Ga naar inhoud

fotografie


Rosinfield
 Delen

Aanbevolen berichten

15 uur ago , Snelle said:

Zit niet veel eetbaars tussen, maar wel mooie plaatjes.

Klopt Snelle! Mooi is het zeker wat er op de foto`s staat. Maar pas op met het eten van deze paddestoelen, zie de link van het AD hieronder:

Giftige paddenstoelen vellen al tientallen wildplukkers

De zomer was nat en de herfst koud, en daardoor zijn er meer paddenstoelen dan ooit. Dat leidt ook tot meer vergiftigingen. Vooral mensen van buitenlandse komaf plukken en eten er lustig op los.

Dit jaar zijn al meer dan 180 mensen naar de dokter gestapt omdat ze mogelijk giftige paddenstoelen hebben gegeten. Dat blijkt uit cijfers van het Nationaal Vergiftigingen Informatie Centrum. Het aantal ‘blootstellingen’ was in september van dit jaar al vele malen hoger dan in heel 2016, toen 132 meldingen binnenkwamen. 

Het wemelt dit seizoen van de paddenstoelen en dus van de zwammenplukkers. Op de meeste plekken is het verboden om dozen paddenstoelen mee te nemen uit het bos. Daarnaast zijn sommige zwammen giftig. ,,Voor elke eetbare paddenstoel bestaat een giftige variant die er bijna exact hetzelfde uitziet”, waarschuwt boswachter André Wels van Staatsbosbeheer.

Massaal geplukt

 
Russula sp.
 
Russula sp. © AD/David van der Heeden

Wels werkt in het natuurgebied Horsterwold, rondom Zeewolde. Daar staat het, net als op veel andere plekken in ons land, op dit moment helemaal vol met paddenstoelen. ,,Het weer is goed voor de zwam. Het is vochtig en de nachten zijn koud.” Wels organiseert binnenkort een paddenstoelenexcursie, maar hij is ook bezorgd. ,,De paddenstoelen worden massaal geplukt.”

Staatsbosbeheer heeft als regel dat bezoekers slechts 250 gram aan zwammen mee mogen nemen. Genoeg om een maaltijd mee te maken. Er zijn ook natuurbeheerders die een algeheel plukverbod hebben. Wels, zijn collega’s en de buitengewoon opsporingsambtenaren in de natuurgebieden zijn razend druk met controles. Hoeveel boetes er worden uitgedeeld, is onbekend.

Plukkende Polen

Voor elke eetbare paddenstoel bestaat een giftige variant die er bijna exact hetzelfde uitziet

André Wels, boswachter

Staatsbosbeheer merkt dat vooral mensen van buitenlandse komaf veel plukken. Polen en bewoners van asielzoekerscentra. ,,Die zijn gewend paddenstoelen te plukken en te eten”, zegt Joke Bijl van de natuurorganisatie. Een zegsvrouw van het Centraal Orgaan opvang Asielzoekers (COA) laat weten dat er ieder jaar opnieuw via voorlichtingsbrieven en posters gewaarschuwd wordt op azc’s. 

Giftige paddenstoelen kunnen veel ellende veroorzaken en zelfs tot de dood leiden. Het Nationaal Vergiftigingen Informatie Centrum (NVIC) is dit jaar al 182 keer benaderd met vragen over mensen die ziek zijn geworden door paddenstoelen. In heel 2016 lag het aantal belletjes op 137, in 2015 nog op 162. In verreweg de meeste gevallen gaat het om jonge kinderen die een hap van een ‘verkeerde’ paddenstoel hebben genomen.

Ziekmeldingen

Een kleiner deel gaat om mensen die met geplukte zwammen een maaltijd hebben bereid en daar ziek van worden. ,,Over dodelijke slachtoffers hebben we de laatste jaren niets gehoord, maar wij krijgen natuurlijk niet alle meldingen binnen”, zegt toxicoloog Antoinette van Riel van NVIC.

Haar Belgische collega’s van het Antigifcentrum zijn deze week een campagne begonnen om de plukkers van paddenstoelen te waarschuwen voor giftige exemplaren. ,,Wij hebben bij het uitkomen van ons jaarverslag in augustus ook  aandacht gevraagd voor de risico’s van zelf plukken en we roepen mensen op om heel voorzichtig te zijn. Alle aandacht juichen we toe. Er zijn dit jaar zo veel paddenstoelen, niet alleen in bossen maar ook in tuinen en plantsoenen.”

 
De groene knolamaniet (Amanita phalloides) is één van de giftigste paddenstoelen ter wereld
 
De groene knolamaniet (Amanita phalloides) is één van de giftigste paddenstoelen ter wereld © Freddy Schinkel

Groene knolamaniet

Het eten van een giftige zwam kan nare gevolgen hebben. ,,Meestal word je binnen zes uur misselijk, krijg je last van je darmen en ga je braken. Heb je een groene knolamaniet gegeten dan lijkt het daarna iets beter te gaan, maar kan de lever alsnog aangetast worden”, weet Van Riel.

Net als Staatsbosbeheer merkt ook zij dat de eters van paddenstoelen relatief gezien vaak van buitenlandse komaf zijn. ,,Deze mensen gewend zijn om in hun vaderland paddenstoelen te plukken en te eten. Daar weten ze precies welke ze moeten hebben, maar in Nederland kan dat net weer anders zijn. Dan staat er een giftige zwam tussen enkele eetbare in.”

Bron: https://www.ad.nl/binnenland/giftige-paddenstoelen-vellen-al-tientallen-wildplukkers~a2436e87/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tsja nu weet ik waarom ik de reeskak had van de week, door die paddo die ik op een camping aangeboden kreeg als eetbaar.
En inderdaad hij was eetbaar..... maar sávonds........ leek wel verstappen die aan het optrekken was...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet over welke selectie Skoody het heeft, maar ik wil best commentaar op deze foto geven.

Misschien vanwege de te beperkte scherptediepte? De rand van de rok is onscherp terwijl de kap wel het centrum en focus van de afbeelding is.
Ook over de compositie valt wel iets te zeggen, die vind ik niet in balans. Het zou helpen om een flink deel van de linkerzijde af te knippen. En ook de vage, onduidelijke donkere massa waar de paddestoel uitkomt is te nadrukkelijk aanwezig.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Grappig dat zo ook de niet geplaatste foto's alsnog aan bod komen ;) 

dit is dezelfde paddenstoel als op foto 8 in de selectie op de vorige pagina, maar die is beter in balans dan deze. De compositie is beter, de bokeh ook. Vandaar deze keuze. 

Op m'n Flickr-pagina staan nog veel meer paddo's, ik heb er genoeg geschoten :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Ja, mooie platen Marco.

Permitteer me een paar opmerkingen over de foto met de boeg van de SS Rotterdam, die bevalt me niet helemaal.  Dat zit 'm in de compositie. Het schip komt het beeld in varen, maar zit wel al vast aan de voorzijde.
En de boeg op deze wijze genomen is niet zo interessant; van onderen en meer van voren genomen is spannender. Daarbij is de achtergrond hier ook niet zo bijzonder.
Als de focus echt heel erg op de bolder zou liggen, kan het vanuit dit standpunt weer wel, vind ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fraaie platen, maar een aantal platen zijn naar mijn idee voor verbetering vatbaar: bij een aantal foto's vormt het water van de Maas één groot donker vlak zonder enige tekening. Als je een filter gebruikt met verlopende dichtheid, kun je de sluitertijd wat oprekken en daarmee de lichte delen niet lichter maken, maar de donkere delen wat meer tekening geven. Als je sluitertijden lang genoeg zijn (ordegrootte 10 seconden), kun je in plaats van een ND-filter met verlopende dichtheid, ook met bijvoorbeeld een stuk matzwart karton de lichte delen van je onderwerp een paar seconden afdekken om zo een vergelijkbaar effect te krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nr 4 vind ik wel mooi. De brug is het onderwerp niet en hoeft niet gekaderd te worden. Het licht aan de rechterzijde hoeft van mij ook niet sterker, want de weerschijn in het water links staat nu op een bijzondere manier tegenover de hoogbouw aan de rechterzijde.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

Die SS Rotterdam recht van voren is precies een klassieke advertentie voor cruises. :)  Bij zo'n advertentie lijkt de vorm wat overdreven, maar op een foto kan het er precies zo uit zien :) 

Ik vind bij de laatste foto de onscherpte wel meevallen. Heeft vast met de resolutie te maken waarin je gepost hebt, maar hoger hoeft ook niet altijd. Ik zie in de exif dat je het diafragma wel heel ver hebt dichtgedraaid. Voor het effect van stervormige lichten? Is hier goed te verdedigen, maar het heeft ook een negatief effect op de scherpte van je foto.

 

 

 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooi Marco!  De eerste spreekt me het meest aan omdat de compositie en scherptediepte een mooi samenspel zijn.

Ik vraag me wel af of het een tikje opgelicht nog iets fraaier zou kunnen zijn.

 

 

Ik heb overigens ook een 100mm IS USM gekocht. Leek me een prima keuze niet alleen vanwege macro-mogelijkheden nu, maar ook een heel betaalbare optie (728 na cash back) voor portretmogelijkheden op ff. Ik denk dat bodies harder zakken dan de lens, dus lens eerst.

Spelen met macro tijdens het sparen voor ff is dan nog bonus :) 

 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe