuinen die steeds meer betonnen vloeren worden komt het regenwater niet waar het moet wezen....juist in de grond.

En als we het dan apart opvangen waarom bufferen we het dan niet en gebruiken we het bijvoorbeeld om de toiletten mee door te spoelen ?

Waarom puur drinkwater gebruiken om je lichaamlijke afvalstoffen weg te spoelen , pure verkwisting in mijn ogen.

Dus wat er bij Hobbel nu gebeurd vind ik persoonlijk een goede zaak, mocht zijn kelder inderdaad vollopen dan kan hij twee dingen doen

Ervoor zorgen dat de kelder weer waterdicht wordt ( zijn of gemeente kosten daargelaten )

Of er een regenwaterbufferkelder van maken en een klokpomp installeren en deze aansluiten op zijn toilet.

Bespaart hij een boel watergeld mee

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ach boo dat van de diameters en de capaciteit dat valt wel mee hoor.

Eens een cursus gehad bij Geberit mbt riool en daar werd toendertijd al verteld dat de 110mm rioolpijp die we bij een woning buiten de erfgrens aanbieden eigenlijk al overmaats is en dat 90mm eigenlijk meer dan voldoende is en de pijp zelfs schoner houd.

Fijn dat te weten, hier is het niet zo breed uitgevoerd allemaal.

Regenwater benutten in een grijswatersysteem is natuurlijk fantastisch, ik ben helemaal voor, maar dan graag ook dat systeem aanleggen, en niet mensen vragen om af te koppelen zonder er bij te vertellen wat ze er dan mee aan moeten. Mijn tuin is maar voor een klein deel bestraat, maar kan nooit het water aan dat van mijn dak komt. Voor mensen zonder tuin wordt het al helemaal lastig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan me de zorgen van Hobbel wel een klein beetje voorstellen, omdat ik zijn woonplaats toevallig ken. Men heeft daar te maken met aanzienlijke hoogteverschillen en niet altijd even goeie bestrating/ afwatering. Het is dus niet denkbeeldig dat, als de hoeveelheid te verwerken water toeneemt als gevolg van het feit dat het regenwater niet langer direct het riool inloopt, er op termijn wateroverlast kan ontstaan.

Klopt, in de oude situatie (regenwater het riool in) hadden we al zo nu en dan met watervallen in de straat te maken.

Daar komt dan nog veel meer water bij, wat over straat loopt en de kelderopening aan de straatzijde kan overstromen.

Er komen wel een soort bezinkputten, die via een open riool in het midden van de straat daarmee bovengronds in verbinding staan.

De grondwaterstand gaat hierdoor wel hoger worden.

De kelders in kwestie stammen uit ca. 1890, toen men alles deed om de grondwaterstand juist laag te houden.

Overigens heeft de gemeente ons in het vooruitzicht gesteld, zelf, als aanwonende, de keus te maken,

of de eigen hemelwaterafvoer wel of niet ontkoppelt mag worden van het hoofdriool.

Tot zover de theorie.

Mijn probleem is, dat inmiddels alle regenwateraansluitingen op de het hoofdriool zijn afgezaagd, zonder overleg met de bewoners en dat nu de straat weer dichtligt en aangestampt en er nu pas een ambtenaar van de gemeente langs de deur komt, om te vragen, of we willen ontkoppelen.

Niet dus, en nu moet de straat weer opengegraven worden.

aangepast door hobbel de bobbel
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, maar al dat extra gegraaf, terwijl men toch al weet wat er onder ligt,vanwege vorig gegraaf ( en aanstampen)

ik word er echt heel moe van.

En trillingdbestendigheid , dat is weer het goede nieuws, vanwege het aanhoudende verdichtingsgetril ben ik daar nu gewoon IMUUN voor geworden, ik slaap er heerlijk op.

Pas, als de herrie verstompt, tijdens de koffiepauze, schrik ik wakker, vanwege de afwezigheid van geluid.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste heer ******,

Bedankt voor uw reactie en uw motief om niet mee te doen in het ontkoppelen van het hemelwater.

Het is niet de bedoeling geweest dat u hemelwater al afgekoppeld zal zijn van het riool.

Ik zal dit opnemen met de aannemer en opdracht geven de aansluitingen z.s.m. te herstellen.

Met vriendelijke groet,

********

Projectleider wegbeheer / Civiele techniek

Dit bedoel ik nou, eerst ontkoppelen (afzagen), de boel weer dicht gooien en pas daarna vragen, of je hemelwater op de juiste plek gaat belanden

aangepast door hobbel de bobbel
Link naar reactie
Delen op andere sites

Geplaatst: (aangepast)

De uitvoerder, die werkt in opdracht van de gemeente en dus ook, van ons, betalende bewoners,

ontkende gewoon elk contact met de gemeente te hebben gehad, maar was , na enig aandringen, wel bereid, de ontkoppeling enigszins ongedaan te maken.

Tot zover , een ooggetuigenverslag, uit de zompige riolen van een gemeente, die de toiletpot tot haar hoogste standaard heeft verheven.

aangepast door hobbel de bobbel
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ach marco als je dan uiteindelijk aan de deur van Hobbel had gestaan vanwege je werk , dan had hij niet open gedaan.

Want om die tijd slaapt hij nog lekker 8-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe