Ga naar inhoud

Knallen met Max in de Formule 1 🇧🇪 🇳🇱


Wasmachineman
 Delen

Aanbevolen berichten

We kunnen niet wachten!! 

14 minuten geleden, Cordoba zei:

Alvast een vooruitblik voor de races komend weekend op Silverstone. Dit jaar zijn er 3 raceweekeinden waar er op de zaterdag een experimentele sprintrace is.

Eerst het afwijkende schema:

- vrijdagmiddag FP1 de eerste vrije training op Silverstone

- vrijdagavond vroeg: kwalificatie voor de sprintrace

- zaterdag eind v.d. ochtend FP2, de 2e vrije training

- zaterdag eind v.d. middag de sprintrace over 100 km (1/3 van de normale raceafstand op zondag)

- zondagmiddag de gewone race (over 300 km)

Voor de sprintrace krijgt alleen de top 3 finishers punten, de finish volgorde op zaterdag is de grid volgorde voor de race op zondag.

Bedankt voor deze uitleg, ik ga het morgenochtend bestuderen! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

We zijn al bijna zover: de Ziggo app staat er klaar voor hier zaterdag en zondag! 

 

Op 27-6-2021 om 20:52, Wasmachineman zei:

Nog een tip dan: als je echt up-to-date wil blijven zoek dan op je telefoon naar de app: Formula 1

Gewoon de beste app met alle info mbt Formule 1.

 

En de recente tussen stand is nu: 

4437EAE8-CD9A-487B-ABDE-3DDDCF854E2A.png

Edit: je merkt wel dat het een Engelse app is 😂

Schrap deze tip maar. Het is alleen maar nieuws over Engelse coureurs wat ze op mij afvuren. App verwijderd dus.

aangepast door Wasmachineman
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Marco en Frank: graag gedaan die uitleg, en ik vind eigenlijk dat iedere sport interessanter is met de juiste uitleg/kennis.

Vanavond bij de kwalificatie bleek dat alle teams verplicht op de rode band moesten rijden tijdens de kwalificatie, dus ook geen tactische bandenkeuze tijdens Q2 om op de juiste band de race te kunnen starten. Toto Wolf had eerder vandaag in een interview aangegeven dat Mercedes het gat naar Red Bull (meer dan 0,7 sec. in de vrije training vanmiddag) niet zou kunnen dichten. Red Bull gaf vooraf aan, dat ze het heel lastig zouden hebben op de thuisbaan van Mercedes (het F1 team van Mercedes heeft de fabriek in Silverstone staan), op zijn minst heel lastig zouden krijgen. Ocon heeft dit weekend een nieuw chassis gehad omdat hij afgelopen races om onverklaarbare redenen gewoon niet snel genoeg was.

Dan is onderstaand resultaat van de kwalificatie veelzeggend:

kwali-silverstone.thumb.jpg.e1201c1ffc36c4079bc54df9dd2cf1fa.jpg

Het heeft er dus alle schijn van dat Mercedes bij de vrije training aan het sandbaggen was, of dat ze met een veel zwaardere auto hebben gereden (bijvoorbeeld om de sprintrace te simuleren, en de teams weten hoeveel sneller ze zijn op een circuit als er veel minder brandstof in de tank zit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De eerste sprintrace ooit in de formule 1 is verreden. Bij de start zag je verrassend dat er een aantal coureurs voor de zachte rode band hadden gekozen (met het nieuwe format is er voor alle coureurs tijdens de sprintrace en de race vrije bandenkeuze). Bottas was van de coureurs op de rode band, degene met de beste startplek, verder naar achteren staan Alonso, Ocon en Raikkonen op de rode band voor de 17 rondjes sprintrace. Waarbij vooraf bij alle teams grote vraagtekens zijn, of de rode band het een hele sprintrace vol gaat houden.

bf0806e0-a2a4-4dbc-bc22-b3b93360568f_ori

Dan de start, Lewis op pole, Max er naast en al voor de startlichten uit gaan zie op de on-board camera van Max een paar keer de vlammen uit de velg (remmen) komen van het linkervoorwiel van Max. Als de lichten uit gaan, is Max direct goed weg, Lewis komt langzaam op gang en heeft direct het nakijken. Ondertussen is Bottas op de rode band (daar is de band ook voor gekozen) een stuk beter weg dan Lewis, maar heeft niet de ruimte om Lewis direct te passeren en zit daardoor klem op plek 3.

33768483-de2a-4c7e-b8b8-a98612d8591a_ori

Verder naar achteren heeft Alonso een fraaie start en pak direct een aantal plekken voor bocht 1, door de volgende bochten en rechte stukken goed positie te kiezen en zo veel mogelijk snelheid mee te nemen in de bocht weet Alonso nog wat plekken te winnen zodat ie vlak achter Ricciardo op plek 8. Perez heeft bij de start zijn plek verloren aan Lando Norris, terwijl Mazepin in bocht 1 bezig is met Russisch roulette: hij rijdt weer eens tegen zijn teamgenoot aan, en komt zelf dwars op de baan te staan. In bocht 2 raken Sainz en Russel elkaar, dit incident wordt na de race beoordeeld, maar Sainz verliest veel plekken.

Vooraan strijden Max en Lewis om de koppositie, maar na een rondje heeft Max al 1 seconde voorsprong zodat Lewis bij het inschakelen van DRS (vanaf ronde 3 ingeschakeld), dat niet kan gebruiken om Max te passeren, en Alonso is ondertussen opgerukt naar plek 5. Norris probeert ondertussen of ie Alonso kan passeren, waarbij Alonso op de rechte stukken steeds bezig is met 'weaven' (van links naar rechts en weer terug over de baan gaan), en later in de race krijgt Alonso daar ook een officiele waarschuwing voor. Dan opeens spint Perez, gaat in zijn achteruit de baan af, door de grindbak, en weet de auto weer op de baan te krijgen zonder de bandenstapels te raken, maar is wel teruggevallen tot P19, met alleen de gespinde Mazepin nog achter zich.

Vooraan is ondertussen de strijd tussen Max en Lewis die beiden regelmatig een nieuwe snelste ronde neerzetten, ook al levert dat in de sprintrace geen punten op. Max bouwt gemiddeld steeds zijn voorsprong met iets van 0,1 seconde per rondje uit, terwijl Perez met veel moeite een plekje terug weet te winnen op Schumacher, maar daarna klem zit achter Latifi.

bc84b338-124b-4ae2-bf89-52acb1d843fc_ori

Het eind van de sprintrace komt in zicht, en de finish volgorde vooraan lijkt overduidelijk, als er een boordradio van Mercedes naar Hamilton komt: "Max heeft last van blaren op zijn rechtervoorband". Antwoord van Lewis: "hier precies hetzelfde", dus ook de gele banden hebben het zwaar tijdens zo'n sprintrace op Silverstone. Een paar rondes voor het eind krijgt Max te horen "je hebt 3 seconden voorsprong op Lewis, blijf van de kerbstones om je banden niet onnodig te belasten, en laat Lewis maar ietsje dichterbij komen". Max doet dit ook, en Lewis blijft maximaal trappen en zet zelfs nog een snelste raceronde neer, wat hem helaas geen extra punt opleverde.

E6gtEn6WQAEHS8k?format=jpg&name=small

Max heeft voor morgen de poleposition voor de start van de hoofdrace, en daarbij ook 3 punten verdiend. Mercedes heeft ook 3 punten verdiend: 2 voor Lewis, 1 voor Bottas. Alonso heeft veel plekken gewonnen en mag morgen vanaf plek 7 starten.

Perez is in de eindfase naar binnen gehaald, zodat er meer aan de auto gesleuteld mag worden en ie van plek 20 i.p.v. plek 18 mag starten.

c03ac561-dfb8-47a0-a837-3cc8a34feb17_ori

Bij de sprintrace is er na afloop geen podium, maar worden de rijders geïnterviewd na afloop terwijl ze achter op een truck over het circuit rijden. Max kreeg tijdens dit ritje wel een lauwerkrans omgehangen, en dat is voor het eerst sinds 1985 dat er een lauwerkrans is gebruikt in de formule 1. Het publiek heeft vandaag al wel het Wilhelmus kunnen oefenen: bij de Formule 2 heeft vanmiddag Richard Verschoor zijn wedstrijd gewonnen, en ook hij reed van start tot finish op kop.

De uitslag van de Sprintrace en dus de startgrid voor de race voor morgen (onder voorbehoud, o.a. vanwege het incident tussen Sainz en Russel waar nog uitspraak over moet worden gedaan):

Pos No Driver Car Laps Time/Retired PTS
1 33 Max Verstappen Red Bull Racing Honda 17 25:38.426 3
2 44 Lewis Hamilton Mercedes 17 +1.430s 2
3 77 Valtteri Bottas Mercedes 17 +7.502s 1
4 16 Charles Leclerc Ferrari 17 +11.278s 0
5 4 Lando Norris McLaren Mercedes 17 +24.111s 0
6 3 Daniel Ricciardo McLaren Mercedes 17 +30.959s 0
7 14 Fernando Alonso Alpine Renault 17 +43.527s 0
8 5 Sebastian Vettel Aston Martin Mercedes 17 +44.439s 0
9 63 George Russell Williams Mercedes 17 +46.652s 0
10 31 Esteban Ocon Alpine Renault 17 +47.395s 0
11 55 Carlos Sainz Ferrari 17 +47.798s 0
12 10 Pierre Gasly AlphaTauri Honda 17 +48.763s 0
13 7 Kimi Räikkönen Alfa Romeo Racing Ferrari 17 +50.677s 0
14 18 Lance Stroll Aston Martin Mercedes 17 +52.179s 0
15 99 Antonio Giovinazzi Alfa Romeo Racing Ferrari 17 +53.225s 0
16 22 Yuki Tsunoda AlphaTauri Honda 17 +53.567s 0
17 6 Nicholas Latifi Williams Mercedes 17 +55.162s 0
18 47 Mick Schumacher Haas Ferrari 17 +68.213s 0
19 9 Nikita Mazepin Haas Ferrari 17 +77.648s 0
20 11 Sergio Perez Red Bull Racing Honda 16 DNF 0
aangepast door Cordoba
  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik krijg net berichtje binnen dat Russel een gridstraf van 3 plekken heeft gehad voor het incident met Sainz, waardoor Ocon, Sainz en Gasly dus een plekje naar voren schuiven, en Russel op de grid achter Sainz komt te staan (dus resp. plek 10 en 12).

Ik had eerlijk gezegd verwacht dat dit zou worden afgedaan als een race-incident (dus zonder straf voor wie dan ook), maar heb niet alle beelden van het incident uitgebreid bekeken, en ik heb natuurlijk ook de data van de auto's niet ter beschikking. 😎

aangepast door Cordoba
Link naar reactie
Delen op andere sites

Heel heftig is dit in de 2e ronde! Max is gecrashed door stuurfout van Hamilton lijkt mij. 😢

Zit ik hier met een top WiFi verbinding en via Ziggo dus te kijken naar race zonder Max…ik ga zwemmen nu. Hamilton is een kl**tz*k! 

aangepast door Wasmachineman
Link naar reactie
Delen op andere sites

De zondagsrace van Silverstone begon al met veel spanning, waarbij Christian Horner (teambaas Red Bull) al grapte dat ze het hele veld hadden gevangen tussen 2 auto's: Max aan kop en Checo aan de staart met start vanuit de pitstraat.

Alle auto's staan op de gele mediumband behalve Perez die op de harde witte band van start gaat. 19 auto's doen de formation lap terwijl Perez in de pitstraat wacht tot het hele veld is gestart en de pitstraat voorbij is, en hij het groene licht krijgt.

Bij de start is Max direct goed weg, probeert Lewis via slipstreamen en het rijden van andere lijnen toch de kop te pakken, waarbij het gevecht in diverse bochten op het scherp van de snede is, maar altijd netjes en binnen de regels. Bottas heeft bij de start direct zijn 3e plek al af moeten geven aan de Ferrari van LeClerc. Na het 1e rondje gaat Max over het rechte stuk bij start/finish met Lewis in zijn kielzog, gisteren lukte het Lewis niet om buitenom te passeren in de 1e bocht (Cops corner), nu probeert hij het binnenlangs, maar moet daardoor over het vuil (minder grip), en zoals iedere coureur weet kun je daar vanaf de binnenzijde niet volgas door de bocht. Max gaat met driekwart autolengte voorsprong de bocht in, en houdt aan de binnenkant ruimte voor Lewis, zodat die (op lagere snelheid) gewoon de bocht kan nemen. Lewis mist echter totaal het instuurpunt van de bocht (komt nooit op minder dan 1 á 1,5 meter vanaf de binnenkant) en ramt met het linkervoorwiel zo hard tegen het rechterachterwiel van Max dat dit direct afbreekt. Max maakt een enorme klap zijdelings in de bandenstapel. Lewis kan zijn weg vervolgen, maar ondertussen is LeClerc hem allang voorbij gestoken.

E6lgvNVWEAAqDhc?format=jpg&name=360x360E6lgyTlWQAQCmK9?format=jpg&name=360x360

E6lgyTyXMAUJ2r7?format=jpg&name=360x360E6lgyVOWUAYS1MP?format=jpg&name=360x360

De rode vlag gaat uit en de race wordt gestopt, het hele veld kan de pitstraat in, om te wachten op het vervolg. Max stapt uit en zwaait wat groggy naar de fans terwijl hij de ambulance inloopt. Het feit dat ie niet in de doktersauto van Alain van der Merwe stapt, maar in de ambulance geeft al aan dat er twijfels zijn over de impact van de klap. Die klap was dan ook 51g, dat betekent dat al je lichaamsdelen even 51 keer zo zwaar voelen als normaal, of dat de klap ruim 5 keer harder was dan een piloot in een g-pak met een F-16 voor zijn kiezen kan krijgen.

9cdbe812-37fb-4326-894f-722928fb01c0_ori

Uit de beelden blijkt dat de rechterkant van de auto van Max in puin ligt, en de bandenrijen zijn ook een heel stuk naar voren gestuiterd door de klap. Stuitend is het gedrag van het 'sportieve' Engelse publiek wat luid applaudiseert als Verstappen met een enorme klap in de bandenstapels terechtkomt, dit zijn footballhooligans, een echte racefan zou bij zo'n harde klap nooit applaudiseren. Christian Horner is al snel te horen in een radiobericht naar de wedstrijdleiding, dat Lewis op geen enkel moment ook maar in de buurt van 'naast elkaar' was, en dat hij dus in de bocht ruimte had moeten geven aan Max, waar Lewis en Toto Wolff beweren dat ze naast elkaar zaten en Max geen ruimte gaf. Alle camerabeelden maken later duidelijk dat het verhaal van Mercedes complete b*llshit is.

Terwijl de coureurs in de pitstraat wachten op de herstart, wordt de auto van Hamilton hersteld (met een safetycar had ie óf door moeten rijden met een beschadigde auto, of een aantal rondes achterstand opgelopen).

Bij de herstart na een klein half uur, vertrekt het pak achter LeClerc aan voor een nieuwe formatieronde, die achter de safetycar wordt afgelegd. Max gaat ondertussen naar het ziekenhuis voor verdere controle. De safetycar gaat de pit in, en het veld gaat naar de grid, waar een nieuwe normale staande start komt, en waar LeClerc en beide Mercedessen van de rode vlag situatie gebruik hebben gemaakt om verse banden te monteren. Norris mag bij de herstart vanaf plek 4 beginnen. Bij de herstart is LeClerc goed weg en houdt de kop, Hamilton volgt wat voorzichtiger, en Bottas is weer slecht weg en verliest zijn plek aan Norris. Als de race net weer is herstart valt het verdict: Hamilton krijgt 10 seconden tijdstraf in te lossen bij de eerstvolgende pitstop, óf zonder pitstop wordt de tijd opgeteld bij zijn finishtijd. Dat is de middelste straf van de mogelijkheden: de andere mogelijkheden zijn 5 seconden tijdstraf, of een stop (10 seconden) and go penalty. Dat laatste houdt in, binnen 3 rondes verplicht de pit in, 10 seconden stilstaan bij je box en weer vertrekken, zonder dat er iets aan de auto gedaan mag worden, dat komt over het algemeen overeen met ongeveer 30 seconden tijdstraf.

LeClerc weet Hamilton ver genoeg achter zich te houden, zodat Hamilton geen DRS krijgt, Na Hamilton volgt Norris op 3, Bottas op 4 en Ricciardo op plek 5. Ondertussen heeft Vettel een schuiver gemaakt en veel posities verloren, maar rijdt nog door.

8d1596e3-cec1-4c86-8dd5-bac2c823ff6a_ori

 

Ondertussen hier en daar positiewisselingen in het veld, en Perez is opgestoomd naar plek 12. Ondertussen ronde 15, LeClerc met zo'n anderhalve seconde voorsprong op Hamilton, en ineens het radiobericht van Charles naar het team,

" de motor is uitgevallen, en weer opnieuw gestart, wat is er aan de hand, wat moet ik doen?" En Hamilton is dus goedkoop dichterbij gekomen, binnen DRS-afstand.

Even later beginnen de pitstops en mag Hamilton zijn 10 seconden tijdstraf inlossen. Norris heeft een slechte pitstop waarbij hij ruim 6 seconden stilstaat, en heeft vrijwel direct Hamilton binnen DRS afstand op zijn staart zitten. Na de pitstops rijdt LeClerc aan kop gevolgd door Bottas met daar weer zo'n 10 seconden achter Hamilton die Norris dan al gepakt heeft.

In rondje 40 gaat Perez naar binnen voor een bandenwissel en valt weer een stukje terug in het veld, een rondje later krijgt Bottas bevel om Lewis voorbij te laten, en gaat Lewis op jacht naar LeClerc die er dan zo'n 10 seconden voor rijdt, en Vettel wordt door het team definitief naar binnen gehaald voor deze race.

Ondertussen sluipt Hamilton steeds dichterbij naar LeClerc, en krijgt Perez nog een keer nieuwe banden om de snelste raceronde bij Lewis weg te halen, en dat lukt terwijl Hamilton 3 rondes voor het eind LeClerc weet te verschalken.

De uitzinnige Hamilton bij de podiumceremonie, laat bij velen de wenkbrauwen fronsen, en Verstappen die de beelden vanuit het ziekenhuis zit, wordt hier razend van. LeClerc wordt terecht als rijder van de dag gekozen, voor een auto met beperkte mogelijkheden heeft ie het maximale er uit gehaald, en voor veel fans was het fijn geweest als LeClerc de race had gewonnen.

aangepast door Cordoba
Link naar reactie
Delen op andere sites

Link naar reactie
Delen op andere sites

Link is alleen voor abonnees.

Wat een ongelooflijk slechte verliezers bij MB. Niemand nam de moeite zich een beetje in te houden na de overwinning terwijl Max in het ziekenhuis lag.

Wat een geluk dat dit geen MB-forum is.

aangepast door VAG-man
  • Haha 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bron: www.Telegraaf.nl

AMSTERDAM - Voor Max Verstappen stonden, vertrekkend vanaf pole, alle seinen zondag in Silverstone op groen. De middag eindigde echter al snel in een drama voor de 23-jarige Nederlander toen hij in gevecht met Lewis Hamilton van de baan werd getikt. Met een harde klap belandde hij in de bandenstapel. Was dit incident volledig de schuld van de zevenvoudig wereldkampioen?


Tom Coronel (49), voormalig Formule 3-kampioen en autocoureur pur sang, hield zijn adem in toen hij Verstappen de bandenstapel in zag vliegen. „Ik had serieus buikpijn. Dit incident bewijst dat het circus van de Formule 1 op volle toeren draait.”

Volgens Coronel hoef je geen expert te zijn om een schuldige aan te wijzen. „Het was voor mij honderd procent de fout van Hamilton. Hij miste de apex volledig, waardoor hij Verstappen van de baan tikte. De straf die hij vervolgens krijgt, staat niet in verhouding met de schade die Verstappen heeft opgelopen. Hamilton won alsnog de race en is 25 punten ingelopen, terwijl Max keihard werd geëlimineerd en zijn auto werd verwoest. Om nog maar te zwijgen over de lichamelijke gevolgen die deze crash had kunnen hebben. Wat dat betreft mag Verstappen van geluk spreken.”


Coronel hoeft niet lang te zoeken naar een verklaring voor de fout van de zevenvoudig wereldkampioen. „Lewis heeft nog nooit zo hevig onder druk gestaan en begint te kraken. Wanneer je als de beste allertijden langzaamaan van je troon wordt verstoten, dan doet dat natuurlijk pijn. Je zal mij niet horen zeggen dat Hamilton dit met opzet heeft gedaan, daar geloof ik niet in. Maar Verstappen drijft hem tot het uiterste en een kat in het nauw maakt nou eenmaal rare sprongen.”

 

Voormalig Formule 1-coureur Christijan Albers (42) vindt dat we objectief moeten blijven en het hele plaatje moeten bekijken. „Max geeft het hele seizoen geen millimeter ruimte aan Lewis, waardoor de Brit steeds eieren voor zijn geld heeft gekozen en Max wel de ruimte gaf. Zondag was het moment daar dat Lewis besloot zijn auto te laten staan en te laten zien dat hij de zevenvoudig wereldkampioen is.”
 

Het is volgens Albers dan ook niet fair om de schuld volledig in de schoenen van de Brit te schuiven. „Het zijn allebei straatvechters in hart en nieren en voor mij was het dan ook echt een race-incident. Ze gaven elkaar geen millimeter ruimte. Deze jongens worden betaald om te racen en niet om al na één ronde een penalty te krijgen. Dan kunnen we net zo goed stoppen.”

Bekend rallycoureur Tim Coronel (49) is het hier niet mee eens. Hij vindt dat we niet ingewikkeld hoeven te doen over wie zijn fout dit was. „Deze fout doet Verstappen veel pijn, maar ik denk wel dat Lewis de volgende keer in zo’n situatie drie keer nadenkt. Hij komt nu natuurlijk goed weg, maar voor hetzelfde geld kegelden ze allebei van de baan.”
 

Niet alleen in de Nederlandse autosportwereld wordt er gediscussieerd, ook in het buitenland. De voormalig Formule 1-kampioenen Damon Hill (60) en Jenson Button (41) zijn het niet met elkaar eens waar het gaat om de schuldvraag. Button laat bij Sky Sports weten het moeilijk te vinden om een schuldige aan te wijzen. „Ja, Lewis zit er gedeeltelijk naast maar dat vind ik niet het belangrijkste. In Copse is binnendoor inhalen heel moeilijk. Hij heeft de apex niet goed beoordeeld, dat kan gebeuren met die snelheid, er is daar geen ruimte voor twee auto’s. De straf vind ik terecht, hij heeft iemand de bandenstapel ingereden.”
 

Hill is het hier niet mee eens: „Ik weet zeker dat Max wist waar Lewis was, maar hij gaf misschien niet genoeg ruimte. Twee auto’s horen elkaar niet te raken. Het was een manoeuvre met veel risico, maar Lewis heeft een signaal gegeven: hij zal alles aangrijpen om zich terug te vechten en dat heeft hij zondag al met een fantastische zege gedaan. Hij geeft niet zomaar op.”
 

 

 

 

1 uur terug, VAG-man zei:

Link is alleen voor abonnees.

Wat een ongelooflijk slechte verliezers bij MB. Niemand nam de moeite zich een beetje in te houden na de overwinning terwijl Max in het ziekenhuis lag.

Wat een geluk dat dit geen MB-forum is.

Ff nu de tekst gekopieerd en geplakt hier. Leuk geschreven ook door de Telegraaf.

  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Michael Masi heeft ook uitleg gegeven over de straf voor Hamilton. Masi stelt dat de stewards al decennia lang beoordelen en bestraffen op basis van de regels en de gemaakte fouten, en dat de gevolgen van een fout/overtreding bij de beoordeling niet wordt meegenomen. Mijns inziens een terechte opmerking van Masi, maar misschien moeten de regels eens onder de loep genomen worden. We hebben in het verleden ook al eens gezien dat een kampioenskandidaat door de teamgenoot van een andere kampioenskandidaat van de baan wordt gereden, en op die manier een kampioenschap zwaar beïnvloed kan worden. Stel dat Perez de volgende race Hamilton van de baan rost, dan kan Max weer lekker uitlopen in het kampioenschap, en is Max/Red Bull onschuldig. Misschien dat het een mooie regel zou zijn, dat als een auto door andere coureur naast de baan wordt gedrukt, dat geen enkele auto van het veroorzakende team hoger kan scoren dan de auto die van de baan is gedrukt.

Ik heb overigens sterk de indruk dat niet alleen Mercedes, maar bijna de complete UK de afgelopen race in Silverstone  een normale manier van racen vindt, en dat Max voor minstens de helft schuldig is aan het incident. Ik denk dat het incident op de lange termijn een heel negatief effect zal hebben op Hamilton/Mercedes, ze hebben veel sympathie/goodwill verspeeld afgelopen zondag.

Dergelijk gedrag bij Hamilton is ook niet nieuw, bijvoorbeeld in de tijd dat ie met Rosberg om het kampioenschap vocht, heeft Hamilton ook heel wat strafpunten gekregen op zijn racelicentie. Overigens heeft Hamilton gisteren ook weer 2 strafpunten gekregen, waarmee hij op een totaal van 4 strafpunten komt. Haalt een coureur 12 strafpunten, is ie automatisch een wedstrijd geschorst, en mag het team een vervangende rijder inzetten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uren geleden, Cordoba zei:

Michael Masi heeft ook uitleg gegeven over de straf voor Hamilton. Masi stelt dat de stewards al decennia lang beoordelen en bestraffen op basis van de regels en de gemaakte fouten, en dat de gevolgen van een fout/overtreding bij de beoordeling niet wordt meegenomen. Mijns inziens een terechte opmerking van Masi, maar misschien moeten de regels eens onder de loep genomen worden. We hebben in het verleden ook al eens gezien dat een kampioenskandidaat door de teamgenoot van een andere kampioenskandidaat van de baan wordt gereden, en op die manier een kampioenschap zwaar beïnvloed kan worden. Stel dat Perez de volgende race Hamilton van de baan rost, dan kan Max weer lekker uitlopen in het kampioenschap, en is Max/Red Bull onschuldig. Misschien dat het een mooie regel zou zijn, dat als een auto door andere coureur naast de baan wordt gedrukt, dat geen enkele auto van het veroorzakende team hoger kan scoren dan de auto die van de baan is gedrukt.

Ik heb overigens sterk de indruk dat niet alleen Mercedes, maar bijna de complete UK de afgelopen race in Silverstone  een normale manier van racen vindt, en dat Max voor minstens de helft schuldig is aan het incident. Ik denk dat het incident op de lange termijn een heel negatief effect zal hebben op Hamilton/Mercedes, ze hebben veel sympathie/goodwill verspeeld afgelopen zondag.

Dergelijk gedrag bij Hamilton is ook niet nieuw, bijvoorbeeld in de tijd dat ie met Rosberg om het kampioenschap vocht, heeft Hamilton ook heel wat strafpunten gekregen op zijn racelicentie. Overigens heeft Hamilton gisteren ook weer 2 strafpunten gekregen, waarmee hij op een totaal van 4 strafpunten komt. Haalt een coureur 12 strafpunten, is ie automatisch een wedstrijd geschorst, en mag het team een vervangende rijder inzetten.

2 strafpunten voor het rammen van een andere coureur en het daarmee van de racetrack verwijderen van jouw concurrent? 2 strafpunten! 😂

Link naar reactie
Delen op andere sites

De soap tussen Red Bull en Mercedes over de aanvaring tussen Verstappen en Hamilton is nog niet over. De schade aan de auto van Max was 1,5 miljoen euro, dus dat is één probleem voor Red Bull (gaat ten koste van het maximaal toegestane jaarbudget van Red Bull). Red Bull heeft ook bij de FIA om herziening van de straf voor Hamilton gevraagd. Red Bull en Mercedes zijn door de FIA opgeroepen voor een videovergadering donderdagmiddag voorafgaand aan de persconferentie voor de race op de Hungaroring. Het team van Max krijgt dan de kans om extra bewijs aan te leveren. Max zelf houdt zich hier niet mee bezig, hij heeft de volle focus op de komende wedstrijd.

Overigens opvallend: volgens sommige critici gaf Max in de bocht onvoldoende ruimte aan Hamilton, en gaf LeClerc later in de race meer ruimte. Beelden vanuit de lucht maken duidelijk dat Max naar schatting zo'n 40 cm meer ruimte hield aan de binnenkant dan LeClerc, en ook dat Hamilton daar meer rekening hield met LeClerc.

In elk geval komend weekend weer een traditioneel raceweekend op de Hungaroring, een circuit met flinke hoogte verschillen en allerlei bochtencombinaties, maar ook een relatief kort circuit. Dit is echt een mooi stuurcircuit voor rijders/teams die wat vermogen te kort komen, maar wel goede tractie hebben en serieus kunnen sturen. Persoonlijk één van mijn favoriete circuits, mogelijk ook omdat ik er een keer een F-1 weekend heb meegemaakt in de tijd dat de vader van Max hier rond reed.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe