Ga naar inhoud

afsluiten auto met draaiende motor


j.o.r.i.s
 Delen

Aanbevolen berichten

Hallo,

ik ben aan het uitkijken voor een nieuwe wagen en heb nog een vraagjes ivm opties, waaronder deze:

Nu de wintermaanden voor de deur staan, is het mogelijk om de auto te starten en nadien de wagen af te sluiten? Op die manier zou ik de ruiten laten ontdooien en kan niemand in de wagen. Wagen staat op de oprit, achter de woning, dus niet langs de straat geparkeerd.

Aangezien het een leasing is en ik nog wat budget over heb, zou ik waarschijnlijk ook het KESSY-systeem er bij nemen. Zou het hier al dan niet mee lukken? Of lukt het enkel indien je de wagen met een sleutel start, of lukt het in geen van beide gevallen?

groeten, Joris.

aangepast door j.o.r.i.s
Link naar reactie
Delen op andere sites

Auto afsluiten met draaiende motor lijkt mij niet zo'n geweldig idee. Wat je wel kunt overwegen, is een zogenaamde standkachel - die warmt vast het koelwater op, waarmee je ook het interieur kunt voorverwarmen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Standkachel is inderdaad een oplossing, maar kan standaard niet gekozen worden in een greenline (toch niet in België). Ook de verwarmde voorruit is geen optie bij een Greenline.

En aangezien het een lease is, is het voordelig om een wagen met lage CO2 te hebben, vandaar dat ik mijn keuze voorlopig beperk tot de Greenline.

Morgen doe ik even een testrit om te zien of de motor me wel bevalt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee IBV dat is met heet water

Maar het is mijn ding ook niet hoor op die manier.

Pak het schraapijzer er wel bij, en als je dan snel te werk gaat krijg je het vanzelf warm genoeg dat je de kou in de wagen niet eens meer opmerkt met een extra trui erbij aan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

nog zo'n soort ding:

http://www.schwalm-kg.de/Index.htm

Volgens mij deze oplossing ook aanmerkelijk goedkoper in aanschaf en inbouw dan een standkachel. Ook is je motor direct warm bij vertrek. Het zal wel wat haffelen met een snoer zijn, maar als je dat nou een beetje handig regelt zou dat met wat routine toch te doen moeten zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind die defa oplossing wel gaaf, hoewel je daar dus of een snoer voor nodig hebt of een extra ingebouwde accu als ik het goed bekijk? Als ik een SuperB had, zou me dat wel wat lijken. Luxe op luxe :)

De optie met de vlam doet het op, benzine? diesel? zal toch niet zeker...? Bovendien lijkt een vlam me nog gevaarlijker dan een fohn in de motorkap.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je toch op je eigen grond staat met je auto, dan lijkt mij een simpele ventilatorkachel van Blokker een prima oplossing. Die zet je achterin op de hoedenplank en je laat de warme lucht naar voren blazen. Alles op halve stand moet voldoende zijn en veilig. Trek bij vertrek de stekker er uit in huis en buiten doe je er een plastic zakje om en klaar is Kees. Alleen je motor wordt niet verwarmt, maar je hebt wel interieurcomfort.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je toch op je eigen grond staat met je auto, dan lijkt mij een simpele ventilatorkachel van Blokker een prima oplossing. Die zet je achterin op de hoedenplank en je laat de warme lucht naar voren blazen. Alles op halve stand moet voldoende zijn en veilig. Trek bij vertrek de stekker er uit in huis en buiten doe je er een plastic zakje om en klaar is Kees. Alleen je motor wordt niet verwarmt, maar je hebt wel interieurcomfort.

Goeie tip Gerardus. Kleine aanvulling: let dan wel even op dat je een kacheltje met omvalbeveiliging neemt, because you never know... ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Trek bij vertrek de stekker er uit in huis en buiten doe je er een plastic zakje om en klaar is Kees.

Tsja een zakje om een contrastekker en dan nog buiten is voor mij als elektricien een oplossing die wij bestempelen als levensgevaarlijk en knoeien van de bovenste plank.

Boor dan een door in de buitenmuur en een gat 20mm naar binnen en koppel de wcd aan je installatie

En gebruik dan buiten een CEE-Form wcd met het merk IP67.

En het liefst nog binnen een schakelklok of schakelaar ertussen zodat als deze niet gebruikt word er geen kleine kinderen met kleine vingers in de contacten kunnen spelen met alle gevolgen van dien.

Maar hoe je snoer doorvoeren de wagen in ?

En wel eens gerealiseerd dat als je de deur open doet om n te stappen dat dan het grootste deel van de warmte al wordt verjaagd en dat het enige positieve in het verhaal dan is dat de ramen ijsvrij zijn ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad Marco, zo een moet je dan inderdaad hebben. Veiligheid voor alles......

EdK, ik ben van oorsprong ook elektromonteur geweest tot mijn 37ste en heb door onze organisatie (omroep, reportagedienst, Mediapark) het genoegen gehad nagenoeg iedere vorm van elektrotechniek te kunnen uitvoeren. Voor een vaste opstelling is het broddelwerk, maar het gaat hier om een tijdelijk operationele functie. Ik schreef ook dat eerst de stekker binnen er uit moest. De spanning is dan van de contrastekker af. Al zou je het in een bak water neerleggen: er gebeurt niets mee, zolang de stekker binnen ontkoppeld is en blijft. Verder kun je natuurlijk van alles bedenken om er een vast installatie te maken, maar dat is fase 2 wat mij betreft. Het ging dus meer om het idee. Als iemand het wat vindt, dan kun je altijd verder met de door jou geopperde installatie keuze.

Het snoer kan de auto in via de achterklep. Het gaat hier toch om een combi, nou makkelijk kan het niet lijkt mij. Dat de warmte bij instappen geheel weg is, weet ik bij ervaring, dat niet zo is. De ruiten zijn ontdooid en dat is niet alleen prettig maar ook veilig. De ijzige koude is uit je cabine en dat is toch een fijnere start.

Hoe dan ook, het gaat er voor mij om een simpele en relatief goedkope oplossing te bieden voor het gestelde probleem.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Haarwerk kan een föhn wel doen.

Ik heb met de oplossingen met een föhn of elektrisch kacheltje toch een beetje de angst dat zoiets oververhit en vervolgens alles in de hens vliegt.

Ben zelf geen kou-kleum, dus heb in de winter niet zo'n last van de kou in de auto. Daarnaast zet ik wel vast de motor aan tijdens het ijsvrij maken, zodat de ramen ontwasemd zijn.

Een koude motor onbelast laten draaien mag dan misschien niet zo goed zijn, maar als ik pas start als ik in de auto zit, kan ik ook een aantal minuten stilstaand, met draaiende motor gaan wachten tot ik zicht heb. Dus in dat opzicht maakt het niet uit , afgezien van de tijdwinst.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Precies wat ik doe, auto starten vol de wind op de ramen (is toch nog koud) dat voorkomt condens van mijn adem, krabben en rijden. Na 500-600 meter zet ik hem dan weer op auto stand.

Bij de vorige auto kon ik de sleutel (gestart en wel !!!) er weer uit halen. De deur op slot doen en binnen gaan zitten. Dat deed ik alleen als het echt heel ernstig was, maar het kon wel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Precies wat ik doe, auto starten vol de wind op de ramen (is toch nog koud) dat voorkomt condens van mijn adem, krabben en rijden. Na 500-600 meter zet ik hem dan weer op auto stand.

Ik ben benieuwd hoe jij krabt (of wát je krabt...) als er tegelijkertijd condens van jouw adem aan de binnenkant van de ruit zou kunnen beslaan..... ;)

Maar serieus: dat is ook mijn werkwijze. Niet ideaal, dat weet ik, maar prima werkbaar voor mij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe