Ga naar inhoud

Stalen of aluminium velgen voor de winterbanden?


Snelle
 Delen

Aanbevolen berichten

oh die dingen

Ach ik leg altijd een wiel eronder voor als hij van de krik zou afklappen

Liever een velg naar de noppe dan dat ikzelf of nog erger me schijven de grond raken !

Of was dat laatste nu net andersom ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

ze maken inderdaad een gammele indruk, maar houden het gewicht echt wel (heb weleens de wagen - onze zwaardere opel - erop gezet om 2 wielen tegelijk van de grond te halen). de pootjes zijn er alleen voor dat hij niet zo makkelijk omvalt, verder is het een dikke staaf metaal die dus voorkomt dat hij de grond raakt :)

Garagekrik (zo'n grote) zou ik ook wel willen :D Ik heb nu zo'n simpel ding met een ventiel. Ook van de aldi/lidl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Erik je weet toch dat ijzer op ijzer glijd !

Mijn collega gebruikt er pallets ( hou ) bij en tsja dan glijd hij niet

En hij laat de uitlaat altijd vervangen door de garage dus hij hoeft hem gelukkig niet zo hoog op te takelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Nu heb ik hier ergens leuke velgen gezien die 10 € duurder zijn dan de stalen.

Maar er is een maar de ET waarden staan in het EG-certificaat 7Jx16 ET 45 en de velgen zijn ET 35 dus sporen 1 cm breder zou dit problemen geven?

http://www.online-velgen.nl/velgen/24449-swh-extreme-x15/

aangepast door Snelle
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, dit is teveel van het goede. De juiste ET-waarde zorgt er voor dat het hart van de velg (niet de monageplaat, maar het midden van de velg, vanaf het loopvlak gezien) boven de wiellagers zit. Dat voorkomt belasting van de wiellagers in dwarsrichting. Wijkt de ET-waarde een mm of 2 af, dan is het niet zo erg maar in jouw geval gaat het om een afwijking van 10mm en dat is gewoon te veel.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb hier het gelijkvormigheidsattest genomen dat bij de wagen zit daar staat standaard in voor de zomerbanden 205/55 R16 94V 7J16 ET45.

Ook staat dat de spoorbreedte 1535 / 1507 is en bij de opmerkingen staat MAX 1545 /1518 dus dat betekend dat ik max naar de ET40 mag gaan.

Maar voor de winterband zie ik hier staan 205/ R16 94H M+S 6Jx16 ET 50 waarom hier een andere waarde mag ik dan geen ET45 nemen of ET40 ?

aangepast door Snelle
Link naar reactie
Delen op andere sites

De ET-waarde is de offset van de montageplaat t.o.v. de velgrand, vanaf de buitenkant gemeten. De velgbreedte speelt hier dus ook een rol. De velgenmaat in het gelijkvormigheidsattest is 7J en bij de winterband spreek je van 6J (die velg is dus smaller).

Mijn eerdere opmerking was gebaseerd op 2 velgen van gelijke breedte, maar met een andere ET -waarde. Nu je twee verschillende velgbreedtes wil vergelijken, kun je niet alleen op de ET-waardes afgaan maar is het een kwestie van rekenen of de potentiële "wintervelg" de juiste ET-waarde heeft voor je auto. Dat kan de dealer je zó vertellen, die hebben daar ervaring mee en tabelletjes voor.

Meer achtergrond over ET-waarde: http://www.etwaarde.nl/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo gekozen voor LM velgen van prijs scheelt hem dit een 15€ per wiel ongeveer evenveel dan een wieldop op de stalen velgen.

De stalen velgen gaan na een tijdje roesten zodat ze ook extra onderhoud met zich meebrengen wat niet wil zeggen dat de LM velgen onderhoudsvrij zijn. En ja de LM velgen ogen mooier al is dit niet de "belangrijkste" ik ga niet voor de mooiste velgen maar voor de budget vriendelijke. Ga voor de Enzo B een eenvoudige velg of het zou moeten zijn dat ik morgen bij de bandentoko nog andere zie in die prijsklasse dan kan het nog alle kanten uit. :)

post-677-0-71383100-1352112374_thumb.jpg

aangepast door Snelle
Link naar reactie
Delen op andere sites

Verwondert mij wel dat het verschil in prijs met stalen velgen zo klein is.

Weet niet hoe het in het vlaamse is maar hier is het vaak zo dat een set winterbanden ( A-Merk) met LM velgen vaak 100 eurie duurder is dan met Stalen velgen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe