Ga naar inhoud

Tuning Octavia 1.6TDI DSG7 tunen


w00ha
 Delen

Aanbevolen berichten

Rond de 20 maart gaat mijn wagen binnen voor 'n kleine update.

Ik laat mijn roetfilter opensnijden en er komt 'n rechte buis in.

Daarna wordt dat met TIG dichtgelast.

De druk en tepm.sensoren laat ik wegschrijven.

De EGR (EM type) laat ik 100% dichtschrijven.

Zuivere inlaatspruitstuk met gezonde koude lucht.

Ik laat dat liever nu doen, want er staat nog maar 600KM op de teller.

Dus, voor mij geen noodloop meer.

Ik heb me 'n beetje miskocht door een diesel te kopen. Mijn laatste diesel was er nog eentje zonder DPF.

Nu maak ik teveel korte stukken en dat kan niet goed zijn. Het duurt nogal lang vooraleer die wagen echt op temperatuur is.

Daarbij komt ook nog 'n tuning.

Dat laatste was, voor mij, niet nodig, maar alleen die ECU aanpassen voor enkele waarden te veranderen, kost net zoveel als zonder die tuning.

Eenmaal de ECU is aangepast gebeurd dit via OBD.

Totaal kostenplaatje 1.100€

Wat het was en word zal ik later vermelden. Ben benieuwd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij is zoiets in Nederland een economisch delict!

Het roetfilter opzettelijk buiten werking stellen...

En, is er in België geen periodieke keuring van auto's? Dan blijkt toch dat het roetfilter gewoon niet werkt, volgens mij heb je dan een probleem.

Eigenlijk nog erger, dat een garage dit überhaupt doet?! Meewerken aan iets wat wettelijk verboden is? Ik dacht dat de branche geen louche imago meer wilde, als ik dit zo hoor, is het tegenovergestelde het geval... :(

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb me 'n beetje miskocht door een diesel te kopen. Mijn laatste diesel was er nog eentje zonder DPF.

Nu maak ik teveel korte stukken en dat kan niet goed zijn. Het duurt nogal lang vooraleer die wagen echt op temperatuur is.

Was het niet veel beter om voor je tot aankoop over gaat een flinke proefrit te maken. Dan weet je wat je te wachten staat, en is het niet nodig om zulke aanpassingen te verrichten, waar je vroeg of laat problemen mee zou kunnen krijgen.

Na wat ik begrepen heb schijnt de tegenhanger van de APK in België strenger te zijn dan in NL. En dat veel Belgen hun auto voor de APK weer terug origineel maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij is zoiets in Nederland een economisch delict!

Het roetfilter opzettelijk buiten werking stellen...

En, is er in België geen periodieke keuring van auto's? Dan blijkt toch dat het roetfilter gewoon niet werkt, volgens mij heb je dan een probleem.

Eigenlijk nog erger, dat een garage dit überhaupt doet?! Meewerken aan iets wat wettelijk verboden is? Ik dacht dat de branche geen louche imago meer wilde, als ik dit zo hoor, is het tegenovergestelde het geval... :(

Er zijn in NL veel tuners die dat doen en ook door de APK komen, dus wat is jouw punt?

Als men alle diesels van de baan moest halen die geen DPF filter hebben in Belgïe, dan is de staat falliet.

Nieuwe diesel stoten veel minder roet uit als die oude pomp-verstuivers.

Misschien 'n beetje naief, maar alles wat groen is , kost ons veel geld.

Waarom spreek je niet over de EGR klep?

Kost hopen geld en verstikt de inlaatvan de motor.

't is wel beter voor de economie. Jij moet betalen ;)

Sorry, maar mij een schuldgevoel geven dat ik de wereld vervuil dan moet je toch meer de bron aanpakken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals Menno al zei: ik heb het puur over het feit dat er een technische modificatie aan een auto wordt uitgevoerd die strafbaar is. Dat schuldgevoel heb je er blijkbaar (?) zelf al bij...

Als iemand bij een garage zou komen met bovenstaande vraag, dan zou de garage dit moeten weigeren omdat ze dan iets uitvoeren wat gewoon niet toegestaan is. Doen ze het wel, dan zijn ze mede schuldig aan dat economische delict.

aangepast door Captain Hook
Link naar reactie
Delen op andere sites

Neen, uitschakelen van het verplichte en typegoedgekeurde roetfilter en EGR klep, dat zijn economische delicten.

Haast u , want er wordt 'n nieuwe paus verkozen.

Het word duidelijk, ik zit hier op het verkeerde forum.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat heeft een totalitair kerkelijk persoon nou met het verwijderen van een roetfilter te maken? :huh:

Idd, een paus heeft niks te maken met dit forum... :lol:

Wat heeft het verwijderen van mijn roetfilter nu te maken met "economisch delict" ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dus iedereen die zijn wagen laat tunen valt onder "economisch delict" ?

Dus ik breng schade aan de economie door mijn roetfilter te omzeilen? Beetje naïef imo.

BTW, Ik woon in Belgïe en niet in Nederland.

Beste w00ha, misschien ben je bent wel degelijk op het goede forum. Je zou je er bewust van dienen te zijn dat je bijdragen tot nog toe een nogal provocerende en verongelijkte toon met zich mee brengen. Op dit forum zijn we gewend om netjes en met respect met elkaar om te gaan, ook al verschillen we van mening. Captain Hook en ik zelf zijn wat dit betreft exemplarisch. Ik vrees dat je met dergelijke bijdragen op vele andere fora binnen de kortst mogelijke tijd in een onsmakelijke scheldpartij zou komen te verkeren.

Dan ben je wel mis.

Het woord FORUM betekend dat iedereen zijn mening mag zeggen.

Waar heb ik aan de regels overtreden om geen respect te tonen?

Er zijn andere regels in BE als in NL ivm autokeuring. Ik weet waar ik aan begin.

Alle negatieve en belastende argumentatie is totaal misplaatst. Ik bega 'n economisch delict....aub, nogal provocerend of niet?

BTW, jij hebt zelf je wagen getuned. Is dit conform PVG? of gelijkvormigheids attest?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het punt is niet dat iedereen zijn mening al dan niet zou mogen zeggen. Dergelijke zaken staan bij mij hoog in het vaandel. Mijn punt is dat ik vind dat uitlatingen als in #12 geen enkele constructieve bijdrage aan de discussie leveren en uit nodigen tot ongewenste escalatie, evenmin als het bestrijden van standpunten bij de ander welke deze in het geheel niet heeft genoemd (groen, vervuilen).

Mij gaat het hier dus ook niet om de inhoudelijke discussie. Mijn auto is idd getuned en of dat conform wat dan ook is, zal me volledig worst zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Haast u , want er wordt 'n nieuwe paus verkozen.

Het word duidelijk, ik zit hier op het verkeerde forum.

Hallo wooha, je zit hier gewoon goed. In NL gelden andere regels als in Belgie? Vast en zeker. Doe er je voordeel mee maar handel zoals jezelf goeddunkt, hier krijg je alleen meningen/adviezen van leden. Mening kun je gewoon naast je neerleggen natuurlijk. Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou je toch aanraden van goed na te denken voor je zulke dingen laat uitvoeren (niet alleen uit ethische overwegingen, want daar kunnen we over discussiëren), maar om problemen te vermijden.

Je kan er van op aan dat de controle op uitstoot de komende jaren niet zal versoepelen. Zeker niet nu ook de jaarlijkse verkeersbelasting berekend wordt op basis van uitstoot bij ons in België. Als mensen roetfilters en EGR's te veel beginnen omzeilen, kan je er van op aan dat de apparatuur bij de keuring dit binnen een paar jaar gewoon meet (als het al niet het geval is).

Een EGR gaat meer open/dicht bij vollast of deellast. De uitstootcurve van een wagen met EGR zal exponentieel zijn, terwijl een wagen zonder EGR een veel vlakker verloop zal laten zien. Ik hoef geen ingenieur te zijn om een concept te bedenken waarmee ik onmiddellijk zie of jouw EGR werkt of niet. De vraag is dus of jij binnen 2, 5 of 10 jaar wel nog weg komt met die aanpassingen. En wat kost het om jouw investering ongedaan te maken op dat moment? Nieuw DPF?

Het spijtige is natuurlijk dat een verkoper je niet heeft gemeld dat je eigenlijk geen dieselprofiel meer hebt, en daardoor nu in de problemen komt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Feit is en blijft dat het doelbewust uitschakelen van roetfilter en EGR klep een economisch delict is. Dat heb ik niet bedacht c.q. is niet mijn mening, maar gewoon een feit. Een auto heeft op basis van de algehele technische uitvoering een (europese en landelijke) typegoedkeuring gekregen. En als je die modificeert zonder dit te melden ben je in overtreding. Als het al überhaupt is toegestaan om met een gemodificeerde auto nog te rijden...

Volgens mij kan het nooit de bedoeling zijn om het doelbewust omzeilen van welke wettelijke maatregel dan ook (ongeacht het feit of je het daar mee eens bent) te promoten in een publiek forum.

Het is aan een handhavende instantie c.q. overheid om te bepalen of er sancties worden opgelegd aan diegene die de regelementair voorgeschreven technische/milieu eisen doelbewust saboteert.

En daar heeft een paus niks mee te maken... ;)

aangepast door Captain Hook
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad WOOha. Vroeger waren er ook geen gordels in een auto. Als ik vandaag in België een auto van voor 1971 ga rijden, heb ik geen autogordel nodig en hoef ik hem dus ook niet aan te doen. Dat wil niet zeggen dat ik de gordels uit mijn nieuwe wagen mag halen.

Tot vorige week reed ik een Felicia diesel zonder DPF, perfect legaal dus. Wat jij doet is dat niet meer. Je kan daar een ethische discussie over gaan voeren, maar wat CH zegt is gewoon een feit.

aangepast door The bone collector
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb op mijn leeftijd ondervonden wanneer het 't beste is om niet meer te reageren.

Ik heb al spijt dat ik hier ooit 'n account heb aangemaakt, omdat ik tot nu toe de meest belachelijke antwoorden krijg.

Zwier me maar van dit Kinderforum af. Ik heb geen les nodig in APK en autokeuring.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe