Ga naar inhoud

TCO advies


Fabiasport
 Delen

Ga naar oplossing Opgelost door JPdJ,

Aanbevolen berichten

Advies gevraagd!

Ik heb zoals aangekondigd wat speurwerk gedaan naar de aanschaf (nou ja, ik...we eigenlijk) van een Fabia. Zoeken iets tussen 50-80 dKM en het laatste model. Eerlijk gezegd blijven ze 2e hands vrij duur vind ik.

Voor effe wat meer koop je ook een nieuwe Citigo o.i.d  van VAG. (Seat/VW-up). (2e hands blijven die ook vrij duur, maar dan heb je wel een jonger model met minder km"s).

Uiteindelijk kan de TCO natuurlijk van doorslag gevend belang zijn! O.a. verbruik scheelt nogal, alhoewel er niet veel km/jr mee gemaakt zullen worden, maar de onderhoudskosten zijn naar mijn mening ook stukken minder?

Graag een (waardevrij) oordeel van jullie kant. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tsja blijft altijd moeilijk

Ik (we) kunnen niet in je spaarpotje kijken wat je max te besteden hebt en wat je ook uit wil geven

En dit is een iets dat ik ook niet wil weten.

Dan heeft de één al genoeg aan een basis wagen en ervaart dit als genoeg luxe terwijl een ander de meest uitgebreide uitvoering wil hebben.

Maar een CitiGo vergelijken met de Fabia......... tsja de laatste is wel een klasse beter kwa afwerking etc

Maar als de citigo al genoeg voor je is kwa afwerking dan rijd je wel nieuw ipv tweede hands

Maar daartegen een goede tweede hands Fabia met een 1/2 of heel jaar skoda garantie geeft je ook weer een stukje zekerheid mbt eventuele verborgen gebreken.

 

Voor mezelf sprekend denk ik dat ik uiteindelijk voor een knappe tweede hands Fabia zou gaan ondanks dat ik misschien voor dat bedrag een CitiGo zou kunnen rijden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor mij een verwarrende titel: TCO ken ik als Transparant Conductive Oxyde, maar gezien de tekst bedoel je iets totaal anders, ik gok iets in de trant van 'Total Costs of Operation'.

 

Citigo/Up/Mii is misschien wel kleiner van buitenafmetingen, maar heeft wel een ietsje grotere wielbasis dan de Fabia, dat verklaart ook waarom de drieling zich qua rijgedrag met een klasse groter kan meten. Bij een goedkope jonge Fabia II denk ik dan direct aan een greenline, die in behoorlijke aantallen ingeruild worden sinds daar weer wegenbelasting voor betaald moet gaan worden. Nadeel is dat de Greenline een diesel is (niet zo geschikt voor korte ritjes) en dat de motorrijtuigenbelasting behoorlijk is voor een diesel.

 

Misschien is het handig om even kort aan te geven hoe de auto gebruikt gaat worden: km/jaar, meest voorkomende lengte van een ritje, aantal personen (eventueel lengte/leeftijd indien dit van belang is) en eventueel benodigde bagageruimte bij hoeveel personen (oftewel met achterbank plat, of in normale positie). Verder heb je eisen aan opties/accessoires?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sorry voor alweer een afkorting maar ik dacht dat TotalCost of Ownership hier een bekende was, zag het ook in eerdere posts.

 

Gebruik zal zich meest beperken tot kortere afstanden. Af en toe een 100 km heen en weer (dus 200). Verbruik is wel van belang. Ik schat een 10000km/jr Diesel is (helaas) geen optie aangezien het gebruik. Veel ruimte niet nodig. Betrouwbaarheid is van belang en qua uitrusting geen heel erg zware wensen.

Airco is handig, niet noodzakelijk. Geen navimultimediakit nodig (in deze). 

Alvast dank voor het meedenken en de ANWB link

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij is het echt zo goed als onmogelijk om te zeggen welke nu de duurdere optie is. Als je na enkele jaren terug zou gaan inruilen, kan je beter voor een tweedehands Fabia gaan, dan zal de afschrijving wat lager zijn. Maar als je de auto wil helemaal oprijden, ben je misschien beter uit met een Citigo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier vind je:

http://www.anwb.nl/auto/autokosten#stap1

een aardige rekenhulp wat betreft autokosten.

 

Schrik niet! Maar reken toch zeker op 40 cent per kilometer all-in voor een A/B segment auto.

Gedaan voor nieuwe Citigo, kom ik op 39 ct/km over 10 jaar met 10000 km/jr

Voor Fabia Ambiente van 2008 met (fictief) 60.000 km erop, aanschaf jan dit jaar voor 7000 euri, levensduur 10 jr met 10000 km/jr kom ik op 44 ct/km!

Hmm, die "kop eraf" werkt dus ook niet zo goed meer?

Zal nog eens kijken naar een Uppie (misschien meer restwaarde in de berekening?)

 

Overigens handige link! Thanks.

Belachelijk dat ze voor een nieuw Uppie >15000 euri willen hebben, goedkoopste uitvoering (1.0 BMT)

aangepast door Fabiasport
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

De Fabia wordt eind dit jaar vervangen voor een hele nieuwe uitvoering, dit betekent dat het huidige model in de opruiming gaat. Dit geldt alleen voor nieuwe Fabia's dus of misschien ook wel een demo Fabia!

De Citigo daarentegen is moderner dan de huidige Fabia dus uitrusting, opties, veiligheid en andere aspecten tellen ook mee in jouw oordeel, Fabiasport!

Link naar reactie
Delen op andere sites

JP, mag ik je hartelijk danken voor je heldere uiteenzetting! Dat van rdw/verzekering is ook mijn manier, zeker om te onderhandelen inderdaad. Dat van de courantheidswaarde is een nieuwe voor me, ga daar zeker ook op beslissen!

Hagro!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe