Ga naar inhoud

Knallen met Max in de Formule 1 🇧🇪 🇳🇱


Wasmachineman
 Delen

Aanbevolen berichten

Vettel heeft voor zijn 34e verjaardag een gridstraf van 3 plekken gekregen (of was het toch voor het hinderen van Alonso?). Ook heeft hij een strafpunt op zijn licentie gekregen, en dat is strafpuntnummer 6 (max. 12 toegestaan voor je automatisch een race uitgesloten wordt).

Het verweer van Vettel was, dat ie net voor bocht 9 en 10 ingehaald werd door 2 auto's die vervolgens bij bocht 9 en 10 (waar vanwege veiligheidsredenen juist niet langzaam gereden mag worden) vertraagden voor ze aan hun snelle ronde begonnen. De stewards vonden dit excuus onvoldoende vandaar de straf van Vettel. Het verhaal van Vettel zal echt wel kloppen, 1 auto is op de on-boardcamera van Vettel te zien, maar via het datasysteem en alle camerabeelden is het verhaal van Vettel zo gecheckt door de stewards.

De top 3 op de grid morgen:

image.jpg

En het andere oranje petje:

image.jpg

 

De startgrid voor morgen:

Rij 1:   Verstappen     /     Norris

Rij 2   Perez               /     Hamilton

Rij 3:  Bottas              /     Gasly

Rij 4:  Tsunoda          /     Russell

Rij 5:  Stroll                /     Sainz

Rij 6: Vettel (na gridstraf) / LeClerc

Rij 7:  Ricciardo          /  Alonso

Rij 8: Giovinazzi        /    Raikkonen

Rij 9: Ocon                 / Latifi

Rij 10: Schumacher   /  Mazepin

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het verslag per ongeluk in het verkeerde topic gepost (Wasmachineman onderweg naar vakantiebestemming)

Nog even een aanvulling: direct na de laatste pitstop van Max kreeg ie een radiobericht van het team dat in 1 achterband die er af kwam, een scheur gevonden was. Ik vraag me dan direct af, hadden we vanmiddag bijna weer een 'Baku'tje' gehad?

  • Haha 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Cordoba zei:

Vandaag weer een race vol met incidentjes. Wat al opviel na de opwarmronde, is dat Max, Lando en Perez de laatste helft van de grid heel rustig naar de plek rolden, en ondertussen nog wel wat acties deden om de banden op te warmen, waar Hamilton een flink gat liet vallen, waarschijnlijk in de hoop dat de auto's voor hem te koude banden zouden hebben bij het startschot. Achter Hamilton zat het veld namelijk ook weer kort op elkaar.

image.jpg

Dan de start, Max was goed weg en ging direct naar de racelijn, waar Lando al zat om zo te zorgen dat ie voor Norris bocht 1 in ging. Perez had ook een goede start, zag Hamilton even kijken, maar geen inhaalmogelijkheid. Bij de eerste bocht kwam Ocon wel in een sandwich terecht, waardoor zijn linker en rechtvoorwiel een verschillende koers wilden volgen, dus einde race en direct een safetycar om de wagen weg te halen. Nu was de safetycar (SC) op de baan, en mocht Max tijdens de race een keer de achterkant van een auto bekijken die niet op een ronde achterstand reed. 😎

Na een paar rondjes SC werd de boel weer vrijgegeven, en mocht Max bepalen op welk punt hij gas ging geven. In eerste instantie ging het nog even langzaam en slingerend om temperatuur in de banden te krijgen, en reden veel auto's bijna naast elkaar. Tijdens zo'n slinger om de banden op te warmen, gaat Max er vol vandoor en pakt 1-2 wagenlengtes op Norris, Perez is wakker en sluit goed aan en Bottas gaat Hamilton voorbij. Ondertussen waren Norris en Perez vooraan aan het bakkeleien voor plek 2, waar Perez buitenom een wat kansloze poging tot inhalen deed, en Norris de auto wat te ver naar buiten liet lopen waardoor Perez buiten de baan getikt werd, en door vuile banden direct terug viel naar plek 9. Na beraad door de stewards kreeg Norris hier een tijdstraf van 5 seconden voor, die hij mocht inlossen bij de bandenwissel.

Max wist ondertussen een gaatje te slaan naar Norris, zodat deze geen DRS kreeg, Hamilton was Bottas weer voorbij en was in gevecht met Norris, waardoor Max iedere ronde een stukje verder weg kon lopen. Perez zat ondertussen min of meer klem op P9, en het lukte niet om de auto's voor hem in te halen, ondanks dat het aan de kop van het veld zo'n 2 seconde per rondje harder ging. Na een rondje of 20, zag je de auto's die op de rode band gestart waren, stuk voor stuk binnenkomen voor een bandenwissel naar de harde witte band. Dat zorgde ook dat Perez een paar plaatsjes opschoof maar hij zat nog steeds vast achter Ricciardo, en had LeClerc in zijn nek. Nog wat rondes later gingen ook de auto's die op geel gestart waren naar binnen voor een bandenwissel. Hierbij wist Hamilton voorbij te gaan aan Norris, maar ondertussen had Max achter zich al een aardig gat geslagen. Toen Max als laatste van de kopgroep naar binnen ging om banden te wisselen en met een voorsprong van rond de 10 seconden op Hamilton de baan opkwam, hoorde je gelijk al een bericht van Hamilton naar zijn team: "waarom heeft Max zo'n grote voorsprong?". Ondertussen bouwde Max de voorsprong iedere ronde wat uit, en had Hamilton waarschijnlijk wat schade opgelopen op de kerbstones. Bottas kreeg eerst te horen dat ie niet tegen Hamilton mocht racen, een aantal rondes later toen duidelijk was dat Norris sneller was, en Bottas zou gaan bedreigen, veranderde de orders en mocht Bottas voorbij.  Niet veel later kwam Norris op eigen kracht voorbij aan Hamilton, en dat was voor Mercedes het sein om Hamilton van verse banden te voorzien, in een poging om de snelste raceronde neer te zetten. Tot verbazing van veel analisten kwam Hamilton niet op hagelnieuw geel rubber naar buiten (dat ie nog had) maar op een nieuw setje wit, zodat ook de afstelling goed zou zijn voor deze compound. Dit was mogelijk omdat de eerstvolgende auto voor de pitstop meer dan 30 seconden achter Lewis reed. Lewis wist ondertussen inderdaad een snelste rondetijd neer te zetten, op banden van 2 rondjes oud, maar Max pareerde dat direct door met zijn witte banden van 24 rondjes oud, een nieuwe snelste ronde te zetten, ook de volgende ronde hetzelfde recept, waarbij Bottas even de snelste rondetijd pakte.

 

Max bouwde ondertussen zijn voorsprong op Bottas geleidelijk uit, en verbeterde op zijn 'oude' banden meermaals de snelste rondetijd, en met nog 10 rondes te gaan had ie een voorsprong van 26-27 seconden. Dat was voor Red Bull het sein om nog een bandenstop voor Max te doen, en Max ging er nog even vol voor, veranderde voor één rondje wat settings op het stuur, en zette een snelste ronde van in de 1:06 neer. Max kwam uit de pit met een voorsprong van ca. 7 seconden op Bottas, maar wist in de resterende rondjes die voorsprong met een extra stop tot bijna 20 seconden uit te bouwen. Verder in het veld ook volop gevechten, Norris naderde Bottas, maar hield toch een gat van een paar seconden. Perez had in vergelijkbare acties als Norris op Perez had geflikt, twee keer LeClerc van de baan te ketsen en kreeg dan ook 2x een 5 seconden tijdstraf. Perez reed ondertussen op P5, maar moest zoveel mogelijk auto's achter zich buiten de 10 seconden houden. Carlos Sainz wist net binnen die 10 seconden te blijven, Ricciardo en LeClerc lukte dat niet, waardoor die dubbele tijdstraf maar één plekje kostte voor Perez.

Tsunoda zag ook kans om 2 tijdstraffen te krijgen: voor het over de witte lijn rijden bij de pit-ingang en voor speeding in de pitlane. Russel had lange tijd kans op het eerste puntje voor Williams, maar in de eindfase moest ie toch Alonso voor laten gaan, en ging het punt zijn neus voorbij. In de laatste ronde wist Vettel Raikkonen te passeren, waar Raikkonen volkomen onnodig bij de exit van de bocht naar binnen stuurde tegen het achterwiel van Vettel, waarbij beiden van de baan schoten. Kimi zal hier nog wel strafpunten voor op zijn licentie krijgen. (Edit: Kimi heeft inderdaad 2 strafpunten op zijn licentie gekregen, en 20 seconde tijdstraf voor de race)

E5dYGZAXEAYlsgC?format=jpg&name=small

Kortom een enerverende race, waar overal in het veld wel wat gebeurde, en met 2 oranje petjes op het podium en Bottas die eindelijk ook weer eens een podiumplek scoorde.

Ook na de finish is het nog niet klaar: 11 rijders mogen naar de stewards na de race, niet alleen Vettel en Raikkonen maar vanaf plek 5 ook veel rijders die onvoldoende gas terug hebben genomen bij het passeren van de crash van Vettel/Raikkonen.

image.jpg

Oops, ik zie dat ik het verslag in het verkeerde topic heb gepost. Kan iemand dat verplaatsen naar het 'knallen met Max' topic?

@Wasmachineman@EdK

Gelukkig staat jouw review nu wel in het juiste topic, Gert. 

 

1 uur geleden, Cordoba zei:

Ik heb het verslag per ongeluk in het verkeerde topic gepost (Wasmachineman onderweg naar vakantiebestemming)

Nog even een aanvulling: direct na de laatste pitstop van Max kreeg ie een radiobericht van het team dat in 1 achterband die er af kwam, een scheur gevonden was. Ik vraag me dan direct af, hadden we vanmiddag bijna weer een 'Baku'tje' gehad?

👍🏻

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toch mogen we wel trots zijn hoor ondanks dat hij de Nederlandse belastingdienst ontwijkt omdat hij in Monaco woont. Maar dat zie ik als gewoon slim.
 

De Nederlandse Staat slaat gewoon door met alle belastingen: Benzine! Roken! Inkomstenbelasting! En ga maar door….en toch blijven wij in Nederland omdat veel zaken wel goed geregeld zijn. Maar voor miljonairs is Nederland minder gunstig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ken Hamilton niet behalve die ie vaak wereldkampioen is geweest laatste tijd! 🙈

En hij zal ongetwijfeld een goede gozer zijn hoor. Maar Max volg ik al een tijdje en vroeger zijn vader Jos ook in de 90-er jaren. En Max is gewoon een top sportman. Erg gedisciplineerd zoals ik op tv heb gezien. En sindsdien kijk ik ook veel Formule 1 op tv, dankzij Max. En nu zien we eigenlijk ook pas wat voor een topsport dit is. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uren geleden, CaseyBasey zei:

Een geweldig coureur. Maar geen enkele reden om trots op hem te zijn. Een miljonair die belastingen ontwijkt en nooit in Nederland heeft gewoond. 

Zoals je al schrijft heeft ie nooit in Nederland gewoond, dus eerlijk gezegd vind ik in dit geval 'het ontwijken van Nederlandse belastingen' een argument van niks, of vindt je dat bijvoorbeeld de voetballer Ronaldo ook belasting zou moeten betalen in Nederland? Max heeft een Nederlandse vader, en rijdt op een Nederlandse racelicentie maar dat is ook ongeveer alles (buiten de sponsors) wat hem aan Nederland bindt. Gezien Max geboren en getogen is in België en een Belgische moeder heeft, zou ik dan eerder in Belgie belasting moeten betalen. Eerlijk gezegd denk ik dat belastingen flink hervormd moeten worden om een rechtvaardiger belastingstelsel (wereldwijd) te krijgen. Je zou bijvoorbeeld kunnen overwegen dat een bedrijf (zoals Red Bull of Jumbo bijvoorbeeld) belastingen van het salaris in zouden moeten houden volgens het belastingrecht in het land van vestiging van het bedrijf. Ik ben alleen bang als je dat invoert dat veel bedrijven op papier ineens in allerlei kleine belastingparadijsjes gevestigd worden (op papier). Een redelijk rechtvaardig belastingsysteem ga ik niet meer meemaken, dus ik ga me er ook niet druk over maken, dan kies ik er liever voor om te genieten van de mooie zaken (zoals afgelopen race).

Wat Lewis betreft: ik geniet vaak van zijn acties in de races, net als Max in zijn beginjaren wat te wild en te ongeduldig, maar beiden genieten ook van een onderlinge strijd. Nu loopt Lewis de laatste weken wat meer te zeveren en te zeuren, maar ja hij moet ook even wennen dat ie er weer echt voor moet (st)rijden. Eerlijk gezegd, is het enige waar ik me echt aan erger in sport: arrogantie en luiheid. Dat is dan ook precies dat ik al jaren het NL-voetbalelftal niet meer volg, maar bijvoorbeeld wel met plezier naar het NL-dameselftal kan kijken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, CaseyBasey zei:

Hoezo zuur? Ik geniet van zijn prestaties. Maar trots!? Waarom dan ook niet trots op bijv. Hamilton?

Omdat Lewis een klagende zeurende slechte verliezer is, bijvoorbeeld? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja Hamilton krijgt een beetje de trekjes die Vettel verleden jaar ook had....

Ja doet beetje pijn als je materiaal opeens stukje minder is, en dat je excuses moet gaan zoeken omdat het lijkt dat je minder presteerd

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Had Vettel ook rare trekjes? Kan me niet voorstellen. Laatste tijd is ie best ongelukkig met resultaten. Hij is 4 x wereldkampioen geweest toch? En Lewis 7 x.

Dus tijd dat er een verse wereldkampioen opstaat. Een Belgische Nederlander. Of Nederlandse Belg. Maakt ons niet uit toch want hij blijft een wereldgozer! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik dacht dat het afgelopen seizoen nog wel meeviel met Vettel, maar de paar jaar ervoor had ie nogal eens onbesuisde acties en reed links en rechts nog wel eens iemand van de baan. Eerlijk gezegd heb ik bij veel kampioenen die nog gereden hebben na hun kampioenschap nog wel eens vervelend gedrag gezien. Een kampioen waarvan ik me niet kan herinneren ooit rare acties of gedrag gezien te hebben is Nigel Mansell.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alvast een vooruitblik voor de races komend weekend op Silverstone. Dit jaar zijn er 3 raceweekeinden waar er op de zaterdag een experimentele sprintrace is.

Eerst het afwijkende schema:

- vrijdagmiddag FP1 de eerste vrije training op Silverstone

- vrijdagavond vroeg: kwalificatie voor de sprintrace

- zaterdag eind v.d. ochtend FP2, de 2e vrije training

- zaterdag eind v.d. middag de sprintrace over 100 km (1/3 van de normale raceafstand op zondag)

- zondagmiddag de gewone race (over 300 km)

Voor de sprintrace krijgt alleen de top 3 finishers punten, de finish volgorde op zaterdag is de grid volgorde voor de race op zondag.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe