Ga naar inhoud

Moet Skoda bang worden van de Chinezen


Snelle
 Delen

Aanbevolen berichten

Eindelijk is het officieel: het merk Qoros presenteert zichzelf in al z'n facetten. Wij waren bij een exclusieve presentatie in München waar het merk maar liefst drie auto's liet zien.

Wie denkt dat Qoros het zoveelste Chinese merk is dat met matige producten Europa gaat lastigvallen, heeft het sowieso mis. Het merk heeft namelijk allerlei hoog aangeschreven personeel van de Europese topmerken aangetrokken. Zo komt ontwerper Gert Volker Hildebrand van Mini en het hoofd vehicle engineering is Klaus Schmidt, voormalig chassisverantwoordelijke bij BMW.

Geen Landwind-toestanden dus, hier bij Qoros. Sterker nog: de in Duitsland aanwezige ingenieurs beloven ons vijf EuroNCAP-sterren, een score die anno 2013 ook voor de gevestigde automerken niet meer vanzelfsprekend is vanwege de aangescherpte veiligheidseisen van de botsinstantie.

In München krijgen we maar liefst drie auto's te zien: twee concept-cars en de eerste productieauto van het merk. Alle drie debuteren ze op de Salon van Genève in maart voor het grote publiek.

Driecilinders

De eerste productieauto heette eerst nog GQ3 sedan, maar inmiddels weten we dat de auto Qoros 3 sedan gaat heten. Het is een auto met het formaat van de Skoda Octavia. Bij de introductie zijn er twee 1,6-liter viercilinder benzinemotoren beschikbaar. De eerste is een atmosferisch blok met een vermogen van dik 125 pk, het sterkste blok heeft een turbo met een vermogen van 156 pk. Beide blokken zijn gekoppeld aan een start-stopsysteem.

Een dieselmotor is er niet en die staat vooralsnog opvallend genoeg ook niet op de planning. De viercilinder is een eigen ontwikkeling van het Chinese automerk Chery Automobile, dat in een joint-venture met een Israelische investeringsmaatschappij het merk achter Qoros is. Op termijn komen er nieuwe motoren beschikbaar, compacte drie- en viercilinder benzinemotoren.

Qashqai-concurrent

Qoros pakt meteen flink uit bij de presentatie, want we zien dus ook meteen twee concept-cars. De eerste is de 3 Estate Concept, een concept-car voor een stationwagon. De auto ziet er aan de buitenkant behoorlijk productierijp uit, maar we konden nog niet in het interieur kijken. Qoros belooft een interieur met veel flexibiliteit en wij geloven de aanwezige ingenieurs maar op hun blauwe ogen.

De tweede concept-car is eentje voor een cross-over, de 3 Cross Hybrid Concept. De aanwezigen bevestigen dat dit een Qashqai-concurrent is. Extra interessant is dat deze auto -de naam zegt het al- ook nog eens een hybride aandrijflijn heeft. De techniek is te vergelijken met het Hybrid4-systeem van Peugeot. Dat betekent: een verbrandingsmotor voor de voorwielen (in dit geval alvast een benzinemotor van de nieuwe downsizegeneratie) en een elektromotor voor de achterwielen.

Begin maart beleeft het merk dus z'n internationale showdebuut. In de tweede helft van dit jaar start de productie in Changshu, in de buurt van Sjanghai. Qoros meldt ons dat het verwacht dat het zwaartepunt van de verkopen in de eerste jaren in Azië zal liggen. De komende jaren wil het merk elk half jaar een nieuwe auto lanceren.

Autoweek.nl

post-677-0-62960400-1361098495_thumb.jpg

post-677-0-70864800-1361098505_thumb.jpg

post-677-0-92966300-1361098516_thumb.jpg

post-677-0-79359600-1361098527_thumb.jpg

aangepast door Snelle
Link naar reactie
Delen op andere sites

Was het maar zo simpel.

Ff een kek buitenkantje in elkaar geflanst en dan komt het allemaal goed, toch? 8-)

Kijk hoe lang een merk als b.v. Hyundai/Kia er over gedaan heeft om voet aan de grond te krijgen.

Voordat de bouwkwaliteit en lange termijn stabiliteit van het product zodanig is, dat je echt kunt spreken van een degelijke auto, ben je een paar jaar verder.

Ik heb liever een auto die in elkaar gezet is door robots. Die wordt tenminste dag in, dag uit, uur in, uur uit, met dezelfde precisie en tolerantie in elkaar gezet. Mensen (en in China is menselijke arbeid nog goedkoper dan industriële robots) zijn humeurig en hun precisie hangt af van hun stemming.

Dus of die chinese auto idd met consistente naadtolerantie en bouwkwaliteit geassembleerd zal gaan worden, is ff afwachten.

Nog afgezien als onderdelenleveranties, storingen en kennis om dagelijkse problemen op te lossen. Zeker als er 'vreemde' motorentechniek wordt gebruikt.

B.v. Dacia grijpt terug op het Renault onderdelen- en motorengamma, dat is een groot voordeel.

Net zo goed als alle VAG merken in dezelfde onderdelenwinkels shoppen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voordat je hier in NL echt een voet aan de grond krijgt zul je toch eerst een dealernetwerk moeten hebben voor het onderhoud van deze auto's. Of kun je straks met je Qoros naar de Kia dealer?

@MacManiac, ik vond juist dat er wel wat overeenkomsten met VW / Skoda te vinden zijn in het interieur, de lichtschakelaar bijvoorbeeld, de knopjes op het stuur lijken ook verdacht veel op die van VW, enz..

op Netcarshow zijn nog meer plaatsje te vinden van dit merk.

Voor het alfabet zou het wel handig zijn.. De Q van Qoros...

van http://www.netcarshow.com/qoros/

Qoros-3_Cross_Hybrid_Concept_2013_800x600_wallpaper_01.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als het goede auto's zijn voor een redelijke prijs zal het wel loslopen. En is het goed voor de concurrentie.

Maar is het slechte kwaliteit dan zijn ze zo uitgepoept in Europa. Kijk maar naar de Landwind.

En dan maakt het zo gek veel niet uit waar ze vandaan komen.

Of het nu China, Korea of Frankrijk (Peugeot) is

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad, mevr Ping zo ook weer met vakantie gaan maar vanwege lecessie gaat ze dit jaar maar niet.

Ik blij , want mevlouw Ping is een aardige vrouw die je bij elk bezoek aan Ping lestaulant graag ziet staan

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het kunstof op het midden van het stuur ziet er op deze foto niet zo mooi uit. De rest van het dashboard oogt OK...al vind ik het al wat tierelantijnig en glimmerig.

De sedan (of is het een hatchback?) oogt van buiten OK. Ik zie overeenkomsten met de Octavia en Laguna. Die combi is in mijn ogen dan weer helemaal mislukt.

Wat ik links-en-rechts oppik is dat de Europese merken druk bezig zijn om in China voet aan de grond te krijgen. Moeten de Chinezen bang zijn voor Skoda?

Ik herinner me uit een TopGear-aflevering dat de Chinese auto's kwalitatief nog geen echte concurrentie waren voor de gevestigde Europeanen. Maar de prijs-kwaliteit-verhouding was natuurlijk goed.

En laten we wel wezen: tuurlijk zijn de Chinezen in staat een kwalitatief uitstekende auto te ontwerpen. Echter, als ze dat doen zijn er in China waarschijnlijk te weinig mensen die 'm kunnen betalen.

De alles opgeteld met de opmerking van forumlid Elegance geeft denk ik het antwoord op de vraag van de topicstarter:

Nee, Skoda hoeft niet nog bang te zijn van de Chinezen want hun kwaliteit is nog niet op Europees niveau (dat is nog een aanname) en ze moeten nog een heel dealernetwerk opbouwen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die aanname over de kwaliteit kon nog wel eens heel anders uitpakken, getuige de mannen die aan dit project werken. De aanpak van Qoros is duidelijk anders dan de andere Chinese merken: dit wordt duidelijk een Europese auto. Ik denk dat je nog wel eens verrast kan zijn.

Enne, voor wat betreft dat kunstof stuur: ik kan van een Octavia met standaard stuur ook een dergelijke bami-bakjes-foto maken hoor, geen probleem!

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Busje: is Peugeot echt slecht dat je het merk zo noemt?

Peugeot is niet slecht, maar de Aziaten en Koreaen zijn beter. Het gevolg is dat Peugeot het moeilijk heeft in de concurrentie. En daardoor veel minder auto's verkoopt, de crisis speel daar ook een rol in. Het is zelf zo als de 208 niet aanslaat het wel eens desastreuze gevolgen zou kunnen hebben.

Ik geef dit aan in relatie tot de Chinese automerken, als een merk niet goed presteert het vanzelf verdwijnt. Ik heb enkel Peugeot als een Europees voorbeeld genoemd. Het hoeft niet van ver weg te komen om minder goed te zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Peugeot is niet slecht, maar de Aziaten en Koreanen zijn beter. Het gevolg is dat Peugeot het moeilijk heeft in de concurrentie. En daardoor veel minder auto's verkoopt, de crisis speel daar ook een rol in. Het is zelf zo als de 208 niet aanslaat het wel eens desastreuze gevolgen zou kunnen hebben.

Ik geef dit aan in relatie tot de Chinese automerken, als een merk niet goed presteert het vanzelf verdwijnt.

...

Nou, ik betwijfel het wat je hier stelt. Ik denk niet dat autokopers i.h.a. zo rationeel handelen dat ze de beste auto's kopen, dus zelfs áls die Aziaten al beter (kwaliteit/prijsverhouding) zouden zijn, zal dat nauwelijks de verkoopcijfers bepalen. Imago lijkt me veel belangrijker. En als de crisis een rol speelt, geld dat over de hele linie, waarbij ik denk dat goedkope auto's en het hele luxe segment er de minste last van hebben. Zie dus niet in waarom Peugeot meer last van de crisis zou hebben dan de Aziaten.

En niet goed presteren met als gevolg verdwijnen, geldt vooral als je bedoelt dat slechte verkoopcijfers leidt tot verdwijnen. Over de kwaliteit van de auto/merk zegt me dat niet zo veel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

dat bedoel ik. Kan me voorstellen dat het al dan niet terechte mening of overtuiging is, maar die zou je dan niet zo stellig moeten poneren als ging het om een feitelijk gegeven.

Bovendien vind ik het nogal onzinnig om in algemene zin te spreken van slechte/goede auto's. Hooguit kun je van auto's zeggen dat ze in bepaalde opzichten goed of slecht zijn. Een en ander ook nog weer afhankelijk van wat de klant op het oog heeft. Kortom, het moge duidelijk zijn dat ik de nodige onderbouwing en nuance mis.

aangepast door Rosinfield
Link naar reactie
Delen op andere sites

De problemen die peugeot en citroën hebben is dat ze zich altijd op de europese markt hebben gericht en nu het hier economisch slecht gaat gaat dat ook met hun.

En nu proberen ze wereldwijd te verkopen maar ja dat doe je niet 1 2 3 maar gaat wat jaren overheen en als je er dan ook nog veel te laat mee begint........... tsja dan kun je ten onder gaan.

Met opel is eigenlijk hetzelfde aan de hand sinds ze weer los zijn van GM, GM heeft opel gewoon een boel beperkingen opgelegd en zodoende moeten ze het voornamelijk doen met de europese markt.

En tsja die is momenteel natuurlijk erg magertjes en is het moeilijk om je hoofd boven water te houden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nu die Chinezen gaan vroeg of laat hier doorbreken zie maar naar de andere exotische merken vroeger uitgelachen door meerdere en nu een van de grootste autobouwers.

Maar eer het zover is zullen er een paar jaartjes voorbij suizen.

Alhoewel als men ziet welke top mensen ze binnenhalen is het hen zeker menens om op korte termijn Europa te veroveren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ach ja, als gebruiker van een Chinese smartphone kan ik melden dat de bouw kwaliteit me absoluut niet tegen is gevallen. (Ik weet natuurlijk dat een telefoon iets anders is dan een auto). Het toestel even ter illustratie heeft me 130 euro gekost met vergelijkbare specs als een toestel wat waarschijnlijk toch zo'n 3x zo duur is. Stel nu dat zo'n Chinese auto zich qua prijs ook enigszins zo verhoudt, dan kost een Qoros, straks zo'n beetje de helft van bijvoorbeeld een Golf. Een dergelijke prijs kan toch wel eens het verschil maken.

Nou ja, we gaan het vanzelf meemaken..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe