Ga naar inhoud

Ik snap er niets meer van...


O2BM
 Delen

Aanbevolen berichten

Wie kan mij helpen?

Ik heb een columbus met de volgende gegevens:

3T0035680A

HW: H52

SW: 2844

Ik heb een TMC-knop ipv Traffic... en het systeem geeft aan dat het 3 partities heeft.

Welke versie van de columbus heb ik nu? A, B, C of D ???

Kan ik updaten naar firmware 3974 (ivm Nederlands spraakbesturing) en zo ja, moet dat dan via 38xx naar 3974?

Alvast enorm bedankt!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou zeggen dat je een C-versie hebt, maar dat je 3 partities hebt met een 2xxx firmware versie klinkt wel een beetje vreemd...

De letter zegt bij de Skoda apparaten niets over welke versie je hebt.

Je kunt updaten (op eigen risico), maar volgens mij is het wijs om dit via versie 3814 te doen...

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Tuurlijk zit er garantie op maaaaar als je gaat "prutsen" aan iets en je bent niet echt bevoegd dan kan de kans op garantie verkeken zijn en krijg je zelfs een dikke rekening voor de gemaakte onderzoekskosten!

Ja, snap ik. Was ook bedoeld om aan te geven dat de auto nieuw is :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik werk al 11 jaar bij de dealer en ik heb geen flauw idee waar jullie het over hebben :o

Met alle respect en zeker niet persoonlijk bedoeld, maar mijn persoonlijke ervaring is dat medewerkers van merkdealers wel vaker "geen flauw idee" hebben. En dan niet alleen met betrekking tot dit soort vragen, daar kan ik mij wel wat bij voorstellen. Maar als ik vraag of een Octavia FL EBL bochtenverlichting heeft en het antwoord is "nee", dan zakt mij wel de spreekwoordelijke broek af...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik werk al 11 jaar bij de dealer en ik heb geen flauw idee waar jullie het over hebben :o

Dealers kunnen dit soort dingen onmogelijk allemaal bijhouden. Is echt geen schande hoor. Dat de klant het af en toe beter weet is doodnormaal, en mensen die dat niet snappen die lopen gewoon een beetje achter. Als klant moet je - als het wat ingewikkelder is - gewoon ook zelf uitzoeken hoe het zit, je dealer niet te veel vragen maar gewoon goed vertellen hoe je het hebben wilt, en je dealer corrigeren als die er naast zit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Speciaal voor Adem in Jip en Janneke: De vraag gaat over de Columbus, dat is een navigatiesysteem dat door Skoda af-fabriek geleverd wordt. Van die systemen zijn er 2, de Columbus en de Amundsen. Van de Amundsen en van de Columbus zijn er meerdere versies, die apparaten worden immers steeds verder ontwikkeld. De feitelijke apparaten zijn dus niet allemaal hetzelfde, de een heeft bijvoorbeeld een 30 GB harde schijf de andere een 40. Ook zitten er soms andere knopjes op.

De topic starter heeft recent zijn auto in ontvangst genomen en heeft geconstateerd dat de software in zijn Columbus verouderd is en niet de gewenste Nederlandse spraak bediening ondersteund. Dit kan het apparaat wel, maar daarvoor dient het van de juiste firmware voorzien te zijn. Firmware is de software die in het apparaat zit die ervoor zorgt dat de aanwezige hardware zijn werk kan doen. Met hardware bedoel ik het navigatie apparaat wat je met 4 schroefjes vast kunt schroeven en eruit kan halen. Je weet wel de radio.

Terug naar de firmware. Er zijn verschillende firmware versies en niet alle versies zijn compatible met ieder type hardware. Vandaar dat de topic starter graag wil weten of de firmwareversie die Nederlandse spraakbediening ondersteund ook geschikt is voor het apparaat zoals die in zijn auto zit. Want die Nederlandse spraakbediening die zou hij graag willen gebruiken.

Ik hoop dat je het zo een beetje kunt begrijpen..

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dealers kunnen dit soort dingen onmogelijk allemaal bijhouden. Is echt geen schande hoor.

Dat ben ik niet met je eens.

Je gaat toch ook niet naar de dokter omdat je het zelf beter weet?

Je huurt toch geen cv-monteur in omdat je het zelf beter kunt?

Je vraagt toch geen ICT-security specialist je veiligheids issues op te lossen omdat je het zelf wel kunt?

Heuh? :blink: je gaat naar de garage omdat zij 'beweren' dat zij de deskundigen zijn. Dat je hun kostbare tijd betaald, omdat zij geschoold en kundig zijn in het product wat je bij ze aangeschaft hebt.

Je kunt hooguit verwachten "nee, deze vraag hebben we nog niet eerder bij de hand gehad, dit zoeken we direct voor u uit, vertrouw op ons, wij hebben alle kennis in huis of weten er aan te komen"

Dat de praktijk anders uitwijst is triest, heel triest. <_<

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dealers kunnen dit soort dingen onmogelijk allemaal bijhouden. Is echt geen schande hoor. Dat de klant het af en toe beter weet is doodnormaal, en mensen die dat niet snappen die lopen gewoon een beetje achter. Als klant moet je - als het wat ingewikkelder is - gewoon ook zelf uitzoeken hoe het zit, je dealer niet te veel vragen maar gewoon goed vertellen hoe je het hebben wilt, en je dealer corrigeren als die er naast zit.

Het kan overigens ook zijn dat ze bepaalde dingen niet "kunnen" in de garage. Zo is het bijvoorbeeld niet mogelijk om de koplampsproeier uit te zetten bij de Yeti met de spullen in de garage (volgens het handboek en Pon), met VCDS is dat gewoon een bitje omzetten. Dus het kan inderdaad zo zijn dat ze iets niet weten. Mijn garage is dan overigens wel weet geïnteresseerd in als het hoe het dan kan als het toch kan. Dat is dan wel weer handig als ze het trucje toch willen uithalen.

Inderdaad dus gewoon in goed overleg kun je samen een boel doen ;) .

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Sodela: klopt. Zo had ik mijn garage eens gevraagd om bij mijn vorige Octavia dagrijverlichting over mistlampen aan te zetten. Kon volgens hen niet. Met VCDS dus wel en dat heb ik bij mijn hudige auto ook gewoon ingesteld.

Je hoort het wel vaker, dat met VCDS meer mogelijk is dan met VAS. Maar waarschijnlijk zit daar ook een hoop ongedocumenteerde settings bij, of zaken die officieel niet mogen (zoals mijn DRL via mistlampen) en dat is in VAS niet beschikbaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Laat ik het maar voorzichtig zeggen, de dealers voldoen niet echt aan mijn verwachtingen. Ik heb nu ervaringen met 3 verschillende dealers en overal eigenlijk hetzelfde. Ze weten het vaak gewoon niet, proberen maar wat en laten mij als klant voor 1 probleem gemiddeld zo'n 3x terugkomen, en dat is echt niet overdreven.

Je betaald echt de hoofdprijs voor reparaties bij een merk-dealer, dan mag je ook verwachten dat ze alle kennis in huis hebben. Als klanten bij ons een Windows specialist inhuren verwachten ze ook dat die persoon kennis heeft van Windows.. Een dergelijk persoon heeft ook interesse in zijn of haar vakgebied en hoef je over het algemeen maar weinig uit te leggen..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe