Ga naar inhoud

Verschil verbruik met/zonder airco


Captain Hook
 Delen

Aanbevolen berichten

Dat is exact de reden dat ik geen climatronic wil. Die dingen "vinden" altijd dat het zo snel mogelijk moet, en gaan er dan ook nog ongevraagd harder bij blazen, waardoor het afkoelen veeeeel kouder aanvoelt dan de doeltemperatuur. Een goede climatronic zou minder van graden celcius en meer van gevoelstemperatuur uit moeten gaan.

Ik weet niet of je eerder climatronic gebruikt hebt in bijv. een Fabia. Maar ik heb geen last van plots ijskoude windstromen. Dat is al eerder door iemand aangehaald, de bedoeling is dat het ding de temperatuur regelt zonder hier al te veel bij op te vallen. Uiteraard blaast hij hard als je hem in de zon hebt staan, maar nog lang niet maximaal hoor. Hetzelfde als hij bij de gewenste temperatuur ook niet opeens uit gaat. Overigens kan een Climatronic hetzelfde als een gewone airco, je kan hem aan/uit zetten, minder of harder laten blazen... Dus voor mensen die absolute controle willen (er was eens een topic over het niet kunnen deactiveren van de fysieke airco...), dat verschilt niet als jij het (even) niet wilt.

Bovendien koop je zo'n ding omdat hij ontwikkeld is om te doen wat de ontwikkelaar vind. Ofwel, het gedrag van het apparaat en de mogelijkheden zijn de keuze van de koper, niet het gebrek van het apparaat. Maar volgens mij hebben we het nu over het nut van de Climatronic i.p.v. het verbruik.

Laat ik het zo zeggen, mensen bij mij in de auto klagen er nooit over. :) En ik klaag niet over het eventuele extra verbruik van dit door mij gekozen extra stukje comfort.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb alleen ervaring met climatronics in verschillende huurauto's, o.a. een volvo en een ford.

Ik denk dat een climatronic met een paar instelmogelijkheden er bij aantrekkelijker is. Je hoeft dan enerzijds niet zelf de knopjes te doen, terwijl het anderzijds wel werkt zoals de klant het wil. Dus de geleidelijkheid van aanpassing van temperatuur, hoe hard het ding mag blazen, en zowel een onder als een bovengrens voor de gewenste temperatuur.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik vind zo'n handbediende eigenlijk reuze handig (het woord zegt het al, eigenlijk). Koud/minder koud met de temp knop, hard/zacht met de andere knop.

Bijkomend voordeel is blijkbaar minder negatieve invloed op het verbruik.

aangepast door Rosinfield
Link naar reactie
Delen op andere sites

Twee auto's geleden hadden we een Nissan met handmatige airco, daarna weer een Nissan maar dan met een automatische airco, dat was al een behoorlijke verbetering, want met die handmatige bleef je regelen, behalve als het bloedheet was, dan was het continu volle kracht. De automatische variant was dus al veel plezieriger.

De climate control in de Skoda is nog beter, en die kun je ook op "low" zetten, dan blaast de aanjager niet zo hard.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De climate control in de Skoda is nog beter, en die kun je ook op "low" zetten, dan blaast de aanjager niet zo hard.

Ah, kijk, dan valt er al weer wat beter met een climatronic te leven. Maar ik zou er nog steeds niet voor willen bij betalen. Net als spiegelverwarming.

Link naar reactie
Delen op andere sites

uiteraard, we plagen hier ook vaak maar een beetje hoor. Die CC discussie is eigenlijk een uit de hand gelopen running gag. Maar wat de AC en de automatische wisser betreft, ga ik helemaal met Kees mee. Ik regel dat liever zelf (en maak er dan ook spaarzamer gebruik van, zeker van de ruitenwissers)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ah, kijk, dan valt er al weer wat beter met een climatronic te leven. Maar ik zou er nog steeds niet voor willen bij betalen. Net als spiegelverwarming.

Mijn keuze voor de Ambition is ook niet daarop gebaseerd, die werd bepaald door een paar andere zaken die bij de comfort een optie waren waardoor het prijsverschil wel erg klein werd. Ik zie het maar zo dat ik de climate control er daardoor "gratis" bij heb gekregen :-)

Evenals de spiegelverwarming die ik nog maar 1 keer gebruikt heb en die je dan vervolgens vergeet uit te zetten (stomme constructie van de schakelaar).

Link naar reactie
Delen op andere sites

zo zie je dat elk voordeel zijn nadeel heeft (met dank aan J.C. te B.). Bij een goedkopere uitvoering kun je bepaalde zaken missen (brillenvakje) en ben je blij dat je andere niet hebt (climatronic in mijn geval). En bij een duurdere uitvoering heb je weer wel dingen die je wil (brillenvakje), maar krijg je er andere bij die je liever niet hebt.

Begrijp me goed, ik zou de CC er echt niet uitslopen hoor, mocht die inbegrepen zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

van die dingen ja! Het meest absurde vind ik dat je zelfs bij de simpelste Yeti van die achterlijke koplampsproeiers krijgt, waarbij 80% van de vloeistof letterlijk in lucht op gaat en die als het flink vriest ook nog eens naar buiten blijven staan. Maar een brillenvakje, ho maar!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ach, die sproeiers gaan bij mij niet zo vaak, ze gaan sowieso al niet met dagrijverlichting, en de dagen zijn nu lang.

Verder heb ik ze op eens in de 10 keer laten zetten, en van de winter had ik gewoon de zekering er uit gehaald. Dat geeft alleen bij uitlezen een foutmelding, maar heeft verder geen gevolgen.

Het is inderdaad wel een misser dat ze die niet handmatig hebben gemaakt (behalve bij Xenon dan) want veel mensen ergeren zich daar aan, en een accessoire waar de meerderheid zich aan ergert is geen goed accessoire.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Evenals de spiegelverwarming die ik nog maar 1 keer gebruikt heb en die je dan vervolgens vergeet uit te zetten (stomme constructie van de schakelaar).

FYI: spiegelverwarming zit een timing op, die blijft echt niet onbeperkt aan... Alleen het knopje blijft wel op aan staan ja.

BTW: gebruik het dikwijls, zeker buiten de zomermaanden. Zelfs met mistbanken is het ideaal. Je ziet de spiegels beslaan, draait aan de knop en binnen een paar seconden weer schoon!

aangepast door Captain Hook
Link naar reactie
Delen op andere sites

FYI: spiegelverwarming zit een timing op, die blijft echt niet onbeperkt aan... Alleen het knopje blijft wel op aan staan ja.

Ik zal het nog eens proberen en wat langer de kans geven, toen ik de vorige keer na een behoorlijke tijd aan de spiegel voelde was hij nog steeds warm.

Link naar reactie
Delen op andere sites

maar goed voor kees en Menno zullen we de volgende kee de wisser motor uit de Yeti halen en het oude vertrouwde stangetje weer naar binnen brengen !

Als dan regent kunnen ze zelf of moeders de vrouw de ramen laten wissen

Enne ook meteen weer knipperlicht bordjes aan de buitenkant er op lassen ?? B):P

Link naar reactie
Delen op andere sites

handbak zal net als henadwerk er nooit uitgaan

Er blijven altijd actieve mensen die geen DSG of vergelijkends willen hebben.

En denk dat ik het hoog inschat maar als we de 30% met auotmatische versnellingsbakken halen dan is t veel !

De meerprijs blijft voor velen een punt om het niet te nemen

Link naar reactie
Delen op andere sites

straks heb je een elektromotor met frequentieregelaar

Heb je al die mechanische bende met fossiele brandstoffen niet meer nodig !

Maar dat gaan wij niet meer meemaken !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe