Ga naar inhoud

Verschil verbruik met/zonder airco


Captain Hook
 Delen

Aanbevolen berichten

Bij een Yeti wellicht wel, maar bij mijn Roomster niet. De maxidot geeft bij stationair draaien gewoon een paar streepjes als verbruik aan.

Zelfs op mijn GL wordt in de maxidot bij stationair draaien t verbruik in l/uur aangegeven

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geloof? Ik doe niet aan geloven... :D

Dus je gelooft ook niet in jezelf ???

mmmmm had een geheel ander gedachte hierover gekregen in de loop van de tijd

Link naar reactie
Delen op andere sites

nee niet niks, maar ik krijg nog aardig wat vergoed. Heb die speciale verzekering voor militairen bij Unive (Zorgzaam) maar aangehouden. Heel uitgebreid, kost ook wel iets van €130 pm, maar dat haal ik er met mijn tandartskosten wel uit. En 1 x per 2 jaar een nieuwe leesbril ook. Dacht dat van zo'n brug 60% vergoed wordt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een beetje tandarts heeft tegenwoordig airco, mag ik hopen.

En zo zijn we weer bij het meerverbruik van deze plezierige uitvinding.

(en dan bedoel ik niet de tandarts)

Afgelopen middag een korte test gedaan bij 34 C buitentemperatuur,

motor draaiend op bedrijfstemperatuur, DSG bak op P

zonder AC (liter/h) met AC (liter/h) meerverbruik AC (liter/h)

Stationair 800 rpm 0,7 1,2 0,5

2000 rpm 1,4 2,1 0,7

Er lijkt een verband te bestaan tussen toerental ( van de compressor) en de energievraag daarvan, wat logisch lijkt.

Het interieur zal dus waarschijnlijk sneller afkoelen, als je een beetje toeren maakt.

Tot zover mijn eenvoudige test

aangepast door hobbel de bobbel
Link naar reactie
Delen op andere sites

Een beetje tandarts heeft tegenwoordig airco, mag ik hopen.

En zo zijn we weer bij het meerverbruik van deze plezierige uitvinding.

(en dan bedoel ik niet de tandarts)

Afgelopen middag een korte test gedaan bij 34 C buitentemperatuur,

motor draaiend op bedrijfstemperatuur, DSG bak op P

zonder AC (liter/h) met AC (liter/h) meerverbruik AC (liter/h)

Stationair 800 rpm 0,7 1,2 0,5

Stationair 2000 rpm 1,4 2,1 0,7

Er lijkt een verband te bestaan tussen toerental ( van de compressor) en de energievraag daarvan, wat logisch lijkt.

Het interieur zal dus waarschijnlijk sneller afkoelen, als je een beetje toeren maakt.

Tot zover mijn eenvoudige test

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag weer getest (op die lange rechte weg). En nu, zoals te verwachten, nauwelijks verschil tussen airco aan of uit. De buitentemperatuur was 19 a 20 graden en de binnentemperatuur stond afgesteld op 21 graden. M.a.w. er werd nauwelijks koude lucht ingeblazen.

Wat je wel merkt is dat bij airco off het blaasvolume flink omhoog gaat om het interieur voldoende te koelen (je houdt natuurlijk opwarming door de zonnestraling), terwijl als je de airco weer aanzet, de climatronic regelunit, minder volume nodig heeft en dan de koudere inblaaslucht gebruikt om het interieur te koelen.

Daarnaast ook nog ff getest of het nou wat uitmaakt met beide voorramen helemaal open of dicht. Maar daar kon ik ook nauwelijks verschil in het verbruik in bemerken. Wel in de herrie! :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat mij opviel is dat de climatronic snelheid zich aanpast aan de open deur/ramen. Ik heb een keer of 5 de boel open en dicht gedaan maar ik bleef overtuigd van een lichte snelheids wisseling van de fans.

Ook past hij zich volgens mij aan als je stilstaat of juist rijdt.

Correct me if I'm wrong :)

aangepast door PC-fre@k
typo hersteld
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

Leuk Topic; bij mij scheelt het stationair draaiend bijna de helft.

Ik heb een handmatige Airco, overigens (heeft ook mijn voorkeur) Ik gebruik de Airco regelmatig (minstens 1 x per week, voor de levensduur van het systeem) maar zeker niet altijd of continu. Ik zet de Airco bijna nooit op z'n koudst, maar iets onder een kwart (16~18 graden- aanduiding op de knop) en nooit harder dan aanjager stand 2.

Zonder Airco aan 0,6 liter / uur. Met Airco 1,1 liter per uur. Al rijdend merk ik op de langere afstanden geen verschil. Ik haal altijd tussen de 6,2 en de 5,8 liter / 100 km op een rit van minimaal 20 minuten buitenweg / snelweg, met Airco aan haal ik beide waarden met gemak. Wat meer invloed op het verbruik heeft, is de snelheid (120 of 100 km/u), en vooral de wind.

Bij stadsverkeer zou ik het niet zo goed weten, ik denk dat het daar wel enorm uit maakt, want de Airco trekt merkbaar vermogen op de motor - bij het optrekken lijkt het wel alsof ik een zwaar iemand aan boord heb, en het afremmen op de motor gaat ook erg hard/zwaarder, vergeleken met Airco uit.

Binnenkort wordt mijn boordcomputer veranderd van l/100km naar km/l, mogelijk dat het dan wat makkelijker is om af te lezen voor welk verbruiksverschil de Airco zorgt.

aangepast door turboturbo
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je onder deze omstandigheden de AC aan of uit zet , zie je de extra bijdrage van de AC in verbruik per uur

Vandaag ga ik dit eens uitproberen bij 32 °C en ditmaal de cijfertjes opschrijven,

iemand anders kan dit natuurlijk ook doen.

LOL: het maakt natuurlijk ook veel verschil of de motor al op temperatuur is en het interieur al afgekoeld is..!

M.a.w. als je de auto start terwijl de motor nog koud is en het interieur door de zon is opgewarmd, gaat het dubbel op!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 maanden later...

Idd bij ons heeft de airco ook een grote invloed op de motor en verbruik.

Het verbruik zonder airco stationair is 0.5L en met airco 1.1L.

Ook bij het optrekken moet je de koppeling wat langer inhouden en de gaspedaal iets dieper indrukken want je voelt het vermogen verlies toch wel duidelijk.

Daarom staat de airco uit meestal, alleen op van die hete zomerdagen zetten wij hem op. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mij staat hij het hele jaar op auto (climatronic). Heerlijk, temperatuur instellen en niet meer aankomen :P

Het opgegeven verbruik wat ik hier voorbij zie komen is trouwens wel bij stilstand en bij volle belasting door de compressor. Als je rijdt zal het extra verbruik naar verhouding minder zijn, zeker aangezien de compressor ook weleens even op adem moet komen ;) Maar meer verbruiken zal het altijd, zeker weten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mij staat hij het hele jaar op auto (climatronic). Heerlijk, temperatuur instellen en niet meer aankomen :P

Het opgegeven verbruik wat ik hier voorbij zie komen is trouwens wel bij stilstand en bij volle belasting door de compressor. Als je rijdt zal het extra verbruik naar verhouding minder zijn, zeker aangezien de compressor ook weleens even op adem moet komen ;) Maar meer verbruiken zal het altijd, zeker weten.

Idd climatronic is zalig om te hebben en je hebt dan geen last van condensvorming op je ruiten en dergelijke..

Maar bij ons voel je het vermogen van de auto ook goed naar beneden gaan dus daarom alleen al.. het is een zware auto dus heb de volle 115 pk toch nodig soms :P

Groeten

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij laten de Clima ook constant op staan, winter en zomer. Volgens mijn ervaring (zie Km-stand) is het verschil in verbruik minimaal. Ik denk max 0,2 liter per 100km. Ik heb op in de 5,5 jaar dat we onze O2 hebben meerdere keren de test gedaan door de airco af te zetten maar ik zag geen echt merkbaar verschil.

Volgens mij weegt het beetje meerverbruik niet op tegen het extra comfort.

Ons gemiddeld verbruik is 5,7 liter per 100 km met gemiddeld verkeer (40% snelweg en 60% binnenwegen)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mij staat ie ook gewoon op auto en ac aan, is het niet zo dat de compressor neit ingeschakeld wordt onder een bepaalde buitentemperatuur (ik geloof iets van 6 graden ofzo)?

Met dit weer hoeft er niet echt gekoeld te worden en heb ik eerder het "probleem" dat de 1.6 TDI langzaam op temperatuur komt..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe