Ga naar inhoud

Zonnepanelen


PC-fre@k
 Delen

Aanbevolen berichten

Moet niet mooier worden, plaatsing is uitgesteld tot woensdag. Ze stellen me wel op de proef... Heb laten weten dat dit toch echt de uiterste datum is, want ik wacht pas net... (6 weken tegen die tijd - normaal 1 week levertijd binnen 2 weken op je dak).

Link naar reactie
Delen op andere sites

@PC freak: behalve schaduw en richting van je panelen, is ook de hellingshoek van belang voor optimale opbrengst.

 

Als je nu al schaduwproblemen hebt, (terwijl de zon pas een week of 3 over het hoogste punt is), heb je over een maand of 2-3 nog veel meer schaduwproblemen.

 

Dat de aanbevolen converters allemaal kleiner zijn dan het piekvermogen voor de panelen, geeft ook wel aan dat het piekvermogen niet erg reëel is, waarschijnlijk heb je dan ook kristallijne cellen. Ik weet niet of je panelen nog anders kunt plaatsen, bijvoorbeeld een paneel op het dak van de dakkapel (op frame onder een hoek) en dan paneel wat het meest in de schaduw ligt van de dakkapel laten vervallen (dus eigenlijk verplaatsen naar dak van dakkapel, om zo meer zon te vangen).

 

Overigens ideaal in Nederland om optimale opbrengst te krijgen over het hele jaar gemeten: gericht op het zuiden, en een hellingshoek van 22 graden met het aardoppervlak.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor het meedenken heren,

 

Mono kristallijn inderdaad. Voor wat ik er gedurende de maanden dat ik er mee bezig was heb kunnen vinden doen de Yingi panelen het aardig goed (komt o.a. vaak terug op tweakers). En als die het niet zo goed zouden doen (niet genoeg opbrengen), dan hadden die goedkopere micro inverters het dus ook aangekund :P

 

Mijn situatie is anders dan in het filmpje hoor. 3x landscape > dakkapel > 2x3 landscape. Zuid-West.
De schaduw komt op de helft van de eerste rij panelen onder mijn dakkapel (die in het midden van de woning staat). Op het platte deel plaatsen zou kunnen, was het niet zo dat daar vroeg of laat de zonnecollectoren voor warm water zouden moeten komen (nog zo'n puzzel..)

 

Lastige is, hoeveel leveren de eerste 3 panelen op dat moment als ze wel zon krijgen? Hoeveel leveren de panelen die schaduw hebben nog met de micro inverters?  Hoeveel minder gaan de lager wp panelen uiteindelijk leveren? Wat verlies ik dan netto met of zonder micro's? Hoeveel scheelt me dat in kosten t.o.v. de wp van de originele? Lezen de micro's net zo fijn uit als de SMA? Hoe ver zijn die micro's ontwikkeld, lees verschillende verhalen? Ofwel, ik heb veel vragen in een veel te korte tijd en op de een of andere manier lijkt geen van de opties optimaal.

 

Voor wat betreft richting, hoek etc. lees je overal wat anders. Hier bijv: http://www.siderea.nl/artikelen/hellingshoek1/hellingshoek1.html

Overigens lees ik meestal 30% en niet 22% :) weer een nieuwtje dus. Mijn dak is volgens mij iets van 30-35%

 

Heb m'n leverancier gemeld dat hij het maar plaatst zoals origineel bedacht. Verlies voor zover uiteindelijk het geval is moet ik maar voor lief nemen. Als het me niet zint kan ik altijd nog 2-3 losse panelen op mijn schuur leggen (met micro inverters ;) ), gaat het verlies in kWh zeker compenseren (alleen niet in euro/kWh :P ) Overigens zou ik eerst 8 panelen plaatsen, met een beetje passen en meten bleken dat er 9 te kunnen zijn. Winst van 270 wp...

 

Weer een weekje wachten dus, mag er nu toch wel van komen. Dan gaan we het meemaken!

aangepast door PC-fre@k
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is niet jouw idee... Het rendement van PV panelen loopt terug bij oplopende substraattemperaturen. Dat is gewoon een fysiek gegeven.


wat info:

http://www.teachengineering.org/collection/cub_/lessons/cub_pveff/Attachments/cub_pveff_lesson02_fundamentalsarticle_v6_tedl_dwc.pdf

 

en het hangt ook nog eens af van het gebruikte substraat materiaal:

 

There’s a complex relationship at work between photovoltaics (PV), heat and sunlight. Solar power works best when the sun’s shining (of course). But when the sun’s shining, everything gets hotter.

PV semiconductors offer more resistance in extreme heat, making them less efficient when the modules should be most efficient. Thankfully, this additional resistance is small, at most, reducing efficiency by about 10 percent. But newer technologies—like thin-film PVs, which don’t rely on crystalline silicon to produce electricity—are less susceptible to heat-related efficiency losses.

So despite PV panels being best suited for regions like the southwestern United States, which receive upwards of 6.0 kilowatt hours of sun per square meter daily, PV panels actually function better at colder temperatures, particularly crystalline silicon-based cells, which are the most commonly used. Their thin-film counterparts suffer smaller efficiency losses due to high temperatures. In an arid region like the southwest, most of today’s PV cells aren’t operating at their peak efficiency during the hottest days of the year.

The semiconducting materials used in PVs, particularly in crystalline silicon PV cells, lose efficiency as temperatures increase. The Physics Hypertextbook explained that as temperature in a conducting material increases, quasiparticles, called phonons, are excited and move throughout the material, impeding the uniform movement of electrons. This impedance is what reduces efficiency in PVs when it gets too hot.

Newer technologies like thin-film PV use different semiconductor materials like Copper indium gallium selenide (CIGS), which don’t lose as much efficiency in the heat. In fact, a study by Loughborough University, “Mapping the Performance of PV Modules of Different Types” found that CIGS produced between 0.5 percent to 2.5 percent more power over a year period, “with the largest differences found in hotter climates.” Another form of thin-film PV, using Cadmium Telluride as the semiconducting element to produce electricity, performed better than crystalline or CIGS PV cells did in high temperatures. The study said that “The performance of CdTe is consistently higher than the two other technologies, by a margin of 5-12 percent over c-Si, depending on location.”

However, some new nanophotovoltaics actually capture infrared (heat) radiation from the sun and would feasibly, when they make it to market, operate at higher efficiencies in the heat. Until then, we’re stuck with thin-film PV and silicon PV modules that operate at lower efficiency in higher temperatures.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Verhaal klopt CH, alleen zijn er ook nog veel verschillen in thin film panelen, je hebt enkelvoudige, maar bijvoorbeeld ook dubbele of drievoudige. Bij de dubbele versie, krijg je van boven af gezien de eerste zonnecel, maar die is niet in staat om alle energie om te zetten en 'pakt' maar een deel van de golflengte, de cel daaronder pakt het restant aan zonnelicht dat door de 1e cel heen komt, en bij een triple zit er nog een 3e cel onder. Deze zonnecellen met dunne-lagen-techniek daar zit heel veel verschil tussen, maar zijn goedkoper in aanschaf dan de kristallijne, terwijl de beste exemplaren daarvan bijna dezelfde hoeveelheid energie leveren, en bij slecht licht soms zelf een stuk beter dan kristallijne cellen. Overigens vallen de dunne-film versies nog op te delen in de manier van opbouw (p-i-n, of omgekeerd n-i-p heeft te maken met de volgorde van de lagen en het type dope dat er inzit), daarnaast ook nog onderscheid in de kristalstructuur van de verschillende lagen: amorf, microkristallijn, multikristallijn, en soms ook nog verschillend voor de verschillende lagen, dus een echt 'door de bomen het bos niet meer zien effect'.

 

Wat de hellingshoek betreft: ideaal is 22,5 graden, steilere stand heeft het voordeel dat sneeuw, vogelpoep en ander vuil er sneller vanaf glijdt/regent, (vuil/sneeuw op de cel, betekent geen licht dus ook geen opbrengst). Die 22,5 graden is gewoon wiskundig berekend, zonder rekening te houden met vervuilingseffecten. (jouw linkje werkt overigens niet PC-fre@k). Overigens zag ik ook iets van 30% staan, maar dat zou je dus even om moeten rekenen naar graden om te vergelijken. Ik heb jaren op de uni aan zonnecellen gewerkt, dus van de cellen zelf weet ik veel, maar de inverters weet ik weinig van.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Link geeft interessante info, maar er ontbreekt ook een belangrijk aspect: er wordt gesuggereerd in de berekening dat 5 uur lang een lichtintensiteit van X hetzelfde oplevert als 1 uur lang een lichtintensiteit van 5X. Dat is in de praktijk absoluut niet zo, en per type zonnecel komt daar dus iets anders uit (zelfs voor dezelfde plek).

Om het echt goed te doen moet je dus weten:

- welk type zonnepanelen je gaat gebruiken, en wat de invloed van de hoeveelheid licht is, op de opbrengst

- hoe de verdeling van de verschillende typen zonnestraling is, op de plek waar je de panelen gaat plaatsen

 

Het lijkt heel simpel als je het zo leest, maar eigenlijk een bijna onmogelijke opgave. Het vermogen van zonnepanelen wordt gegeven bij een standaard lichtintensiteit, maar dat is maar van beperkte waarde voor de echte opbrengst, die standaardlichtintensiteit haal je in NL maar af en toe, meestal zit je daar behoorlijk onder (vergelijk het met de standaardverbruikscijfers voor auto's, die zijn onder standaard omstandigheden gemeten, maar zeggen weinig over het echt brandstofverbruik). Het andere punt is, dat heel moeilijk is te achterhalen hoe de opbrengst van zonnepanelen is, bij andere lichtomstandigheden. Bij lichtomstandigheden moet je niet alleen denken aan bewolkt/onbewolkt of direct/indirect zonlicht, maar ook de kleur van het licht is van belang (vanwege de coating die voor bepaalde golflengtes is geoptimaliseerd, én vanwege de energie die uit bepaalde golflengtes in een bepaald type cel kan worden omgezet in stroom).

 

En nu heb ik het alleen nog maar over het eerste punt gehad.

Het bepalen van het licht op de plaats waar je panelen gaat plaatsen, kun je natuurlijk gewoon meten, maar om een betrouwbare meting te hebben, moet je eigenlijk eerst een aantal jaren meten. Kortom tegen de tijd dat je alle gegeven op een rijtje hebt, is de ontwikkeling in de zonnecellen alweer zoveel verder, dat je 'optimale plaatsing en type zonnecel' alweer is achterhaald.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zit wat in, gelukkig is dat mijn doel ook niet. Doel voor nu is de eerste 2 getallen op de meter zo dicht mogelijk bij het 3 en 4e getal (teruglevering) te krijgen. Of eigenlijk zelfs andersom. Ik ga hier geen gekke fratsen voor uithalen, dat is immer vrijwel niet te doen en voor mijn opstelling ook niet zo zinvol.

 

Als je een hele plant gaat neerzetten van een honderd panelen of zo lijk te me dat wel te moeite waar overigens :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt, er zijn een aantal dingen die erg moeizaam kunnen verlopen.

 

Zonnepanelen, maar bijv. ook zonneschermen. Gesloten wereldje waar je lang niet altijd openbaar prijzen van krijgt. Langskomen is de enige reactie die ik vaak krijg op verzoeken om een richtprijs te geven.. Idioot maarja.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Dus, de eerste resultaten! 

 

Erg zonnige dag: 15+ kWh

Redelijk zonnige dag: 12+ kWh

Halve dag bewolkt: 9 kWh

 

binnenkort komen er ook de waardeloze dagen bij, en dan over wat maanden de winterse versie van bovenstaande.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik probeer mij onder de douche af te koelen.

Dit lukt haast niet vanwege zonneboiler op > 80°C

Door het terugregelen van het mengventiel, probeer ik het voor de douchethermostaat wat gemakkelijker te maken.

 

Een luxeprobleem, zoals u zult begrijpen.

Een aantal maanden gratis onder de douche , men waant zich in de tropen.


Het is toch prettig om de meter zien terug te draaien :)

 

Draait hij echt terug ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier bij ons draait de Ferraris meter idd achteruit. Mooi om te zien.

 

Bij ons is het zonneboilervat ook gevuld met water van >80 graden, maar dat wordt eerst door het regelventiel van de cv-combi gemengd met koud water en dan op een ingestelde 72 graden (altijd legionella safe!) aangeboden richting thermostaat mengkraan in de douche, die vervolgens keurig terugregelt naar ca 25-30 graden (afhankelijk v.d. instelling)

Link naar reactie
Delen op andere sites

OK, maar ik heb ook nog een hotfill situatie met de vaatwasser.

De vaatwasser wil uit energetisch oogpunt, een hoge watertemp. liefst 80 ° C.

 

Zowel de douchen (2 x) en de vaatwasser staan op hetzelfde systeem.

En de twee tappunten in de keuken.

Mijn dilemma is dus de verschillende warntevragen op een gechikte temp.in te regelen met het mengventiel.

 

De bedoeling is de regelbaarheid van de douchethermostaten te optimaliseren.

 

Daar ben ik nu dus mee bezig.

 

Als het af is, hoort u nog van mij.

aangepast door hobbel de bobbel
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou je adviseren om te mengen tot 65 graden.

Hogere temperaturen kunnen niet alle kraanonderdelen even goed tegen.

Lager zou ik ook niet doen ivm legionella.

 

Als je douchethermostaat gevoed wordt met 65 graden kan deze prima de gewenste ingestelde temperatuur regelen omdat een ''standaard'' installatie ook met deze temperatuur werkt. (ervan uitgaande dat je een goede thermostaatkraan hebt en geen habbibabbi van de plaatselijke bouwmarkt)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

.....die vervolgens keurig terugregelt naar ca 25-30 graden (afhankelijk v.d. instelling)

 

Is dat niet een beetje fris? Misschien leuk voor in de zomer, maar de standaard temperatuur is 38 ;)

 

Op de slechtste dag had ik trouwens 3,5 kWh. Ook de invloed van zeer warm weer is duidelijk zichtbaar, hij levert dan minder op dan een iets koelere zonnige dag (met name te zien aan de pieken, niet echt aan het dagtotaal).

--

 

Zelfs die van de lidl/aldi/bouwmarkt doen het al jaren prima Octa. Alleen hebben die vaak geen keramische schijven en zo... Ik zou, als ik eenmaal de zonneboiler heb, ook geen noodzaak zien iets te veranderen aan de uitgaande temperatuur van het vat.

 

Wel zou ik een dergelijke mengkraan als Ed aangeeft monteren achter de vaatwasser. Mijn wasmachine is al geschikt voor heet water (2 ingangen), maar de vaatwasser niet. Die vind het vast een stuk fijner bij 40-50 graden dan 80 graden door die slang heen. Het gaat mij dus enkel om het voorkomen van schade.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ pc freak.

 

De mengkraan dient uiteindelijk om letselschade te voorkomen.

Aanvankelijk dacht ik dus ook in eerste instantie, dat de mengklep ( bij voorgeschakelde zonneboiler) diende , om de nageschakelde Nefit combi-boller te beschermen.

Niet dus, het gaat om de persoonljke bescherming, dat je je niet verbrand onder de douche.

 

De mengklep staat in het installatievoorschrift van Nefit, voor het Nefit tussenvat (10 ltr) geschakeld.

Ik heb hem toch maar na het 10 liter vat gezet, het vat kan daardoor max. 80° worden, maar daar kan hij tegen.

De mengklep is nu na het 10 ltr vat geplaatst.

 

De veiligheid is nog steeds gewaarborgd, alleen staat het 10 ltr. vat in de zomerperiode op max. 80 ° C, een opslagwinst dus.

aangepast door hobbel de bobbel
Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuk onderwerp!

Toevallig zit ik ook te denken aan het plaatsen van dit spul. Maar dan pas wel bij een andere woning.

Ik heb me al ingelezen in het warmwater deel. Vacuumbuizen met een achter geschakelde warmtewisselaar schijnen het hoogste rendement te hebben. Een nadeel hiervan is, is dat de pomp die het water doet rondgaan wel 24/7 middels een TIC (Temparature Indicator Controller) moet blijven pompen, anders gaat het dan niet meer zo goed circulerende water aan de kook en klappen de buizen.

 

Ook even een waarschuwing, als ervoor gekozen wordt dit goedje via een energie leverancier te laten plaatsen, omdat je bijvoorbeeld aan het net wil leveren. Houd er dan rekening mee dat ze de prijs verVIERvoudigen. In deze prijs moet ALLES zitten, je accu's je omvormers, de panelen, het plaatsen...  alles! Onderhandelen is ook echt wel mogelijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe