Ga naar inhoud

Wie rijdt er nog zonder Navi?


Wmm is er niet meer
 Delen

  

30 leden hebben gestemd

Je hebt geen rechten om te stemmen in deze poll, of om de poll resultaten te bekijken. Log in of registreer om te stemmen op deze poll.

Aanbevolen berichten

Ik had van iemand een TMC-ontvanger geregeld. Ik had voor aanschaf met Coolblue gebeld met de vraag of dit ding ook met een TMC-ontvanger zou werken, omdat ze hem als "bundel" aanbieden met deze tomtom. Er stond bij de specs van niet, maar op andere websites weer van wel, en bovendien werd het verkocth als combi, dus maar gebeld. Het antwoord was dat het zou werken.

 

Zit je te installeren, lukt het niet. Helpdesk weer gebeld: "Nee meneer, dat kan niet". Of ik wilde terugsturen, omruilen etc. >>  Nee, want dan mag ik natuurlijk weer overnieuw zo'n ding dingies instellen en kaarten uploaden enzo (4 uur!).  Men kwam me tegemoet met 10 euro korting op het volgende product. Daar ben ik maar mee akkoord gegaan. Beanbag besteld voor tientje minder dus.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Scheelt 5 euro idd. Maar de specs zijn weer anders:

 

Lifetime traffic updates Nee

Bluetooth Nee

 

 

Die van mij kan via smartphone wel traffic weergeven. Niet dat ik dat al werkend heb gekregen, maar hij zou het moeten kunnen ;).

 

Beanbag is al binnen (gisteravond besteld, komen ze hem vandaag (zondag) brengen!). Ik had hem net voor de luchtroosters in het midden, zodat hij 0% voor de voorruit zit. Maar misschien moet je blik dan toch onnodig ver naar beneden, en is hoger toch beter. Morgen dat maar eens testen.

 

Rijbaanbegeleiding mag iets eerder.

Bij Amsterdam Rivierenbuurt heette de weg vervolgen "neem de afslag". (is ook een raar punt, maar goed).  

 

Eigenlijk zou ik eens een onbekende route moeten rijden zonder dat geleuter, en kijken of ik dan nog voldoende aandacht bij de weg kan houden. Nog beter zou een oordopje zijn, maar dat kan dan weer niet helaas.

aangepast door Skoody Boo
Link naar reactie
Delen op andere sites

Opgegeven specs kloppen voor geen meter, maar wel op de goeie manier :)  

 

Je kan wel een punt instellen met coördinaten in tegenstelling tot specs coolblue....  In tegenstelling tot de specs van bbc zit er wel spraakherkenning op.  

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja navigeren met een GPS moet men leren het is een combinatie van luisteren en kijken op het scherm. Voordeel is als men een afrit te ver of kort zit dat hij u terug op de juiste weg helpt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja 3 keer zeurt ze dan dat je terug moet en dan gaat ze pas herberekenen op een snellere of andere route.

En je kunt het in TT niet uitzetten en word dan hoogst irri

Maar goed dan zet ik maar vaak het gehele geluid uit....... dan maar weer in mezelf lullen dan tegen dat apparaat....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Deze doet niet aan omkeerverzoeken, maar geeft meteen een herberekening.  

 

@snelle: ik wil er zonder geluid mee uit de voeten kunnen. Hij geeft in een balkje er naast aan over welke afstand er weer een actie als afslaan of uitvoegen moet, dus ik denk dat het wel gaat lukken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zou je ook geen korting kunnen krijgen voor de specs die er wel opzitten maar niet vermeld stonden :P

 

:D

 

Ik zeg niks, straks moet ik nog bijbetalen....

 

Het zou me overigens inmiddels niets meer verbazen als dat ding 1x met een telefoon gepraat heeft hij vervolgens toch ook traffic via TMC kan ontvangen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind de info allemaal erg duidelijk en overzichtelijk en ook goed op tijd gegeven.

 

Tja, het is een nadeel dat het ding alleen verkeersinfo heeft met een smartphone. Dat is dus een functie die alleen werkt als m'n vrouw mee is. Voor m'n woon-werkverkeer mis ik het eigenlijk niet, ik bekijk de verkeerssituatie voor ik vertrek en vrij snel na vertrek heb ik ook weinig meer te kiezen aan alternatieve routes. Voor de vakantie werkt het dus wel, maar nadeel is dat het datakosten met zich meebrengt in het buitenland. Dus dat wordt voor de paar dagen op vakantie dat het er toe doet iets van 2 euro per dag neerleggen. Met een tmc-receiver heeft dat niet, en die heb je er op een goeie dag uit.

Het onverwachte voordeel is de spraakherkenning. Dat is echt superhandig en scheelt tijd. Je zet het ding gewoon neer en begint vast te rijden, en terwijl je al rijdt vertel je hoe je het hebben wil. Dus niet wachten op een GPS-sensor die warm moet worden, en geen gepiel met lettertjes intoetsen.  Ook voor andere commando's is het tijdens het rijden wel handig, je hoeft niet je ogen van de weg af te hebben om op een button te douwen.

Die spraakherkenning had dat andere model weer niet, en achteraf heb ik het dan toch liever zo. Als je het allemaal wil zit je richting de 300 euro, dat is me weer te duur.

Het verwachte voordeel is het grote scherm. Dat bevalt goed. Een beetje uitgezoomd vooruit kunnen kijken zonder dat het te klein wordt is fantastisch.

 

De echte test wordt komende vakantie, dan wordt hij pas echt gebruikt op totaal onbekend terrein, en dan zullen we ook zien hoe het  gaat op kleine Oost-Europese landwegjes :).

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Beviel supergoed!

 

GPS-coördinaten heb ik niet gemist, want je kan gewoon overal op de kaart een routepunt aanmaken en dat werkt eigenlijk sneller. Irritant is alleen dat het ding bij dit soort bezigheden dan de kaart vrij snel laat terugspringen naar waar je bent. Ik zal eens kijken of ik hem dat kan afleren. Maar los daarvan gaat het invoeren van spottersplekken midden in de bushbush prima.

 

Het wegverloop ver vooruit kunnen zien is in de bergen prettig, je kan dan veel beter anticiperen.

 

Max-snelheid is in het buitenland ook heel fijn.

 

De geschatte aankomsttijd is ook handig.

 

Dat voetje gaat op sommig Slowaaks wegdek wel wat schuiven, maar dat gaat dan wel heel langzaam, doet denken aan een pak waspoeder op een centrifugerende wasmachine. Dus als je echt op een lappendeken rijdt dan moet je hem elke 5 minuten even terugzetten :).

 

De kaarten kloppen allemaal prima, alleen rij je op sommige weggetjes wel op grover grind dan waar een spoorlijn in ligt, en af en toe wordt het meer een beekbedding. Zolang je geen domme dingen doet kan je vaak nog wel zorgen dat je niet vast komt te zitten, maar ik heb toch een paar keer de auto laten staan en ben de rest naar de spottersplek gaan lopen. Het zou op zich prettig zijn als dit soort "wegen" niet als normale weg zouden staan aangegeven, al ben ik waarschijnlijk de enige die er een probleem mee heeft.

 

Verkeersinfo via smartphone werkt goed. Blauwetandverbinding is robuust, geen problemen met standby van de telefoon danwel TomTom. We hebben het alleen op de terugweg gebruikt, en daarbij was er nauwelijks een probleem, dus ik heb geen ervaring met herberekeningen n.a.v. de verkeersinfo. Binnenkort mag er geen extra tarief meer in rekening worden gebracht voor gebruik van data in het buitenland, dus volgende vakanties is er geen reden om dit niet vaker gebruiken (eigenlijk ook geen om het wel te doen, maargoed).  

 

We hadden dus duidelijk eerder zo'n ding moeten kopen, als was hij dan misschien wel een stukje duurder geweest.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De Tom Tom werkt ook prima op het water, ik gebruik hem daar dan ook.

Vooral op de Franse kanalen is het verbazingwekkend om te zien, dat onverwachte zaken,

zoals bruggen, sluizen (en stuwen !) ruim van te voren in beeld komen.

Bij een dergelijke reis is het ook wel handig, dat je vanwege de proviandering af en toe een supermarkt op je schermpje krijgt.

De TT vind ik nog steeds een zeer rustgevende toevoeging aan zowel rij - als vaarplezier.

aangepast door hobbel de bobbel
Link naar reactie
Delen op andere sites

mm waar je ook reed vandaag er was wel file door die regen en dat de mens dan bang word dat de remmen het niet meer doen

 

ja, en veel begrijpen ook niet dat je in plaats van langzamer rijden je ruitenwissers sneller kunt zetten.....

 

spitsstroken gingen ook te laat open.....

 

Maar het is nog wel een beetje goed gekomen, ik ben niet op de snelweg terechtgekomen, heb de TT gepakt en handmatig een route geknutseld die het prima deed, maar dat is alles bij elkaar - besluiten dat er toch echt file zal zijn, stopplek zoeken, ding pakken, route prutsen - toch zo een kwartier....  Zonder TT was het veel beroerder geweest.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe