Ga naar inhoud

Tuning Octavia 1.6TDI DSG7 tunen


w00ha
 Delen

Aanbevolen berichten

Ik heb op mijn leeftijd ondervonden wanneer het 't beste is om niet meer te reageren.

Ik heb al spijt dat ik hier ooit 'n account heb aangemaakt, omdat ik tot nu toe de meest belachelijke antwoorden krijg.

Zwier me maar van dit Kinderforum af. Ik heb geen les nodig in APK en autokeuring.

Je uit laten schrijven is geen probleem hoor maar daar zitten we allen niet op te wachten.

Ben alleen bang als ik al de verhalen eens globaal doorlees dat er twee dingen zijn waardor we misvattingen krijgen in het gesprek.

De ene is de nederlandse wetgeving en dat het dus een economisch delict kan zijn en dat het in België wel of toch niet zo is.

En dat ondanks dat de nederlandse en belgische taal erg op elkaar lijkt maar blijkbaar toch niet is en waardoor we misvattingen krijgen mbt interpreteren van tekst.

En Wooha ik ben bang dat als je alles terug leest dat je het verkeerd begrijpt aan de hand wat de ollanders vertellen.

Je word zeker niet aangevallen, er word alleen verteld wat het in nederland voor gevolgen kan hebben en als ik de paar vlamingen moet geloven die hier reageren buiten jou om ook in België.

En men wijst je er alleen maar op wat het voor eventueele kosten en consequenties kan hebben als je het doet.

Kan toch ook zo maar wezen dat je daar niet van op de hoogte bent en dat je het laat uitvoeren en je later jezelf wel een klap voor de kop kunt geven dat je de aanpassingen hebt uitgevoerd ?

Affijn aan jou de keuze verder of je hier aanblijft of vertrekt, ik kan niet voelen hoe jij je aangevallen voelt wat eigenlijk niet zo is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aan iedereen die hier de 'plaasteren heilige' komt uithangen over economische delicten e.d.:

Jullie getuigen van weinig consequentie! Ga dan kappen op iedereen die zijn auto laat (chip)-tunen. Maar in die topics zie ik niet de heftige reacties die jullie hier plaatsen.

Ik begrijp ook niet dat de moderatie niet ingrijpt: antwoorden die niets bijdragen aan de vraag of stelling van de O.P. horen verwijderd te worden.

Mijn mening: ik zou niet het risico nemen de filter en EGR te laten aanpassen. Vroeg of laat zal je een rode kaart op de keuring krijgen.

Maar als je weinig km's doet met een 1.6TDI DSG vrees ik inderdaad dat je problemen zal krijgen. En dat heeft veel met de idiote afstelling van de DSG te maken. In Belgie 70km/u rijden (op de meeste wegen) betekent dan 1200/min. Daar komen gegarandeerd problemen mee. Je had beter een benzinemotor genomen.

Ik heb dezelfde auto. Die DSG7 is ronduit klote! Of hoe een fabrikant een schitterende techniek compleet kan verbrodden door een idiote programmatie! Met een DSG7 valt niet te rijden tenzij je....manueel schakelt.

aangepast door DimiTator
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou dat weten we dan ook weer! Sorry, maar ik zie dit slechts als een aaneenschakeling van op geen enkele wijze onderbouwde kreten.

Ik ben zelf uitermate tevreden over de DSG7 en velen met mij, zo weet ik. Ik vermoed dat er een samenhang is tussen rijstijl en het afgeven op deze fraaie techniek, anders kan ik het niet verklaren.

En tenslotte, het over een kam scheren van tuning en ERG modificatie, is niet gerechtvaardigd. Argumentatie wordt reeds in eerdere posts van anderen gegeven.

aangepast door Rosinfield
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb dezelfde auto. Die DSG7 is ronduit klote! Of hoe een fabrikant een schitterende techniek compleet kan verbrodden door een idiote programmatie! Met een DSG7 valt niet te rijden tenzij je....manueel schakelt.

Ik heb ook dezelfde auto en mij bevalt de 1.6 tdi met dsg ronduit perfect. Dus...

En ingrijpen in dit topic? Is niet nodig geweest hoor, w00ha heeft zijn mening neergelegd hier, sommige leden ook en er is geen bloed vergoten, gescholden of iets dergelijks.

Ik krijg soms een melding dat mijn EGR verstopt zit, dit gebeurt meestal als ik een dag rijd, rond de 100-120 km per uur en dat 400 km lang.

Dan krijg je de melding en dan moet je gewoon even flink doorrijden, volgens de garage brandt de EGR dan schoon en hoppa: weg melding!

aangepast door Wasmachineman
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou dat weten we dan ook weer! Sorry, maar ik zie dit slechts als een aaneenschakeling van op geen enkele wijze onderbouwde kreten.

Ik ben zelf uitermate tevreden over de DSG7 en velen met mij, zo weet ik. Ik vermoed dat er een samenhang is tussen rijstijl en het afgeven op deze fraaie techniek, anders kan ik het niet verklaren.

En tenslotte, het over een kam scheren van tuning en ERG modificatie, is niet gerechtvaardigd. Argumentatie wordt reeds in eerdere posts van anderen gegeven.

Vertel mij eens hoe je kan ingrijpen op het schakelgedrag van een DSG die aan een constante snelheid van 70km/u naar de 7de versnelling gaat? Ik heb die vraag ook gesteld aan mensen die er iets van zouden moeten kennen, maar niemand die daar een antwoord op kan geven. Je kan natuurlijk hem ook in S-stand zetten, maar dan gaat hij naar 5 bij ong 2600/min. Dat is dan alles behalve CO2-vriendelijk. Mijn vorige Skoda, een DSG6, had dat probleem niet. Die schakelde gewoon perfect, zonder het gedaver van een motor die onder zijn toeren draaide.

Een getunede auto heeft meer vermogen. Ik denk niet dat er veel mensen zijn die dat spontaan aan de verzekering en overheid gaan melden omdat ze dan meer verzekering en rijtaks gaan betalen. Dat is ook ontduiking en een inbreuk op het solidair karakter van verzekeringspremies en wegenbelasting waarop het systeem gefundeerd is.

aangepast door DimiTator
Link naar reactie
Delen op andere sites

Willen jullie wel een onderscheid houden tussen een DSG met diesel en benzine !
Ben namelijk bang dat er nu een flinke verwarring gaat ontstaan.

mvg
de Mods

aangepast door EdK
typo
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik krijg soms een melding dat mijn EGR verstopt zit, dit gebeurt meestal als ik een dag rijd, rond de 100-120 km per uur en dat 400 km lang.

Dan krijg je de melding en dan moet je gewoon even flink doorrijden, volgens de garage brandt de EGR dan schoon en hoppa: weg melding!

Je krijgt geen melding dat de EGR verstopt zit hoor... je krijgt een melding dat je DPF schoongebrand moeten worden... DPF is wat anders dan EGR

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ga dan kappen op iedereen die zijn auto laat (chip)-tunen. Maar in die topics zie ik niet de heftige reacties die jullie hier plaatsen.

Er wordt niet gekapt, zo heftig zijn de reacties niet. Of gewone tuning voor vermogenswinst ook een economisch delict is hangt af van inhoeverre belastingtarieven gebaseerd zijn op motorvermogen. In Nederland is dat niet zo.

Volgens mij moet je de DSG leren vertrouwen, kan je dat niet of ben je daar te eigenwijs voor, dan moet je geen DSG nemen.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

DE reden waarom ik de DSG erbij haal (waarop ik inderdaad kritiek op heb) is dat het schakelgedrag bij iemand die weinig km's doet de problemen met EGR en DPF in de hand zal werken. De motor en uitlaatgassen zullen nooit op voldoende temperatuur komen om de roetdeeltjes te verbranden. De zaak zal dus heel snel verstoppen. Als de O.P. voor benzine had gekozen, dan zou dit m.i. geen probleem vormen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vraag me af of meer toeren draaien bij constant 70 wel een oplossing is. Waarom moet het blok meer toeren draaien? Moet je niet vooral de motor aan het werk zetten, dus zorgen dat er voldoende weerstand is?

Vlotter acceleren is maar van korte duur, dus liever dan gewoon de snelweg eens opzoeken voor een wat langere rit met wat meer snelheid, en het liefst een helling hier of daar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vraag me af of meer toeren draaien bij constant 70 wel een oplossing is. Waarom moet het blok meer toeren draaien? Moet je niet vooral de motor aan het werk zetten, dus zorgen dat er voldoende weerstand is?

Vlotter acceleren is maar van korte duur, dus liever dan gewoon de snelweg eens opzoeken voor een wat langere rit met wat meer snelheid, en het liefst een helling hier of daar.

Omdat de hele kast davert en dat is niet aangenaam. Omdat je bijna niets accelereert, en als je dan meer gas geeft (geen plankgas) schakelt hij naaar .....4de. Als je achter een rij auto's rij, waarbij je veel moet vertragen en versnellen, er constant geschakeld wordt. Omdat die lage toeren lager- en koppelingsschade veroorzaken. Van dat laatste lig ik niet wakker: dat is voor de lease. Maar dsg-dokter wordt er wel rijk van.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Iets meer anticiperen scheelt ook een hoop.

Leg eens uit?

Beeld u het verkeer in België in: een provincie weg met lintbebouwing, waar continue een hele rij auto's rijdt. Lintbebouwing kennen jullie in Nederland niet echt. Dat is een gewone weg die links en rechts volgebouwd is: huizen, winkels, tankstations... Je mag daar 70 rijden maar er is voortdurend invoegend en en uitrijdend verkeer. Je kan daar 50m afstand houden (meer lukt niet, want dan word je toch ingehaald) en dan zo constant mogelijk rijden.

Met een gewone bak schakel je naar 4de of 5de. Maar een DSG gaat vanaf 60km/h al naar 7de.

In Nederland hebben jullie bijv 2 dorpen en de 5km tussen die dorpen is er geen (of nauwelijks) bebouwing.Bovendien, en dat is een heel groot verschil, is bij jullie de nelheid dan 80km/u. En dat is een enorm verschil in toerental. Bij 1450/min davert de auto niet en kan je rustig versnellen. Bij 70/u niet.

Ik probeer hier een link te zetten naar een weg in ons dorp. Het betreft de weg tussen Bilzen en Tongeren, ongeveer 15km lang.

http://goo.gl/maps/1jFTb (verplaats je eens vooruit op deze weg. Dan heb je een idee.

Leg me eens uit hoe je dat schakelgedrag kan verbeteren door te anticiperen? Ik daag iedereen uit om dat eens te proberen.

aangepast door DimiTator
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik het goed begrijp zijn de fundamentele problemen hier eigenlijk wel dat jullie een verkeerde auto (of liever, verkeerde versie) gekozen hebben. Een EGR-klep in samengaan met een DPF zal altijd, maar dan ook altijd, binnen de kortste keren problemen geven als je veel korte ritten rijdt. Na 500km korte ritten zit die DPF vol of zo goed als vol. Dan moet hij gaan regenereren, maar dat kan enkel als de motor goed warm is gereden en je daarna nog voldoende lang doorrijdt. Wat bij iemand die veel korte ritten maakt, ook al niet het geval zal zijn....

Heel het systeem uitschakelen is dan een optie, inderdaad. We kennen allemaal de autokeuring in België, heel meegaand zijn ze daar niet. Daarom zou ik het zeker niet gaan uitproberen. Een aantal jaar geleden keurden ze ook mijn (eerste) Felicia af omdat hij teveel uitstootte. Ik kreeg een rode kaart en moest het dus binnen de 14 dagen zien op te lossen. En dat ging dan juist over een motor die wat intern vervuild was geraakt, nog niet over het definitief uitschakelen van bepaalde systemen.

Het andere probleem, dat de DSG niet aangenaam schakelt (voor sommigen) kan ik ook begrijpen. Maar je hebt toch proefgereden veronderstel ik? En ook op 50 en 70 km/h wegen? Heb je dan niet gemerkt dat de auto niet naar wens schakelde?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik verwacht zelf geen problemen met de EGR of DPF. Ik ben professioneel op de baan. Dat is ook de voornaamste reden dat ik met een automaat rij.

Wat de DSG betreft: de vorige was een DSG6 en die had dat probleem niet. Ik heb gewoon terug eenzelfde auto besteld. Proefrijden met een nieuwe DSG heb ik niet gedaan omdat er geen reden was om daaraan te twijfelen.

Mijn dealer is een klein, maar zeer goed bedrijf. Die heeft niet altijd een DSG staan voor proefritten. Automaten zijn hier namelijk niet zo populair.

aangepast door DimiTator
Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kan een auto natuurlijk onmogelijk op alle vlakken inschatten, maar als je een auto koopt zonder proef te rijden kan je ook moeilijk beginnen schieten op de fabrikant. En al zeker omdat het eerder persoonlijk is, meestal lees ik dat de DSG fantastisch is. Via Skoda.be kan je ook een testrit aanvragen met het gewenst model/motor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

en als je dan meer gas geeft (geen plankgas) schakelt hij naaar .....4de. Als je achter een rij auto's rij, waarbij je veel moet vertragen en versnellen, er constant geschakeld wordt. Omdat die lage toeren lager- en koppelingsschade veroorzaken.

Gedaver voorkomen door lekker naar de te 4 laten schakelen met iets meer gas, dat schakelen is dat ding nou juist voor aangenomen toch? Die lage toeren is het ding op gebouwd, dus dat moeten die lagers en koppelingen gewoon aankunnen. Die DSG doet wel zwaardere wagens met grotere vermogens EN een groter koppel, dus ik zie niet in waarom die buikpijn zou krijgen van lage toeren bij een 1.6 tdi.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gedaver voorkomen door lekker naar de te 4 laten schakelen met iets meer gas, dat schakelen is dat ding nou juist voor aangenomen toch? Die lage toeren is het ding op gebouwd, dus dat moeten die lagers en koppelingen gewoon aankunnen. Die DSG doet wel zwaardere wagens met grotere vermogens EN een groter koppel, dus ik zie niet in waarom die buikpijn zou krijgen van lage toeren bij een 1.6 tdi.

Heeft u al ooit met een automaat gereden? Als ik dat lees heb ik daar toch twijfels over. Je kan een automaat sneller of trager doen schakelen door meer of minder gas te geven. Maar eens je constant rijdt schakelt hij op tot de hoogste versnelling bij die snelheid, ingesteld door de fabrikant.

Merk ook'op dat de DSG7 alleen met lichte motoren geleverd wordt (tot 250NM). De 2.0tdi wordt standaard met DSG6 geleverd en dat is een heel andere bak.

Je rechter voet kan ook het tempo van op schakelen beïnvloeden. Net nog even uitgeprobeerd. Als ik wil, schakelt de dsg pas bij 90 naar de 7 (in d-stand)

Wel, probeer dan eens 70/h te rijden in stand D. dan gaat hij naar 7.

Als ik plankgas vertrek gaat hij ook tot 100 door in z'n 4.

Lees eens op de website van dsg-dokter, ook het persbericht. Dan weet je wat meer over de talrijke klachten van de DSG7.

aangepast door DimiTator
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, klopt. Niets mis mee toch? Waarom zou je zoveel toeren moeten maken met zo'n turbo motor? Ik denk dat je dan dus ook bij een hand bak lak zou hebben aan de schakel indicator en lekker door zou trekken. Het oude rijden dus. Denk dat je dan veel beter een ingeblazen motor zou kunnen hebben. De misvatting is dat je het idee hebt dat je te weinig toeren maakt, terwijl dat helemaal niet zo is. Of ben ik nou gek?

Ik probeer het slechts een beetje te begrijpen hoor

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe