Erelijst
Populaire inhoud
Toont de inhoud met de hoogste reputatie sinds 09/24/22 in Berichten
-
Gisteren waren @CaseyBasey en ik aanwezig bij de kerk waar de uitvaart van Menno was. Het was indrukwekkend want dit was geregisseerd in de stijl van Menno, zo goed als dat kon natuurlijk. Veel muziek afgewisseld met mooie en lieve speeches van familie en vrienden. Het werd zeer gewaardeerd dat er zoveel vrienden langs zijn geweest, zowel bij de uitvaart als ook in een eerder stadium zoals in het ziekenhuis. Na de mooie plechtigheid (van 90 minuten) werd er afscheid van Menno genomen in kleine kring, de rest van het gezelschap (incl Kees & ik) gingen naar huis/werk of nog even naar het huis van Menno's schoonmoeder die vlakbij woont in een schitterend huis in het bos waar soep en broodjes klaar gemaakt werden. Koffie was er ook voor de liefhebbers waaronder Kees en ik. Helaas moest ik na de koffie weg vanwege mijn werk maar Kees is wel gebleven en heeft met veel vrienden en familie nog bijgepraat. We zijn blij dat we zijn geweest en de familie vond dit ook erg fijn. Het is raar dat Menno er niet meer is maar ik geloof dat hij nog erg lang herinnerd zal worden vanwege alle anekdotes die er over hem rond gaan. Marijke grapte nog wel rond dat zij voortaan in Oldeberkoop rond gaat rijden in het rode monstertje met gigantische knalpot voor het mooie effect buiten de auto. 🙂 Familie Harsveld, bedankt dat jullie zo open staan om dit alles te delen met de familie en vrienden van Menno. Veel sterkte in deze periode! Hieronder een song waar Menno veel waarde aan hechtte. Dit werd gister ook gedraaid.5 punten
-
Het leek me eerder niet zo gepast om er hier op dit forum over te schrijven, maar ben er zojuist achter gekomen dat Menno zelf wel in het andere forum over zijn ziekte sprak. Ja, het is een heel treurige geschiedenis. Ik ben, nadat Menno niet meer in staat was om te communiceren, voortdurend door Marijke op de hoogte gehouden. Het moet heel zwaar voor haar zijn geweest. De laatste weken heeft Menno in het Erasmus in Rotterdam gelegen en Marijke was alle dagen bij hem. Ik mis hem.5 punten
-
De Faab heeft een complete revisie gehad bij VAG techniek in Nuenen. Die hadden nog wat meer dingetjes ontdekt dan de dealer, maar wisten het voor minder op te lossen. Een 2e leven. Het is gokken natuurlijk, maar ik hoop dat er daarmee nog flink wat kilometers bovenop kunnen. In de tussentijd kan er een hoop R&D tegenaan worden gegooid zodat er een nieuwe generatie accu's klaar staat als het 2e autoleven ook voorbij is. 🙂5 punten
-
4 punten
-
Inmiddels heb ik de sleutels van de Fabia ingeleverd en heb nu de eerste ritten met de Bayon gemaakt. De motor. Voor het eerst een driecilinder. Daar had ik al meer mee gereden o.a. in een Polo en een T.Roc. De drie cylinder brom is bij alle drie genoemde auto's te horen vooral bij de T.Roc. Maar als de motor warm is bij de Bayon dat is de auto lekker stil. De Bayon heeft 6 versnellingen en is bij snelheden 100-120 stiller dan de Fabia met een vijfbak. Boven de 130 weet ik nog niet, ik heb nog niet in Duitsland gereden. De Fabia is iets beter in het verwerken van kleine oneffenheden in de weg. De Bayon iets beter in grotere ribbels. Beide auto's op Michelin zomerbanden. De 3 Fabia's die ik heb gehad werden afgeleverd op stugge Continental banden. Bij alle drie ging bij de eerste bandenwissel de het comfort omhoog als er Michelin banden onder gingen. Ook bij de Bayon heb ik met een auto gereden waar stuggere banden onder zitten, maar de Bayon die ik gekocht heb met Michelin eronder geeft meer comfort. Ook bij de Bayon het banden verschil dat ik ook met de Fabia had. word vervolgd. .4 punten
-
Vandaag even naar de garage geweest en het is allemaal nog veel simpeler dan we dachten. gelukkig! Onder bij de zekeringen zit een schakelaar. Dit kan je omzetten. Dan gaat direct als je contact maakt het licht dus aan. Fabia123 suggereerde het al. Ik heb dus zo'n aanpassing. Alleen zit ik niet elke dag bij de zekeringen te kijken dus ik wist van het bestaan niet af. Heb je al 12 jaar een zelfde auto en leer je er nog steeds iets nieuws over. 😁 Dank voor jullie meedenken.4 punten
-
Kees en ik hebben het bezoek aan Menno’s uitvaart goed in kunnen plannen en beschouwen dit dan ook als geluk om toch aanwezig te kunnen zijn bij de uitvaart.4 punten
-
Vandaag me eerste werkdag weer en geprobeerd vrij te krijgen ! Helaas niet gelukt ! Stond al 2 maanden terug ingepland bij een klant en die verwacht ons daar deze week. En collega had nog gebeld met klant maar de afspraken met andere partijen stonden ook al vast dus helaas. Was het directe familie geweest dan was het een ander verhaal geweest !!4 punten
-
Afijn na de baal ochtend gehad te hebben door die fijne email , heb ik me toch maar in de middag herpakt en weer gaan zoeken op internet. En kwam redelijk snel een tweetal F800ST tegen in de kleur blauw. En beide ook nog eens wat dichter bij, namelijk in Hilversum. De eerste dealer waar ik van de motor een goed gevoel kreeg gebeld of deze nog beschikbaar was !? En dit was hij, dus meteen een afspraak voor de volgende dag gemaakt. De tweede dealer het adres van opgeschreven, en mocht de eerste toch niets wezen dan kon ik daar nog naar uit wijken. Maar goed de zaterdag dus na een goede bak koffie (nr4) gedronken te hebben in de auto gestapt met helm en jas en handschoenen op de achterbank. Bij aankomst had men de motor alvast wat naar voren gezet in de winkel want het blijkt een motorzaak te zijn met ruimte tekort. Hadden veel Ducati staan en enkele oldtimers van Laverda. Één van de eigenaren is een fanatieke Laverda gek en in zijn gesprek kreeg ik indruk dat hij alles opkoopt wat los en vast zit van dat merk... Maar goed kwam voor de BMW en na een grondige inspectie kon ik niet echt mankementen vinden op wat kleine krasjes ( zijn weg te poetsen) en wat boutkoppen die roestaanslag hebben. ( dat is kwestie van nieuwe bouten bestellen ) Eigenaar vroeg na een 20 minuten of ik tevreden over de motor was en of ik een proefrit wilde maken !? Uiteraard wilde ik dit wel en een kwartier later reed ik door een deel van Hilversum waar ik het bestaan niet eens van wist. En na wat omzwervingen met tussendoor googlemaps bekijkend (stilstaand) weer bij de dealer aangekomen en was voor mij eigenlijk wel zeker dat het deze moest gaan worden. Alleen ontbraken op de dealer foto's de koffers (optie) en tsja minimaal de topkoffer is wel prettig om bv de helm in op te ruimen als je ff een terras of winkel bezoekt... Maar goed deze werden er ook gewoon bijgeleverd (zijkoffers en topkoffer) alleen moet ik deze nog wel even goed aan binnenzijde reinigen. Maar dat zijn kleine details, en in één van de zijkoffers bleek ook nog een gecertificeerd beugelslot te zitten dus dat scheelde me ook nog 100 euro ! Want verzekering die verplicht je dit dat er minimaal een gecertificeerd slot gebruikt word ondanks dat er op de motor ook een orgineel BMW alarm was ingebouwd. Dus 2 weken terug de koop door laten gaan en de dealer vroeg of ik hem de zaterdag er op hem zou komen ophalen ? Ehhh nee dat word een week later, want ik heb aankomend weekend weekendstoringsdienst en dan weet ik niet hoe de dag verloopt met telefoontjes en eventueele uitruk naar een storing. En zo was dus gister 5-8-2023 de dag dat ik de fiets ging ophalen...... en bij het ochtendgloren hadden we een stralende hemel (zon) dus hoe mooi kan het zijn om deze dan op te halen ?? Maar goed me neef zou me ophalen en me dan naar Hilversum brengen dus zou er rond 10.00 uur zijn. Maar die moest natuurlijk de vrijdagavond even daten met een jonge dame en tsja dat liep in tijd wat uit dus hij kwam met hele kleine oogjes en wat blauwe plekken in de nek aan de deur een uur later..... Maar hij had wel een lekkere avond/nacht gehad wist hij me te vertellen.....Dus hem eerst maar twee bakken nr4 extra strong gegeven waarna hij wakker werd tegen het stuiteren aan...😂 Bij aankomst stond de BMW F800ST er spik en span bij en kon ik zien dat ze hem meteen een beurt hadden gegeven. Dit kreeg ik ook naderhand te horen dat men er een grote beurt tegenaan had gegooid. Dus nieuwe olie en filter , remvloeistof was vervangen, koppeling was gesteld nieuw luchtfilter en dus redelijk goed gereinigd en gepoetst..... ( zoals het hoort ) Na de papieren rompslomp en het resterende bedrag gepint te hebben kreeg ik de 2 sets sleutels overhandigd en wilde hij de motorbediening gaan uitleggen.... Maar goed hij had al snel door dat dit zonde van zijn tijd was daar ik de bediening van de BMW knoppen kan dromen ( zelfs na 20 jaar niet gereden te hebben) Vroeg hem alleen even uit te leggen mbt olie pijlen daar dit een bepaalde procedure heeft en het afnemen en plaatsen en openen van de zij en topkoffers. En dat lijkt simpel, maar is een puzzeltje met de juiste stand van de sleutel en de juiste knop/hendels bedienen. Doe je het verkeerd en je wil de deksel openen dan sta je met de hele koffer in de hand.... Afijn na een kwartier/half uur was het dan zover............... motorpak aan, motorsneakers aan, helm op handschoenen aan en gaan met die banaan........ En ja nog steeds een stralende hemel alleen nu stralend in de vorm van waterdruppels......... Maar dit kon de pret niet drukken en met me motorpak aan gevoerd met goretex was deze jongen na de rit gewoon nog droog eronder.... De specs: Een 800cc tweecilinder in lijn Bouwjaar 2007 met 25K nu op de teller. Belt aandrijving ( volksmond V snaar) een getande aandrijfriem. Enkelzijdige achterwiel ophanging Middenstandaard ( tegenwoordig vaak een optie) Boordcomputer waar velen gegevens zijn op te roepen mbt de motor en bv verbruik / temperatuur Handvat verwarming wat gister we lekker gevoel gaf in laagste stand. Van fabriek af een alarm Instelbare achterschokbreker.... En dan het plaatje bij het praatje4 punten
-
Noemde ze naam daar en was er één die huilend wegliep.....😂 Hoorde hem nog zeggen "hoe ouder hoe gekker " .............4 punten
-
Gister de paasbrunch met familie en tevens werden er een paar verjaardagen die dag meegenomen. Dus op naar lelytown en na een heerlijke brunch begint een neef van me over hoe lang het nu is geleden dat ik voor laatst heb gereden.? Tsja dat is in 2001 / 2002 ergens geweest. Wel neef heeft het beetje ruim financieel en heeft een Harley staan voor de mooie dagen en een 2e hands BMW K75 S voor de slechte dagen. En voor ik in de gaten had stond ik met motorjack aan en een helm is de hand en een 5 minuten later reed ik op de K75 hun straat uit. En tsja de eerste meters waren even wat onwennig, maar oh oh wat pak je het toch ongelooflijk makkelijk op !! En na enkele kilometers was het alsof het een maand terug was dat ik voor laatst had gereden. Moet ik wel zeggen dat de K75 een fiets is waarvan ik er ook 2 heb gehad in de jaren dat ik reed. Maar BMW had altijd een eigen systeem mbt de knipperlichten en werd door velen gehaat, maar viel me op dat ik dit eigenlijk blindelings weer bediende. Bochten nam ik de eerste kilometers nog beetje blokkig, maar daarna ging het me steeds beter af ! Maar nog niet als vroeger, maar dit was bewust omdat ik de banden niet ken en zijn limieten hiervan eerst wil weten. Maar man man wat heb ik genoten dat half uurtje rijden in de omgeving van Lelytown, het vrije gevoel kwam weer boven... Dus ja word toch steeds moeilijker om punten te vinden om te zeggen van het was een mooie tijd die motortijd, maar moet er nu mee stoppen.4 punten
-
Dit doen we natuurlijk niet voor iedereen die overleden is maar nu een uitzondering. Want Wim is natuurlijk veel besproken hier in De Kantine. Samen met Kees was Wim gewoon het allerbeste duo op de Nederlandse tv. Deze 2 mannen hebben wel wat neer gezet in de media waar we dankzij Youtube nog mooi naar kunnen kijken. R. I. P. Wim https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Wim_de_Bie4 punten
-
Verbaasd ben ik ook hoor. Het was ook omdat bij 88.000 km het kale motorblok vervangen is vanwege een onder de zuigerveren gebroken zuiger in cilinder 3. En wat dit apparaat mij doorgaans per jaar kost, daar kan ik geen nieuwe voor rijden. Ja gadgets zijn leuk. Maar met gezin, puber, een huis en een hond stel je dan toch andere prioriteiten. Het blijft iig met een grote glimlach nog steeds rijden.😬3 punten
-
3 punten
-
Tsja in October 1979 op 17 jarige leeftijd begonnen bij werkgever 1 Hiervoor haalde ik oud papier op met buurmeisje en brachten we in onze schoolvakantie naar de papierboer op de fiets. Want ja was toendertijd 25cent de kilo dus was goed verdienen en zo ben ik bij een houtzaak in A'dam terecht gekomen die een paar duizend oud papier had liggen wat we mochten hebben. En toen alles was weggebracht ben ik daar op een zaterdag de schuur nog aan aanvegen geweest en beetje blijven hangen en geholpen. En toen ik wegging na halve dag zei de eigenaar dat ik wel als zaterdag hulpje mocht komen werken.... Maar goed na een ruime 20 jaar bij de eerste werkgever gewerkt te hebben ben ik in 2001 overgestapt naar Seijsener waar ik nu nog steeds zit. En ja veel buiten in weer en wind wat ik op zich lekker vind. Maar lange dagen in drukke periode ! Alleen doordat ik op vele afdelingen ingezet kan worden vanwege kennis en handigheid switch ik in de stillere tijd van onze afdeling service en onderhoud over naar plaatsing ! Maar hiermee kreeg ik steeds meer problemen mee ! Je wil er niet aan dat je ouder word en dat het lichaam het af en toe gewoon niet meer trekt. En voorheen was het een straf om op werkplaats te werken voor me, maar eer verleden jaar werd me verzocht of ik aan project van duitse kasten mee wilde helpen omdat dit beetje verpest was door 2 monteurs en de klant begon te klagen. Dus is er een ploeg samengesteld van nog monteur en een tester een hulp ( scholier ) en mezelf en de projectleider. En met elkaar hebben we de boel vlot getrokken en was ik voornamelijk met de dunne draadjes en de sturingen bezig. En die periode beviel me steeds meer dat ik binnen was, de werkplaats chef vroeg of ik geheel naar binnen wou. Alleen dat wil ik nog niet, het vrije wat ik buiten heb en al ruim 40 jaar heb kan ik niet geheel loslaten. Dus zodoende hebben we de afspraak nu wel staan dat ik hoogseizoen ik voornamelijk bezig ben met onderhoud en storingen aan de pompen (vuil en bilge ) en dan laadpaal plaatsen en storingen die we leveren en dan op lokatie ombouwen van kasten naar schakelen met de APP. Onlangs een 5 tal kasten bv in Kampen gedaan, dit zijn kasten voor de beroeps en cruise vaart. Was geplaatst door belgische firma, maar die kon het niet rondkrijgen om het werkend te krijgen en de kasten hebben een ruim jaar op gratis gestaan. En toen werden wij weer gebeld of wij het wel werkend konden maken op Walstroom. Dus eerste een week rond gelopen en alles bekeken en onderzocht , schema's doorgespit en toen plan gemaakt om het om te bouwen naar ons systeem. Ben ik met collega een 2 weken mee bezig geweest om het werkend en omgebouwd te krijgen. Nu nog in één kast wat blinddoppen plaatsen, maar nu wel in gebruik Maar goed daar je vroeger dat zonder problemen deed, merk je nu gewoon dat dit toch meer lichamelijk van je vergt. En in eerste instantie wil je er niet aan toegeven, maar dan kom je in ziektewet met een 3 voudige ontsteking in je schouder. Kun je eerste 2 weken alleen maar slapen op een stoel in de woonkamer met een dekbed over je heen. Omdat liggen of staan gewoon heelllllll erg pijn deed .... Dus fisio fisio fisio en 3 a 4 maanden verder ga je weer langzaam aan proberen. Dan ga je op bepaald moment met collega mee en pak je een betonblokje op en schiet het weer in de rug...... en dus weer fisio en thuis hangen. EN ja dan moet je er toch aan toegeven dat het lichaam ouder word (geest niet) en moet je toch gaan praten op zaak en dus nu deels binnen, lichtere klussen buiten of collega helpen. Maar doordat ik nu vanaf januari een beetje me dagen aan op maken ben en dus 4 dagen per week werk, begon me dat toch wel te bevallen. Merk nu dat ik veel meer aan me weekend heb vanwege die extra dag ! En dat is dus de reden dat ik steeds meer zit na te denken over die 80 / 90 / 100% regeling. Maar goed eerst maar eens binnenkort een berekening laten maken door PZ. En als dat financieel redelijk te doen is dan zit ik er sterk aan te denken om dit te gaan doen ..... Nee Frank, dat heb ik je in verleden al uitgelegd! Dat gaat niet gebeuren ! Hier MOD zijn ( in begin periode ( drukkere periode )) is / was geheel anders dan daar ! Daar mag je als MOD het sloofje zijn van de Admin's ! Ik heb nog nooit een financieel plaatje gezien mbt donateurs inkomsten en reclame opbrengsten. Je weet de reden van dat ik daaar ben blijven hangen toendertijd dat we niet eens ons forum bij naam mochten noemen. Dit is gelukkig verbeterd nadat Pasqual min of meer het forum heeft overgenomen. En als ik al MOD daar zou worden, dan moet er eerst wat aan de regels gedaan worden voor ik het ook maar zou doen. Dan wil ik meer rechten hebben dan dat de mods nu hebben..... Maar goed het gaat toch niet gebeuren !!3 punten
-
Zoals sommige hier wel weten heb ik toen ik nog jong en onbezonnen was eerst mijn motor rijbewijs behaald en een ruime 20 jaar later ben ik maar eens dat papiertje gaan halen voor de rijdende koekblikken zoals we auto's benaamde. In die motortijd reed ik zomer en winter en als het ijzelde dan bleef ik thuis en dit wist me werkgever ook, maar met alle verdere weersinvloeden waren we op 2 wielen op pad ( werk, vakanties en privé ) Maar goed toen stapte ik over naar me huidige werkgever en ik kreeg in eerste instantie geen bedrijfswagen, dit hield voor mij in dat ik een koekblik moest aanschaffen vanwege prive redenen. Maar ja de motor er uit........ dus aan rekenen geweest met de euries en tot de conclusie gekomen dat het één van de twee moest worden en beide niet mogelijk was. Dus mijn laatste motor een BMW R1100RT verkocht aan een oud collega die ook motorrijder in hart en nieren was. Dit deed wel goed dat de fiets in iedergeval naar een persoon ging die er ook net zo goed voor zou zorgen als ik deed. Maar toen mijn collega uiteindelijk op de BMW de straat uit reed heeft deze jongen met zijn grote mond wel even heel wat traantjes gelaten.... Achteraf toen ik een half jaar bij me huidige werkgever werkte en de toeslagen bij me salaris op me loonstaat zag , kwam ik tot de conclusie dat ik de BMW met gemak had kunnen aanhouden.... Maar goed achteraf kijk je een koe in zijn hol !! En al die jaren tot heden is het toch blijven kriebelen, dat motorvirus is echt veel hardnekkiger dan het covid virus !! Dus al weer wat jaren geleden had ik wat lopen zoeken op internet en 2 st BMW F800ST gevonden voor nette prijs 2e hands met weinig kilometers. Dus had een weekend gepland om op beide een proefrit te gaan maken en daarna een keuze te maken, maar het noodlot sloeg genadeloos toe. De maandag voor het weekend van de proefritten brak ik mijn knie op het werk en ben ik een jaar bezig geweest voor ik weer normaal kon functioneren. Tsja het zoeken naar een motor was weer op een laag pitje komen te staan. Daarna begon het weer eens te kriebelen maar kwam ik zonder werk te zitten en kom je toch in onzekere tijden te zitten en ga je niet dit soort uitgave doen ( ik niet in iedergeval ) Maar goed enkele maanden terug ( najaar 2022 ) kwam een zoon van me nicht op zijn motor langs en begon het weer akelig te kriebelen en zaten we weer op internet te zoeken. Maar ergens in eind November had ik weer eens pech en bleek ik een ontsteking te hebben in de 3 spiergroepen in me rechter schouder... En 2 a 3 weken kon ik niet liggen in bed vanwege de pijn en sliep min of meer op 2 stoelen in de woonkamer. Kan je vertellen, hier word je echt niet vrolijk van !! Maar na enkele medicatie en fisio en enkele dry needle sessies ben ik nu zover dat ik weer 6 uur per dag aan werk ben op werkplaats en volgende week het weer ga uitbreiden naar 8 uur. En werd enkele weken terug door de neef gebeld wat we gingen organiseren voor zijn oom en mijn neef omdat hij half maart 60 word !! Afgelopen jaar had ik die leeftijd behaald en zijn we met een groep lekker aan het zeevissen geweest. Maar doordat me neef ook vele jaren heeft motor gereden en er meerdere neefjes en nicht ook hun rijbewijs A bezitten en ook een motor was het gauw bekokstoofd om motor voor hem te huren en met zijn allen een weekend op de motor op pad te gaan. Zelf zat ik voor mezelf ook om te gaan huren voor dit weekend want ja lenen van iemand voor vergoeding dat zag ik ook niet geheel zitten. Maar goed dan zit je met paar collega te pauzeren en te ouwenelen en komt het over motorfietsen en dus zo zijdelings over het geplande weekend. En één van me collega opeens van , is die fiets van mij niets voor je ? Ja/Nee ehh misschien ehhh welke van de 3 bedoel je ? Wel die Soes 650cc..... ohh die lawaaibak bedoel je ? Ja die , maar ik heb de orginele uitlaat ook nog hoor en dan is die gewoon weer standaard !! Ohhh oké, enne is die schade vrij ? hoeveel Km staat er op teller ? enne bouwjaar ? en wat is de prijs ?? Wel heeft wat blusjes op lak aan de velgen, mist een stuurdemper maar die zijn los verkrijgbaar. Enne heeft 20K op teller is van 2008 en ik vraag 3K, maar daar komen we wel uit !! Mmmmm erg aantrekkelijk, maar wil wel een proefrit maken en dat lukt momenteel nog niet vanwege die schouder..... Maar goed dat moet toch geen probleem zijn !! Ik hou hem zo en zo een maand gereserveerd voor je want ik verkoop liever aan jou dan dat ik van die leurders aan de deur krijg.... Affijn ik zit nog in de overdenkings fase nu, maar het is wel erg aantrekkelijk om hier op in te gaan, want aan hand van de foto's ziet hij er gewoon nog erg netjes uit. En ja 20K ....... komop hij is nog niet eens ingereden met zo'n Km stand3 punten
-
4 jaar terug hadden ze hal als beach resort met topless bediening Hele rijen mensen voor de entree van die hal..........😅3 punten
-
3 punten
-
Gister het genot mogen beleven van de vooruit verwarming..... Tsja moest alleen dus even de zijramen schoon krabben terwijl de motor draaide de stoelverwarming alvast aanstond en ehhhh de stuurverwarming om net even de kou van t stuur te halen... Tsja en toen ik klaar was met de zijramen en instapte en de gordel omhad, kon ik de wisser aanzetten om het voorraam schoon te vegen.... Ohhh wat een luxe.... Maar ja dan kom je op zaak aan en staat daar de IVECO waarmee ik naar Groningen moest om een tweetal pompkasten te plaatsen... En staat ddat grote voorraam stijf in het ijs !! Toen had ik de keuze, trapje pakken en krabben offf motor starten en verwarming hoog en dan binnen de thermoskan vullen met koffie en een bakkie drinken met de collega's Ehhh laatste gekozen, en toen me thermoskan was gevuld kwam er andere collega binnen die vertelde dat hij de IVECO had uitgezet omdat raam al schoon was....3 punten
-
3 punten
-
Lijkt me toch dat je zo'n ding je niet laat aanpraten ! Je kunt het onzinnig vinden en dus niet kopen , of je vind het handig en je schaft het aan.... Tsja gebruik altijd me botte scheermesjes ervoor, zodat ze een tweede leven tegemoet gaan..😊3 punten
-
Da's toch een refractometer? https://nl.wikipedia.org/wiki/Refractometer Recentelijk nog gebruikt als voorbeeld om de Wet van Snellius uit te leggen.3 punten
-
Hoi, Laat ik mijn is voorstellen, Ik ben Marco B. ik heb een Skoda Superb combi gekocht een project. Ben inmiddels drie weken bezig en ik heb een geriviseerde 1.8 TSI met 0 KM geplaatst in mijn Skoda. Met gemodificeerde zuigers, kettingen, spanners, olipomp. De skoda had 150.000 km gelopen NAP toen ik hem aanschafte bij een handelaar waar zei voor export stond. Maar er was een klep verbrand waarschijnlijk door hoog olie verbruik, Dus besloten een geheel gereviseerde 1.8 TSI erin met een jaar garantie en met de modificaties aan zuigers, kettingen, oliepomp, spanners, kleppen. Dus een revisie motor, nieuw massa vliegwiel nieuwe koppeling drukgroep en druk & top lager. Ook nieuwe multiriem en een nieuw tandenriem voor de compressor. Ik heb ook 2 webasto hollandia schuifdaken ingebouwd1 panoramadak Webasto Hollandia 930 en een webasto Hollandia 300 voor de achterbank. En moet nu nog een set zwart leer met electrische stoelen van 2017 inbouwen wat ik gekocht heb en ik heb 4 nieuwe velgen gekocht 19 INCH Dallas look die binnenkort geplaats worden. Ik moet de bandenspanning sensors over laten zetten. Ik heb hier op het forum het aansluitschema van de electrische stoelen al gevonden. En kom nu even kijken of iemand al is een middenconsole heeft uitgebouwd. Het interieur is van een Skoda superb 3 is heel anders stoelen en bank passen wel maar wil nu kijken of ik het leer op de achterste deurplaten kan overzetten., door de popnagels uit te boren. Ook moet ik kijken of dit kan op de B stijl en de armsteun in de middenconsole. Ik heb de complete console maar die is ook weer anders dus kijken of ik de deksel armsteun kan overzetten. Hier ga ik volgende week aan beginnen. Ik heb hier het beradingschema gevonden echter ik ga de stoelverwarming niet aansluiten want heb deze knoppen niet op mijn climatronic ga wel proberen of ik de bestuurders stoel op het OBD systeem kan zetten IVM geheugen van verschillende rijders. Hoop dat het gaat Skoda 2 is OBD 1 En skoda 3 OBD 2 Wat een fijne auto de 1.8 TSI 210 PK 320 NM is rap maar rijd je hem tot 2.000 RPM en zei alleen op de compresor loopt haal ik 1 op 16. De 4x4 is geweldig wat een wegligging heel tevreden mee en hoop nog een jaar of 10 van deze Skoda gebruik te mogen maken, De Skoda is Magic Black met veel chrome accenten hele sjieke auto vind ik. Nou mocht ik nog vragen hebben post ik ze en wat ik zo gezien heb een leuk forum waar ik echt wat aan heb. Met vriendelijke groet, Marco B.3 punten
-
Das een lang verhaal 😉 Ik begon met de volgende serieuze kandidaten: 1) de Skoda Octavia 1.5TSI DSG-7 Sportline Business (lava blue met de nodige pakketten en opties); 2) de Seat Leon ST FR 1.5TSI DSG-7 Business Intense (Desire Red met de nodige pakketten en opties); 3) de Toyota Corolla Touring Sports 2.0 Business GR Sport Plus (Platium Pearl White parelmoer / zwart dak); 4) de Peugeot 308SW GT met de 1.2 Pure Tech automaat (Blanc Okenite met blauw leer). Heb eerst met de Leon en daarna met de Octavia proef gereden. Voor mijn gevoel nét betere stoelen dan de Leon ST. Bij de Leon ST zijn de stoelen net iets breder, waardoor ze minder zijdelingse steun geven. Er is helemaal niets mis met de Octavia, maar toch wordt ik er nog niet heel warm van. De Leon vind ik mooier dan de Octavia, en rijdt ook super. De stoelen zijn minder dan de Octavia, maar nog steeds gewoon goed. In een dikke uitvoering staat er gewoon een serieus mooie auto voor de deur. De Toyota heeft het op papier allemaal. De zwaarste motor, een prima uitrusting, sportstoelen... en toch krijg ik er nog niet "hét" gevoel bij. Misschien ook omdat het écht een andere auto is dan alles wat ik hiervoor gereden heb. een proefrit bevestigde: dit wordt het tóch niet voor mij. Het is niet verkeerd, maar na drie keer een auto met dsg is een CVT toch een stap terug. En ik vind het interieur te ouderwets/ grof. Van buiten was het een hele mooie auto, maar van binnen niet. En de stoelzittingen zijn gewoon te kort voor mij, ook bij de sportstoelen. De Peugeot vind ik écht heel mooi, en heeft goddelijke stoelen. Alleen... ik heb de afgelopen maanden veel gelezen en gehoord over de 1.2 Pure Tech motor (die ook in diverse Opel-modellen te vinden is). En de mooiste kleuren zijn inmiddels niet meer leverbaar ;-( Gevoel versus verstand... lastig! Qua prijs ontloopt het elkaar allemaal niet zo gek veel, alleen de Octavia is een stukje goedkoper. De Octavia komt op € 44.720, de Leon ST op € 47.480, de Corolla op € 46.900 en de Peugeot op € 47.140. Gelukkig zit er wel wat rek in de oorspronkelijk grens van € 45.000 😉 Vraag is ook op de leasemaatschappij alle keuzes goedkeurt. De rode kleur van de Leon en het blauwe leer van de 308SW kunnen zomaar voor gefronste wenkbrauwen en dus een hoger prijskaartje voor de werkgever zorgen. En voor mijn werkgever telt natuurlijk de maandelijkse leaseprijs, en die ken ik niet van de huidige keuzes. Kan dus zijn dat daardoor op de achtergrond keuzes wel of niet geaccepteerd worden. Mijn primaire keus was uiteindelijk de Leon in Desire Red. Qua cataloguswaarde paste die binnen het budget. Helaas bleek de leaseprijs die geoffreerd werd boven de norm te liggen en mocht de kleur niet, dus moest ik ‘m dusdanig downgraden dat ik er niet blij van werd. Toen toch nog een keer met de Octavia gereden, en de Sportline Business beviel me wel heel goed. Heerlijke stoelen. Maar helaas gold daar hetzelfde: cataloguswaarde was ruim binnen de norm, leaseprijs niet. VAG-producten zijn gewoon duur in de lease momenteel. Toch nog even de 308 laten berekenen: die kwam ook te duur uit dankzij de vele problemen met dit motorblok en gebrek aan inkoopkorting. De Corolla viel zoals gezegd ook af, dus ik was even terug bij af. Toen kreeg ik vanuit de leasemaatschappij aan paar suggesties, waaronder de Ford Kuga. Die ben ik gaan bekijken. Maar ik vind ‘m gewoon niet mooi (interieur is me te grof/ “ouderwets”) en de kofferruimte onvoldoende. Maar er zat nog wel iets anders tussen de suggesties, en dat was de Focus. En toen ikme daar eenmaal in ging verdiepen, was ik verkocht 😉3 punten
-
3 punten
-
Ja, daar lig je dan in bed als dochter die met haar vader heeft verloren en die de slaap niet kan vatten. En dan ga je dus even zoeken omdat er iemand van het forum aan de deur was. En zo struikel ik heel even een stukje van het leven van mijn vader in, waar ik geen deel van uitmaakte: geen zorgen; ik heb niets met auto’s en ben hier hierna weer weg . Ik lees hier heel veel lieve en mooie woorden over en wensen aan zowel mijn vader als aan ons. Maar ik lees ook vragen en die kan ik me heel goed voorstellen. Daarom zal ik zijn verhaal zo goed mogelijk doen. Een aantal maanden geleden begon mijn vader dubbel te zien en kreeg hij evenwichtsproblemen. In juni gingen mijn ouders op vakantie en daarna zou hij direct naar het ziekenhuis voor de problemen met zijn zicht. Tijdens hun vakantie ging mijn vader plots hard achteruit. Hij raakte in de war, kon zijn ogen niet meer goed openhouden en begreep bijvoorbeeld niet meer hoe hij om een douchegordijn de badkamer uit moest komen. Bij thuiskomst zijn mijn ouders direct naar de huisarts gegaan en een uur later werd hij met spoed opgenomen op de afdeling neurologie. Aldaar hebben ze talloze onderzoeken gedaan maar een diagnose bleef uit. Ze hebben hem toen een stootkuur prednison gegeven en hij knapte ontzettend op en werd ontslagen. Niet veel later werd hij ontzettend moe en voelde hij zich verschrikkelijk. Zelf weet hij het aan het afbouwen van de prednison maar zijn situatie werd steeds slechter. Hij had dagelijks koorts, kon vaak niet meer lopen en was steeds minder wakker te krijgen. Vier weken geleden is opgenomen in Rotterdam voor een second opinion door de experts op het gebied van neurologie maar ook hier stond men voor een raadsel en mijn vader ging in rap tempo achteruit tot hij zijn stem verloor, niet meer kon slikken, steeds verwarder raakte en steeds minder bij kennis was. Op 20 september is hij opgenomen op de IC. Hij had gebraakt en voeden in zijn longen gekregen en had een zware longontsteking. Daarbovenop bleek hij covid te hebben en werd er een gist in zijn bloed gevonden. Hij is sinds toen niet meer bij bewustzijn geweest. Hij werd beademd, er verdwenen 16 slangen met medicatie in zijn lijf en hij werd regelmatig omgedraaid, zoals we dat van de covidbeelden kennen. Mijn vader deed het fysiek nog wonderlijk goed maar hij werd niet meer wakker en reageerde maar heel matig op pijnprikkels. Woensdag hadden we een gesprek met de artsen en werd voor ons heel duidelijk dat verdere behandeling niet zinnig meer was. Mijn vader is in een paar maanden tijd compleet verwoest door een tot voor kort onbekende vijand. Hij was altijd al wat mager maar hij eindigde vel over been met zo’n 45 kilo aan lichaamsgewicht. Nog los van het probleem in zijn hersenen was hij te ernstig verzwakt om alle problemen nog te lijf te kunnen gaan. Ironisch genoeg hoorden we tijdens dit gesprek ook dat er twee dagen daarvoor eindelijk een onderzoek positief terug gekomen was. Hij leed aan een zeer zeldzame auto-immuunziekte waarbij het lichaam de eigen hersenen aanvalt. Ironisch voor een man die toch altijd zo scherp van geest was. De ziekte heet klhl-11 en is pas in 2019 voor het eerst vastgesteld. Woensdagavond is mijn vader van de beademing gehaald. Als gezin zijn we de hele nacht bij hem gebleven tot hij donderdagochtend om 08.34 uur overleed. Hij ging echt heel rustig. Het spijt me enorm dat ik dit verhaal niet mooier kan maken dan het is. Het is ontzettend hard en verdrietig en voor ons nog enorm onwerkelijk. Jullie waren een groot deel van zijn leven en ik vind het fijn om te lezen hoe hij hier werd gewaardeerd. Ik hoop de vraagtekens weggehaald te hebben en wil jullie bedanken voor het plezier dat jullie mijn vader gegeven hebben. We missen hem enorm.3 punten
-
Niet zo moeilijk. Alleen Lewis Hamilton loopt in een vuilniszak. Zonder de tips had ik hem ook herkend.3 punten
-
Het had zomaar geheel anders kunnen gaan lopen maar binnenkort is de nummer 5 er dan toch. Liep al tijdje voor iets anders en was op zich erg gecharmeerd van de Fabia 4 alleen de prijs was me te hoog voor wat ik kreeg en ja de station uitvoering was niet meer. Dus ben ik toch ook eens gaan kijken bij andere merken en Hyundai Bayon heeft zeker meegespeeld. Maar collega zijn schoonpapa die er één heeft had toch na begin periode van fijne wagen steeds wat kleine min puntjes. En die herkende ik van me H100 bedrijfswagen die ik bij me vorige werkgever had. Toch hier in dorp eens bij die dealer gaan kijken en een ritje gemaakt (week of 2 terug) en ja kreeg weer gevoel van de H100 dat ik gehoordempers moest kopen. Dan had ik nog steeds het gevoel dat als ik er tegenaan leunde dat er een deuk zou achterblijven in het blikwerk.... Dus uiteindelijk weer weggegaan zonder offerte oid, had er geen lekker gevoel bij. En op een dag na het werk en gegeten te hebben zat ik weer wat te zoeken op internet en kwam daar een Fabia4 tegen bij dealer in Heerenveen. Was deze al eerder tegen gekomen maar hij bleek nu in prijs verlaagd te zijn... En was een Fabia Business Edition met winterpakket en navi pakket en nog wat extra's En door die prijsverlaging werd het wel erg aantrekkelijk, en was ook nog eens een voorraad wagen. En ja de kleur ....... ik moest zo en zo naar andere kleur toe omdat de koffiekleur en bij Skoda geheel eruit is ( snik snik ) En deze is zilver metalic en bij aankomst kon ik de kleur zeker waarderen, maar blijft wel even wennen.... En ja , dan komt het neer op de onderhandeling en die viel in eerste instantie wat tegen ( de inruil) maar na wat overleg en heen en weer gepraat en een telefoontje van de dealer kwamen we toch redelijk op het bedrag uit wat ik in gedachten had. En toen ik vroeg of er een reservewiel bij zat en dit niet zo bleek te zijn, stelde hij voor om het reservewiel van me Fab 3 over te leggen in de Fab 4. En dus het spuitbussie met prut en compressor met schuim inleg in de fab 3 te deponeren. Tsja wie ben ik om daar niet mee accoord te gaan ?? Dus begin Mei dan kan ik hem gaan ophalen en de Fab 3 gaan inleveren..... En dus gaan we weer het wensenlijstje samenstellen voor Superskoda voor één en ander aan snuisterijen. Antera eens contacten voor achteruitrij camera en VAG Techniek met hun fabrieks update is nog niet mogelijk. Die had ik van de week al eens gemaild en kreeg antwoord terug dat de Fabia 4 met zijn 1.0TSI nog niet is gekraakt en dat de update of stage tuning derhalve nog niet mogelijk zijn.... Zijn europees wel druk bezig mailde ze me maar niemand is het nog gelukt .... Dus het is nog 1-0 voor VAG , maar 1-1 zalhet uiteindelijk wel gaan worden3 punten
-
Leuk. Het was in 2010 dat ik Chiel via het forum leerde kennen. Ik overwoog de aanschaf van een Yeti met DSG en mocht van Chiel een proefrit in zijn auto maken. Geweldig aardig van hem. Die proefrit heeft de doorslag gegeven, en ik rijd nog steeds in de Yeti die ik september 2010 kocht.3 punten
-
3 punten
-
3 punten
-
3 punten
-
Alles is gechecked nu, ik heb toch tijd zat nu, en we zijn er klaar voor. Morgenochtend rond 0500 vertrekken we naar Berlijn voor 2 dagen. Hotel hebben we. Daarna voor 3 dagen naar een hotel in Katowice (incl bezoek aan Auschwitz is dit dan) en afsluitend vervolgens 4 dagen via een “air b-b” naar Krakau. Als het geld bijna op is gaan we naar huis en bewaren we het laatste beetje euro’s voor de benzine. We gooien vooral in Polen de tank vol, prijs ligt rond de €1,45 per liter… In Krakau heb ik een Poolse ex collega die ons gaat rondleiden in zijn geboortestad dus. Inclusief Zakopane en ook de wereldberoemde zoutmijnen. 😎3 punten
-
Hey hey ik ben Toni ik rijd nu al 7m met mijn fabia 3 combi active versie van 2018 ben er heel tevreden van en heb ook al wat aanpassingen aan gedaan voor hem dat tikje naar mijn smaak te brengen omdat hij spijtig maar zo standaard was. En naar vraag zal ik foto's laten zien hoe hij was en hoe hij nu is. 😁3 punten
-
"Zie titel" en ik ben hier nadat na wat omzwervingen bij andere merken terug een Fabia-rijder ben. In theorie dan toch, want ik moet nog enkele maanden wachten. Vroeger met plezier een 3-4 jaar met een Fabia II (70pk) en nu is het uitkijken tot oktober tot ik met de Monte Carlo mag rondkarren.3 punten
-
Thanks, en yep. Thx. Het is de 1.5 TSI Monte Carlo in "Velvet Red" en "Black Magic"-dak en de 17 inch velgen. En vrijwel alle opties buiten het panoramisch dak, park-en side assist. En in de plaats daarvan krijgt de verdeler een Fiat Panda II (69pk) uit 2013. Aanzienlijke upgrade in mijn geval dus. Nog mensen hier die met een IV rondrijden? Ben namelijk benieuwd naar de afmetingen (en vooral de diepte) van de "reservewielruimte". Gezien ik meer voordelen zag ik in de bandenrepairkit, heb ik geen reservewiel genomen. Waardoor ik extra opslagruimte heb voor startkabels, wat basisgereedschap en dergelijke. En ik ben dus eigenlijk benieuwd exact hoeveel ik er in kan stouwen.3 punten
-
't Is al wat jaartjes geleden dat ik voor de tweede keer in Berlijn was (2011) https://flic.kr/s/aHsjDLodgB De allereerste keer was in 1980! Toen stond de muur er nog en was de Kalte Krieg nog actueel. Dat heeft toen bij mij een onuitwisbare indruk achtergelaten. Helaas heb ik daar geen foto's van. Het was tijdens een schoolreisje in 5 VWO.3 punten
-
Dit wordt zeker speciaal, vanwege Auschwitz. Maar ook omdat we meestal naar Italie gaan. Onze jongste zoon (17 jaar) gaat mee met ons en we gaan dus in de mei- schoolvakantie logischerwijs. Maar nu het leuke, onze oudste zoon (21 jaar) hoorde van de plannen van ons en gaat komende week naar Krakau en Auschwitz voor een weekje met vrienden. Hij gaat de route plaveien voor ons zodat we niet voor verrassingen komen te staan. Onze airbnb in Krakau gaan ze ook alvast bekijken dus dat is mooi. Vorig jaar deze tijd waren we in Praag: ook heel mooi daar! Thx! Ik denk idd dat 2 dagen veel te kort is maar we doen dan Berlijn gewoon nog een andere keer extra want zover weg is Berlijn niet. Ik zal er wel een leuke reportage van maken voor de liefhebbers hier. 🙂3 punten
-
Hij of misschien zij is nog maar een week oud heb er nog niet al te veel mee gereden. Maar kan wel zeggen dat hij het zeker waard is. In België heeft hij ook gezinswagen van het jaar gewonnen (VAB) Heb gekozen voor (Clever+ ofwel business edition) 1.0 TSI 95 pk handgeschakeld, hij rijdt vrij zuinig gemiddeld verbruik zeker rond de 5l/100 km verder was de mooie blauwe kleur van de nieuwe Octavia niet beschikbaar dus gekozen voor dit mooie race blauw. Met daarbij de mooie proxima aero velgen. Ik ben wel van plan om deze "kappen" erop te laten zitten, het geeft net dat extra touch. Daarnaast rij ik ook wel graag met mooie verlichting en heb ik gekozen voor de Bi-Led led dagrijverlichting met bochtverlichting. De testwagen beschikte over de standaard ledverlichting en daaruit bleek wel dat stukke beter is. Zoals je ziet ook gekozen voor een Sunset pack met getinte ramen nu niet dat ik zo vaak passagiers van achter ga vervoeren, maar het staat mooi. Kiezen voor een pakket komt soms goedkoper uit dan individueel uitkiezen. Het interieur is het kopere hier was bij deze uitvoering geen extra meerprijs dat scheelt ook al wel paar euro's. Het systeem is het grote amundsen scherm wel gemerkt dat deze niet altijd snel reageert. Daarbij ook nog kleinere opties zoals remschijven achteraan en verwarmbare ruitensproeiers, keyless entry, zetel verwarming De achteruitrijcamera net als de lane assistent vind ik dat ze zeker verplicht mogen maken in elke nieuwe wagen het werkt perfect. Soms een beetje wel te goed zeker op bepaalde soort weg. De virtuele cockpit heb ik al veel mensen van overtuigen, in het begin was het twijfelachtig omdat het weer een extra scherm is, maar bij Skoda hebben ze het wel goed gemaakt waardoor het wel subtiel blijft. Uiteindelijk heb ik hem besteld rond mei 2022 en afgeleverd februari 2023 met tussendoor een brief van de importeur dat dankzij oorlog in Oekraïne er vertragingen zijn geweest. Hoewel ik er in Tsjechië al veel heb zien rondrijden. Qua wegligging is ideaal, ik merk wel op dat hij het beste rijd als je er rustig mee omgaat, het is zeker geen sportieve auto. Maar gelukkig is dat ook iets wat ik niet bepaald zocht. Ik hoop in de toekomst wel meerdere Fab4 tegen te komen.3 punten
-
Beste allemaal, Ik ben Fabia 123 en een aantal van jullie ken ik al van een ander forum. Ik volg dit forum al een tijdje maar het was er nog niet van gekomen me aan te melden. Nu dus wel. Ik hoop dat we op dit forum gezellig en zonder onnodige censuur met elkaar kunnen communiceren.3 punten
-
Tsja daar zijn wij op de werkplaats elke dag weer getuigen van. De centrale geluidsinstallatie gaf tijd terug de geest en zou even duren voor die weer gerepareerd was. En ja merendeel van de collega daar lopen met grijs haar en zijn de 50 al dik gepasseerd. En één van hun kwam de dag erna met een buizen radio ( met katte oog ( grundig )) de werkplaats in. Afijn de centrale geluidsinstallatie word niet meer gerepareerd dit omdat we binnen 3 jaar naar nieuw bedrijfspand gaan maar de echte reden is dat het geluid uit die buizen radio zo ongelooflijk warm klinkt........ Je zou er haast één gaan zoeken op een Beverwijkse Bazaar voor in de woonkamer.......3 punten
-
3 punten
-
goedemiddag, Ik ben Bruce, rij in een Fabia Combi. Ben er blij mee, en ik vind m geweldig. Mijn interesse gaat vooral naar de adaptive cruise controll , fascinerend hoe dat werkt, en ik wil graag een kleine aanpassing maken bij de achteruit rij camera. Heb al wat interessante pdf s mogen downloaden van dit forum. Verder rijd ik redelijk veel kilometers, en ben werkzaam als programmeur/monteur bij beveiligings- en ontruimings installaties door heel Nederland Zo'n installatie is ongeveer gelijk aan de auto; ziet er redelijk simpel uit aan buitenkant maar van binnen zeer technisch en moet je programmeren, met zeer weinig documentatie voor handen. Maar dat maakt het ook wel interessant. 🙂3 punten
-
Ik ben een 61 jarige auto liefhebber die graag aan zijn eigen, maar ook andere, auto's sleutel. Ben vooral liefhebber van auto's uit de VAG groep. Ik wissel graag 'technische' ervaringen uit om elkaar te kunnen helpen. Ben woonachtig in de Flevopolder.3 punten
-
Even een indruk tot nu toe. Moest aanvankelijk wel even wennen aan de grotere stugheid tov de Polo, maar dat is nu geen punt meer. De stage 1 is een erg geslaagde toevoeging. Het is ook precies genoeg. Ding rijdt fantastisch. Wat ik had verwacht, klopt volledig. Veel meer rijplezier. Heb gedacht over een schroefset, maar eigenlijk ben ik best tevreden over het huidige (sport) onderstel. Wegligging zou ongetwijfeld wel wat verbeteren, maar het zal er niet minder stug op worden. Ook sportuitlaat overwogen, maar ook die laat ik voor wat het is. Wordt ofwel te luid of nauwelijks afwijkend. Wel het nep geluid uitgeschakeld (met dank aan @VAG-man). Wel afspraak gemaakt voor andere banden. De Good Year Efficient Grip zijn niet je dat voor deze auto. In deze maat is de keuze uiterst beperkt en dan krijg je ook nog een verouderde versie van de betreffende band. Daarom gekozen voor een maatje (1 cm) breder (veel info op Britse Up forum gevonden) en dan is de keuze reuze. Het worden Good Year Eagle F1 Asymmetric 6. Ga nu echt voor maximaal rijplezier. Wordt het weer echt even te link, dan kan ik de auto laten staan. Autootje is zoals je kunt zien in mijn handtekening, uitermate zuinig. En de ruimte valt alleszins mee. Voor een weekje naar de Eifel volgende week, kunnen we zelfs de dakkoffer thuis laten, hebben we getest. En dat met hondje mee. Kosten zijn ook een stuk minder. Dus al met al erg tevreden.3 punten
-
Afgelopen zaterdag op het werk was er een 'autodag' voor de bewoners van een huis waar ik werk georganiseerd. In beperkte omvang maar een aantal leuke auto's er bij: Lelijke Eend uit 1986, een Burton (kitkar op basis van Eend), Volvo Amazon met startproblemen, en een late kever. Jaguar S-type en Scimitar van mijn broer (S-type heeft ie al eens mee in Autoweek gestaan) en de Scimitar heb ik al eens eerder laten zien. En de ster van de dag: een Buick convertible uit 19512 punten
-
2 punten
-
Inderdaad niet. Dit is een zo specialistische stukje gereedschap dat de kans dat iemand het zomaar herkent, wel héél klein is. Tenzij je, zoals ik, een grote belangstelling hebt in de wereld om je heen, én familie die in een labaratorium werkt hebt 😉2 punten
-
Lange levertijden: dit is de stand van zaken Dit zeggen alle importeurs over de levertijdenproblematiek 24 maart 2023 De grootschalige problematiek omtrent lange levertijden voor nieuwe auto's speelt alweer bijna drie jaar, maar de laatste tijd horen we voorzichtige signalen dat de situatie verbetert. AutoWeek belde daarop met alle Nederlandse importeurs van de hier verkrijgbare volumemerken met de vraag: hoe zit het nu met die levertijden? Een overzicht. In februari vroegen we aan jullie, onze lezers, naar ervaringen met lange levertijden na het bestellen van een nieuwe auto. Zo'n tweehonderd reacties stroomden binnen, waaruit blijkt dat zes maanden wachten na het bestellen eerder regel dan uitzondering is. Niet iedereen die een nieuwe auto kocht hoefde lang te wachten, maar verhalen over vele maanden tot soms meer dan twee jaar wachttijd zijn talrijk. Er is dan ook geen automerk dat ontkomt aan de uitdagingen die de wereldgebeurtenissen van de afgelopen drie jaar met zich meebrengen. Personeels- en materiaaltekorten, hoge kostprijzen, de verstoringen door de coronapandemie en het wegvallen van arbeidskrachten en -plaatsen door de oorlog in Oekraïne: allemaal beïnvloeden ze de gehele keten van producenten waarop de auto-industrie is gebouwd. Daardoor zijn opgebouwde achterstanden niet zomaar weg te werken. En al helemaal niet als je bedenkt dat sommige onzekerheden nog steeds actueel zijn. Toch vangen we al een tijdje signalen op dat het de goede kant op gaat, achterstanden zijn weggewerkt en de levertijden korter worden. Niet heel verwonderlijk, want de coronapandemie heeft (vrijwel) nergens nog invloed op de werkwijze in fabrieken, de energieprijzen zijn niet meer zo buitenaards als een aantal maanden geleden en het chiptekort is deels verleden tijd. Toch: niet alle problemen zijn verdwenen en de ene fabrikant bouwde meer achterstanden op dan de andere. Wat dat dan nu nog betekent voor de consument? Om die vraag te beantwoorden, belden en mailden we alle Nederlandse importeurs. Daarbij stelden we aanvankelijk de vraag: 'welke modellen zijn binnen drie maanden te leveren?', maar die kon lang niet elke woordvoerder concreet beantwoorden. Wat wisten ze wel te vertellen over de levertijden? De Europese merken We beginnen met de Europese merken. Niet alleen omdat die hier het sterkst vertegenwoordigd zijn, maar ook omdat ze misschien wel de meeste uitdagingen moesten overwinnen. De fluctuerende energieprijzen, personeelstekorten en de oorlog in Oekraïne waren hier immers het beste merkbaar - al hebben de Europese merken natuurlijk ook gewoon te maken met productielijnen aan de andere kant van de wereld. Een zegsman van Stellantis noemt alle aan de naam verbonden merken, te weten Alfa Romeo, Fiat, Citroën, Peugeot, DS en Opel. Voor de hun modellen geldt dat die met verbrandingsmotor momenteel veelal een 'sterk verbeterde' levertijd van 3 tot 4 maanden kennen, maar dat de wachtperiode bij een elektrisch model vaak nog wat langer is. Stellantis hanteert 'als uitgangspunt bij nieuwe orders (van een EV) een levering in 2023'. Het chiptekort vormt bij het concern nog het grootste obstakel, de logistieke problemen die het teisterde hoopt het rond deze tijd van het jaar volledig opgelost te hebben. Bij de redactie zijn ook verhalen bekend van extreem lange levertijden voor elektrische Stellantis-producten. Met name de Peugeot e-208 laat vaak erg lang op zich wachten. Voor EV's van Stellantis geldt dat het concern tracht nog dit jaar te leveren. Bij Ford geldt voor zijn Europese modellen, de Kuga, Puma, Focus en Fiesta, momenteel ook een levertijd van 3 tot 4 maanden. Voor de Mustang Mach-E werkt het anders: daarvoor maakt het merk op zijn site inzichtelijk wat de levertijd is nadat je een exemplaar hebt samengesteld. Voor de eerste willekeurige samenstelling die wij proberen, zien we staan 'levering over 3 weken', maar dat geldt niet voor elke uitvoering. De auto's van Jaguar en Land Rover, dan. Daarover kan de woordvoerder 'geen gedetailleerde uitspraken doen'. Hij geeft aan dat de merken hun klanten dankbaar zijn voor het geduld en dat 'de aanbodbeperkingen voor chips geleidelijk zijn verminderd en de productie elk kwartaal toeneemt', maar dat de importeur voorzichtig blijft en zijn focus legt op het veiligstellen van de levering. Ook Mercedes-Benz geeft geen details vrij: 'Via onze online showroom is inzichtelijk welke auto's per direct leverbaar zijn, maar voor individuele klantenbestellingen verzoeken we de klant altijd contact op te nemen met de dealer.' Wel zegt Mercedes dat de toeleveranties van onderdelen stabieler zijn geworden en de actuele levertijden over het algemeen korter zijn dan eerder. Bij concurrent BMW geldt momenteel een gemiddelde levertijd van 6 maanden, waarbij het merk aangeeft dat de elektrische iX1 en i7 nu 5 maanden op zich zouden laten wachten. De modellen van BMW (en Mini) met een verbrandingsmotor kennen een levertijd van tussen de 3 en 9 maanden. Dan Audi, dat zijn reactie kort houdt: 'De levertijden zijn erg afhankelijk van model, uitvoering en opties. Voor specifieke informatie kan een consument zich laten informeren bij de dealer.' Die reactie is overigens ook van toepassing voor Seat en Cupra. Skoda reageert soortgelijk, maar voegt er wel aan toe dat 'in zijn algemeenheid de levertijden voor de Kodiaq, Kamiq en Enyaq rond de 3 à 4 maanden ligt'. In het specifieke geval van de Audi Q4 E-tron weten we dat de levertijd tamelijk bizarre proporties kan aannemen. Zo levert Audi voor dit elektrische model bepaalde opties in het geheel niet. Wie een Q4 E-tron met elektrisch verstelbare stoelen wil, moet volgens een brief aan klanten - ingezien door AutoWeek - sowieso tot 2024 wachten. Ook als de auto in kwestie al in 2021 is besteld. Volkswagen verwijst geïnteresseerden ook door naar zijn dealers, maar vermeldt wel dat de Taigo, ID5 en T-Roc relatief goed beschikbaar zijn. Ook ziet het merk het 'momenteel snel de goede kant op gaan met de levertijden', dus is het voorzichtig positief gestemd. Dacia is een van de weinige merken die concreet per model noemt wat momenteel de verwachte levertijden zijn, waarbij het aangeeft dat al zijn modellen ook direct uit voorraad leverbaar zijn. Bestel je liever een 'eigen' Dacia, dan moet je voor de Sandero, Duster en Jogger rekenen op levering in juli. Voor de elektrische Spring geldt augustus-september. Voor onder meer de XC60 geldt dat de levertijd uitvoeringsafhankelijk is. Volvo geeft een prognose op zijn site. Concerngenoot Renault meldt dat de Twingo, Clio, Captur, Arkana en Austral direct leverbaar zijn. Voor de Mégane Estate is de verwachte leverperiode het derde kwartaal van dit jaar, de Mégane E-tech Electric is leverbaar 'vóór de zomer' en de Zoe 'vanaf mid mei'. Volvo en Polestar hebben naar aanleiding van de levertijdenproblematiek hun websites aangepast en geven, als je een model hebt geconfigureerd, een schatting van de levertijd weer. Proberen we enkele configuraties, dan zien we ook maanden in begin 2024 voorbijkomen. Voor de 2 geeft Polestar aan dat de levertijd momenteel over het algemeen enkele weken tot 5 maanden bedraagt. De Chinese en Koreaanse merken Ja, we weten het: Polestar is misschien wel meer Chinees dan Europees, maar omdat het merk een soortgelijke aanpak hanteert als Volvo (eveneens van het Chinese Geely), noemden we 'm gelijk maar even. Ook Smart is tegenwoordig Chinees-Europees en mag dus dienen als volgende merk in dit overzicht. Het rept met geen woord over de beschikbaarheid van zijn elektrische ForTwo, maar noemt wel dat de nieuwe Smart #1 vanaf juli te bestellen is en dan altijd binnen 4 tot 12 weken geleverd wordt. Dat komt doordat die auto vanuit voorraad verkocht zal worden. Door naar de nieuwkomers, met eerst BYD: dat merk kan per direct de Han en Tang leveren en 'binnen enkele weken' de Atto 3. MG zegt veel uit voorraad te kunnen leveren, en geeft bij bestellingen van de Marvel R, MG 5, EHS en MG 4 een levertijd van 3 tot 6 maanden weer. Daarbij meldt het merk dat de levertijden voor de MG 4 zomaar korter zouden kunnen zijn. Bij de ZS hangt de wachttijd af van de configuratie. Een Standard Range laat ongeveer 12 maanden op zich wachten, een Long Range Comfort 6 tot 9 maanden en een Long Range Luxury ook 12 maanden. Ook de modellen van Nio zijn allemaal uit voorraad te leveren. Voor specifieke bestellingen geldt bij de EL7 en ET5 een levertijd van 4 maanden. Het merk geeft bovendien aan 'geen productiebeperkingen of -problemen te ondervinden'. 6 tot 12 maanden wachttijd voor een MG ZS, tenzij je er een uit de voorraad kiest. Aangekomen in Zuid-Korea treffen we natuurlijk Hyundai en Kia, merken die momenteel erg populair zijn in Nederland en een aanbod met zowel conventionele als elektrische auto's voeren. Hyundai kiest ervoor zijn antwoord erg kort te houden en geeft slechts aan zijn dealers regelmatig van updates te voorzien, zodat zij de klandizie op de hoogte kunnen houden van de levertijden. Kia zegt dat de Stonic, XCeed en Picanto momenteel in diverse uitvoeringen binnen 3 maanden leverbaar zijn. 'In algemene zin kunnen we zeggen dat de levertijden langzaamaan teruggaan naar ons gebruikelijke niveau, maar voor de Sorento PHEV en Niro-familie is dat nog niet het geval', meldt de Kia-woordvoerder. De Japanse merken De laatste grote groep fabrikanten beginnen we met Toyota en Lexus, merken die op de oorspronkelijke vraagstelling reageerden en dus weergeven welke auto's binnen drie maanden leverbaar zijn als ze nu geconfigureerd en besteld worden. Dat zijn voor Toyota: de Yaris Hybrid (in Active- en Dynamic-uitvoering), Yaris Cross Hybrid, C-HR, Mirai en sommige uitvoeringen van de Corolla. De elektrische Toyota bZ4X is binnen drie maanden leverbaar, mits het gaat om een niet zelf samengestelde auto. Bij Lexus geldt hetzelfde voor de UX en de ES. Wil je een UX of ES of een van de andere Lexus-modellen naar eigen smaak, dan is de wachttijd langer. Mazda reageert kort maar concreet en hanteert nu een levertijd van maximaal 6 maanden, waarbij het merk vermeldt dat sommige modellen eerder of uit voorraad leverbaar zijn. Nissan maakt het nog concreter en geeft voor elk van zijn modellen de levertijd weer. De Micra is direct uit voorraad leverbaar, de Qashqai heeft een wachttijd van 2 maanden en de Ariya, Juke en Leaf van 6 maanden. Mitsubishi is al even transparant en geeft voor de Space Star een levertijd van 3 maanden op, voor de Eclipse Cross eentje van zo'n 2 maanden en voor de ASX een levertijd van 1 tot 3 maanden. Bij laatstgenoemde is de First Edition overigens het snelst te leveren. Subaru dan? Dat houdt het kort. Alle modellen zijn uit voorraad leverbaar en mocht er in die voorraad niks voor jou tussen zitten, dan is de levertijd - evengoed voor alle modellen - 3 tot 4 maanden. Suzuki geeft aan dat alleen de Vitara en S-Cross uit voorraad leverbaar zijn. Wil je er niet een uit de voorraad, dan wacht je 6 tot 8 maanden. Voor de Swift en Ignis geldt 'meer dan 6 maanden' levertijd, voor de Jimny, Swace en Accross 5 tot 6 maanden. Het laatste merk uit de Japanse hoek is Honda. Het merk lijkt behoorlijk last te hebben van de levertijdenproblematiek en stelt zelfs een orderstop in voor de nieuwe Civic. Klanten die al een exemplaar bestelden, krijgen die ergens in 2023 of gedurende de eerste maanden van 2024 geleverd. De wachttijd voor een Jazz is gemiddeld 6 maanden, maar daarvan zijn een aantal reeds bestelde exemplaren eerder beschikbaar. Voor de uitgaande CR-V en de Honda E geldt dat er momenteel alleen een paar exemplaren uit voorraad leverbaar zijn. Of de elektrische E wel weer bestelbaar wordt, is op dit moment niet bekend. De CR-V wordt binnenkort opgevolgd. Tot slot, de HR-V: daarvan worden nu bestelde exemplaren in 2024 geleverd. Tesla Voordat we het overzicht afronden is er nog één volumemerk op de Europese markt dat niet onder de Chinese, Japanse, Koreaanse of Europese merken valt, en dat is natuurlijk Tesla. Het Amerikaanse bedrijf van Elon Musk heeft met zijn 'gigafactories' en overzichtelijke aanbod nog maar weinig last van de uitdagingen die er zijn. Tesla communiceerde eind februari al dat voor zijn Model 3 en Model Y een verwachte levering geldt in februari-maart (vrijwel gelijk, dus) en voor zijn Model S en X een verwachte levering in april-juni. De Model 3 en Y zijn dus heel snel leverbaar, op de grotere modellen moet je 2 tot 4 maanden wachten. Een Tesla Model Y of Model 3 is erg snel leverbaar. Resumé Vatten we het overzicht samen, dan kunnen we vermelden dat al met al de levertijdenproblematiek niet meer zo hevig is als een aantal maanden geleden. De tendens die we over het algemeen in de reacties van de fabrikanten zien, kunnen we in de volgende punten samenvatten: De levertijdenproblematiek is langzaam maar zeker aan het afnemen. Evengoed zijn sommige modellen, met name EV's, nog erg moeizaam leverbaar. De meeste levertijden zijn lastig te voorspellen. Vooral voor auto's die op veel verschillende manieren te configureren zijn. Autofabrikanten wijzen graag op de beschikbaarheid van uit voorraad leverbare modellen. Dealers hebben de meest accurate informatie over de beschikbaarheid van auto's. De importeurs hekelen de problematiek en stellen het geduld van klanten op prijs. Sommige importeurs willen of kunnen voor (een deel van) hun modellen geen levertijdprognose opgeven. Bron: Autoweek2 punten
-
2 punten