Ga naar inhoud

Stalen of aluminium velgen voor de winterbanden?


Snelle
 Delen

Aanbevolen berichten

Hier kan je ook een leuke berekening maken: http://www.profiletyrecenter.nl/ / http://www.wheelsoftheworld.nl/

Ze hebben ook zo'n WOW folder, al vind ik die wel op de ipad maar zo snel niet op hun website.

Gevonden, als ik google niet had... http://epub02.publitas.com/profiletyrecenter/11/magazine.php?spread=78#/spreadview/0/

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
  • 3 weken later...

Ik heb mijn Octavia pas volgend jaar, maar de winterbanden heb ik gisteren al besteld.

Geef mij maar de LM velgen van Borbet. Die had ik ook op mijn vorige wagen.

http://users.telenet.be/ramon/borbet_cc.jpg

Zijn ook 6,5 breed.

Daarop komen de nieuwe Continental TS850.

http://www.conti-online.com/generator/www/be/nl/continental/banden/themas/autobanden/winterbanden/contiwintercontact-ts-850/contiwintercontact-ts850.html

Samen voor 780€

Skoda dealer vroeg 750€ voor 4 stalen velgen met winterbanden (merk?)

Velgen waren standaard 6 breed, gelijk het reservewiel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

wel beentjes spaarder ik denk dat jij een stk goedkopere bandenmaat hebt dan snelle en op moment dat je met je winterrubber rijdt dan slijt je zomerrubber natuurlijk met milimeter meer.

Maw de kosten zijn de aanschaf maar in tijd doe je ook weer langer met de banden vanwege het wisselen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, dat is natuurlijk wel zo, het hangt veel van de maat af.

Als je veel rijdt, dan maakt dat inderdaad weinig uit of het nu zomer of winterrubber is. Maar bij mijn beperkte winterkilometers krijg ik die lang niet versleten op een jaar of 6, en dan moet je ze toch vervangen, want als je een band opslaat heel de zomer, zal hij na die tijd wel scheurtjes beginnen vertonen. En bovendien houdt mijn auto het in ieder geval niet meer uit om zelfs nog maar één paar banden te verslijten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Ik ga dat maar ff hier vragen, want zoals ik reeds zei hierboven heb ik mijn winterbanden niet bij de dealer gekocht.

Heeft 'n Octavia (die ik nog moet krijgen) wielbouten of moeren?

Misschien 'n simpele vraag, maar...

Bij de vorige wagen (Auris) had ik ook al de winterbanden voor dat ik de wagen had.

Toen ik ze voor de eerste maal wou monteren had die bandencentrale me wielbouten ipv moeren gegeven. Kon ik nog 'ns extra terugrijden.

De originele Auris moeren waren niet geschikt. Ttz de juiste centreerhoek.

Ondertussen liggen mijn winterbanden met Borbet velgen gereed, maar ik wil me geen 2X laten vangen.

Volgens mij gebruikt de Octavia bouten (5X112), welke draad weet ik niet en de ET waarde ligt nogal hoog (= 50 <, dacht ik)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mag aannemen dat ze geen MOEREN bij je velgen leveren... lijkt me zo lastig monteren. ;)

Waar je wel op moet letten of het vlak-conische of bol-conische bouten zijn en van de juiste lengte schroefdraad! Dit is afhankelijk van de gebruikte stalen of lm-velg. Het gaat er namelijk om dat het contactvlak van bout juist aansluit bij het contactvlak van de gebruikte velg.

Bovendien willen verschillende metaalsoorten op elkaar, alu versus staal, e.d., ook nog wel eens voor problemen zorgen.

And, last but not least, het juiste aandraaimoment waarmee de bouten vastgezet worden. Bij Skoda is dat vrijwel altijd 120Nm.

Oh ja, en vergeet de juiste bandenspanning niet!

post-47-0-77006500-1356076152.jpg

post-47-0-09354200-1356076164_thumb.jpg

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik maar weet dat het bouten zijn ben ik al verder geholpen. Bij borbet zijn het vlakke conische bouten of moeren en die sluiten perfect aan, in ieder gat.

Bij de vorige wagen heb ik gewoon alles opgeladen en dacht dat ik alles juist had, maar blijkbaar had de man zich ook vergist. In de winterperiode is het overal nogal druk.

Ik ga nu mijn banden ophalen en zal er toch extra aandacht aan besteden.

Blijkbaar zou mijn Octavia vroeger geleverd worden als gepland en misschien zou het nog kunnen dat de banden er direct opkunnen.

Alvast bedankt.

aangepast door w00ha
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe