Ga naar inhoud

Kromme Remschijven, Fabia Combi Greenline


Sibbele
 Delen

Aanbevolen berichten

we waren teveel off topic en dus een beetje stout.

tsja en dan krijg je met de verkeerde mensen op de verkeerde plek ( voor ons ) uiteindelijk een ban for life

Maar ach dat is alweer twee jaar zowat terug en gevolg is dat er nu een tweede Forum is waar de regels wat soepeler zijn en ook nog groeiende is ennn levensvatbaarheid heeft

Maar liever levenslang dan de doodstraf hoor ! B) .

aangepast door EdK
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Lekker balen met zo'n probleem.

Het is me nu nog steeds een raadsel hoe dit probleem nu echt in mekaar zit. Hebben we het nu over trommel of over schijfremmen?

Bij mijn Yeti nog geen problemen gehad trouwens, ook nog niet bij mijn octavia.

Ik ken het probleem alleen van de Ford, daar moest je na het remmen snel de voet van de rem halen anders trokken de schijven krom door de hete klauwen, vooral in de bergen.

Het is voor mij trouwens de enige verklaring want het is wel vreemd dat bij een paar keer vervangen het probleem weer opduikt. Dat zou alleen kunnen als het eenzelfde charge is van de schijven en die te dun gemaakt zijn of een verkeerde materiaal samenstelling hebben. Er moet immers een kracht op werken om de schijven krom te trekken anders zouden ze het gedrag al bij de eerste kilometer moeten vertonen. Dat kunnen eigenlijk alleen de klauwen zijn of de bouten waarmee de schijven mee bevestigd zijn. Bij de laatsten zou het probleem zich trouwens ook meteen moeten voordoen. Misschien even vragen met welk moment ze die schijven vastzetten, misschien draaien ze ze gewoon te stevig aan...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb gereden een Fabia 1 combi met trommels achter en schijven voor

gereden een RR (roomster) met rondom schijven

En rij nu een Yeti met rondom schijven

En het fenomeen van kromme schijven heb ik nog nooit mogen ervaren en heb redelijk veel gewoon de rem ingetrapt als ik bv voor een verkeerslicht sta.

En moet het meer voorkomen als je in de bergen voorkomt ? Wel dus alle eigenaren die in buitenland wonen en in berglandschap laten dus hun schijven elke 3 maanden vervangen omdat ze weer kromgetrokken zijn ?

Kan me dat niet echt voorstellen.

Ik heb zoals al eens eerder gezegd met een motorfiets wel eens gescheurde schijven gehad, en toen werd me gezegd dat ik niet zo hard moest remmen want dat zou de oorzaak zijn ?

Heb toen eerst maar hard gelachen en toen de monteur gevraagd welk sprookje hij me nu ging vertellen !

En achteraf bleek het gewoon een productiefout geweest te zijn in de schijven.

En in geval van het skoda probleem, het moet zoals Sodela al zegt een productiefout in het materiaal zijn of simpelweg een verkeerde montage.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In de bergen ga je als het goed is ook niet op je remmen de berg naar beneden maar rem je op de motor. Voor Nederlanders is dat altijd even in de leermodus komen. De eerste keer in de bergen ook kort last van gehad omdat ik toen nog te dom was (kijk maar naar mijn avatar, dan weet je waarom)en toch nog in een te hoge versnelling naar beneden ging ...

Kromtrekken is trouwens relatief, als je de klauwen te heet hebt laten worden en flink op de rem gaat staan trekt de schijf alleen op die plek een beetje krom / vervomt. Dan hoor tijdens het rijden een tijdje een schrapend geluid dat trouwens na een tijdje weer verdwijnt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het blijft idd een lastig probleem.

Ik heb zelf al > 1.000.000km gereden, kris-kras door Europa, bergje op, bergje af. Autobahn op, Autobahn af. Met tig verschillende auto's, maar kromme remschijven heb ik nog nooit meegemaakt.

Daarentegen een zwager van me, heeft ook 3 sets kromme schijven versleten op z'n Volvo V40, voordat het probleem weg was... Ligt het dan toch aan de berijders i.c.m. bepaalde auto's? Blijft vreemd... :onzeker:

Komt m.i. onvoldoende aan bod in het theorie-examen voor je rijbewijs.

?

Maar andere, imho essentiële, zaken van autotechniek en hoe zaken functioneren komen toch ook niet aan bod?

Wordt er ooit uitgelegd dat een motorblok eerst warm moet worden voordat je wat steviger gaat rijden? En waarom?

Wordt er verteld waarom je een versnellingsbak niet moet proberen in z'n achteruit te zetten, zolang je nog vooruit rijdt? En waarom?

Wordt er verteld waarom je vogelpoep niet moeten laten aankoeken op je lak? En waarom?

Wordt er verteld waarom je niet je voet op het koppelingspedaal moet houden? En waarom?

etc. (zeg maar de vele dingen waar je keer op keer de vragen op allerlei forums over ziet verschijnen). :P

Neeee :( want het is niet 'cool' om techniek te begrijpen... "dat interesseert me niet"

Als je mazzel hebt, legt een enthousiaste rijinstructeur je dat uit. Maar zodra de leerling type 'blond' en 'social media addict' is, is het een onbegonnen zaak.. ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even (nog eens ) uitleg,

@ Sodela,

We hebben het over de Schijfremmen! (voor)...maar Pon heeft bij mijn (derde) vervanging, als (mogelijke? ) oorzaak aangegeven dat het zou kunnen dat de ( Achter) Trommels niét volledig rond zijn, vandaar de opdracht aan mijn Garage om de Trommels uit te draaien!, dit had géén resultaat , daarna zijn er nieuwe trommels opgezet, het zou zo kunnen zijn was de redenering dat een (on)balans in de trommels (niet 100% rond), een "schokbeweging", tijdens het remmen, naar de voorkant zou kunnen geven en daardoor van negatieve invloed op de Voorremmen/schijven zou uitoefenen!

Tijdens deze ingreep zijn dus de Trommels de Schijven en de Naven vervangen!.

Maar na een plusminus 1000/1200 km was het wéér raak! ( wat ik ,en mijn dealer ook niet verwacht hadden na vervanging van deze onderdelen ), daarna zijn wéér (alleen) de Schijven vervangen, en werd er door Pon gezegd, .dat het dan mischien een foute produktie in de schijven is geweest!.

Kortom, ik weet het niet meer, wat nu écht het probleem cq de veroorzaker is!, en volgens mij Pon ook niet??...hoewel ík daar eigenlijk aan twijfel!.

Mijn Garage doet er álles aan om het lek boven te krijgen, en helpen mij 100% om het opgelost te krijgen, maar zij weten het natuurlijk op een goed moment ook niet meer!.

@Captain Hook,

Ook ik heb al meer dan een 1.000.000 km gereden!, diverse merken auto , autobahn op autobahn af, in de bergen ( en nog wel wat extremer dan dat!)...en nog nóóit!, een enkel probleem gehad, met de Remmen, daarom is jou suggestie ,"Dat het dan toch aan de berijders icm met bepaalde merken ?" , totaal niet opgaat!, en ik het met deze stelling , hélemaal gehad heb, daar ook Pon , in het begin dit als "reden " probeerde te ventileren (dat zou hun natuurlijk goed uigekomen zijn! ).

Maar ze hebben bij velen, de schijven (sommige al 6 keer!! ) vervangen, met o.a óók de naven, en trommels, zoals ook bij mij, daar mee hebben ze natuurlijk onderkent en toegeven dat het "in de auto zit" en absoluut niet, aan de bestuurder ligt !.

@EDK,schreef,

"En moet het meer voorkomen als je in de bergen voorkomt ? Wel dus alle eigenaren die in buitenland wonen en in berglandschap laten dus hun schijven elke 3 maanden vervangen omdat ze weer kromgetrokken zijn ?.

Precies!, zo is het maar net!, dit kan dus nooit!.

aangepast door EdK
Tekst van VET gehaald
Link naar reactie
Delen op andere sites

Goed lezen/interpreteren is ook een kunst. ;)

Ik zeg niet dat het aan de berijder i.c.m. bepaalde auto's ligt, ik vraag het me af... Daar zit wel een nuanceverschil tussen...

BTW: met 'bergje op, bergje af' bedoel ik zaken als Stelvio pas, etc...

Ok, oprechte excuses als ik het verkeerd geinterpreteerd heb!!. 8-)

Ik hoop dat je een beetje begrip hebt voor mijn reactie, ik wordt onderhand gestoord van continu wéér remproblemen!

En als ik dan ook maar iets lees of hoor van "de berijders", sta ik al op m'n achterste benen.

Sorry!!.

Link naar reactie
Delen op andere sites

gisteren hebben ze nieuwe remtrommels gemonteerd. Geen nieuwe remschijven, deze hebben de "afgedraaid / afgevlakt" maar wel nieuwe remblokken. Wat een genot om weer te remmen zonder dat het stuur trilt en rempedaal schokt.

Hopelijk ben ik nu van het probleem en gezeik af. Zodra ik weer iets merk laat ik het weten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Raymond, fijn dat ze bij jouw ook Skoda ook de Remmen aangepakt hebben!.

Maar zo zie je...bij jouw vervangen ze de Trommels en vlakken ze de schijven, en vervangen ze de Remblokken!

Bij mij was het net andersom, ze wilden in eerste instantie de trommels uitdraaien ( zijn later toch vervangen!), en hebben ze de schijven vervangen, maar dan weer géén remblokken gewisseld!.

Dan begin je, je toch af te vragen, krijgen nu alle Dealers dezelfde info cq aanwijzingen omtrent dit probleem?, of is het dan zo, en dan zus!, want Pon zal toch wel het geheel aansturen, welke veranderingen en aanpassingen verricht moeten worden, of is dit per dealer weer anders!.

Als je het mij vraagt dan zit er géén structurele aanpak in.

Maar goed ik hoop dat jou auto ok blijft!,....en inderdaad wat een verschil naderhand, als het trillen/schudden weg is!....net of je in een " nieuwe auto " rijdt ! ;)

Laat even weten , hoe het verder gaat met de Remmen, na een 1000 km plusminus !.

aangepast door Sibbele
Link naar reactie
Delen op andere sites

Een dealer kan misschien wel handelen vanuit de eigen verantwoordelijkheid, waarbij PON met verschillende (volgordes van pogingen tot) oplossingen akkoord gaat. Als PON het goed doet administreren ze acties en resultaten, en zit daar een reflectiecyclus op, zodat men bij eenzelfde probleem het wiel opnieuw hoeft uit te vinden.

Mijn auto trilt ook wel eens een beetje, en op dat soort momenten moet ik aan dit topic denken. Maar ik krijg het idee dat dit het geval is bij het wat steviger nemen van een bocht, in toenemende mate naar gelang de bocht krapper, de snelheid hoger en de belading zwaarder is. Na een tijdje (50 km ofzo) is het dan weer weg getrokken. Ik denk daarom dat het bij mij los staat van remmen maar iets met de banden te maken heeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad, dat zou kunnen, mijn Dealer heeft de laatste keer ( op eigen initiatief ) de schijven (weer) vervangen aangezien Pon niet reageerde op hun vragen cq mails!....

Later is er blijkbaar gereageerd door Pon met de melding dat het wel eens een foute produktie in de schijven geweest kan zijn...maar het lijkt er inderdaad op dat ze iedere keer "opnieuw het wiel uit moeten vinden ", dit bevordert niet het vertrouwen van de klant, het doet wat hapsnap aan, dan dit en dan dat!.

Moet zeggen wat jij beschrijft met het trillen in de bochten, dit is bij mij niet aan de orde! , ik heb het in ieder geval nog niet gevoeld/gemerkt!

Maar wellicht heeft het iets met de banden van doen?.. maar ik zou er toch voor de zekerheid eens mee naar de dealer gaan, en laat 'm dan ook eens naar de remmen kijken!.

Link naar reactie
Delen op andere sites

wat jij beschrijft met het trillen in de bochten

sorry, niet duidelijk beschreven. Het trillen doet zich voor na het nemen van een bocht, dus niet in de bocht. Dus je neemt een bocht wat stevig, en als je dan later een rechtdoor een constante snelheid rijdt, dan merk je dat de auto lichtjes trilt in het stuur.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ga morgen voor m'n 30.000 beurt, ( afkloppen ) tot nú toe nog geen gedoe met trillen etc, ......maarja pas 1000 km, maar goed, toch...!

Zal mijn dealer eens vragen of hij de symptomen kent zoals jij ze beschrijft ( méér mensen weten meer dan één ).

Als ik iets opsteek hoor je het hier!!, Skoody Boo .

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Thanks Sibbele.

Dan ga ik me er niet al te druk over maken. Ik heb de eerste set banden nog, die minder weerstand hebben omdat het een greentech is. Dan zou het bij een volgende set wel eens voorbij kunnen zijn. Het is tot nog toe altijd weggetrokken binnen afzienbare tijd.

Hopen dat bij jou de problemen wegblijven nou.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had op het andere forum al eens gereageerd, maar zie dat je hier ook actief op zoek bent naar een oplossing. In ieder geval weet ik dat er O1's waren die hetzelfde probleem hadden, en dat was ook niet bij iedereen zo. Maar er is nooit een oplossing voor aangegeven, dacht ik. En dat ligt ook niet aan de bestuurder, tenzij je met je voet op de rem rijdt of zo :). Ik heb daar van mijn leven nog niet op gelet, en nooit problemen mee gehad. Bovendien voorziet VAG (in tegenstelling tot andere merken toch wel), altijd een remsysteem dat ruim bemeten is voor de auto.

Waar ik eventueel nog aan denk (ik geef toe, het is vergezocht, ik denk alleen maar mee). Maar het flexibele deel van de remleidingen (vlak aan de klauwen dus), durft met de ouderdom opzwellen waardoor de remvloeistof niet optimaal meer doorstroomt. Dat kan allerhande remklachten geven, tot niet meer vrijgeven van de remklauw, of te traag. Stel dat die leidingen bij jouw auto niet optimaal zijn (één of andere productiefout) waardoor de remklauwen langer dan gemiddeld tegen de remschijven schuren en de boel zo te heet wordt? Misschien zelfs alleen bij warme remmen? Het is normaal geen probleem bij nieuwe auto's, maar misschien heb je er iets aan om eens te vragen bij de garage. Die van mijn Felicia moesten (wel na 11 jaar) ook vervangen worden omdat ze de klauwen niet meer genoeg vrijgaven voor nieuwe blokken en schijven.

Eventueel (extra) geventileerde of zelfs keramische remschijven plaatsen zou ook een oplossing kunnen zijn. Het zou de basis van het probleem niet oplossen, maar (zeker de keramische) zijn misschien sterk genoeg om niet krom te trekken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe