Ga naar inhoud

Kilometerstand bij aflevering


gerardus
 Delen

Aanbevolen berichten

Vrijdag kreeg ik mijn Yeti geleverd en bij thuiskomst de boordcomputer eens bestudeerd. Toen kwam ik tot de ontdekking dat mijn kilometerstand in de garage al op 64 km had gestaan bij aflevering. Vind ik best veel, want waar en hoe en waarom zijn er al zoveel kilometers gemaakt. De andere dag even terug naar de verkoper en die was daar niet verbaast over, maar vond het wel meer dan hij gewend was. Hij ging uit van max. 30 km en zou in de werkplaatsdocumenten uitzoeken wat er de oorzaak van was. Hoop ik morgen meer over te horen.

Is dit volgens jullie ervaring vreemd of normaal?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Snel terug :drive1: ! Tot 100 km kunnen je hem namelijk gewoon restten, daarboven kan (legaal) niet meer worden gereset;) Is een optie in de electronica voor dealers die de auto lekker met 0 km willen afleveren terwijl de auto bij de fabriek en bij PON natuurlijk al de nodige kilometers gemaakt heeft...

Die van mij stond op iets van 10 of 15 km. Die 64 km is best wel veel maar misschien heb je iets speciaals laten doen (lederen bekleding of zo die er elders in wordt gezet?) waardoor ze er meer mee hebben moeten rijden.

Gefeliciteerd trouwens met je aanwinst!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

De mijne had om en nabij de 35 km op de teller. 64 vind ik best veel, in ieder geval genoeg om er een verklaring voor te willen hebben. Je wilt echt niet dat een personeelslid even met je auto op en neer gaat of dat je auto voor een proefrit oid wordt gebruikt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

"ik weet nog goed schat, dat jij je baan bij die garage op het spel zette om mij in een nieuwe Yeti naar de trein te brengen. En hoe je achter mij aan holde door de stromende regen om me de rest van mijn pizzapunt door het treinraampje aan te geven".

  • Downvote 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, dramatisch is het niet, maar net wat Marco schrijft, wel genoeg om een verklaring te willen. Ik heb als enige een zogenaamd Style pakket (lm-velgen en sunset ramen, spiegels in kleur) op de wagen en een trekhaak, maar dat zal wel af fabriek zijn neem ik aan.

De verkoper wilde de teller laten terugzetten, maar dat hoefde voor mij nou ook niet. Als m'n nieuwe auto maar niet voor even een demo is geweest. Ik vind het geen probleem als een monteur een proefrit zou maken, hoewel zoveel?

Een reden die ik kreeg van een autoverkoper van een concurrent was: soms wordt er een auto na fabricage uitgepikt voor een algehele controle. Dan wordt er ook mee gereden. Men is toen vergeten de kilometers terug te zetten: want volgens hem zou je daar normaal gesproken niets van merken. Nogmaals, ik maak er geen halszaak van, maar ben wel nieuwsgierig wat de oorzaak is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De mijne ook 10 km. Heb na de bestelling om de belofte gesmeekt dat er géén proefritten in gereden zouden worden, ook niet in de tijd dat hij bij PON stond na immigratie. De belofte werd gegeven, natuurlijk. Maar zekerheid heb je helaas nooit. Er kan inderdaad teruggedraaid worden.

Juist die eerste km zijn zo belangrijk voor een nieuwe motor, dan wil je niet dat jan en alleman 's effe gaat proberen wat zo'n Yeti nu eigenlijk kan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, inderdaad Skoody, zoiets zij de verkoper tegen mij ook, in de termen dat er de "doodstraf" op stond als men anderen in verkochte auto's laat rijden.

Aan de andere kant vind ik het eigenlijk nog wel eerlijk om de kilometerstand voor die 100 km niet terug te draaien. Wellicht zijn ze het stomweg vergeten en gebeurt het normaal gesproken altijd. Wat betekent dat je het dus nooit zeker weet Casey........

aangepast door gerardus
Link naar reactie
Delen op andere sites

De nieuwe wagens van mijn ouders hadden beiden minder dan 10km op de teller (wel geen Skoda's, maar dat doet er niet toe). Maar ik wist niet dat de tellers gereset konden worden, dus eigenlijk ben je nergens zeker van.

Verhaal dat af en toe een wagen een uitgebreide controle krijgt, kan waar zijn natuurlijk, maar het is natuurlijk ook het verhaal dat je het liefste wil horen. Ik heb zelf ook onlangs meegemaakt dat men een geleverde wagen meegaf om mij een testrit mee te laten doen, zat overal nog plastic rond. Nu, ik heb er heel netjes mee gereden, zonder te echt te gaan 'testen'.

Maar aangezien uit het 'tuning' topic gebleken is dat Skoda altijd een grote marge houdt op de motor, zou(den) één (meerdere) testrit(ten) eigenlijk ook niet zoveel schade mogen toebrengen, zelfs al is dat in de eerste kilometers.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar aangezien uit het 'tuning' topic gebleken is dat Skoda altijd een grote marge houdt op de motor, zou(den) één (meerdere) testrit(ten) eigenlijk ook niet zoveel schade mogen toebrengen, zelfs al is dat in de eerste kilometers.

Volgens mij haal je nu twee zaken door elkaar: enerzijds de marge die fabrikanten inbouwen en die benut kan worden voor tuning; en anderzijds het inrijden (even los van of dat nog nodig zou zijn).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Punt is dat het merendeel van de dealers hem even op nul resetten voor je hem krijgt

Vaak zorgt men er dan wel voor dat dit gebeurt voor men de tank volgooid en men even een proefrit maakt voor hij wordt afgeleverd

Als de dealer dit wel had gedaan had je die 64 Km niet zien staan en misschien zoals bij mij een 6 km even uit me hoofd

Maar wie zegt mij dat er voor die 6 Km ook niet al een 40 Km mee is getuft ?

Maw ik kan het niet meer controleren en bij jou is er uiteindelijk wel open kaart gespeeld

Maar krijgen we nog mooie foto's te zien van je bolide ?

Of mogen we daar naar gissen ?

Als je één Yeti hebt gezien dan heb je ze allemaal gezien !?

aangepast door EdK
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier ook 10 km op de teller bij aflevering, resetten kan vrij eenvoudig en kan, zelfs na die 100 km nog door de boel cosmetisch aan te passen (uiteraard wel eenvoudig uit te lezen).

Hij heeft geen schade gehad toch zeker? Dat hij naar spuiter moest of zo? Zou naast evt. extra km's bij PON nog de enige optie zijn denk ik, of men had geen vervoer voor je wagen en hebben hem gewoon zelf naar de dealer gereden?

Persoonlijk vind ik 64 km ook echt te veel, daar wil ik minstens een gedegen uitleg over hebben. Je hebt dan wel garantie, maar er zijn zat onderdelen die je kan slopen die buiten de garantie vallen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou ja, wat is nu 64 km op een autoleven. Misschien wilde de garage wel heel zeker weten dat de auto goed is afgesteld en hebben ze niet alleen op de electronica vertrouwd.

Een andere, misschien wat ver gezochte, mogelijkheid is natuurlijk dat de auto per ongeluk op het verkeerde filiaal is afgeleverd, klaar gemaakt is en uiteindelijk gewoon naar het einddoel gereden is ipv achterop een trailer.

Hoe dan ook, tijdens je eerste eigen ritje ben je zo tig kilometer verder aangezien je (te) veel plezier ermee hebt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou er ook moeite mee hebben. Beetje een dubbel gevoel, je koopt een nieuwe auto, die dan eigenlijk niet zo nieuw is als je verwacht.

En ik kan mij best voorstellen dat je je de vraag stel van wat zou er met die auto geduurde die 64 km gebeurd zijn. Slechte beurt van de garage in mijn ogen. Welke slinger men daar ook aan geeft.

aangepast door Busje
Link naar reactie
Delen op andere sites

zo kun je je ook wel van alles voorstellen wat er mee gebeurd kan zijn terwijl hij gemaakt werd, ergens stil stond, enz. Bovendien, zoals eerder gezegd, in veel gevallen wordt de teller gereset en zie je die 30, 40, 50 of 60 km niet terug en ben je dus ook geen haan die er naar kraait. Kortom, in mijn ogen niet meer dan een schijn-probleem

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is het gevoel denk ik, net als dat je iets koop waarbij duidelijk zichtbaar is dat hij eerder uit de doos is geweest.

Als er dan een filmpje bij zat van zijn leven tot op heden weet je wat er precies is gebeurd. Nu niet en dat maakt het gewoon vervelend. Zeker als je 1 op de zoveel bent... Ben dan ook benieuwd naar de reactie van de dealer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe