Jump to content

Nieuwe motorisering Octavia


Recommended Posts

https://www.ad.nl/auto/nieuwe-motoren-voor-skoda-octavia-de-keuze-wordt-reuze~aa44f472/

Nieuwe motoren voor Skoda Octavia: de keuze wordt reuze

Als je geïnteresseerd bent in de nieuwe Skoda Octavia, dan was het aanbod tot dusver beperkt tot de First Edition met een 150 pk sterke 1.5 TSI-benzinemotor. Ook de Skoda-dealer zat verlegen om meer keuzemogelijkheden. Die zijn er nu: als 1.0 e-TEC met mild hybrid-techniek, 1.5 TSI G-TEC op aardgas en 1.4 TSI iV, die als stekkerhybride een volledig elektrische actieradius van zo’n 60 kilometer heeft. 

Op de zakelijke markt is de Skoda Octavia een model van betekenis. En hoewel veel particuliere autokopers hun zinnen inmiddels massaal hebben gezet op een SUV à la Kamiq en Karoq, is Skoda’s traditionele middenklasser nog altijd een model dat wereldwijd in grote aantallen wordt verkocht. Dertig procent van alle Skoda’s is een Octavia. 

Sinds het voorjaar staat de geheel nieuwe Octavia in de spotlights, als vanouds verkrijgbaar als hatchback met grote achterklep en als praktische Combi. Het enige wat tot nog toe ontbrak, was een volledig motorenpalet. De eerste Octavia-kopers hadden de keuze uit de rijk uitgeruste First Edition met 150 pk sterke 1.5 TSI-benzinemotor, en daarmee uit. 

Dat het niet bij deze motor zou blijven, was echter al wel duidelijk. De Skoda Octavia staat op het modulaire MQB-platform van de Volkswagen-groep, dat ook door de nieuwe Seat Leon en Volkswagen Golf 8 wordt gebruikt. Voor deze modellen was er op motorisch vlak al heel wat meer te kiezen. Skoda vaart dezelfde koers als Seat en Volkswagen, en introduceert nu drie nieuwe motorvarianten van de Octavia: de 1.0 e-TEC met mild hybrid-techniek, de 1.5 TSI G-TEC op aardgas en de 1.4 TSI iV plug-in hybride. Deze nieuwe uitvoeringen zijn per direct te bestellen. Skoda heeft ook de sportieve stekkerhybride Octavia RS iV gelanceerd, maar het is nog niet bekend wanneer dit model naar Nederland komt. In tegenstelling tot andere landen blijft Nederland vooralsnog verstoken van dieselende Octavia’s.

 

Twee hybrideversies: mild hybrid en plug-in hybrid

In Nederland is weinig belangstelling voor aardgasauto’s, dus laten we de Octavia 1.5 TSI G-TEC (131 pk) hier verder buiten beschouwing. Onze aandacht vestigt zich op de twee andere nieuwe motorvarianten van de Octavia die voor drukte in de Skoda-showroom gaan zorgen: de 1.0 e-TEC mild hybrid en 1.4 TSI iV plug-in hybride.

Om met de Octavia 1.0 e-TEC te beginnen: voorin ligt een éénliter driecilinder turbomotor met een vermogen van 110 pk, die is gekoppeld aan een 48-volt startgenerator. Deze geeft de benzinemotor een elektrisch duwtje in de rug, door bij lage toerentallen een elektrische impuls van maximaal 50 Nm uit de additionele batterij (0,6 kWh) door de transmissie te sturen. Daarmee komt de auto inderdaad vlot uit de startblokken. Als de stroomstoot verwerkt is, maakt de auto een veel makkere indruk. Maar dat is ook niet gek voor zo’n grote auto met 110 pk. Voor de Octavia 1.0 e-TEC belooft Skoda een WLTP-verbruik van 5,0 l/100 km (1 op 20). Zonder mild hybrid-systeem zou dat 0,4 liter meer zijn.

Octavia iV: 60 kilometer elektrisch

De batterij van de 1.0 e-TEC mild hybrid kan niet aan het stopcontact of aan de laadpaal worden opgeladen. Met de Skoda Octavia iV behoort dat wel degelijk tot de mogelijkheden. Deze plug-in hybride beschikt over een batterijpakket met een capaciteit van 13 kWh, dat onder de zitting van de achterbank is geplaatst. Gekoppeld aan een 1,4-liter TSI-motor wordt er een totaalvermogen van 204 pk en een koppel van 250 Nm op de aangedreven voorwielen losgelaten, net zoals in de Volkswagen Golf eHybrid plug-in hybride. 

Skoda zegt dat met de Octavia iV zo’n 60 kilometer op een volle acculading kan worden gereden. Tijdens onze snelwegloze testrit door het buitengebied van Wenen noteerden wij een gemiddeld elektrisch verbruik van 14,6 kWh/100 km. Daarmee is Skoda’s beloofde 60 kilometer niet uit de duim gezogen. Met de stekker in een openbare laadpaal (3,6 kW) neemt het ongeveer tweeënhalf uur in beslag om de batterij weer tot 80 procent op te laden. Voor de laatste 20 procent moet nog een uurtje extra koffiepauze worden genomen.

In de Octavia iV heb je de keuze uit tal van rijprogramma’s. Allereerst met betrekking tot de aandrijving: wil je de auto zelf laten kiezen wanneer er op stroom wordt gereden, of trek je de batterij – tijdens een korte rit tussen twee laadpalen – zonder bemoeienissen van de benzinemotor in één teug leeg? Of bepaal je tot welk percentage de stroomreserve op peil gehouden moet worden, zodat je (bijvoorbeeld in de stad) geheel elektrisch naar je bestemming kunt rijden? Daarnaast heb je de keuze uit de rijprogramma’s Eco, Comfort, Normal, Sport en Individual, waarbij zaken als de reacties van de motor op het gaspedaal, de mate van stuurbekrachtiging en de vertraging op de e-motor bij gas loslaten veranderen. In het programma Individual kan elk onderdeel afzonderlijk worden ingesteld.

Prijzen

De nieuwe motorvarianten van de Skoda Octavia zijn inmiddels geprijsd en te bestellen. De 1.0 e-TEC mild hybrid is er als hatchback vanaf 29.890 euro, de Combi is 1500 euro duurder. De plug-in hybride Octavia iV wordt duidelijk als topmotorisering gepositioneerd. Prijzen beginnen bij 35.690 euro voor de hatchback, de Combi-versie staat voor 37.190 euro in de prijslijst. Beide motorvarianten zijn standaard voorzien van een zeventraps DSG-automaat met dubbele koppeling. 

 

Hybride en aardgas Skoda Octavia nu te bestellen

Ook prijzen Business-uitvoeringen bekend

Per direct zijn van de Skoda Octavia de milde hybride, plug-in hybride en aardgas uitvoering te bestellen. Specificaties en prijzen volgen hieronder. 

 

Na de benzineversies volgt begin 2021 de showroomintroductie van de Skoda Octavia met alternatieve motoren. Je kunt deze per direct bestellen bij de Skoda-dealers. Alle varianten zijn beschikbaar als Octavia hatchback, de meeste ook als stationcar Octavia Combi. Prijzen vind je onderaan dit artikel. 

Milde hybride Octavia 

Voor het eerst levert Skoda een mild hybride ('MHEV'-)model, de 1.0 TSI e-TEC DSG. Kenmerken zijn de beschikbaarheid van een extra boost bij acceleratie en de beperking van brandstofverbruik en uitstoot. Je kunt bijvoorbeeld tot 0,4 l/100 km besparen door te 'coasten' met uitgeschakelde benzinemotor. De eenliter benzinemotor van 110 pk wordt hiervoor ondersteund door een 48V-elektrosysteem met riemaangedreven startmotor/dynamo. Daarnaast bestaat de aandrijflijn uit een 7-traps-DSG automaat met dubbele koppeling en een start/stop-systeem. Begin 2021 volgt nóg een milde hybride, met 1,5 liter TSI-benzinemotor. 

 

 
Skoda Octavia Combi 2021 - plug-in hybride

Skoda Octavia Combi iV

Plug-in hybride Octavia 

De Octavia Plug-in Hybrid 1.4 iV DSG kent een minimaal benzineverbruik (gemiddeld 1,0 l/100 km) en een elektrische actieradius tot 60 km (beide volgens de WLTP-test). Het systeemvermogen bedraagt 204 pk, het koppel 250 Nm. De accucapactiteit bedraagt 13 kWh. Een 6-traps DSG is standaard. Vooralsnog is de 'PHEV' alleen in Business-uitvoeringen verkrijgbaar. 

Octavia op aardgas

Zakelijke rijders kunnen ook een Octavia hatchback op aardgas (CNG) bestellen, de 1.5 TSI G-Tec DSG. Drie gevulde CNG-tanks zijn samen goed voor een bereik van 500 km. Is er geen aardgas-tankstation in de buurt, dan kun je de actieradius met maximaal 190 km verlengen dankzij het reserve benzinetankje van 9 liter (WLTP-cijfers). Het gemiddelde verbruikscijfer van 5,8 m3/100 km zorgt voor een CO2-uitstoot die 25 procent lager ligt dan die van de benzinemotoren. Ook komen minder roetdeeltjes en stikstofoxiden vrij. 

Prijzen Skoda Octavia alternatieve aandrijflijnen
Model Motorisering Uitvoering

Consumenten-

adviesprijs vanaf

hatchback milde hybride    
  1.0 TSI e-Tec MHEV 110 pk DSG-7-aut. Ambition 29.890 euro
  1.0 TSI e-Tec MHEV 110 pk DSG-7-aut. Business Edition 28.990 euro
  1.0 TSI e-Tec MHEV 110 pk DSG-7-aut. Sport Business  29.390 euro
  1.0 TSI e-Tec MHEV 110 pk DSG-7-aut. Business Edition Plus 31.490 euro
Combi 1.0 TSI e-Tec MHEV 110 pk DSG-7-aut. Ambition 31.390 euro
Combi plug-in hybride    
  1.4 TSI iV PHEV 204 pk 6-DSG-aut. Business Edition 35.690 euro
  1.4 TSI iV PHEV 204 pk 6-DSG-aut. Business Edition Plus 38.190 euro
hatchback aardgas    
  1.5 TSI G-Tec 131 pk 7-DSG-aut. Business Edition 32.990 euro

 

 

 

 

 

 
 

 

 

 

  • Like 1
Link to post
Share on other sites

Ik ben niet zo weg van de 1.0, maar als er 50 Newtonmeter bij komt van een elektomotortje kan dat wel net het verschil maken.  Voor hoge snelheden doet het niks, maar 130 zal die nog wel halen, en meestal mag je toch maar 100. 

Milieutechnisch is in mijn geval aardgas de beste oplossing. Maar dan heb je wel teruggeschroefd vermogen en ook nog het gewicht van de gastankjes...... 

Plug in hybride rijdt het leukst, maar ik vind het prijskaartje wel erg stevig. Milieuwinst lijkt me matig, want ik rij weinig korte ritten, dus voor het aantal koude starts zal het weinig uitmaken.  Ik doe nu wel boodschappen met de auto omdat ik zo min mogelijk in de supermarkt wil komen, maar Covid19 een keertje klaar is dan wordt het gewoon weer fietsen of lopen.  En dan heb je nog het gezanik dat er een laadpaal vrij moet zijn wil dat plug in ook een beetje uit de verf komen. 

-

 

1 minuut geleden, Wasmachineman zei:

Allemaal mooi!! En let op: als je een business-Line bestelt, dan wordt de inruilwaarde minder van jouw Faab.

Wat is de logica?  

Link to post
Share on other sites

Business-Line is eigenlijk voor de leaserijder. Zo kunnen leaserijders een mooi extra aangekleed model rijden maar wel een vriendelijkere bijtelling betalen. Leasemaatschappijen krijgen op een business-Line minder korting, en hierdoor wordt de leaseprijs voor jouw werkgever  dus hoger. Maar die hogere leaseprijs maakt die leaserijder natuurlijk geen flaus aus..... 

Je kunt ook op een bestaand model (niet business-Line dus) allerlei opties bestellen maar dan kom je vaak hoger uit qua fiscale waarde. Maar hier krijgen die leasemaatschappijen wel een vette korting op en die berekenen ze weer door in de lease prijs.

Dus de autodealer die aan jou een Skoda verkoopt, verkoopt liever een niet-business-Line want dan krijg je een hogere inruilprijs. Maar je mag altijd een business-Line bestellen hoor.....

Link to post
Share on other sites

Aha.  Ik denk dat het grotendeels om toeters en bellen gaat die mij dan weer geen flaus ausmachen, behalve.....  de moterisering dan. 

Ik denk overigens dat de inruilprijs sowieso aardig richting nul aan het gaan is?  8 jaar, iets van 230.000 km.......   

Link to post
Share on other sites
1 uur terug, Skoody Boo zei:

Ik denk overigens dat de inruilprijs sowieso aardig richting nul aan het gaan is?

Dat kan soms ook best nog meevallen hoor !
Ja de hoofdprijs krijg je er niet meer voor terug, maar als een dealer zijn aantal te verkopen wagens nog niet heeft gehaald en dit wel wil behalen vanwege de
bonus die men hiervoor krijgt.
Kan het zomaar wezen dat de inruilprijs toch erg aantrekkelijk voor je word omdat die opeens een stuk meer is dan dat je had verwacht.
En anders kijken of je je bedrag wat je hoopt te kunnen krijgen verwezenlijkt kunt krijgen door particulier te verkopen, al is dit een verkoopwijze die ik persoonlijk nooit zal doen. Weet nooit wat ik over de vloer krijg voor gasten...

Link to post
Share on other sites
  • 2 weeks later...

Al onze vorige Panda's heb ik via Marktplaats verkocht, onze huidige (nog) niet. Onze laatste verkoop was in 2016 voor een Panda uit 2008 en daar kregen we 5500 euri voor, werd keurig overgemaakt bij het postkantoor toen we tegelijk de auto overschreven. En via Marktplaats kun je ook geld laten overmaken: voor beide partijen veilig. Je geld is een dagje op een tussenrekening van Marktplaats.

Tuurlijk, je krijgt vreemden thuis op bezoek. Of je spreekt ergens anders af? Alleen dat laatste is wel moeilijk met de Lockdown natuurlijk. 

Je moet het wel leuk vinden om jouw auto aan iemand door te verkopen anders lukt het niet. Gun hem/haar een beetje afpingelen maar toch houd je veel meer over dan als je de auto inruilt. En heb je geen inruil, dan biedt de dealer je een leuke korting aan die soms 8% is van de netto waarde (dus zonder BPM/BTW) van jouw nieuwe auto.

Link to post
Share on other sites

Nou, hij wordt niet verkocht voor Covid19 een beetje voorbij is.  Komende zomer is dat vaccineren vast nog niet klaar, dus kamperen en met z'n 50en elke avond bij het zelfde wasbakje tanden poetsen lijkt me komende zomer nog steeds geen goed idee. Tent kan dus thuisblijven, en dan past het allemaal makkelijk. De zomer daar op zou het wel eens anders kunnen worden. 

Als we dan nog wat langer wachten dan komen de eerste plug inn hybrides wellicht al als occasion op de markt.  Dat zijn natuurlijk toch wel de leukste. Die 1.0 krijgt er dan wel 50Nm als boost bij, maar dat zegt weinig over het vermogen wat je er bij krijgt. Er staat niks over tot welk toerental dat is. Wegrijden bij het stoplicht zal best goed gaan, maar even tussenvoegen voor inhalen in Duitsland met een vakantierit valt dan misschien weer tegen. 

Aardgas spreekt me ook nog steeds aan, alleen mocht het lukken om dichter bij huis te gaan werken dan is dit weer niet de beste optie.  Tja....   Een glazen bol, dat zou ook wel eens handig zijn. 🙂

 

Link to post
Share on other sites
38 minuten geleden, Skoody Boo zei:

Tja....   Een glazen bol, dat zou ook wel eens handig zijn. 🙂

Tsja die kun je gewoon laten maken bij een glasblazer hoor.........😎

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Similar Content

    • By Ons Skoda Nieuwsmeisje
      4e generatie van ŠKODA's bestseller behoort tot zeven finalisten  Prijzenregen voor nieuwe OCTAVIA in 2020  
      In die finale worden de zeven overgebleven modellen gepresenteerd aan een internationale vakjury, waarbij 60 autojournalisten uit 23 Europese landen hun stem uitbrengen. Het is de tweede keer dat de ŠKODA OCTAVIA op de shortlist staat, de derde generatie nam in 2014 ook al deel aan de finale. 
      De ‘Auto van het Jaar’ award, één van de belangrijkste onderscheidingen voor de Europese auto-industrie, werd voor het eerst uitgereikt in 1964. Deze competitie wordt georganiseerd door negen automagazines uit negen Europese landen. Elk jaar komen alle nieuwe automodellen die in de twaalf maanden voorafgaand aan de stemming op ten minste vijf Europese landen op de markt worden gebracht, in aanmerking voor de prijs. Het deelnemersveld voor de titel Auto van het Jaar 2021 bestaat uit 29 verschillende modellen, waaruit nu zeven finalisten zijn gekozen, zoals gebruikelijk is. 
      Nu al een succes 
      Alleen al in het laatste kwartaal van 2020 won de geheel nieuwe OCTAVIA vier prestigieuze awards in belangrijke exportmarkten – Groot-Brittannië, Oostenrijk, Duitsland en Zwitserland. In Groot-Brittannië werd het model door het magazine ‘Auto Express’ uitgeroepen tot ‘Car of the Year’. Ook kwam de OCTAVIA als winnaar uit de bus in de categorie ‘Compact Family Car’ bij de ‘Auto Express New Car Awards’, terwijl de titel ‘Estate Car’ naar de OCTAVIA COMBI ging. Bij de ‘Auto van het jaar’-awards van de ARBÖ Austrian Automobile Association was de OCTAVIA de winnaar in de categorie ‘Medium’, voor auto’s met een verkoopprijs tussen de 20.001 en 50.000 euro. Tijdens de ‘Auto Trophy 2020’ awards van het Duitse autotijdschrift ‘Auto Zeitung’ behaalde de ŠKODA OCTAVIA een dubbele overwinning: de ŠKODA OCTAVIA werd verkozen tot favoriete importauto in de compacte klasse, terwijl de ŠKODA OCTAVIA RS de award ‘Beste compacte sportmodel - importauto's’ won. In Zwitserland kozen lezers en online bezoekers van verschillende publicaties, waaronder ‘Schweizer Illustrierte’ en ‘Blick’, voor de OCTAVIA als ‘De favoriete auto van Zwitserland 2021’. Al in juni 2020 had het bestverkochte ŠKODA-model in de lezerspeilingen van het Duitse tijdschrift voor vierwielaangedreven auto’s ‘Auto Bild Allrad’ en van het magazine ‘AUTO Straßenverkehr’ de eerste plaats ingenomen en werd het model tot ‘AWD Car of the Year’ gekroond in de categorie tot 40.000 euro. Ook was de OCTAVIA ‘Family Car of the Year’ in de categorie ‘Best Design’ voor auto’s in de prijscategorie tot 25.000 euro.
      Populairste model van ŠKODA
      Met meer dan zeven miljoen gebouwde exemplaren tot nu toe is de ŠKODA OCTAVIA het populairste model van de Tsjechische fabrikant. De geheel nieuwe, vierde generatie van de bestseller is zuiniger en milieuvriendelijker dan ooit tevoren, en heeft een breed motorengamma met efficiënte benzine- en dieselmotoren, een aardgas-versie (CNG) en varianten met plug-in hybride- en mild-hybridetechnologie. Het vermogen varieert van 81 kW/110 pk tot 180 kW/245 pk.
      De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.
      Lees hier het volledige artikel
    • By Ons Skoda Nieuwsmeisje
      Nu het Skoda Octavia motorengamma wordt uitgebreid, is de kans nog groter dat je een ideale Octavia kunt vinden.
      (meer…)The post Skoda Octavia motorengamma uitgebreid appeared first on Autoblog.nl.
      Leer hier het volledige artikel
    • By Ons Skoda Nieuwsmeisje
      De ŠKODA OCTAVIA iV, een Plug-in Hybrid (PHEV), is zowel voorzien van een brandstof- als elektromotor. De accu heeft een grote capaciteit en kan worden opgeladen met een stekker. De OCTAVIA iV kan daardoor tot 60 km (WLTP) volledig elektrisch rijden. Dit zorgt voor een zuinige en comfortabele rij-ervaring.
      Lees hier het volledige artikel
    • By Ons Skoda Nieuwsmeisje
      De OCTAVIA met een G-TEC motor rijdt op aardgas (CNG) en is niet alleen milieu- maar ook budgetvriendelijk. Naast dat het een stillere motor is, rijd je ook schoner.
      Lees hier het volledige artikel
    • By Ons Skoda Nieuwsmeisje
      De ŠKODA OCTAVIA e-TEC is een Mild Hybrid (MHEV) en combineert een brandstofmotor met een elektromotor. De accu wordt continu opgeladen doordat de remenergie bij het afremmen en uitrollen wordt opgeslagen. Dit betekent een lager verbruik én een lagere uitstoot.
      Lees hier het volledige artikel
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.