Ga naar inhoud

Het verbruik en de brandstofprijs...


Captain Hook
 Delen

Aanbevolen berichten

Nou, ik was maar wat blij dat ik 's ochtends het kleine uurtje slaap heb kunnen pakken want de werkzaamheden zaten ietwat tegen en we zijn om middernacht pas aan de terugreis begonnen (collega met A3 SB met dezelfde motorisering in het kielzog). Half 3 was ik thuis... :zzsoft:

Half 3? Ging ik even kijken bij de kleine vannacht. Toeval?? :lol:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later...

Zeeland en de wadden hebben in algemeen meer zon dan de rest van nederland, was afgelopen dinsdag op terschelling en vaste wal was hondeweer maar terschelling was al de dagen droog en zonnig , maar wel veel wind !

Met zeeland is dat vaak ook zo, dan ben ik in noord nederland op klus met regen en heb je ff contact met collega die dan in zeeland aan werk is en die heeft dan gewoon heerlijk werkweer !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, je moet een beetje geluk hebben, vorig jaar in drenthe 2 weken droog weer.

Op weg naar huis zei mijn vrouw nog hadden we maar 3 weken geboekt, de week erna heeft het bijna alleen maar geregend.

Ik blij dat we thuis waren.

Overigens heb ik zelf geen tent of caravan, wij huren altijd een stacaravan of chalet.

Ik heb me weer verbaasd over wat mensen kopen aan caravans compleet met voortenten en luifels, dat moet tienduizenden euros kosten.

Dat haal je er toch nooit uit voor die paar weken per jaar?

Volgens mij schrijf je meer af op een caravan dan op een auto.

En voor mij is ideaal vakantieweer droog met een temperatuur van 22 graden.

Lekker op pad zonder je gelijk helemaal in het zweet te werken.

Bij Neeltje Jans geweest en de deltawerken, blijft imposant.

Reminder voor mezelf: neem je camera mee! deze lag nog in de caravan......................

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 6 maanden later...

5l/100 km dan wel 1 op 20 gehaald. Stuk bebouwde kom, 100 kilometer lang 100 km/ uur op de cruise control, soms wat bijgassen om nog enigszins elegant baantje te wisselen, en weer stuk bebouwde kom. Wel flink wind mee gehad volgens mij.

Op de heenweg had ik wind tegen, heb ik ook nog een beetje 120 gereden, en toen was het verbruik 5,3l/100km of 1 op 18,9.

De auto mag nu ook als ingereden worden beschouwd. Op de heenweg de 1500 km gepasseerd.

aangepast door Skoody Boo
Link naar reactie
Delen op andere sites

Natuurlijk, het is een momentopname. Dat is ook de bedoeling, want ik zal ook nog wel eens een rit maken waarvan nou juist het verbruik NIET zo interessant vind, juist omdat er dan met de rechtervoet wat andere prioriteiten worden gesteld. Dat zegt dan naar mijn idee minder over hoe zuinig een auto kan rijden.

Spritmonitor geeft natuurlijk van het gemiddelde een heel precieze waarde, maar ik vind het te veel gedoe. Verder hoop je daarbij dat de afwijkingen van de tellers van al die benzinestations tegen elkaar weg mag strepen, maar er is ook nog een commercieel belang in het geding dat die dingen eerder te veel dan te weinig liters aangeven. Tot slot blijft bij mij de gemeten afgelegde afstand afhankelijk van wieldiameter en alle daarmee samenhangende factoren, dus echt nauwkeurig wordt het toch nooit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

gaat ook meer om het relatieve beeld natuurlijk en dat is voor iedereen met dezelfde auto, banden-wisselingen en soort ritten wel degelijk informatief bij dergelijke hoge kilometrages. Dus in absolute zin zegt het niets over het verbruik, dat blijft gissen. Maar in relatieve zin wel degelijk en dat gedoe valt wel mee, dat wordt al heel snel een routine. Denk dat het invullen me hooguit 2 minuten kost

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou het vooral interessant vinden om de afwijking van de BC te bepalen, en ik heb niet het idee dat dat gaat lukken. Ik wil vooral weten welke snelheidsverhoging tot welk meerverbruik leidt. Dan wil je dus verschillende ritten (relatief) kunnen vergelijken, en daarvoor lijkt mij de BC handiger.

Blijkt nou dat 120 rijden rond de 7 l / 100 km geeft, en 100 iets van 5, dan ga ik vaker 100 rijden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

dat zie je idd duidelijk, hoe sneller hoe meer verbruik en dat gaat naar mijn idee niet lineair. Afwijking van de BC kun je natuurlijk prima zien aan de hand van Spritmonitor. Over het algemeen geeft BC structureel te gunstig aan. Bij mij ook, nu met winterbanden scheelt het ca 700m op een liter

Link naar reactie
Delen op andere sites

Brandstofverbruik neemt exponentieel toe met toenemende snelheid. Da's ook niet zo gek. De luchtweerstand loopt kwadratisch op...

En invullen bij spritmonitor? Nou, ik denk dat ik daar toch zeker 20 seconden mee bezig ben...

Met een pasje bij het tankstation betalen kost meer tijd...

Kijk, als het niet uitmaakt wat je auto kost c.q. hoeveel brandstof je verbruikt en/of je niet wilt weten hoe allerlei invloeden terugziet in het daadwerkelijke verbruik, prima. Maar af en toe op de BC kijken, is je zelf een beetje voor de gek houden... Als ik accelereer zie ik verbruikscijfers, daar wordt je terstond onpasselijk van. Maar als je de auto weer laat uitrollen, dan wordt je weer blij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1. Kijk, als het niet uitmaakt wat je auto kost c.q. hoeveel brandstof je verbruikt

2. en/of je niet wilt weten hoe allerlei invloeden terugziet in het daadwerkelijke verbruik, prima.

3. Maar af en toe op de BC kijken, is je zelf een beetje voor de gek houden...

1. Klopt, binnen een bepaalde bandbreedte maakt me dat niet uit. Minder of rijden wil ik niet als bezuinigingspost. Desnoods kan ik meer tijd steken in geld verdienen.

2. Jij weet dat weliswaar nauwkeuriger, maar dan alleen de optelsom van de factoren. Per factor weet je van de invloed op basis van een gemiddelde eigenlijk niets, tenzij je alle mogelijke factoren met een toereikende frequentie gaat dataloggen, maar ik heb niet het idee dat het zo minitieus werkt met Spritmonitor.

3. dat hangt er vanaf. Als je selectief ritgemiddelden gaat generaliseren naar gemiddeld gebruik van alle ritten wel. Maar dat is de vraag die jij beantwoord wilt zien, maar ik niet. Mij interesseert het om een beeld te vormen van het gemiddeld mogelijk verbruik voor die gevallen dat ik bereid ben de tijd nemen om zuinig te rijden. Het gaat er dan om of de selectie van ritgemiddelden passend is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Haha, nee, lager is natuurlijk beter, maar die brandstofprijs zelf kan je toch niet beïnvloeden, hoeveel bonnetjes je ook invult.

Wat in mijn geval positief is dat ik slechts zo'n 15.000 km per jaar rij, en eigenlijk zijn alle ritten minstens 25 km. Vullen we 1 op 15 in voor verbruik, dan is dat 1000 liter per jaar. Per 6 eurocent verhoging van de benzineprijs geeft dat een maandlastverhoging van 5 euro. Jammer natuurlijk, maar ik verwacht niet dat de benzineprijs zo sterk zal stijgen dat ik daardoor minder of anders ga rijden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan iedere euro die binnenkomt, maar één keer uitgeven. En iedere euro teveel aan brandstof gaat ten koste van iets anders. Ik let er b.v. ook op waar ik tank. Langs de snelweg versus hier in Lelystad, scheelt zomaar 6 euro per volle tank! Dat vind ik nogal wat.

Rijd best wel veel met de Roomster (nu al >40KKm in 1,5 jr) en ik ben er al lang achter dat snel rijden hier in Nederland niks uitmaakt voor de reistijden, maar wel uitmaakt in m'n portemonnee. Ook kan ik inzichtelijk maken naar b.v. m'n vrouw, dat zij naar verhouding NIET zuinig rijdt, als zij wat lange ritten maakt. Dus wordt het rijgedrag aangepast. Dan geef ik die anderszins verkwistte brandstof euros liever aan iets anders uit... :scratch:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor de reistijden maakt het idd niet veel uit. Maar vlot rijden is soms gewoon leuk. Soms, je moet het vooral niet altijd gaan doen, dan is de lol er ook snel af. En er zijn wel meer dingen die energie en geld kosten en die je verder alleen maar doet omdat ze leuk zijn. En zolang je het niet te vaak doet kan je het effect op je maandlasten ook overdrijven. Als je twee keer zoveel rijdt maakt natuurlijk wel dubbel zoveel uit!

Ik kan me herinneren dat jij ook eens iets getypt hebt over 170 in heuvelachtig terrein, en ook dat hogere snelheden tot tijdswinst leiden over grotere trajecten (zonder dat die gekoppeld waren overigens). Grote vraag daarbij is natuurlijk of die tijdswinst ook de extra brandstofkosten waard is, of dat die brandstofkosten ook mede gerechtvaardigd zijn door het fun-gehalte. Mag je van mij allemaal zelf weten hoor, maar ben zo vrij om er een vermoeden op na te houden dat ook bij jou toch af en toe de fun-factor in het geding is. En als ik er naast zit dan hoor ik het wel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

bij mij is de fun factor puur beperkt tot het af en toe eens flink accelereren in een situatie die daar om vraagt. Verder houd ik me keurig aan de snelheidslimieten. Alleen ga ik over een tijdje natuurlijk wel even uitchecken welke waarde nu op mijn Nuvi komt te staan ipv de huidige 184

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe