Ga naar inhoud

Automatisch rijden in files


Snelle
 Delen

Aanbevolen berichten

Automatisch rijden in files

Bosch zal in 2014 een rijhulpsysteem voor filerijden op de markt brengen. Tot 50 km/h zal de auto in fileverkeer volledig zelfstandig kunnen remmen, optrekken en sturen.

22-01-2013

Bron: autogids.be

Door de adaptieve snelheidsregelaar ACC te koppelen aan een botspreventieradar, een spoorassistent, de motor en de stuurinrichting ontwikkelde Bosch een hulpsysteem voor filerijden. De bedoeling is om vanaf 2014 auto's zelfstandig te kunnen laten rijden in files van 0 tot 50 km/h, waarbij ze aanrijdingen vermijden en op hun rijstrook blijven.

De toeleverancier werkt op dit moment aan de software waarmee de auto zich kan aanpassen aan het verkeer, de beste oplossing kan berekenen en overeenkomstig kan reageren. Bosch is zelfs van plan om in de toekomst nog een stap verder te gaan, met de automatische rijstrookverandering. Hiervoor zijn twee bijkomende functies nodig: een radar achteraan die snel naderende voertuigen detecteert, en een dynamisch navigatiesysteem.

Link naar reactie
Delen op andere sites

feitelijke een adaptieve cruisecontrol, dus. Kwestie van tijd, want de technieken zijn er al. De Duitse merken en Volvo lopen daar ver in voorop.

aangepast door MarcoO2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Niks nieuw, heb er trouwens al mee gereden toen ik nog voor BMW werkte

maar is wel een super systeem heel comfortabel rijden in de file ;)

wat ik laats ergens zag was dat volvo met een systeem bezig is waar de wagen aan het voertuig voor u zou kunnen gekoppeld (electronisch, niet fysiek) worden zodoende dat je helemaal niets meer hoeft te doen, ook niet te sturen. Het idee is dan dat de hoofdvoertuigen vrachtwagens en bussen zouden zijn, als je dan naar het zuiden van frankrijk bv wil pik je gewoon in op een voertuig die die route volgt.

aangepast door Steven
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik snap het niet hoor...

Al die merken willen ons graag doen geloven dat er allemaal emotie en gevoel en andere blabla met autorijden gemoeid zou zijn. Maar vervolgens willen ze het hele proces van het autorijden compleet automatiseren... ??????

Of de automaten /DSG/cruise control haters die vinden dat dat allemaal maar onzin is. Maar zonder al die regulerende elektronika gaat bovenstaande al helemaal niet funktioneren.

Kortom, het een is nogal in tegenspraak met het ander...

aangepast door Captain Hook
Link naar reactie
Delen op andere sites

O ik zeker wel hoor, vanaf 30 doetie het al. De rechtervoet is ook gewoon ontwend om langdurig op het gas te duwen, mijn stoel is daar ook niet meer op ingesteld, dus zonder cc krijg ik na een tijdje gewoon kramp. Dus zodra het even constant 30 hobbelt gaat hij op cc.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een aanzienlijk deel van de filegrens-tijd ligt onder de 30-grens, meen ik me van lang geleden te herinneren. In deze en andere situaties die ik vaak om me heen zie in het verkeer, is de CC meer een moderne variant van het oude handgas. Maar goed, we dwalen af.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, er is wel zoiets als een meer permanente uitstand, als het schuifje helemaal door het klikje heen is geschoven. Als hij daar op staat weet je dat de vrouw de laatste keer in de auto heeft gereden.

Was trouwens het enige minpunt op haar functionerlingsgesprek: komend jaar de cruise control weer aan zetten als je in de bedrijfswagen hebt gereden :lol::lol::lol:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ach en als hij er bij hem dan inzit dan gaat hij hem gebruiken, al is het om te proberen en dan ........................................

kan hij het nut er van inzien net als met de winterbandjes...........

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe