Ga naar inhoud

Wie rijdt er nog zonder Navi?


Wmm is er niet meer
 Delen

  

30 leden hebben gestemd

Je hebt geen rechten om te stemmen in deze poll, of om de poll resultaten te bekijken. Log in of registreer om te stemmen op deze poll.

Aanbevolen berichten

Hoewel het niet helemaal klopt ben ik voor inbouw gegaan. Heb niet eens een stratenboek in de auto.

In leenauto's gebruik ik in noodgevallen mijn telefoon en als het echt niet anders kan die gekke borden op de weg (A) (met name dingen als Utrecht en 'S hertogenbosch vind ik dan zeer praktisch - kom je altijd weer thuis)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zakelijk maak ik gebruik van een TT

Prive van een ingebouwde

Maar prefereer nog altijd een kaartenmap in de wagen

Want tsja techniek laat je wel eens in de steek.

En klanten waar ik regelmatig kom die rij ik zonder de TT, maar staat wel aan om de flitspalen te laten roepen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het meest irritante is in ieder geval als men al rijdende gaat zoeken, al dan niet op de tomtom, iphone, stratenboek of wat dan ook. Ga dan aan de kant staan! Scheelt je een boel gevaarlijk rijgedrag, de omstanders een boel ergernis en wie weet kom je nog eerder op de bestemming ook!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een losse TT die ik alleen maar op de actieve Brodit houder hoef te klikken, om verschillende redenen hoefde ik geen ingebouwde navi.

Hier in de omgeving gebruik ik hem niet, ga ik wat verder weg dan zet ik hem er wel op, soms (op bekende route) alleen maar voor de handsfree mogelijkheid, de flitspaalwaarschuwingen en filemeldingen, maar meestal op navigatie.

Verder Geocachen we, en daar gebruiken we de TT regelmatig bij om op de parkeerplaats te komen, dat zijn meestal geen plekken die je in een stratenboek vindt, je kunt op de TT prima coördinaten invoeren, te voet gaan we dan verder op een echte GPS.

Wat ook handig is, is de Google zoekfunctie op de TT (met "live" abonnement), pannenkoekenrestaurant? snackbar? zo gevonden.

Ons meest recente stratenboek zag ik gisteren nog liggen (thuis in de kast), dat is nog van 2003, het is al jaren niet gebruikt. Alleen de algemene kaart van Nederland ligt wel in een recente versie in de auto, komen we nu ergens waar de TT er mee uitscheidt, dan kopen we bij een benzinepomp wel een plaatselijke kaart. Dat is nog niet nodig geweest.

Bij dit alles geldt wel dat je zelf je hoofd er bij moet houden, de TT doet soms hele gekke dingen, zoals b.v. een keer in Frankrijk continue hetzelfde stuk snelweg blijven herhalen.

Met de caravan moet je helemaal oppassen en soms de TT maar negeren en de aangegeven doorgaande route op de borden volgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een twin en soms triple datacenter aan boord. Ingebouwd en TomTom dus. Soms hangt er zelfs nog een garmin Montana naast zodat ik nog minder naar buiten kan kijken maar wel weet welke wandelpaden ik onder de wielen heb, (want op de montana staat een topokaart ;) ). Die Montana gaat op de eindbestemming dan gewoon mee of wordt buiten de auto soms geassisteerd door een Oregon voor de laatste meters...

Ja, in doe ook aan geocaching en dan heb ik alle caches in de tomtom zitten, voor de geocachers onder ons: tig-duizend tradi's en een heeeeleboel aan opgelost materiaal zodat ik altijd en overal kan toeslaan of onderweg gefrustreerd raak door wat ik allemaal moet laten liggen....

Het voordeel van tomtom is inderdaad het live abonnement dat qua files mooie informatie geeft. Het opzoeken van het restaurant blabla doe ik er meestal niet mee, want die info klopt vaak niet (meer). Gewoon een bammetje meenemen...

Bij alle GPS apparatuur geldt, dat je vooral je verstand moet gebruiken en naar buiten moet blijven kijken/ op het verkeer letten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, in doe ook aan geocaching en dan heb ik alle caches in de tomtom zitten, voor de geocachers onder ons: tig-duizend tradi's en een heeeeleboel aan opgelost materiaal zodat ik altijd en overal kan toeslaan of onderweg gefrustreerd raak door wat ik allemaal moet laten liggen....

Bij mij zitten ze ook in de TT en ik zie bijna altijd wel ergens een cache in het scherm verschijnen waar je vervolgens niet zo veel aan hebt want je weet verder niets van die cache. Daarom heb ik van de week in ieder geval alle traditionals in de omgeving verzameld en op de Garmin GPSmap 62S gezet.

Multi's zijn paperless niet zo handig en met het papier in de hand heeft mijn vrouw ook nog iets te doen :-)

Toppunt van luxe, als we vanaf nu met de caravan weggaan hebben we een TomTom, een Garmin en een laptop mee, en van de week heb ik een goedkoop printertje gekocht zodat we ter plekke iedere dag bekijken wat we willen doen en de multi's daarvoor uit kunnen printen :-)

Overigens is mijn geocaching poi-bestand in de TT iets verouderd (2010 geloof ik), heb jij een tip voor een nieuwer/completer?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Ron,

leuk, dan rijden er al minimaal 4 cachers in een Yeti's door het landschap! Hier in de buurt hebben we namelijk Yeti-tours gestart waarmee we met enige regelmaat gaan speedcachen. Daar mogen ook anderen mee. Er is zelfs een Fabia rijder bij;) .

Een beetje off-topic maar toch. Kennelijk gebruik je die standaard poi's van gc.nl of zo. Dat doe ik natuurlijk niet;) .

Ik heb GSAK (v8) waar zo'n 100 k aan caches in staan voor NL, B, Lux en D, 50k voor de UK en 40k voor AT, CH en D die ik met een macro gewoon kan exporteren als poi (ov2) bestand. Per categorie een bestand en een plaatje en je weet of het een tradi of "corrected" is. Middels het filter kun je de T5 er bijvoorbeeld uit halen als je dat sowieso niet ziet zitten. Regelmatig even de status checken (v8 kan dat zelf) en je weet welke er (nog) zijn, je kunt ook alles laten bijwerken voor de gefilterde cahes (max 6000 binnen 24 uur). Eén keer per week updeet ik de tomtom en gooi dan gelijk de meest recente poi's voor de tradi's en de correcteds erin dus "oude meuk" zit er ook niet meer in (founds, archief etc.). Bijna altijd up-to-date mede door een lading PQ's die ik draai. Als ik naar een bepaald gebied ga (bijvoorbeeld het roergebied) laat ik GSAK nog eens om zich heen kijken (max 50 km) en dan hab je ook alle actuele omschrijvingen, logs en hints bijgewerkt, de caches die ik nog niet had staan er dan ook meteen bij in (vallen binnen de 6000 per 24 uur).

In de POI staat ook nog de eerste regel van de hint bij, die zie je ook in de tomtom als je er naartoe rijdt. Voor de multi's kun je er ook gewoon inzetten, maar die moet je inderdaad in je garmin hebben zitten of op papier bij je hebben.

In de Montana van mij passen 12k aan caches, dus daar kom ik een heel eindje mee ;) Daar kun je trouwens ook redelijk multi's mee lopen (opdrachtjes maken en nieuwe waypoints toevoegen aan de multi), dus dan "kom je er wel".

Als je meer wilt weten of een "proefexemplaar" wilt hebben hoor ik het wel ;).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ach, wat is off topic? We "zitten" hier toch in de kantine en die is toch bedoeld voor informele gesprekken? (en anders starten we gewoon een geocaching topic)

Zo fanatiek als jij cachen we niet, doordeweeks pak ik er in de omgeving wel eens eentje als ik met de honden uit ga, rondom Almere is daar nog genoeg te beleven.

Verder vinden we het leuk om te doen als we ergens in een andere omgeving een weekendje of weekje zijn en natuurlijk in de vakantie, voor een groot deel om de lol dat je op plaatsen komt waar je anders niet zou komen. Ik zocht voorheen alle caches in de omgeving en zette alles wat me interessant leek op een overzichtskaartje (in mapsource op de topokaart). Vervolgens printte ik alles uit, nadeel is dat je met de helft van je prints ongebruikt weer thuiskomt :-)

Mijn Poi bestand komt gewoon via TomTom home als poi, iemand heeft een keer hetzelfde gedaan als wat jij doet het het online gezet.

GSAK ken ik wel, maar gebruik het niet, vorig jaar heb ik het bestand met verzamelde caches in Frankrijk met Poi-edit naar een TomTom bestand geconverteerd, daarbij wel even oplettend dat het de parkeermogelijkhden waren en niet de cache zelf, want dat werkt niet altijd even goed.

Van de week heb ik me er pas in verdiept wat een PQ is, dat had ik veel eerder moeten doen.

Dat ga ik de volgende keer gebruiken voor de omgeving waar we dan zijn, gooi alle gpx bestanden op de Garmin en print ter plekke alleen de multi's die we die dag gaan tegenkomen.

Misschien ga ik ook nog even spelen met GSAK, maar ik ben bang dat dat iets te ver gaat voor de recreatieve cachers die wij zijn.

Overigens hebben we ook een Travel-bug op de Yeti zitten.

aangepast door Ron_2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Is inderdaad de kantine, ff niet opgelet ;) , moet kunnen.

Zo fanatiek doe ik het trouwens ook niet hoewel de aantal misschien anders doen vermoeden... Deze week toevallig weer eens op de fiets gestapt en een gedeelte van het dorp leeggemaakt en gisteren op weg van de ene naar de andere locatie van het werk een multi gepakt in de pauze...

De aantallen komen met name tot stand als we met een paar andere sukkels (Yeti-tours) op pad gaan en dan jumpen er ter plaatse 4-5 van die aapachtigen uit de auto en bespringen de bomen, paaltjes en andere zaken die er "verdacht" uitzien. Is misschien herkenbaar ;) . Lekker ouwehoeren en mekaar in de mailing nemen. Af en toe een boompje pakken of de riolering in met kaplaarzen. Dat alles onder het mom van bijscholing voor / door de stichting van de oudere jongere.

GSAK is gewoon erg handig en scheelt erg veel werk als je toch "regelmatig" iets wilt doen, ook al zijn het maar een paar. Het werkt een stuk sneller dan alles met het handje laden of filteren. Puzzels (en andere zaken) kun je thuis oplossen en erin opslaan (met commentaar en al), dat maakt het allemaal wat "laagdrempeliger". Ook het uitwisselen van caches voor de cacheraid is een stuk makkelijker, filter, opslaan als GPX en mekaar toesturen/ inlezen. Iedereen is dan klaar voor het jachtgebied (ja, ook inclusief de oplossingen..). Na afloop van zo'n vermoeiende dag kun je GSAK ook nog eens laten loggen. Tekstje maken voor de log in GSAK, inlezen gevonden caches vanaf je GPS, tekst soms aanpassen, druk op de knop en GSAK is meteen bijgewerkt en de logs zijn gepubliceerd.

Dat bestand van TomTom is sterk verouderd en een is nogal frustrerend als je bij de boom staat, niks vindt en thuis de gefrustratie hebt dat ie al heel lang in het archief stond... Met GSAK kun je er dan snel voor zorgen dat zowel je TomTom alsook je GPX up-to-date zijn.

Mijn Yeti is TB-vrij. Ik log trouwens nauwelijks nog TB's of coins omdat je ze toch bijna nergens meer kwijt kunt met al die micro's en nano's. Die Yeti van jou past immers ook bijna nergens meer in... Een van de laatste trackables die ik gelogd heb was een tag op een jasje van een cacher die naast ons zat in het GSAK-klasje (eventje) waarbij ik even online logde. Een kleine 20 seconden later plopte er op zijn PC een melding op, keek hij en blikte in de brede grijns van ons (mijn kornuit et moi) en hadden hem dus tuk....

Link naar reactie
Delen op andere sites

We zitten toch in het sub-forum "de kantine"?

We dwalen wel af van de poll waarmee het gestart is, dat wel.

@Sodela, ik wist niet dat GSAK zo samen kon werken met de geocaching site, ik ga het eens bekijken, bedankt voor de tip.

aangepast door Ron_2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Tomtom op dashboard achter het kleppie (ik haat zuignapvlekken op de ruit) of

met navi op mobiel: maar helaas schakelt de Stream niet snel genoeg over naar de opdrachten die via de bluetooth (nokia) carkit binnenkomen dus het is steeds ..inksaf of..eg volgen en ..estemming bereikt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik werk vaak met een uitdraai van Googlemaps. Kijk thuis op de PC waar ik zijn moet en als het niet te moeilijk is gaat de TT niet mee. Er ligt ook nog altijd een landkaart in mijn auto.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het enige nadeel van rijden op de navigatie vind ik dat de routes niet meer blijven hangen, vroeger zat een route in mijn eigen systeem opgeslagen als ik hem 1 keer zelf had moeten opzoeken, maar nu met de navigatie blijft het zelfs na meerdere keren rijden niet meer hangen.

Of misschien wordt ik gewoon een jaartje ouder? :disguise:

aangepast door Ron_2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe