Ga naar inhoud

4-seizoenen band gezocht


Captain Hook
 Delen

Aanbevolen berichten

Ik ben toch aardig goed met google (al zeg ik het zelf :lol: ) maar dit keer kom ik er niet uit. <_<

Ja ik weet de voordelen van pure winterbanden en ja ik heb er zelf jarenlang mee gereden. Maar over die discussie gaat het nu niet.

Ik heb de afweging gemaakt wat de beste combinatie van een band is voor de diverse soorten wegcondities waaronder ik door het jaar genomen met mijn Roomster rondrijdt.

De meest extreme situaties ontstaan bij bijzondere weersomstandigheden. B.v. heel veel regen, onverwachts wat sneeuw op nog niet geruimde wegen, etc.

Als ik nog (zoals voorheen) een paar weken per jaar de Alpen in duik in de winter, zou ik zeker pure winterbanden nemen, maar dat is niet meer van toepassing.

En dat mijn huidige banden snelheidsklasse W hebben is natuurlijk compleet overkill onder de Roomster...

Wat ik zoek als vervanging voor de bridgestones (af fabriek) die nu onder mijn Roomster zitten, zijn 4-seizoens banden van een bekend merk.

Er zitten nu 205/45/16 op een 6.6Jx16 ET43 velg onder. En dat is nou juist de moeilijkheid, die specifieke maat vind ik nergens als 4-seizoenen band. (b.v. bij Goodyear, Continental, Michelin, e.d.)

Iemand andere ideeën wat rond de bestaande velgen zou kunnen? (4-seasons dus, het liefst met het officiele M+S symbool vanwege de goedkeurig in Duitsland)

aangepast door Captain Hook
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat je zou kunnen doen is eens op de website van de genoemde merken kijken om te zien welke banden en maten ze leveren.

Vervolgens deze inkloppen in de banden calculator () en je weet zo hoe het er ongeveer uit gaat zien en wat de eventuele afwijkingen zijn.

Verder geen verstand van en of ervaring met 4S banden, schiet me ook zo snel geen banden test te binnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De grote merken hebben mijn specifieke maat dus niet. :(

Waar ik alleen niet goed achter kan komen, is wat er op die velg die onder mijn Roomster Scout zit (6.5jx16 ET43) aan andere maten mag/kan gemonteerd worden? Dat kan ik niet echt vinden.

Want om nou ook nog nieuwe velgen te gaan kopen...

Hier staan al toegestane banden/velgen, maar ik zoek eigenlijk het omgekeerde. Welke banden kunnen er rond MIJN velgen?

http://www.skoda.de/download.php?id=320

aangepast door Captain Hook
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dus zoals PC-Fre@k al zegt met deze (http://www.skodaforu...gen-calculator/) aan de slag gaan en kijken waarop je uit komt

En aan de hand van die gegevens bij de banden leveranciers kijken wat ze dan zoal hebben aan dat formaat band

Want ook nog ff gekeken en in 4 seizoens piza's vind je niets met 205 en 45 in 16 inch

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waar ik alleen niet goed achter kan komen, is wat er op die velg die onder mijn Roomster Scout zit (6.5jx16 ET43) aan andere maten mag/kan gemonteerd worden? Dat kan ik niet echt vinden.

RTFM? Bij mij staat dat in het boekje. Volgens mij is dat bij meerdere auto's (zo niet alle) het geval, dit is ook al aangehaald in het winterbandentopic.

En, de dealer kan je ook altijd vrijblijvend adviseren. Scheelt een boel werk en weet je zeker dat het volgens Skoda kan/mag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

RTFM? Bij mij staat dat in het boekje.

En, de dealer kan je ook altijd vrijblijvend adviseren. Scheelt een boel werk en weet je zeker dat het volgens Skoda kan/mag.

Nope, niet in de Roomster/Fabia manual.

'dealer adviseren'? Ahum, sorry, maar daar heb ik geen hoge pet van op. Die adviseren alleen maar wat ze zelf verkopen (in het Pon assortiment)

Het is blijkbaar een redelijk 'speciale' maat die 205/45/16. :blink:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is blijkbaar een redelijk 'speciale' maat die 205/45/16. :blink:

voor 4 seizoens pizza's is dat inderdaad zo, dus of met skoda cz mailen of met toch je dealer of meerdere gaan mailen en stomme antwoorden voor lief nemen , en de goede zelf er uit filteren

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zal het wel niet begrijpen, maar ik heb niet zoveel aan die bandencalculator want die geeft toch alleen maar de verschillen tussen de een en de ander? Niet wat kan/mag!?

Als ik b.v. mijn originele bandenmaat invoer en als gewenste setup een 205/50/16 (komt enigszins in de buurt) (velg blijft hetzelfde) dan weet ik een snelheidsafwijking krijg. Maar dat zegt nog niks over of het kan/past rond de velg/wielkast, toch?

Link naar reactie
Delen op andere sites

:doh2: Sorry Erik, schijnbaar kan niemand (ik in ieder geval niet) je vragen (naar jouw mening) correct beantwoorden. Ik geef het bij deze op.

Voor andere mensen die ook op zoek zijn naar banden/velgen, welke combinatie dan ook. Doe je voordeel met de calculator, websites van fabrikanten, advies van de dealer en bijvoorbeeld een lijstje zoals deze: << die is voor de Yeti, de dealer heeft die van de Roomster ook. Als ik het idee had dat het zinvol was had ik die zelf nog wel uit ELSA willen halen... helaas.

aangepast door PC-fre@k
Typos
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee is ook een antwoord.

Misschien (hoop ik niet uiteraard) is het wel niet mogelijk om op de bestaande velg een 4-seizoenen band te monteren. Kan ook...

Daarom vroeg ik het ook. Maar naar mijn idee krijg ik een bandencalculator waar ik nog geen stap mee verder kom... (of ik begrijp 'm niet). Want hoe weet ik nou (ongeacht wat ik invul) of het om de bestaande velg mag/kan? De manier van Ed zal het dus worden? Eindeloos proberen het uit te leggen bij Pon of de dealer?

Heb ik de vraag dan niet duidelijk gesteld? Hoe moet ik het dan verwoorden???? :wub2:

aangepast door Captain Hook
Link naar reactie
Delen op andere sites

Of per mail in engels ( simpel ) naar CZ zelf

zijn ze in algemeen erg direct met antwoorden !

Uiteraard wel opgeven dat je een 16 inch velg hebt en niet zoals in je RTFM een 14 of 15

en eindeloos hoeft het niet te zijn hoor !!

gewoon meerdere dealers mailen krijg je meerdere antwoorden en zullen zeker meerdere hetzelfde dan wezen en dan mag je dat aannemen !?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die Maxxis werd nou niet bepaald positief beoordeeld:

Maxxis MA-AS All Season 88 H • Stärken: perfekte Fahreigenschaften auf Schnee, niedriger Rollwiderstand. • Schwächen: verzögertes Lenkansprechen, unharmonisch übersteuerndes Fahrverhalten und deutlich verlängerte Bremswege auf nasser Piste, eingeschränkter Abrollkomfort. • Preis: ca. 70 Euro • Urteil: nicht empfehlenswert.

http://www.autobild.de/bilder/bilder-zu-nur-einer-fuer-jedes-wetter--1930794.html#bild23|ref=http://www.autobild.de/artikel/reifen-test-ganzjahresreifen-185-60-r-15-1930787.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, ik kreeg dus weer een fantaaaaastisch inhoudelijk antwoord, NOT: :(

Om antwoord te geven op uw vraag of voor het stellen van een diagnose, willen wij u adviseren contact op te nemen met uw ŠKODA dealer.

Zucht, waarom willen ze nou geen antwoord geven? Ik heb helemaal geen zin/tijd om weer langs de dealer te gaan en daar weer discussies te beginnen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe