Ga naar inhoud

Tuning Octavia 1.6TDI DSG7 tunen


w00ha
 Delen

Aanbevolen berichten

Ja, klopt. Niets mis mee toch? Waarom zou je zoveel toeren moeten maken met zo'n turbo motor? Ik denk dat je dan dus ook bij een hand bak lak zou hebben aan de schakel indicator en lekker door zou trekken. Het oude rijden dus. Denk dat je dan veel beter een ingeblazen motor zou kunnen hebben. De misvatting is dat je het idee hebt dat je te weinig toeren maakt, terwijl dat helemaal niet zo is. Of ben ik nou gek?

Ik probeer het slechts een beetje te begrijpen hoor

Weet je, rij morgen eens 70/h over 300m en kijk naar welke versnelling hij gaat. Beeld je in dat je dan een daverende diesel hebt. Dat is mijn probleem als beroeps-chauffeur.

Ik heb al heel wat automaten versleten (mercedes 300D, audi100, mercedes 190, Renault, fiat, skoda). Ik ben echt geen leek terzake. Maar de DSG7 rijdt het slechtste.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar de DSG7 rijdt het slechtste.

Tja, de dsg bevalt blijkbaar niet iedereen? Kan ook niet natuurlijk maar de machine zal gemaakt zijn om een zo'n groot mogelijk koperspubliek te dienen en te plezieren. En dan zijn er altijd kopers die er niet helemaal tevreden mee zijn. Daarnaast schakelt de dsg erg snel door en dit zal belangrijk zijn om het verbruik te drukken. En het snelle doorschakelen vind ik comfortabel, gelukkig.

aangepast door Wasmachineman
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat laatste behoeft nog enige nuancering: uiteraard is het zo dat hoe meer je rijdt, des te meer je je stoort aan of geniet van de dsg7. Maar je mening/gevoel daaromtrent is niet meer of minder waard omdat je wel of geen beroeps bent. Het blijft een subjectieve ervaring.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb in het begin ook heel erg moeten wennen aan het schakelgedrag van de DSG-7.

In mijn benzine auto als ik b.v. ca. 55-60km/h rijdt (op de cc) dan schakelt 'ie al in z'n 7! Kun je nagaan. Dan draait de motor amper 1100-1200 toeren.

Daar is het verbruik dan ook naar! :D Op een recht stuk weg, 55km/h op de cc, in z'n 7, verbruikt de auto, volgens de BC, een schamele 1 liter brandstof op de 25km!

Maar idd, ik kan me goed voorstellen dat, rijdende in een diesel, je 'denkt' dit is niet goed. Vergeet niet dat motorenbouw en schakelbakken de laatste jaren heel ver doorontwikkeld zijn. De tijd van de Audi 100's en Mercedessen 190's is echt voorbij...

Aan de andere kant, een diesel auto kopen als je alleen maar korte stukjes rijd en weinig kilometers maakt? Dat is natuurlijk ook niet de meest ideale combinatie. (inherent aan dat motortype). Diesels worden van oudsher geassocieerd met veelrijders.

Overigens zie je dat fabrikanten ook de belastingvriendelijke 1.2 TDI modellen op de markt brengen. Notabene met Start/Stop automaten. Dat druist eigenlijk ook in tegen het 'gevoel/idee' dat diesels goed warm gereden moeten zijn en bedoeld zijn als kilometervreters. (?)

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Heeft u al ooit met een automaat gereden? Als ik dat lees heb ik daar toch twijfels over.

Ja, een Chevrolet-busje, maar dat is al weer even gelden, en een Q5 met een V6, maar dat monster is totaal onvergelijkbaar met alles wat ik met een handbak heb gereden, en helpt ook niet om daverende ervaringen te verklaren.

@CH: Het is niet dezelfde auto, ik weet ook niet of jouw 7 hetzelfde is als mijn 5, maar op gevoel schakel ik toch echt niet eerder naar 5 dan bij 60, liefst rond 63. Zou kunnen dat ik met DSG ook niet tevreden zou zijn over het vroeg opschakelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

.... Zou kunnen dat ik met DSG ook niet tevreden zou zijn over het vroeg opschakelen.

Als je door wilt blijven accelereren schakelt hij later op, als je 60 km/u wilt blijven rijden schakelt hij snel naar 7. Héérlijk. Waarom nerveus, lawaaierig, zuiperig hoog in de toeren blijven?

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mogelijk heeft een benzine motor toch een ander gedrag dan een diesel bij die automaat.

Als ik nu zie bij mijn handgeschakelde bak heeft bij een 60 km de indicator aan om naar de zesde versnelling te gaan en dat heeft geen problemen.

Daalt men naar de 50 km heeft de indicator nog steeds de zesde versnelling aan maar voelt men de motor meer trillen (brommen) en zo wil men niet meer verder rijden hoor. Mogelijk is dat wat DimiTator ondervind bij zijn diesel dat 70km niet aangenaam rijdt in de hoogste versnelling en als men dan nog lager gaat er niet op verbeterd.

En bij een handbak is dat geen probleem men schakelde gewoon zelf en volgens een automaat kan men gerust blijven verder brommen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom nerveus, lawaaierig, zuiperig hoog in de toeren blijven?

Onder de 60 vind ik mijn hoogste versnelling te hoog om de snelheid vast te houden. Ik vond het dus opvallend dat CH het over 55 had in de hoogste versnelling. Dat ik dan onnodig "nerveus, lawaaierig, zuiperig hoog in de toeren blijf" is omdat in mijn o zo subjectieve beleving mijn motorblokje dan niet meer soepel genoeg draait. Is ook gewoon lekker natuurlijk, keihard doortrekken in z'n 4 tot maarliefst 63, en dán pas in z'n 5.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gelukkig bestaan er geen domme vragen volgens sommige leden alhier en daar ik gelukkig geen DSG bak heb maar gewoon een

6 versnelling handbak in combinatie met een benzine 1,4TSI blok vraag ik me toch af of je bij die DSG7 bakken geen manual stand hebt ?

Als ik toendertijd die folders zat te lezen kreeg ik altijd de indruk dat je met zo'n DSG bak ook met de hand kon op en af schakelen ?

En dan is het probleem van hogere toeren draaien om te regeneren toch opgelost ?

Want als het dan zover is dan ga je toch ff op handbediening over met de DSG en blaas je met hogere toeren dat opgehoopte roet er toch even uit ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja diesel en weinig Km is dan misschien niet een goede combinatie maar ze worden wel verkocht en degene die ze gekocht hebben zitten dus wel met een probleem.

En hier word in algemeen een diesel gekoppeld aan veel kilometers rijden

En dit heeft voor grootste deel te maken met het omkeerpunt in de financiën in vorm van wegenbelasting etc

In België wordt hoofdzakelijk juist diesel gereden omdat ze daar het belachlijke belastingstelsel van die ollanders niet hebben.

En vandaar uit lezend en redenerend is dus de enige oplossing voor degene die zo'n diesel hebben met roetoppropper en weinig Km rijdend dat ze dus om de zoveel Km manual moeten rijden en ff hoog (hoger) in toeren zouden moeten rijden om die roetproppen te verwijderen.

En is dat gelukt dan kunnen ze weer over naar de auto luie rijstand van de DSG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hogere toeren alleen brandt niet je DPF schoon!

Je uitlaatsysteem en de uitlaatgassen moeten een bepaalde temperatuur bereiken om het partikelfilter schoon te branden. Dat lukt alleen maar bij een goede warme motor en een ritje over de snelweg bij een redelijke snelheid.

En ja, je kunt de DSG in D/manueel zetten. En dan zou je bij lage toerentallen zelf kunnen besluiten om een lagere versnelling te kiezen dan die de software vindt dat goed is. Maar ja, waarom heb je dan voor een DSG met een fuzzy logic ECU gekozen?

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar ja, waarom heb je dan voor een DSG met een fuzzy logic ECU gekozen?

Erik ik denk even dat dit niet relevant is.

Punt is dat ze zo worden verkocht en dat veel mensen hem zo hebben aangeschaft en nu blijkbaar met een probleem zitten omdat hun diesel alleen maar voor korte plezier ritjes worden gebruikt.

Met alle gevolgen van dien, en dan zou dus een oplossing kunnen zijn ( ik zeg zou kunnen) door in handbediening over te gaan om die roetprop te verwijderen.

En moet daarvoor dat blok warm gedraaid zijn etc ......... wel so be it.

En tsja waarom koop je het dan ???

Wel er zijn mensen die alleen kijken naar een aanschaf prijs en de luisteren naar de mooie praatjes van een verkoper in een mooie showroom en verdiepen zich niet verder in wat ze gaan kopen.

Maw ze kijken alleen naar een prijskaartje de kleur en mooie velgen van hun wagen.

Blij dat dit er nog bij staat. Zonder dit wordt het wel errug constructief allemaal Ed.

Geld toch ook voor jou met je handbakkie en benzine blokkie ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Onder de 60 vind ik mijn hoogste versnelling te hoog om de snelheid vast te houden. Ik vond het dus opvallend dat CH het over 55 had in de hoogste versnelling. Dat ik dan onnodig "nerveus, lawaaierig, zuiperig hoog in de toeren blijf" is omdat in mijn o zo subjectieve beleving mijn motorblokje dan niet meer soepel genoeg draait. Is ook gewoon lekker natuurlijk, keihard doortrekken in z'n 4 tot maarliefst 63, en dán pas in z'n 5.

Ik vermoed dat hier ook een verschil speelt in rijden met een handbak met 5 of 6 versnellingen en met een DSG7.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe