Ga naar inhoud

zomerbanden vervangen?


Rosinfield
 Delen

Aanbevolen berichten

Nu mijn winterbanden zijn geplaatst en ik de rekening thuis krijg, zie ik dat het profiel van de zomerbanden la 4,4 is en ra 3,4. Over 9000 km is de 60 000 beurt.Wat denken jullie, dan meteen 2 nieuwe banden? (voor is het links 5,9 en rechts 5,5).

Verder valt me dus op dat rechts meer slijt dan links. Is dat normaal of waar kan dat aan liggen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou er waarschijnlijk nog wel even op rijden. Je kan voor jezelf een minimale marge aanhouden en dan gewoon tussendoor de banden laten vervangen. Daar kan je bovendien op wachten, dus geen gedoe met leenauto e.d.

Verschil in slijtage (L/R) lijkt mij niet goed, hebben ze nu wel dezelfde bandenspanning? en, hoe vaak controleer je daarop?

Vooral voor vind ik het verschil aanzienlijk, zeker aangezien mij altijd opvalt dat het linkerwiel/velg veel smeriger is dan de ander (je remt er meer mee).

Mijn zomerbanden hadden na 1 seizoen gewoon allemaal zo'n beetje dezelfde slijtage, zeker links en rechts.

Heeft je garage daar ook niks van gezegd?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor de achterste banden is dit volgens mij zeker nog niet direct een probleem. In het oog houden, maar die kunnen nog wel een tijdje mee.

Een millimeter ongelijke slijtage kan denk ik ook niet te veel kwaad. Als ze mooi vlak gesleten zijn, zou ik me daar niet direct zorgen in maken.

aangepast door The bone collector
Link naar reactie
Delen op andere sites

1,6 mm is de wettelijke minimale profieldiepte

advies ligt op 2 mm om te vervangen.

Dus trek je eigen conclusie hier verder uit

Zou ze zeker zelf eerst nog meten voor ik over zou gaan op vervanging.

aangepast door EdK
toevoeging
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat mij wel is bijgebleven van bezoekjes aan diverse banden boeren, is ik altijd dat dat de beste banden voor moesten liggen. Dit blijkt (aldus 2-3 verschillende garages) juist het omgekeerde. Hun argumenteren hiervoor zijn o.a. dat voor de motor er ook nog eens op rust (druk) en dat achter de wielen niet meedraaien in een bocht maar wel vol belast worden met de zijwaartse kracht.

We hebben dit ook in de praktijk meegemaakt, de auto brak steeds uit achter. Banden voor en achter omgewisseld, probleem (tijdelijk) weg. Daarna uiteraard vervangen, maar gaf even ademruimte en leerde ons dus dat wat hierboven staat in ons geval ook klopte.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Schijnt een vaak voorkomend verschijnsel te zijn. Vooral bij veel stevig genomen linkerbochten. In mijn wekelijkse traject zitten nogal wat rotondes en ik houd idd wel van een beetje snel bochtenwerk. Zou dus de verklaring kunnen zijn. Linker bochten schijn je verder ook sneller te nemen dan rechter. En de rechterbanden komen ook nog eens meer in aanraking met oneffenheden aan de zijkant van de weg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat mij wel is bijgebleven van bezoekjes aan diverse banden boeren, is ik altijd dat dat de beste banden voor moesten liggen. Dit blijkt (aldus 2-3 verschillende garages) juist het omgekeerde.

Ik herinner mij een vrij lange discussie bij de buren :lol:

Voor bochten gaat dit op. Maar bij een noodstop op een rechtdoor gaande weg geeft meer profiel voor het minst kans op aquaplaning.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik herinner mij een vrij lange discussie bij de buren :lol:

Voor bochten gaat dit op. Maar bij een noodstop op een rechtdoor gaande weg geeft meer profiel voor het minst kans op aquaplaning.

Ik heb het vorige maand hier nog over gehad met een paar bekende rally rijders (Paul en Mark Maaskant en Kevin Abbring). Echt, het diepste profiel achter!

Heb het zelf een keer meegemaakt met de O2. Toen had ik zoiets van 2,5mm achter profiel (mocht nog niet van de leasemij vervangen worden). Er lag vol water op de A27, moest flink afremmen (plotselinge manoevre van een vrachtwaggel) en ik schrok me de pleuris dat de achterkant begon te dweilen. Was toen blij dat ESP me hielp in het rechte spoor te blijven... :blink:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Het is toch logisch dat het rechts harder slijt als we rechts rijden? Op een metertje maakt dat niks maar op duizenden kilometers wel. Onze rechter bochten zijn altijd korter dan de linker en dat geeft meer weerstand-wrijving-slijtage. Heb geen wiskundige formule nodig om deze natuurkundige logica te onderbouwen....

Op de Engelse Skoda forums vragen ze zich waarschijnlijk af waarom ze links harder slijten :D

aangepast door IBV
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Tenzij je vaker linksom gaat dan rechtsom (of andersom natuurlijk).

Zie bijvoorbeeld formule-1 races en de "wear & tear" van die banden. Niet in absolute zin natuurlijk, maar kijk dan naar de verhouding van de linkerzijde t.o.v. de rechterzijde. Per circuit is pakt dat fors anders uit en soms zit er zelfs een extreem verschil tussen beide kanten van de auto.

aangepast door Cyrus
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat zal vooral zijn terug te voeren op de rijrichting van het circuit, waarbij de openbare weg bijna altijd 2 rijrichtingen heeft. Blijft dus niet uitmaken of je nou linksom of rechtsom rotondes rijdt.

Als je een circuit met een brug in een soort 8-vorm zou maken heb je wel gelijkmatige slijtage.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe