Ga naar inhoud

Winkelen in Duitsland


hobbel de bobbel
 Delen

Aanbevolen berichten

Je kunt ook stellen dat je het begrip "product" te eng definieert als je het beperkt tot de spullen die je uit de winkel meeneemt.

Shoppen is ook gewoon een activiteit, een uitje, waarbij je aan heel veel zaken waarde kunt hechten. Daar kunnen ook de gevels van een winkelstraat en de bomen langs de gracht bij horen. En zelfs daar zal je via via via iets aan betalen als je iets koopt. Maar dat is toch niet allemaal alleen maar marketing?

Als je ook bij een supermarkt alle service of aankleding direct onder marketing schaart neem je het begrip wel heel erg ruim. Noem mij dan eens een kwaliteitsaspect wat dan niet onder marketing valt.

aangepast door Skoody Boo
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nogmaals, ik heb geen 'gevoel' bij een kilo suiker, een fles olijfolie of een pak wasmiddel. Het moet gewoon goed en de juiste prijs/kwaliteitsverhouding hebben.

De kleur van de verpakking, de kleur van de winkel, de kleur van de parkeerplaats of de gevels, het zal me worst wezen (die worst wil ik wel eerst proeven ) ;) . Dus waar kan ik die het beste krijgen?

Als dat in een pand met TL buizen op een industrieterrein is? Prima!

Het liefst bestel ik het online, maar dat is (nog steeds niet) altijd goedkoper.

Heb ik destijds ook met de auto geprobeerd, maar ik kreeg bij de lokale autowinkel een betere prijs. Wel jammer, want het zogenaamde service aspect heb ik nog niet als pluspunt gezien...

aangepast door Captain Hook
Link naar reactie
Delen op andere sites

Je ontwijkt mijn vraag, Erik. Jij zegt dat je schrikt van hoe marketing (wat dat dan ook is volgens jou) ons in zijn greep heeft. Maar maak dat dan eens concreet... dus niet ineens weer overstappen naar je eigen (ontbrekende) gevoel en algemene voorbeelden, da's flauw discussieren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok, marketing dan.

Er wordt vaak verteld dat het zo prettig winkelen is bij de Appie of bij de whatever. Gratis koffie (er bestaat geen gratis). Of de goede service. En klaarblijkelijk vinden velen dat ook, verblindt, omdat men de realiteit niet ziet.

Maar wat is er dan zo 'prettig'? Je moet nog steeds wachten in de rij. En de kleur van de verlichting? Wat interesseert mij dat nou?

Je moet nog steeds aansluiten bij de kassa. Je moet nog steeds een karretje pakken dat vaak klemmende wielen heeft. En je moet nog steeds zoeken naar een muntje voor dat karretje (omdat onverlaten er nog steeds een genoegen in scheppen om die dingen de sloot in te pleuren). Ik moet nog steeds zelf de spullen naar de auto sjouwen.

En de kassiere gaat nog steeds niet voorzichtig om met breekbare spullen. Dus als je zelf niet oplet, dan zijn de beschuiten of de koekjes al tot kruim, voordat ze in je boodschappentas zitten.

Dus wat nou service?

Ook dat gezwets van de verpakking van dingen... Leuk voorbeeld, suiker. Er zijn maar een paar fabrieken die suiker maken. En soms gaat dat in een neutrale verpakking en soms in een fancy verpakking met fraaie merknamen er op en kleurtjes, waar dan wel meer voor wordt gerekend. Wat een kul!

Dus gewoon in een witte of bruine zak, met de tekst 'SUIKER' erop, punt.

Zout, is nog een beter voorbeeld van marketingbedrog! Kleine potjes kosten bijna 100 keer zoveel als per 10 of 5 kilo. En het is allemaal ZEEZOUT, zowat allemaal uit diezelfde ondergrondse versteende zeezoutlaag die onder Nederland en Duitsland doorloopt en die door een paar bedrijven zoals Akzo naar boven gespoeld worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat jij hier neerzet, heeft veel meer met jouw perceptie dan met marketing te maken, zeker de eerste alinea. De redenen die hier in dit topic gegeven worden om bij de Appie te winkelen, negeer je. In plaats kraak je allerlei argumenten af die niet eens genoemd zijn. Daarom herhaal ik nog maar even mijn verzoek:

Je ontwijkt mijn vraag, Erik. Jij zegt dat je schrikt van hoe marketing (wat dat dan ook is volgens jou) ons in zijn greep heeft. Maar maak dat dan eens concreet... dus niet ineens weer overstappen naar je eigen (ontbrekende) gevoel en algemene voorbeelden, da's flauw discussieren.

aangepast door MarcoO2
Link naar reactie
Delen op andere sites

http://nl.wikipedia.org/wiki/Marketing

I rest my case... IMHO ontwijk ik de vraag helegaar niet, maar probeer het juist te verduidelijken met alledaagse voorbeelden.

Is niet mijn perceptie, maar gewoon de realiteit van alledag...

Blijkbaar is je aangepraat dat Appie een prettige winkel is. Is je dan ook aangepraat wat niet prettig is? En wat is prettig dan? Juist ja, ik bedoel maar...

aangepast door Captain Hook
Link naar reactie
Delen op andere sites

Sorry hoor Captain, maar je praat in cirkels. Ik geef drie concrete redenen waarom ik Appie een prettige winkel vind. Geen daarvan heeft ook maar iets met marketing te maken. Desondanks "schrik jij van mijn beinvloede keuze", en zeg je dat "mij iets aangepraat is", zonder op mijn argumenten in te gaan. Sorry, maar dan ben je niet aan het discussieren, maar drogredeneringen aan 't voeren. Je neemt je discussiepartners dan in ieder geval totaal niet serieus.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Om nogmaals terug te komen op het onderwerp van dit topic "Winkelen in Duitsland" Zou ik dat doen? Ja hoor, zeker als ik in de buurt v.d. grens zou wonen. Maar datzelfde zou gelden als ik tegen de belgische grens aan zou wonen. Gewoon aan de andere kant v.d. sloot is het gras altijd groener (maar lang niet altijd goedkoper). Wel anders. En dat is ook wel eens prettig dan al die eenheidsworst die je hier tegenwoordig ziet.

Ok, jouw specifieke redenen dan.

als je een beejte oplet is de AH niet zoveel duurder dan de Jumbo, C1000, wat dan ook.

Da's gewoon niet waar. Dezelfde producten zijn wel degelijk ergens anders goedkoper.

Ik vind de AH gewoon qua indeling en werkwijze de meest prettige supermarkt.

Dat is een persoonlijke mening gebaseerd op ervaring van dat je er regelmatig komt. Moet je eens opletten als ze zo'n toko gaan verbouwen, dan staat plotseling weer alles op een andere plek.

En wat voor jou prettig is, hoeft dat voor een ander niet te zijn.

Zo koop ik hele specifieke dingen in een supermarkt die niet bepaald tot het standaard boodschappenkarretje van de gemiddelde consument behoren. M.a.w. die indeling is voor mij niet relevant.

Denk bijvoorbeeld alleen maar aan het zelfscannen wat ik bij de AH kan doen. Scheelt me zoveel tijd in de rij bij de kassa... ideaal!

Dat kan handig zijn, maar is er slechts bij een beperkt aantal appies ingevoerd. Trouwens een leuk item voor security op IT gebied!

Overigens, als ik bij de AH de artikelen uit dozen moet pakken, boeit me dat totaal niet. Als het daardoor makkelijker, sneller en goedkoper kan, prima!

Dan kunnen ze die halve vulploeg ook weer ontslaan. Spijtig voor die jongeren die dachten een aardig bijbaantje te hebben...

En dan doet appie alsof het iets nieuws is...concullega's doen dat al jaren.

Je neemt je discussiepartners dan in ieder geval totaal niet serieus.

Pardon?! Ik neem dit juist heel serieus!

Maar er zijn er hier die er vaak een genoegen in scheppen om de boel belachelijk te maken. En dat vind ik weer zo jammer.

BTW, als ik dit niet serieus nam, dan deed ik ook niet zoveel moeite om e.e.a. uit te leggen.

aangepast door Captain Hook
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok, jouw specifieke redenen dan.
Da's gewoon niet waar. Dezelfde producten zijn wel degelijk ergens anders goedkoper.

Ik zeg niets voor niets “als je een beetje oplet”. Ik houd de aanbiedingen in de gaten en gebruik de bonusaanbiedingen. Ik heb vaak genoeg boodschappen bij de C1000 en de Jumbo gedaan om de ervaring te hebben dat ik gemiddeld niets duurder uit ben bij de AH. Tegelijk werkt het soms ook andersom: bij de AH koop ik suiker van het eigen merk van AH. Ging ik naar een Dekamarkt in de buurt, kon ik alleen Van Gils suiker nemen. Ja, die was misschien goedkoper dan de Van Gils-suiker bij de AH, maar doordat ik bij AH meer keuze had, was ik daardoor alsnog goedkoper uit.

Dat is een persoonlijke mening gebaseerd op ervaring van dat je er regelmatig komt. Moet je eens opletten als ze zo'n toko gaan verbouwen, dan staat plotseling weer alles op een andere plek. En wat voor jou prettig is, hoeft dat voor een ander niet te zijn. Zo koop ik hele specifieke dingen in een supermarkt die niet bepaald tot het standaard boodschappenkarretje van de gemiddelde consument behoren. M.a.w. die indeling is voor mij niet relevant.

Je speculeert, en hebt het mis. Ik kom er nu vrijwel altijd, dat klopt. Maar voordat ik die keuze maakte, ben ik ook in de andere supermarkten aan ’t shoppen geweest. Conclusie? Ik vind de AH het prettigst. Natuurlijk is dat persoonlijk, maar ik heb het hier toch ook juist over mijn keuzes? Want jij bekritiseert mijn keuzes…

Dat kan handig zijn, maar is er slechts bij een beperkt aantal appies ingevoerd. Trouwens een leuk item voor security op IT gebied!

Alweer: ik heb het over de AH waar ik mijn boodschappen doe. Dat er elders AH’s zijn die geen scan-mogelijkheid hebben, is voor mij totaal niet relevant. En het security-issue kan mooi mee in ons andere topic over privacy. ;) Kunnen we gelijk de bonuskaart meenemen…

Dan kunnen ze die halve vulploeg ook weer ontslaan. Spijtig voor die jongeren die dachten een aardig bijbaantje te hebben... En dan doet appie alsof het iets nieuws is...concullega's doen dat al jaren.

Ja, dus? Zowel die werkloze vuljongeren als de voorlopende concullega’s zijn niet relevant voor mijn keuze voor een supermarkt.

Pardon?! Ik neem dit juist heel serieus! Maar er zijn er hier die er vaak een genoegen in scheppen om de boel belachelijk te maken. En dat vind ik weer zo jammer. BTW, als ik dit niet serieus nam, dan deed ik ook niet zoveel moeite om e.e.a. uit te leggen.

Als ik er drie keer om moet vragen, valt het bij mij niet onder “serieus nemen”. Bovendien: ik heb je niet belachelijk gemaakt, ik heb to the point en inhoudelijk gereageerd en verdien daarom mijns inziens ook een soortgelijke reactie.

Gelukkig kwam die na wat aandringen alsnog… ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Meestal spot ik treinen in Hüthum (tussen Zevenaar en Emmerich), waarbij ik in NL nog van de snelweg af ga. Vandaag ben ik in Kaldenkirchen en Viersen geweest. Tank was redelijk leeg toen ik aankwam dus mooi 40 liter voor 1,629 getankt.

Mooi zonnig weer. Onder meer 2x een class 66 gezien. Op de terugweg wel snelweg, en even de 180 aangetikt. Teleurstellende ervaring. Zo saai! In m'n renaultje voelde dat ook snel. Je steeg je dan bijna op terwijl de rechter ruitenwisser ging klapperen. Met de Fabia is het vooral de (veel te stabiele) stand van een wijzertje, en nog wat windgeruis, dat gelukkig nog net wel.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

Wijn in Duitse kroegen goedkoper

witte_wijn.jpg

Wijn in Duitse kroegen veel goedkoper

Volgens weekblad Elsevier is de Duitse horeca een stuk goedkoper dan de Nederlandse. De belangrijkste redenen hiervoor: Duitsland heeft lagere loonkosten en kroegbazen hoeven minder huur te betalen.

Een Nederlandse kroegeigenaar betaalt voor een fust van vijftig liter bier van een A-merk ruim honderd euro, terwijl een Duitse kroegeigenaar slechts zestig euro betaalt. Bovendien wordt in Duitsland minder belasting op alcohol geheven. Voor een liter bier moeten de Duitsers 9,5 cent belasting betalen en de Nederlanders 33 cent. Op wijn wordt in Duitsland helemaal geen accijns geheven, in Nederland 70,5 cent per liter.

In de Nederlandse horeca gingen de prijzen tussen 2000 en 2010 met 38 procent omhoog, in cafés zelfs met 47 procent. Bij onze oosterburen gingen de horecaprijzen de afgelopen tien jaar 18 procent omhoog.

Volgens inflatiedeskundige Edin Mujagic zijn de inkoopprijzen echter niet de belangrijkste oorzaak van dit grote verschil in prijsstijging. Dat zijn de lage vastgoedprijzen en de lage loonkosten in Duitsland. In Duitsland wordt bijvoorbeeld geen minimumloon gehanteerd.

De Duitse horecabedrijven hebben het de afgelopen tien jaar, ondanks de financiële voordelen, minder goed gedaan dan de Nederlandse. Dat komt omdat ze terughoudender zijn in het verhogen van de prijzen. De Nederlandse horecaondernemers hadden daar geen moeite mee en hebben juist van de prijsstijgingen geprofiteerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

'Accijns op wijn drijft consument de grens over'

AMSTERDAM - De recente accijnsverhoging op wijn zorgt ervoor dat steeds meer consumenten hun drank halen in Duitsland.

m1mxwr6avsci_sqr256.jpgFoto: Thinkstock

Dat concluderen de Koninklijke Vereniging van Nederlandse Wijnhandelaren (KVNW) en het Productschap Wijn op basis van onderzoek door Trendbox.

Sinds begin dit jaar zijn de accijnzen op alcohol tot 83 cent per liter wijn. Ook de verhoging van de BTW naar 21 procent draagt bij aan het duurder worden van wijn in Nederland.

"Steeds meer Nederlanders kopen hun wijn in het buitenland. Dit geldt vooral voor consumenten in de grensstreek. Op deze manier omzeilen ze de hogere Nederlandse accijns op alcohol", aldus de KVNW.

Ruim 30 procent van de Nederlanders die wel eens wijn koopt, blijkt dat met regelmaat in het buitenland te doen. "De omvang van deze legale grensverkopen is nog veel groter dan wij hadden verwacht."

Volgens de KVNW lopen niet alleen Nederlandse wijnhandelaren hiermee inkomsten mis. Ook stroomt er minder geld de schatkist in. Dat bedrag loopt op tot 86 miljoen euro, zo becijferde de brancheorganisatie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...
  • 1 maand later...

Hobbel is trendsetter en heeft last van na-apers, nu is het officieel aangezien de wakkerste krant het zegt!

Die supermarkt waar over gesproken wordt staat inderdaad op de grens;) Met het geocachen rijden we er soms langs (er ligt er ook eentje)... Wel strategisch gekozen die plek! Nu nog eentje op het 3-landenpunt en we zijn compleet!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe