Ga naar inhoud

Verschil verbruik met/zonder airco


Captain Hook
 Delen

Aanbevolen berichten

Bij mij staat ie ook gewoon op auto en ac aan, is het niet zo dat de compressor neit ingeschakeld wordt onder een bepaalde buitentemperatuur (ik geloof iets van 6 graden ofzo)?

Met dit weer hoeft er niet echt gekoeld te worden en heb ik eerder het "probleem" dat de 1.6 TDI langzaam op temperatuur komt..

Volgens mij heb je helemaal gelijk @Bakkertje.

Waarom werkt de airco niet bij een lage buitentemperatuur?

Als het vriest en de airco zou aanslaan, bestaat de kans dat condenswater op de verdamper bevriest. De verdamper zou hierdoor ernstig beschadigd kunnen raken. Om te voorkomen dat dit probleem zich voordoet is bij veel auto airco systemen een beveiliging ingebouwd die voorkomt dat het systeem aanslaat bij een te lage buitentemperatuur.

Instructieboekje Yeti:

De koeling (airco) werkt alleen als de toets AC bladzijde 101, afb. 102 is ingedrukt

en aan de volgende voorwaarden is voldaan:

  • motor draait,
  • buitentemperatuur hoger dan ca. +2°C en
  • aanjagerschakelaar ingeschakeld (stand 1 t/m 4).

aangepast door Witte Yeti
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 maanden later...

Het is geen rocketscience, een airco compressor draait (als deze aanstaat) mee met je multiriem, als de airco uitstaat draait ie niet mee, daar zit een slimme koppeling op. Vandaar ook het econ knopje om hem bewust uit te zetten. Het spreekt voor zich dat dit extra belasting voor de motor met zich meebrengt en dus ook extra verbruik..

Ik heb de sport "zuinig rijden" uitgebreid tot de sport "zuinig en koel rijden bij warm weer". Ik vond het eerst wel frustrerend dat het het verbruik zo toeneemt als je de airco aanzet. Maar er is een oplossing: airco vooral aan als je moet remmen, en dan remmen op de motor met wat toeren (bewust flink lager schakelen dus, anders doet de airco te weinig), dan kost het niks extra. Vandaag met gemiddeld 4.7 l/100 km gereden, en toch lekker koel.

Je hebt het wel even druk met bedienen zo rond rotondes en kruisingen, dus ik raad dit af als je minder fit bent.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, ik zie bij deze auto een fors verschil tussen airco aan of airco uit (climatronic).

Terwijl bij mijn O2 2.0 TDI kon ik eigenlijk geen verschil bemerken.

Vooral donderdag, toen het zo warm was, op een ritje van een kilometer of 20, waar ik normaliter 1:16,5 rijd, haalde 'ie nu maar 1:14. En vooral bij het wegrijden, als de auto ff heeft staan bakken in de zon, hoor je ook aan het motorgeluid dat 'ie er fors aan moet trekken om ook de aircocompressor flink de sporen te geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb dat ook getest, maar zie ook geen verschil in brandstofverbruik met of zonder airco (handbediend). Wel zie ik dat op hetzelfde traject het brandstofverbruik vaak verschillend is en dat kan ik niet verklaren. Het enige wat ik kan bedenken dat wind voor of tegen dan van invloed kan zijn. Wind is volgens mij meer van invloed dan de airco.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is denk ik wel enigszins te verklaren, dat verschil tussen handbediende versus climatronic.

Zodra de regelunit bemerkt dat de auto (te) warm is, (zoals na het bakken in de zon), wordt gelijk volle capaciteit blowers en koelend vermogen ingeschakeld, om het interieur zo snel mogelijk om de ingestelde waarde te krijgen. Want even later voel je (en zie je) de intensiteit van de luchtstroom minder sterk, en de temperatuur van de uitgeblazen lucht weer wat minder koud worden. En op langere trajecten (als de auto al op de juiste temperatuur is), is het makkelijker om de temperatuur aan te houden. Je merkt het zelfs als je b.v. onder een bewolkte hemel rijdt, versus felle zon. Vandaar ook de aanwezigheid van een heel arsenaal aan temperatuur- en zonneintensiteits sensoren, verdeeld door de auto.

Zelfs de verdeling van de luchtstromen wordt dynamisch aangepast aan de te bereiken temperatuur. En bij de wat duurdere auto's, 2-zônes of zelfs 4-zônes per compartiment binnen de auto nog enigszins variabel.

Maar ik moet zeggen, ik rijd al jaren met een climatronic unit (Golf III, Golf IV, O2, Roomster) en het werkt uit de kunst! Temperatuur instellen en je hebt er geen omkijken meer naar. Heerlijk constante temperatuur, wel zo prettig.

aangepast door Captain Hook
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is geweldig :D

Heel soms als het echt warm is laat ik hem even wat meer blazen, verder wissel ik max 3 graden denk ik. tussen de 20 en 23 in zowel zomer als winter. Ben d'r heel blij mee na jaren een handmatige airco gehad te hebben die eeuwig blijft koelen ongeacht waar het koud/warm is, of er zon op de wagen staat (fotocel sensor) en of je recirculatie aan hebt of niet.

Ook past hij de fan's aan als je ramen open gaan (of dat moet door de luchtdruk komen dat ik dat denk) en zeker weten doet hij dit als je achteruit rijdt. Geen idee of dat ook bij de climatronic-loze is.

Ohja, en verbruik? Als de airco aan gaat verbruikt hij meer, maar overall merk ik weinig verschil tussen zomer en winter verbruik met climatronic aan. Dingen als bandenspanning, weer, wegdek en rijgedrag dragen daar veel meer aan bij heb ik wel gemerkt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zelfs als je de ramen sproeit gaat de inlaatklep van buitenlucht dicht.

En idd, als je achteruit rijdt, ook.

Zelfs als je in één keer ontwaseming inschakelt, wordt eerst ff een stoot lucht naar beneden geblazen (om eventueel vochtige lucht te lozen) en vervolgens draaien de regelkleppen de luchtstroom op de voorruit.

Ja, ja, er is over nagedacht. ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als die wagen in de vole zon heeft gestaan dan is de temp in de wagen uiteraard velen malen hoger dan de buiten temp

Wat ik veel mensen zie doen in deze is dat men de ramen potdicht houdt en de airco meteen voluit zet op koelen.

Beter is om zo gauw mogelijk te gaan rijden en de ramen eerst eens even wagenwijd open te zetten om de buiten temp binnen te krijgen

En zodra dat is bereikt dan pas die airco eens aan te zetten en dan een 3 graden lager dan de buiten temp

Ik denk dat je met deze wijze een stuk zuiniger met je brandstof omgaat die de airco nu eenmaal verbruikt om die koelte te krijgen in de cabine.

En of het werkelijk meetbaar is , ik kan het niet echt in mijn verbruik terughalen in spiritmotor

En of de automatische temp regeling beter is dan de handmatige ?

Ach meer een iets van dat het eerste makkelijker is, maar heb jaren op de handmatige manier gedraaid en ook dit werkt naar behoren en is een kwestie van er mee leren omgaan.

Ook met de airco is dan best goed te handelen als je het doorhebt

Link naar reactie
Delen op andere sites

De ultieme klimaatbeheersing vind je in een VW Phaeton:

http://www.volkspage...ssp/SSP_271.pdf

Gewoon 'mooi' om te zien hoe dat uitgedacht is!

Maar owee, als er iets fout gaat...

Een belangrijk verschil tussen die handmatige en de climatronic is het feit dat je zelf niet zo veel invloed op de luchtstromen kunt uitoefenen als dat de kleppensturing van een climatronic dat kan. Het hele idee is namelijk dat een climatronic voor tochtvrije (!) koeling zorgt. Bij handmatige is het vaak zo dat je zelf aan temperatuurinstelling zit te draaien en eventueel klepjes versteld als ze de verkeerde kant opblazen.

aangepast door Captain Hook
Link naar reactie
Delen op andere sites

Is ramen opzetten niet hetzelfde als heel snel (extra gekoelde lucht) naar binnen blazen? Het komt ergens vandaan en gaat er ergens weer uit, of je moet hem op recirculatie zetten... Het de temp zal misschien iets sneller, maar wel minder dalen in temperatuur als je de ramen opent.

Overigens opende ik bij de climatronicloze wagens wel de ramen en bij de V50 en mijn Fabia niet omdat die het zelf redelijk snel/irritatieloos (tocht e.d.) kunnen oplossen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het enige voordeel tussen de handmatige en de climatronic is dat de laatste probeerd de ingestelde temp te handhaven en thats it !

Voor de rest kan ik met de climatronic ook spelen met het toerental van de fan

kan ik ook roostertjes draaien en open en dicht zetten en hiermee dus invloed uitoefenen op luchtstromen

Het enigste wat ik met de handmatige ten opzichte van de climatronic niet kan is dat ik automatisch een ingestelde temp kan verwezelijken zonder er verder naar om te kijken tijdens de rit.

Is ramen opzetten niet hetzelfde als heel snel (extra gekoelde lucht) naar binnen blazen? Het komt ergens vandaan en gaat er ergens weer uit, of je moet hem op recirculatie zetten... Het de temp zal misschien iets sneller, maar wel minder dalen in temperatuur als je de ramen opent.

Ja, alleen met opengedraaide ramen gaat het gevoelsmatig voor mij sneller om die warmte in me wagen te verdrijven dan met de blower

Rij zakelijk in een slopel dombo en zonder airco, en ik krijg het met de blower alleen en ramen dicht niet snel genoeg koel ( dus warmte eruit ) dan met ramen open

Had in mijn Fabia een dakraam erin en met warme dagen was dit een ultiem product, hij wist gewoon de restwarmte er snel uit te krijgen tijdens rijden en voordeel was dat je geen tocht of trek om je heen had ( gevoelsmatig )

En als je die restwarmte probeerd te verdrijven met de airco dan doet deze gerust zijn werk maar is langer bezig en het verbruik zal zeker in deze stijgen !

Of het meetbaar is en in euro of liters is om te zetten ? en of je er financieel extra arm door wordt ?

Denk dat het bij mijn gebruik van de airco om peanuts gaat.

maw het is een stukje luxe ( overbodig ? ) in je wagen, en dat de passagier dan naast je zijn eigen temp kan instellen ?

Ach leuk maar in zo'n kleine ruime is dit echt overbodige luxe en gaat het misschien alleen op voor koude voeten dat die gevoelsmatig wat meer opgewarmd worden

Maar de restwarmte komt daarna wel mijn ingestelde temp verstoren asl bestuurder , maw zou die bij mij eerder moeten gaan koelen !?

Ik heb dus de climatronic in mijn Yeti zitten en zie het zonder meer graag terugkomen in een volgende wagen, maar het is een luxe die door fabrikanten aardig opgehemeld word maar wezelijk niet kunnen waarmaken wat ze ons proberen aan te praten

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor mij is het zeker de moeite en het geld waard. Kan me dus niet vinden in de laatste zinnen. Ik merk tussen alle wagen waar ik in heb gereden wel degelijk veel verschil, met name de V50 en de Fabia blinken daarbij uit in klimaat. De Vitara vind ik bijvoorbeeld weer een stuk minder presteren.

Verbruik merk ik dus weinig van, hetzelfde als het ramen open rijden (de eerste x minuten) waarschijnlijk verwaarloosbaar is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een auto zonder airco zou ik nooit meer willen, geen vakanties meer met een arko.

Een handmatige is dan goed genoeg, wij hebben voor de Ambition gekozen om andere redenen dan de climatronic.

Ik gebruik hem wel selectief, is het niet warm of vochtig (beslagen ramen) dan is hij uit. Of het brandstofverbruik toeneemt interesseert me niet zo, het is een stukje comfort, maar ook veiligheid. Een overbodig luxe kan ik het niet noemen.

Overigens las ik een aantal berichten terug de opmerking over het hoge brandstofverbruik van de Yeti bij tegenwind, dat scheelt inderdaad enorm, bij een ritje door de open polder kan hij 1 op 14 lopen bij 120, maar ook 1 op 10 als het flink waait. Hetzelfde zie je overigens ook als de CC iets gas bijgeeft omdat de weg iets omhoog loopt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zodra de regelunit bemerkt dat de auto (te) warm is, (zoals na het bakken in de zon), wordt gelijk volle capaciteit blowers en koelend vermogen ingeschakeld, om het interieur zo snel mogelijk om de ingestelde waarde te krijgen. Want even later voel je (en zie je) de intensiteit van de luchtstroom minder sterk, en de temperatuur van de uitgeblazen lucht weer wat minder koud worden.

Dat is exact de reden dat ik geen climatronic wil. Die dingen "vinden" altijd dat het zo snel mogelijk moet, en gaan er dan ook nog ongevraagd harder bij blazen, waardoor het afkoelen veeeeel kouder aanvoelt dan de doeltemperatuur. Een goede climatronic zou minder van graden celcius en meer van gevoelstemperatuur uit moeten gaan. Zolang dat niet zo is regel ik het liever zelf. Misschien is het al op te lossen als je de geleidelijkheid van de acties van de climatronic zou kunnen instellen, of bijvoorbeeld een max. blaasstand.

Verder vind ik de bandbreedte van de doeltemperatuur veel te smal. Van mij mag de temperatuur binnen bepaalde grenzen best wat varieren. Ik zou bij een climatronic dus liever een boventemperatuur en een ondertemperatuur willen kunnen instellen, omdat dit brandstof kan schelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een goede climatronic zou minder van graden celcius en meer van gevoelstemperatuur uit moeten gaan

Wel zoveel mensen zoveel wensen en wat jij dus wil is bijna niet realiseerbaar !

Dan moet tijdens de aankoop je gevoelens op tafel gaan leggen en dan is je partner ook nog mee die weer een ander gevoel heeft !

Nee klimaat beheersing kan ik het zo en zo niet noemen dat climatronic.

Klimaatbeheersing komt voor in gebouwen en zelfs daar heeft men hiermee problemen om het goed te krijgen omdat het vaak een compromie is van meerdere factoren

Link naar reactie
Delen op andere sites

nee nee nee,

gevoel wordt vaak opgevat als iets dat subjectief is en dus per definitie altijd ver uiteenloopt, maar dat is met het begrip gevoelstemperatuur niet zo. Het gaat daarbij om het verschil tussen de echte temperatuur, en de temperatuur die je beleeft bijvoorbeeld onder invloed van stromende lucht (en de snelheid waarmee). Dat is wel zo consistent dat er tabellen en formules zijn opgesteld om de gevoelstemperatuur te berekenen.

Grappig, dat vanuit de gedachte dat techniek alleen objectief meetbare doelen begrijpt juist dat doel stelselmatig met een paar graden verschil voorbij wordt geschoten door airco's.

aangepast door Skoody Boo
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het gaat daarbij om het verschil tussen de echte temperatuur, en de temperatuur die je beleeft bijvoorbeeld onder invloed van stromende lucht (en de snelheid waarmee).

Het chill effect !

Kassa's zijn een heel mooi voorbeeld met de dames die jou daarachter bedienen.

Zaak hebben ze een heater boven hun hoofd en met een temp van 25 graden uitblaas en toch lopen ze dan te klagen dat ze het koud hebben.

Tsja logisch, van de temperatuur gaan ze zweten ( met de arbeid erbij ) en door de luchtstroom droogt het zweet ook weer op en hierdoor krijgen ze een koudgevoel.

En na veel experimenteren hebben we toendertijd bij een C1000 in ede de fans op de laagste toeren gezet zodat er wel neerwaartse druk was voor de wamte maar dat de dames de luchtstroom niet voelde

En met deze instellingen hadden ze het meest aangename temp gevoel, maar het heeft een week geduurd voor we dit voor elkaar hadden

Want zoals ik al eerder zei, de ene mens is de ander niet

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe