Jump to content

Knallen met Max in de Formule 1 🇧🇪 🇳🇱


Wasmachineman
 Share

Recommended Posts

Graag gedaan Frank. Dit circuit was het gebrek aan grip, gecombineerd met de op en neer lopende baan en veel blinde bochten, echt een lastig circuit, waar eigenlijk iedere rijder soms een foutje maakte. Als Perez zo mee kan blijven doen om de druk op Mercedes te zetten, kan het een leuk seizoen worden, verder veel teams die met elkaar echt om de punten kunnen strijden (Ferrari, McLaren, Alpine, en niet al te ver daarachter Alpha Tauri en Aston Martin, waarbij Gasly door ervaring het veel beter zal doen dan Tsunoda, en Vettel voorlopig ook nog het nakijken heeft bij Stroll.

Link to comment
Share on other sites

Helaas vandaag een teleurstellende afloop, zeker als je het begin van de race zag. Max startte van plek 2 en ging er gelijk vandoor. Maar hij is niet als eerste gefinished vanwege een tactische zet van Mercedes: die planden een extra pitstop in met nieuwe banden en dat gaf de doorslag: Hamilton liep in de laatste ronden heel snel in op Max en knalde Max voorbij omdat de RB banden eigenlijk op waren en er geen tijd was voor een extra pit stop voor Max.
 

Maar wat een topgozer is die Max toch. Leuke gast en zeer realistisch. 👍🏻👌🏻💪🏻

Link to comment
Share on other sites

Mercedes liet gisteren al zien dat ze bloedsnel waren op de gele band, dus vandaag niet echt een verrassing. Voeg daar de veel lagere tracktemperatuur van vandaag bij (Mercedes heeft veel meer een probleem met remmen/banden bij hoge temperaturen dan andere teams), en het is wel duidelijk hoe de kansen lagen vandaag. Bij de start liet Lewis wel zien waarom ie 7-voudig kampioen was: hij probeerde in bocht 1 niet met alle geweld een koppositie te forceren, maar accepteerde voor het moment zijn verlies. Als ie het niet had kunnen corrigeren had ie nog altijd voorgestaan in het kampioenschap, en maar een handvol punten verloren op Max, bij een crash in bocht 1 waren beiden klaargeweest voor vandaag, en had de rest veel van de achterstand in het kampioenschap goed kunnen maken.

Link to comment
Share on other sites

Voor wie de trainingen in Monaco wil volgen: komende donderdag (zoals altijd in Monaco) zijn de eerste vrije trainingen, vrijdag rustdag en dan zaterdag/zondag het normale programma.

McLaren rijdt dit weekend in speciale Gulf livery, waarbij niet alleen de auto en de pakken van de coureurs zijn aangepast, maar ook de helmen en zelfs de complete pittbox in deze kleurstelling wordt uitgevoerd.

image.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ik zag het. Helaas voor de nieuwe Ziggo klanten die een abb hebben afgesloten. Ik heb al jaren ziggo en zal niet gaan wisselen naar een andere sponsor om daar te kijken naar de F1. Dan ga ik een Russische stream opzoeken of kijk naar een samenvatting. 

Link to comment
Share on other sites

Het lijkt er op alsof men de F1 de nek om wil draaien: door de beelden achter een betaalkanaal te stoppen, zal het aantal F1 fans (dus ook de bezoekers bij de races) gaan afnemen, en zullen ook de reclame-inkomsten teruglopen (want minder tv-kijkers). Je kunt je zoiets even veroorloven, maar na 5 jaar blijft er weinig of niets over van het aantal fans, een vergelijkbare fout als de superstille motoren van een paar jaar terug, en dat is ook na korte tijd weer wat teruggeschroefd.

 

Ik had het nieuws over Ziggo al een paar dagen terug gelezen, hoewel er toen nog wel onzekerheden waren of het wel klopte.

Link to comment
Share on other sites

Tsja, men zal er wel achter komen dat het aantal betaalde kijkers flink zal afnemen als men het achter een betaalkanaal gaat gooien.
Nu het al bij Ziggo zat kon ik nog naar duitse kanaal overspringen.
Zoals gezegd is het daar ook verdwenen en is mij optie om per race 6 eurie te betalen om bij ziggo te kijken

Wel Duhhhh, dacht t niet, en dus download ik een uur na de race  het in de newsgroepen en kijk het dezelfde of de volgende dag.
Hoop dat het op die manier mogelijk blijft en anders is het jammer, dan maar geen F1 meer...( sorry Max )

Link to comment
Share on other sites

https://www.ad.nl/formule-1/historische-dubbelslag-verstappen-wint-gp-van-monaco-en-is-eerste-nederlandse-wk-leider-ooit~a06b2fb0/

 

C413B63E-752F-4CEB-BDC6-6A07FBEB12FC.jpeg

Historische dubbelslag: Verstappen wint GP van Monaco en is eerste Nederlandse WK-leider ooit

GP VAN MONACOVoor het eerst in de historie van de Formule 1 leidt een Nederlander het wereldkampioenschap. Max Verstappen won de Grand Prix van Monaco, en met rivaal Lewis Hamilton slechts op de zevende plek is het verschil in de titelstrijd nu vier punten in het voordeel van Verstappen. Carlos Sainz en Lando Norris maakten het podium compleet in een race die al vóór de start werd getekend.

Noud Bemelen 23-05-21, 14:00 Laatste update: 16:49 

Door Rik Spekenbrink

Voor de rest van zijn leven kan Max Verstappen zeggen dat hij de illustere Grand Prix van Monaco ooit heeft gewonnen. Hij schaarde zich zondagmiddag in het prinsdom bij een mooie reeks coureurs op de erelijst. En hij deed dat op de manier die hij het liefst heeft: overtuigend, onbedreigd, saai.

,,Dat was een fabuleuze race Max”, kreeg Verstappen te horen van zijn engineer. ,,Dit was jouw middag, je bent een Monaco Grand Prix-winnaar”, voegde teambaas Christian Horner toe. ,,Ik ben super blij”, reageerde Verstappen na een historische dag.

Die was veertig minuten voor de start van de Grand Prix in Monaco eigenlijk al begonnen. Charles Leclerc, de man op pole position, merkte bij het naar de grid rijden dat zijn versnellingsbak toch niet in orde was. Hij stuurde zijn Ferrari de garage in, waar al snel het bericht kwam dat hij niet op tijd op de grid zou kunnen komen en Max Verstappen dus een virtuele pole position cadeau kreeg. En niet veel later werd het nog erger voor de Monegask: er ging een streep door zijn race. Zwaaiend naar de fans liep Leclerc geëmotioneerd door de pitstraat. Zijn grote droom, ooit zijn thuisrace winnen, viel in duigen. Een ketser van Ferrari, dat juist zondagochtend het bericht van zaterdagavond bevestigde dat er geen serieuze schade was ontdekt aan de auto van Leclerc. Die was in het slot van de kwalificatie tegen de vangrail gereden. Een eventuele wissel van de versnellingsbak zou hem een gridstraf kosten van vijf plekken, maar dat achtte het Italiaanse team dus niet nodig.

Verstappen startte vanaf het tweede startvakje dus alsnog van ‘pole position’. Valtteri Bottas was bij het doven van de lichten iets beter weg, maar Verstappen stuurde zijn auto ferm naar rechts en liet de Fin geen ruimte. Hij leidde de race, achter hem waren er ook geen wisselingen van positie, Lewis Hamilton lag zesde.

En daarna verliep de race zoals die zo vaak verloopt in het prinsdom. Een optocht, parade, processie, alle bekende typeringen kwamen weer voorbij. Omdat te dicht volgen van de voorganger eigenlijk niet gaat, is er amper actie op de baan.

Het was dus wachten op een incident, of de pitstops. En in dit geval gingen die twee samen. Bij Valtteri Bottas ging het he-le-maal mis. De rechter voorband kwam niet los, wat de monteurs ook deden, de wielmoer zat muurvast. Het betekende na anderhalve minuut ploeteren einde verhaal voor de Mercedes-coureur. Het was overigens niet de eerste keer dat er in de pitstops iets mis ging bij het team.

Ondertussen was kopman Hamilton ook boos, zijn ‘undercut’ op Pierre Gasly had geen succes, de Fransman bleef hem voor nadat ook die vers rubber. Sterker nog: Hamilton verloor ook nog een plek aan Sebastian Vettel én Sergio Perez, die langer buiten bleven en die keuze zagen uitbetalen.

Red Bull Racing had de boel dus uitstekend voor elkaar in Monaco. Verstappen had virtueel de leiding in het wereldkampioenschap in handen, Pérez lag vierde, Hamilton slechts zevende. Daarmee zou Mercedes ook de leiding in het constructeurskampioenschap verliezen.

Voor de Limburger was het een kwestie van uitrijden. Heel blijven, geen foutje maken, want hoe comfortabel het er ook uit zag, op de smalle baan kan één moment van verminderde concentratie alles veranderen.

Maar dat liet Verstappen zich niet gebeuren. Voor het eerst in zijn carrière stond hij op het podium in zijn woonplaats. En sloeg hij dus hard terug richting Hamilton. Na vier spannende races in 2021 leek er een eerste tekening te komen in het wereldkampioenschap, met de Brit drie keer als winnaar. Maar in Monaco verspeelde Mercedes de vakkundig opgebouwde voorsprong in een paar dagen tijd.

Link to comment
Share on other sites

Even wat foutjes uit het AD-verslag corrigeren en wat toevoegingen:

De Ferrari van Charles LeClerc had geen kapotte versnellingsbak maar een gebroken LINKER aandrijfas, waar de rechterkant gistermiddag tegen de vangrail ging. Bij de bocht naar rechts raakte LeClerc in Q3 al zo hard de vangrail dat het rechtervoorwiel niet meer aan het stuurmechanisme vast zat. Vervolgens vol op/over de kerbs in de bocht naar links, waar ie onhoudbaar net na de bocht met de rechterkant in de vangrails in ging. Mijn vermoeden is dat óf bij de sprong op de 'kerbs' óf bij de landing de aandrijfas linksachter is gebroken. Wel typerend voor de gemakzucht bij de Italiaanse renstal dat dit mankement pas vandaag op de grid werd gevonden.

Bottas had gisteren de lef om voor de kwalificatie de set up van de Mercedes flink aan te laten passen, waardoor ie bij de kwalificatie wel redelijk vooraan mee kon doen, waar Hamilton deze aanpassing niet deed, en nog net in het staartje van de top tien mee mocht doen. Vandaag pure pech voor Bottas met de pitstop, maar gezien de vaker voorkomende problemen met bandenwissels daar, misschien ook wel een fout van het team. (misschien beschadigde wielmoer niet vervangen?) Voor Hamilton geluk dat Bottas en LeClerc zijn uitgevallen, anders had ie nog verder achter gestaan in het kampioenschap. Hoe lang is het geleden dat er de coureur aan de leiding in het F1 kampioenschap, níet in dienst was van Mercedes? De 1e bandenwissel van Lewis, was gewoon een stomme strategiefout: je kon vooraf zien dat ie terug zou vallen achter veel langzamere coureurs, waar Perez van wist te profiteren door er een paar supersnelle rondes uit te persen, en zo na zijn bandenwissel vóór Lewis en Vettel op de baan te komen.

Dit was op de baan misschien wel de saaiste race in Monaco sinds vele jaren, alleen al een race zonder safetycar is in Monaco vrij bijzonder. Ook een podium zonder Mercedes is al heel lang niet gebeurd, ik heb het niet gecheckt, maar misschien wel het 1e podium zonder Mercedes sinds Max zijn 1e race won in Barcelona (waar de Mercedessen elkaar toen van de baan reden).

In elk geval was dit een race waar eens andere coureurs naar voren kwamen:

- Norris die weer een puike race reed, en in het kampioenschap ook voor Bottas staat.

- Sainz heeft gewoon een nette race gereden

- Perez heeft op het juiste moment even een aantal bloedsnelle ronden neergezet, waardoor ie tientallen ronden lang de snelste rondetijd had staan

- Vettel die eindelijk weer eens een beetje behoorlijk presteert

- opvallend goed opvolgen van de blauwe vlaggen door alle (langzamere) coureurs

 

Verder zijn de verbale verwijten van Lewis naar het team opvallend, en ook opvallend dat Toto ook heeft aangegeven dat Lewis dit weekend niet goed heeft gepresteerd. Als dit niet snel wordt opgelost binnen Mercedes, kan dit nog veel frustraties en problemen binnen het team veroorzaken, waardoor niet alleen de sfeer binnen het team flink minder zal worden, maar daardoor ook de prestaties.

Link to comment
Share on other sites

Saaiste race ooit in Monaco?? Lekker belangrijk. Het gaat om punten en die zijn binnen en niet zo’n klein beetje ook. Inderdaad, een beetje onrust bij Mercedes is ook erg leuk. Dus misschien saai maar ook vermakelijk voor de Red Bull fans.

Stand doe ik er ook nu even bij hoewel er nog erg veel races moeten volgen is dit wel cool: de eerste Belgische Nederlander / Nederlandse Belg die het WK klassement aanvoert! 

32AA2B06-6C24-43EF-90D9-0422517FE74F.jpeg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hier gisteravond 10 losse druppels gevallen verder niets. Mercedes was op de vrijdag slecht (buiten top 10) maar vandaag en morgen zullen ze toch wel weer serieus meedoen voor het podium. LeClerc vrijdag opnieuw de auto gecrasht, en Sainz die weer vooraan mee lijkt te doen. Kortom dit kan leuk worden met Red Bull, Ferrari, Lando Norris, en Mercedes als mogelijke podiumkandidaten, wordt het weer een beetje een echte strijd tussen meer dan 2-3 teams.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe