Ga naar inhoud

Stalen of aluminium velgen voor de winterbanden?


Snelle
 Delen

Aanbevolen berichten

Waarschijnlijk ga ik mij dit jaar winterbanden aanschaffen 205/55 R16 94V Michelin Alpin A4 of Continental winter Contact TS 850 beiden komen goed uit in een test van Testaankoop.

Er gaan hier meer en meer stemmen op om dit in het mooie België verplicht te maken weliswaar deze winter nog niet ze zijn het nog aan het onderzoeken.

Nu ben ik aan het twijfelen of ik stalen of aluminium velgen zou nemen had ook gedacht om mijn huidige velgen (alu) te gebruiken voor de wintersloffen en een nieuw setje aan te schaffen voor de zomer maar dit valt nogal prijzig uit is per band 50€ duurder en weet niet of het de rijeigenschappen in de sneeuw ten goede komt een maatje 225.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor winterbanden kun het beste gewoon dezelfde maat aanhouden als je huidige bandenmaat. Mijn winterbanden zijn dezelfde maat als de zomerbanden; dat was onder mijn vorige auto's ook zo. En dat gaat gewoon prima.

Er is niets op tegen om lichtmetalen wielen te gebruiken voor winterbanden. Doorgaans kiezen mensen voor stalen velgen als 2e set, omdat dit goedkoper is. Maar je ziet vaak aanbiedingen van dealers, die hun overstock in lichtmetaal met winterbanden aanbieden voor een leuke prijs.

Zo heb ik voordelig mijn winterset: mijn dealer ziet dat veel (lease)klanten hun Superb op 17" laten zetten, ipv de standaard 16". Dat doen ze echter als dealeroptie, dat is in Nederland fiscaal gunstiger. Dus de dealer had op gegeven moment een enorme partij Superb-velgen en die kunnen uitstekend onder een Octavia.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou persoonlijk voor staal gaan, maar dat is in feite gewoon ingegeven door het feit dat ik nooit lichtmetalen velgen zou kopen omdat het mij niet interesseert. Denk dat het technisch weinig verschil maakt, het is puur voor het uitzicht dat je meer zou betalen.

Ik heb onlangs inderdaad ook gelezen dat winterbanden bij ons volgend jaar verplicht zouden zijn. Of dat met ons klimaat echt veel uithaalt betwijfel ik toch, tenzij misschien echt in de koudste maanden, maar als je vandaag al met winterbanen rijdt, heeft het dan weer een omgekeerd effect. Dat is een andere discussie natuurlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Let ook even op de maat van de winterbanden bij gebruik van sneeuwkettingen. Je mag dan alleen de volgende maten gebruiken volgens het instructieboekje:

De montage van sneeuwkettingen is om technische redenen alleen bij de volgende velg-bandcombinaties toegestaan.

Velgmaat - Inpersdiepte (ET) - Bandenmaat

7J x 16 ---------- 45 mm ---------- 205/55

6J x 16 ---------- 50 mm ---------- 205/55

6J x 17 ---------- 45 mm ---------- 205/50

Alleen sneeuwkettingen met platte schakels gebruiken. Deze mogen niet dikker zijn dan 9 mm - inclusief kettingslot.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb als zomerband de 225 17 inch met Skoda LM velgen.

Daar aluminium zeer gevoelig is voor pekel en dus de velg erg makkelijk kan aantasten , heb ik gekozen voor

16 inch 205 continental TS830 wintersloffen ( volgens het boekje ) met een stalen velg 16 inch

Als die aangetast worden door de pekel is het een stuk goedkoper voor de portomonee

En vind je het geen smoelwerk mbt alleen de zwarte stalen velgen, een wieldoppie is ook voor weinig gauw te vinden.

Nadeel vind ik met bestaande velg en het steeds laten wisselen van de zomer / winterband is dat hij telkens dan uitgebalanceerd behoort te worden de band

En dat ik weer afhankelijk ben van de dealer wanneer hij hiervoor de tijd heeft

Vandaar dat de zomer / winterset op velgenboom in de schuur staat en ik zelf wissel

En dat kost je aan tijd een uurtje, en dan nog een uurtje om de afgehaalde set even met de spons goed te reinigen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb lichtmetaal met zomerbanden michelin, vorige week een set stalen velgen aangeschaft met continental winterbanden.

Het prijsverschil is tussen lichtmetaal en staal viel mij wel mee, ik heb gekozen voor staal omdat dit beter tegen pekel kan, iets goedkoper, en bij een schade tegen een stoeprand heb je niet gelijk zo de pest er in als je er tegen aan glijd.

Ik heb er (nog) geen wieldoppen bij gekocht, waarschijnlijk doe ik dat ook niet, het zal me jeuken of het wel of niet smoelt, als ik erin rij zie ik er niks van :P

Vandaag bij de gamma een garagekrik gekocht, ik ben er klaar voor!

Wellicht aanstaand weekend wisselen, kunnen de zomervelgen eens goed schoongemaakt worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een setje met stalen velgen Continental winter Contact TS 850 kostprijs bij de dealer 785€ en daar komt 38 € bij voor het plaatsen.

Moet enkel nog zien of het de V versie is en niet de H van de snelheidsindex.

Het is zoals je zegt Octa een schuivertje tegen de stoeprand is minder erg met een stalen velg, kan je nadien nog voorzien van een dopje. Garagekrik?

De banden wisselen op dezelfde velg is niet zo goed voor beiden en eens ik de set heb kan ik ze misschien zelf wisselen en zoals Ed zegt een grondige poetsbeurt voordat ze in de garage op een velgenboom komen.

En dezelfde maat van winterbanden nemen als de zomerband kost mij vlug 200 € meer.

Moet je geen momentsleutel hebben heb steeds schrik dat ik te veel of te weinig de bouten ga aandraaien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Momentsleutels zijn regelmatig ergens in een aanbieding te koop. Kijk eens op het internet, voor een voordelige aanbieding. In NL zijn ze af en toe bij de Lidl in de aanbieding.

En nog even over stalen velgen. Als je ongeveer dezelfde auto (merk en of type) blijft rijden passen deze vaak ook. Dus is een nieuwe set niet nodig.

Mijn velgen heb ik samen met een F1 gekocht in 2004. Hebben reeds op een F1, R1, en een F2 dienst gedaan. Met natuurlijk wel andere banden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Moet je geen momentsleutel hebben heb steeds schrik dat ik te veel of te weinig de bouten ga aandraaien.

Momentsleutel voor de wielbouten, nooit gebruikt. Of met de slagmoersleutel tot je ze hoor kraken, of een gewone wielboutsleutel en er eens op gaan staan tot ze kraken, zo doe ik het :) (wel met stalen velgen, uiteraard)

aangepast door The bone collector
Link naar reactie
Delen op andere sites

Momentsleutel voor de wielbouten, nooit gebruikt. Of met de slagmoersleutel tot je ze hoor kraken, of een gewone wielboutsleutel en er eens op gaan staan tot ze kraken, zo doe ik het :) (wel met stalen velgen, uiteraard)

Dan lijkt mij dat de boel toch echt te vast zit. Momentsleutel kost een paar tientjes, daar hoef je het niet voor te laten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is niet dat ik geen momentsleutel heb, ik gebruik die er gewoon nooit voor. In de garage zie ik ze toch ook altijd gewoon een slagmoersleutel gebruiken, en die draai je daarna ook niet zo gemakkelijk meer los. Maar goed, het kan zeker geen kwaad om een momentsleutel te gebruiken, zeker als het 38 euro kost om banden te wisselen, heb je dat er snel uit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lekker blijven doen LM velgen en dan met perslucht vastdraaien, vreten de bouten lekker je Alu velg in met alle verdere gevolgen.

Als ik ze dat zou zien doen met mijn velgen dan is het einde klant voor hun.

Gewoon ff met de kruissleutel aandraaien en dan daarna kruislings de momentsleutel er op om ze met juiste moment vast te zetten.

En als ik dat het ene weekend doe dan trek ik ze het weekend erna nogmaals even na met de momentsleutel ivm dat door het rijden de boel zich kan zetten en dus iets kunnen lossen.

aangepast door Witte Yeti
typo
Link naar reactie
Delen op andere sites

Skoody mijn reactie is een algemene zoals die van botten verzamelaar ook is.

Het is namelijk zeer slecht om LM velgen met zo'n slagmoersleutel te behandelen.

Maar een ieder mag uiteraard zijn wielen monteren zoals hij dit wil , alleen wordt er niet voor niets door de fabrikant aangegeven wat betreft de aanhaalmomenten voor de velgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

en als het niet in sint budget past dan zal je aan de kerstliederen moeten om het daar in het budget te krijgen

Wintersloffen met veters moet je denkelijk via de verjaardag regelen ?

Eventueel je verjaardag vervroegen omdat je anders moet wachten tot het zomer is

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een topic over winterbanden is er al, maar specifiek voor velgen (als ik de titel lees) niet. Daarop gefocust zou ik zeggen, doe wat jij mooi vind. Volgens mij zijn de kosten inmiddels bijna gelijk voor een simpele LM velg of een stalen velg. Voordeel van extra velgen is dat je ze wisselt wanneer jij wilt en het je 10-15 euro per band/velg per wissel scheelt.

Zelf heb ik nieuwe "zomervelgen" gekocht met de banden er al omheen (ergens in Zuidoost Duitsland online), de originele LM velgen gebruik in de winter. Maar goed ook want mijn zomer velgen kunnen zeer slecht tegen pekel. LM met een polished zijde.

Nogmaals, winterbanden, maten etc worden dus al in diverse topics besproken door onze eigen winterbanden guru! :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Haha, niet aangesproken voelen als het niet over jou gaat hoor. Ik moet ook zeggen dat ik helemaal geen nicknam onthouden heb, ik zag het al scannend voorbij komen. Ik zal je er een Like voor geven :P

Schijnt wel beter te zijn om geschikte bouten te gebruiken (even goed bekeken geloof ik dat ook wel), maar ik heb er nog niks over gelezen in de krant (ongelukkig oid). Wel altijd 120 NM inderdaad.

In mijn geval zaten de bouten bij de velgen aangezien het LM is. Kan niet missen dus, al heb ik wel een extra setje slotbouten moeten kopen (ander soort + zwart).

Momentsleutel, krik en bokjes erbij. Wisselen maar :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe