Jump to content

Knallen met Max in de Formule 1 🇧🇪 🇳🇱


Wasmachineman
 Share

Recommended Posts

  • 2 weeks later...

Allereerst een korte banden update: de kapotte banden van Stroll en Max hadden beiden een ringvormige schade en geen beschadiging door debris. Van Max heeft Red Bull aangegeven ook altijd redelijk ruim binnen de door Pirelli opgegeven limieten (bandendruk, aantal ronden per bandenset, ingesteld camber voor de auto) te zijn gebleven, van de auto van Stroll  is dat niet duidelijk aangegeven, maar als Pirelli met alle data die ze van de teams hebben ontvangen niet zeggen dat ie buiten de randvoorwaarden was, mag je aannemen dat ook bij Stroll alles volgens de vooraf door Pirelli opgegeven voorwaarden zat.

 

Pirelli schijnt in de rijdersbriefing wel aangegeven te hebben dat ze een fout gemaakt hebben, maar dat is niet openbaar, en verder zegt Pirelli doordat de teams geen temperatuur en druksensoren in de banden van de FIA hebben, dat ze niet weten of de gemeten waardes ook juist zijn (formeel correct, maar de teams hebben er geen voordeel bij om verkeerde waardes te meten, dus die afwijking zal zo klein mogelijk zijn).

Waarom hadden juist Max en Stroll problemen met de banden en de andere coureurs niet? Ook dat kan ik verklaren als je tussen de regels doorleest, van de berichten van Pirelli. Het lijkt erop dat Pirelli de downforce op het circuit van Baku verkeerd heeft ingeschat, en bij iedere omwenteling op hoge snelheid (en downforce) vervormd de band iedere omwenteling tijdens het rijden. Hoe meer downforce, hoe meer vervorming, dus hoe meer het bandenkarkas (denk aan de cirkelvormige schade) voor zijn kiezen krijgt. Max heeft veel op kop gereden en dus weinig gebruik kunnen maken van DRS (dus meer met volle downforce gereden), en Stroll had vaak een flink gat voor zich, dus ook geen DRS. Lijkt mij dus een plausibele verklaring waarom juist Stroll en Verstappen slachtoffer waren.

Dan een korte voorbeschouwing voor de race van zondag op Paul Ricard (Frankrijk). Max was vanaf de 3e vrije training op zaterdagmorgen heer en meester op het circuit, en heeft er een mooi pole position uit gesleept voor de race, met een flink gat naar de rest van het veld. Perez kwam lekker mee in de kwalificatie, alleen jammer dat beide Mercedessen zich toch tussen de Red Bulls wisten te dringen. (Als er in elk geval 1 Mercedes achter Perez had gestaan, had Perez morgen in de race de boel nog meer onder druk kunnen zetten, en helpen om de race te controleren.

Voor de rest wist Yuki Tsunoda weer te doen wat er van hem werd verwacht: 3 minuten na de start van de kwalificatie stond ie achterwaarts in de banden, en waren er rode vlaggen, terwijl Tsunoda zelf nog geen tijd op de klokken had gezet, hij staat dus gewoon stijf achteraan morgen bij de start. Aan het eind van Q1 stond Mick Schumacher op P14, toen ie in een poging zijn tijd te verbeteren van de baan schoof en in elk geval één voorwielophanging door de klap was afgebroken, dus opnieuw een rode vlag met nog maar 22 seconden kwalificatietijd voor Q1, dus ook geen hervatting van Q1 meer. Hierdoor waren een paar coureurs de klos, en haalde Schumacher formeel Q2. In Q2 had ie geen rijdbare auto ter beschikking, dus uiteindelijk gekwalificeerd op P15.

In Q2 bijna iedereen naar buiten op de middelharde band (geel), omdat de zachte band bij de start morgen al snel gewisseld zou moeten worden, en je achteraan het veld terecht zou komen, ook mede door de lage snelheid in de pittstraat (60 km/u i.p.v. 80 km/u). Alleen een enkeling die hoopte als verrassing Q3 te kunnen halen, probeerde het op rood. Ook opvallend in Q2: Max zet op geel 'even' een rondetijd van 1:31:080 neer,  bijna even snel als in Q1 op rood.

Verder opvallend dat Sainz zijn Ferrari op P5 mooi 2 plekken voor LeClerc weet te zetten, Alonso die teamgenoot Ocon achter zich houdt in de kwalificatie. Verder diverse coureurs die hun snelle rondetijden weer in mochten leveren door track limits, ook morgen kan dit nog wel eens mee gaan spelen.

Ander aandachtspunt op Paul Ricard: er zijn 2 verschillende zones in de uitloopstroken, de blauwe delen met grof asfalt dat sterk vertraagd en ook een flinke aanslag op het loopvlak van de banden is, maar iets verder naar buiten heb je de rode zones met zeer grof asfalt, dat remt zeer goed af, maar is ook een aanslag op de banden. Vandaag al gezien dat bij stevig afremmen in de rode zone, de vellen letterlijk aan de banden hangen.

Ook niet te vergeten de gele 'broodjes' langs de baan, als je daar over heen gaat (hoe minimaal ook), ben je bijna zeker dat je schade hebt aan de voorvleugel en de bodemplaat.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Echt mooie race. Had niet verwacht dat Max het zou halen na zijn 2e stop, omdat hij relatief weinig ronden op hard reed.

Na een rondje of 15 zag ik al wel dat een 1-stopper niet slim was, dus ik had verwacht dat ze bij de 1e stop wederom op medium banden zouden gaan en dan de laatste 10-15 ronden op de zachte band.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ik weet nog dat ik als kind met een half oog naar de Formule 1 op Zandvoort keek, er op de (zwart-wit) tv was te zien dat er een auto in de brand ging met de coureur er nog in. Als kind vond ik dat vooral saai, steeds onderbrekingen en dan weer even beeld, maar voor mij als onwetend kind weinig spanning. (Dit moet het ongeluk van van Roger Williamson in 1973 geweest zijn). Later als tiener met vrienden regelmatig naar races op Zandvoort geweest (vooral Pinksterraces, hemelsvaartsdag, en Paasraces, en later de Marlboro racedag). Dat was leuk spectaculair, en zeer betaalbaar voor de plekken in het duingebied. Eind jaren 80 ging ik in Eindhoven werken en wonen, en keek vaak op zondagmiddag de Formule 1, op de zenders waar het zichtbaar was (vaak RTL-luxemburg, maar ook Duitse, Belgische en Engelse zenders), maar niet iedere wedstrijd was zichtbaar. Een aantal jaren later kwam ook RTL-Nederland met uitzendingen over de Formule 1, en door het commentaar van Olav Mol steeds meer bijgeleerd over de sport. Ook de BBC had een geweldige commentator in Murray Walker. Met toendertijd de Belgische coureur Thierry Boutsen die vaak andere coureurs frustreerde door ze er ondanks blauwe vlaggen, rondenlang achter te houden, de strijd tussen Alain Prost en Ayrton Senna, later Senna en Schumacher enzovoort. Voor mij steeds een combinatie van technologie, slimme strategie en goede coureurs. Zo herinner ik me ook een team dat een paar decennia terug voor het eerst een eigen (goedkope) windtunnel had laten bouwen, en met wat beelden van de windtunnelmetingen naar buiten kwam. Ik viel toen bijna van mijn stoel van ongeloof: ze zetten de auto's in de windtunnel, zonder draaiende wielen, waardoor je een totaal verkeerd beeld krijgt van de luchtstroming rond de auto (ik heb in mijn opleiding en stages in een stuk of vier verschillende windtunnels metingen gedaan, en ik schat zo'n 10 windtunnels van binnen gezien, dus ik weet er iets van). De jaren daarna kwam het team er ook achter, en na het wegsturen van de verantwoordelijke aerodynamicus, kwam het langzamerhand in orde.

Vroeger Gijs van Lennep al een klein beetje als F1 coureur gevolgd, en vanaf Jos Verstappen eigenlijk alle Nederlandse F-1 coureurs ook gevolgd. Er zijn eigenlijk 2 sporten die ik serieus volg: langebaanschaatsen en Formule 1.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Over voormalig coureurs “gesproken” valt nu regelmatig Doornbos op. Als analist is hij de man op Ziggo. Naast Rob Kamphues doen zij het erg leuk voor de kijkers. Jammer dat de live wedstrijden dus weg gaan bij Ziggo en ik ben benieuwd hoe deze 2 zich gaan handhaven als er geen live beelden meer zijn? 

Link to comment
Share on other sites

Vanmiddag was de kwalificatie voor de Grand Prix van Stiermarken, zoals dit seizoen de eerste race op de Redbullring heet. Eigenlijk bijzonder dat een team dat niet van een automerk is (zoals Ferrari of Honda (Suzuka)), toch eigenaar is van een circuit.

(vervolg komt zo)

Link to comment
Share on other sites

Bottas had al vóór de kwalificatie een gridstraf van 3 plekken te pakken, door zijn 'oefening straatje keren' (vanaf ca. 50 sec. in de video). Zoals verwacht zat het veld vanmiddag bij de droge kwalificatie kort bij elkaar zat. Alleen beide Haas-auto's (team zou omgedoopt moeten worden naar 'Turtle'), lukt het niet om het snelste rondje van de kalender binnen 66 seconden af te raffelen. Ook Lafiti die na Q1 klaar was, was geen verrassing, maar Ocon, en Raikkonen die in Q1 bleven steken, was minder vanzelfsprekend en ook Ricciardo die ternauwernood wist te ontsnappen, terwijl teamgenoot Norris de strijd aanging met Red Bull en Mercedes. Ook Russel liet trouwens mooie tijden noteren voor een Williams auto.

In Q2 begon het bandenspel: wie is snel genoeg op de hardere band om door te dringen tot Q1, en wie weet te verrassen en tot Q3 te komen? Mercedes en Red Bull durfden op de gele band te starten bij Q2, terwijl de langzamere teams op voorhand al veroordeeld waren om op de rode band te rijden, om een kansje te maken om de top tien te bereiken. Russel en Norris wisten in de beginfase weer een nette ronde af te leveren, waar de Ferrari's, Ricciardo en de Aston Martins aan het worstelen waren, en ook Alonso had het niet makkelijk in de Alpine. Tsunoda en Gasly wisten Alpha Tauri ook goede zaken te doen, waardoor ze vooraan meededen met het middenveld. Na de eerste stint in Q2, werd Perez op de zachte banden naar buiten gestuurd om zijn tijd aan te scherpen, zodat ie tenminste mee mocht doen aan Q3. Verschillende coureurs die al een toptijd in Q2 hadden staan, voelden zich niet safe door de kleine tijdsverschillen op deze baan, en waren in de eindfase van Q2 naar buiten gekomen op de zachte band, zodat ze hun tijd konden verbeteren als dat nodig was, maar ook het gas los konden laten als duidelijjk was dat ze met hun eerdere tijd al safe waren. Op deze manier kunnen ze dan toch op de hardere gele band starten, omdat je in de top tien (behalve bij regen) op de band moet starten waar je je snelste tijd in Q2 op hebt gezet. Perez was op zijn zachte banden uiteindelijk de snelste in Q2, maar Verstappen, Hamilton en Bottas? moeten morgen op de gele band starten, de rest van de top 10 op rood, en vanaf plek 11 is het vrije bandenkeuze voor de race.

Dan Q3, opvallend dat Hamilton vroeg de baan opging, terwijl Mercedes en Red Bull normaal de laatste zijn die in een kwalificatie de baan op gaan. Door een fout van Hamilton was zijn eerste tijd niet al te snel, en de rest van de coureurs ging hem al snel voorbij of zat hem qua tijd op de hielen. Max ging iets later naar buiten en zette direct een wereldtijd neer van ruim 63 seconden.

image.jpg

Hamilton deed uiteindelijk 3 pogingen (normaal maar 2) om de snelste tijd neer te zetten, maar het lukte hem niet. Bottas wist zich op de 2e plek te kwalificeren,  en was tijdens de kwalificatie aan het schelden op Tsunoda omdat ie in de weg reed. In werkelijkheid reed Tsunoda aan de buitenrand van de baan, en kon ie door een hoogteverschil(bult) in de baan, Bottas niet op tijd achter zich zien, en was Tsunoda ook niet op tijd gewaarschuwd door zijn team. Tsunoda bleef mooi aan de buitenrand van de bocht rijden, omdat alsnog oversteken naar de binnenkant volgens hem (en bijna iedereen) veel gevaarlijker was, met grote kans op een aanrijding. Helaas krijgt Tsunoda wel 3 plekken gridstraf dankzij het gemekker van Bottas, alleen krijgt Tsunoda maar 1 strafpunt op zijn licentie terwijl Bottas 2 strafpunten voor zijn vrijdag actie heeft gekregen.

Max dus opnieuw op pole, Bottas op 0,2 seconden als 2e gekwalificeerd, maar door gridstraf start ie als 5e.  Hamilton de hele kwalificatie achter Bottas, dus ook in Q3, maar door de gridstraf van Bottas staat ie morgen naast Max op de eerste rij. Lando Norris wist weer een fantastisch rondje neer te zetten met de McLaren en start vanaf plek 3, Perez schuift door de straf van Bottas op naar plek 4, dus normaal gesproken moet ie mee kunnen doen met het spel om de knikkers morgen. Op plek 5 dus Bottas, met naast hem Gasly die ook een nette kwalificatie neerzette. LeClerc wist het tot plek 7 te schoppen, en staat dankzij de gridstraf voor Tsunoda morgen naast Alonso.

Stroll schuift op naar plek 9 en staat naast George Russell die vrije bandenkeus heeft, omdat ie niet in de top 10 heeft gekwalificeerd. Tsunoda mag op plek 11 starten naast de Ferrari van Sainz. Op 13 een teleurstellende Ricciardo die naast Vettel staat.

 

Nu zijn de weersvoorspellingen dat er morgen 90% kans is dat het (flink) regent tijdens de race, in dat geval heeft het hele veld vrije bandenkeus tussen Intermediates of Full wets (of de droog-weer-band die ze anders zouden gebruiken). Door de hoogteverschillen op de baan kunnen er bij regen 'riviertjes' op de baan ontstaan, en dat kan voor rare situaties zorgen. Ook door de spray van voorgangers bij een regenrace, kan de race morgen wel eens aardig op zijn kop gezet worden.

Edited by Cordoba
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Mooie samenvatting weer Gert! We zitten er weer klaar voor in de 20’ hoor.

Veel plezier iedereen en hopelijk een sensationele race met Max als winnaar in deze thuis wedstrijd van RB! 

En hier nog even de WK stand van vandaag:

 

3EB8F977-1D96-43A4-81DC-DFF668AD7E65.jpeg

Bron: www.flashscore.com

Link to comment
Share on other sites

Ik zal vanavond een verslag schrijven, en wat later zal ik DRS écht uitleggen. Het Wiki linkje bevat tekst van iemand die als een papegaai herhaalt wat 'm vertelt wordt, maar geen idee heeft hoe het nu echt zit.

Link to comment
Share on other sites

Nog een tip dan: als je echt up-to-date wil blijven zoek dan op je telefoon naar de app: Formula 1

Gewoon de beste app met alle info mbt Formule 1.

 

En de recente tussen stand is nu: 

4437EAE8-CD9A-487B-ABDE-3DDDCF854E2A.png

Edit: je merkt wel dat het een Engelse app is 😂

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe