Ga naar inhoud

Vlaming bedenkt systeem waardoor kind niet oververhit raakt in auto


Snelle
 Delen

Aanbevolen berichten

Dit is simply clever :)

Elke zomer sterven gemiddeld twintig kinderen in Europa omdat ze vergeten worden in veel te hete auto's. Een Vlaming heeft daar nu een adequate oplossing voor gevonden.

Vorige zomer mochten chauffeurs van Opel suggesties bedenken die het rijden aangenamer zouden maken. Kenny Devlieger uit Zwevezele kwam met 'Gabriel' op de proppen, een sleutelhanger die "als een beschermengel over je kinderen waakt".

Het kleinood is geconnecteerd met een drukgevoelig matje dat in elk kinderzitje geïnstalleerd kan worden. Als de bestuurder de auto verlaat terwijl zoon- of dochterlief nog in de zetel zit, gaat een eerste waarschuwing af. Tegelijkertijd wordt ook de temperatuur binnenin gemeten. Als het kwik daar boven de 28 graden gaat, schiet een tweede alarm in werking. Als ouder weet u dan dat u terug naar de wagen moet gaan omdat uw kind in gevaar verkeert. Het systeem is zo efficiënt dat de autoconstructeur het verder zal uitwerken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het principe van de werking is vrij simpel, maar om het effectief werkend te krijgen is een ander verhaal, daar is behoorlijk wat standarisering voor nodig:

  • rekstrookje(s) (=drukgevoelig matje) zullen electrisch aan de auto gekoppeld moeten worden, en daar is dus een standaard plug voor nodig, zodat het in iedere auto gebruikt kan worden.
  • temperatuurmeting in de auto (is vooral bij kleinere en oudere auto's niet standaard) zal indien niet standaard aanwezig, toegevoegd moeten worden, én aan het 'kind-oververhitting-alarmeringssysteem' gekoppeld moeten worden.
  • het 'kind-oververhitting-alarmeringssysteem' moet nog gekoppeld worden aan andere alarmen, bijvoorbeeld aan alarm van de auto, zodat voorbijgangers op het gevaar geattendeerd worden, en ook nog aan mobiele telefoon van de bestuurder, en het mooiste zou zijn, als het systeem dan automatisch deuren van slot zou doen en elektrische ramen openen. (ik denk dat het bereik van de auto naar de sleutelhanger al snel te beperkt is voor shoppende moeders die een halve stad door sjokken, of ouders die op het strand gaan zitten met huisdier of kind nog in de auto, dus vandaar de koppeling naar mobiele telefoon, kan ook gebruikt worden om direct politie/brandweer/ambulance te waarschuwen, een beetje vergelijkbaar met systemen die de hulpdiensten zelf waarschuwen bij een ongeval)

Kortom het idee is mooi, en vrij eenvoudig van opzet, maar het daadwerkelijk bruikbaar maken is een ander verhaal. Ander probleem is de ontkenning van het risico-gedrag: ik heb nog nooit iemand gesproken die zegt 'al is het 70 graden in de auto, ik laat mijn kind rustig een aantal uren opgesloten zitten in de auto'. Kortom geen enkele koper, ziet zichzelf of de partner als een potentieel onverantwoordelijk ouder, dus zal niemand het systeem bestellen als er keuze is.

aangepast door Cordoba
Link naar reactie
Delen op andere sites

Cordoba, on 11 Jan 2014 - 21:32, said:

...dus zal niemand het systeem bestellen als er keuze is.

Ik vrees dat je gelijk hebt!

 

Aardig voorbeeld van 20 jaar geleden. Destijds was ABS en/of extra airbags in een middenklasse auto totaal niet standaard. Wij kochten destijds een VW Golf en als bijzonderheid was het mogelijk om extra airbags en ABS te bestellen. Maar de verkoper bleef maar zeuren dat hij dat wel een erg vreemde aankoop vond. Hij verkocht veel liever leren bekleding of dikke velgen. Zo'n veiligheidsitem was destijds absoluut non-cool... En toch bleef ik volhouden, ik wil die ABS en die airbags erin. "welnu, als u maar weet dat het wel extra levertijd kost, het is uw beslissing...".  Ben altijd blij dat ik het genomen heb. De airbags heb ik gelukkig nooit nodig gehad, maar de ABS heeft me destijds op een paar bergweggetjes wel geholpen mijn falende stuurmanskunsten te ondersteunen. (later dan ook nog diverse rijtrainingen gevolgd)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan me er niet zoveel bij voorstellen dat je je kind achterlaat in de auto, nog minder dat je dat doet als het warm is, en nog minder dat je je kind dan vervolgens vergeet. Dit is - in tegenstelling tot ABS - een mooi voorbeeld van "we hebben een oplossing, nou nog een probleem".

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik herinner me een bericht van afgelopen zomer: baby in een snikhete auto op een parkeerplaats aan het strand. Ouders bleken de hele dag op het strand te liggen, en kind moest maar in de auto blijven. Mensen met zoveel inzicht en verstand, moeten niet alleen geen kinderen/huisdieren hebben, ik zou zeggen als je zo weinig inzicht hebt in de gevolgen van je beslissingen, ben je ook niet geschikt om auto te rijden, dus rijbewijs inleveren.

 

Ik kan me nog voorstellen dat je bijvoorbeeld denkt 'even snel een boodschap doen en de hond even 10 minuten in de auto', waarbij het oplopen van de temperatuur zwaar onderschat wordt, maar een kind gewoon een hele of halve dag in een auto opsluiten om aan het strand te liggen. :angry:

aangepast door Cordoba
Link naar reactie
Delen op andere sites

ja, dat te moeten aanzien kost mij heel wat tandengeknars. In veel gevallen is evident dat men geen flauwe notie heeft van gedrag van kind/hond op hoe dat op efficiente wijze te sturen. Op zich treurig genoeg. Maar waar ik dan helemaal van begin te steigeren is de wel vaak uitgesproken zorg over het opvoeden door een homo-stel. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

je wilt echt niet weten hoe vaak ik tijdens mijn werk in gezinnen kom waarvan ik denk "was in vredesnaam nooit aan kinderen begonnen..."

 

Niet alleen omdat men die kinderen financieel, maatschappelijk en sociaal niet aan kan, maar vooral ook omdat die kinderen bij voorbaat compleet kansloos zijn. Ik kom op die adressen voor de ouders, maar zodar de kinderen oud genoeg zijn kom ik ook voor hen. Triest, erg triest.

 

Maar ja, maak maar eens een limitatieve lijst met objectieve criteria... ;-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Natuurlijk verstrooid kan men altijd zijn, een mens wordt soms uit zijn dagelijkse routine gehaald en dan gebeurt het.

Best is natuurlijk om zoiets standaard aan te bieden, maar dat kost de constructeur weeral geld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Probleem bij alle maatregelen zijn natuurlijk de objectieve maatstaven die nodig zijn.

 

@Rosinfield: volgens mij heb ik een poosje terug ook gelezen dat opvoeden door homo-stel problemen op kan leveren, als een jongen door 2 dames wordt opgevoed, of een meisje door 2 mannen: ze hebben geen goed voorbeeld voor rollenpatroon in relaties, en dat schijnt later, nog wel eens problemen op te leveren met de eigen identiteit van het 'kind'. Ik heb begrepen dat dit de uitkomst was van een wetenschappelijk onderzoek, maar geen idee hoe gedegen dat onderzoek is geweest, maar kan er me gevoelsmatig wel iets bij voorstellen.

 

Aan de andere kant zijn situaties zoals Marco die beschrijft, waarschijnlijk veel ernstiger. Kortom met de kennis die ik er van heb een lastige keus: ga je voor de ideale situatie voor een kind, of is iets minder ideaal ook goed genoeg?

 

Maar we dwalen wel ver af van het onderwerp van Snelle.

aangepast door Cordoba
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, we dwalen af. Ik denk ook wel dat die opvoeding door een homo-stel problemen kan opleveren, maar ik vrees dat dat dan vaak meer te maken heeft met de manier waarop de omgeving reageert dan met de opvoedkundige kwaliteiten van de ouders. Dat maakt het eigenlijk des te navranter. 

Maar wat ik eigenlijk bedoelde aan te geven is dat men in zo'n geval vaak direct a priori allerlei zorgen ventileert, terwijl men er eigenlijk niet of nauwelijks bij stilstaat dat hele volksstammen hetero-ouders er niet veel meer van bakken om maar te zwijgen van verwaarlozing en mishandeling

aangepast door Rosinfield
Link naar reactie
Delen op andere sites

Een stabiele basis voor een kind is de basis , en hoe deze is samengesteld is mijn inziens niet van belang.

Als een kind thuis van school komt moet er één van de ouders gewoon thuis zijn zodat ze hun verhaal van de dag kwijt kunnen.

En niet op een moment dat het de ouders eens uitkomt.

Maar tsja als je dat tegenwoordig oppert dan word je als ouderwets bestempeld, en krijg je te horen dat als ze acht zijn ze best voor hun zelf kunnen zorgen met een huis sleutel om de nek

Maar op snelle zijn topicstart terug te komen, een artikel wat men gauw weer moet vergeten als auto industrie.

Anders gaan ouders het nog aanschaffen en als een excuus gebruiken dat dit best op deze wijze kan dat hun koters in de auto worden gedumpt en zij op het strand liggen te bakken met een biertje of wijntje.

Dus die installatie bij wet verbieden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 jaar later...

En zich van geen kwaad bewust ???

Peuter uit hete wagen bevrijd

Getuigen hoorden peuter huilen op de achterbank en gingen op zoek naar de ouders. Toen die niet onmiddellijk gevonden werden, werden de hulpdiensten verwittigd. Een van de omstanders wachtte niet op politie en ziekenwagen en gooide de ruit van de wagen in om het jongetje eruit te halen. Die zat toen al ongeveer een uur in de wagen. Kort nadat de hulpdiensten arriveerden, daagden ook de ouders op. Ze waren zich van geen kwaad bewust.

Toen de ouders aankwamen, zijn ze meegekomen naar het politiekantoor en is er een pv opgesteld, zegt commissaris Stefan Schamp van de lokale politie van Wetteren. Het proces-verbaal zal naar het jeugdparket gaan en zij zullen nagaan of er eventueel sprake is van een problematische opvoedingssituatie."

Mogelijk komt er een sociaal onderzoek naar de ouders. "Ze hadden het autoraam een beetje opengedraaid, maar onvoldoende om te verluchten", zegt de politiewoordvoerder. "De voorbijgangers hebben alert gereageerd en de persoon die het raampje insloeg moet uiteraard geen factuur verwachten. De MUG-arts heeft het kind onderzocht. Het was misschien wat uitgedroogd maar er was niets ernstig aan de hand. Het is goed afgelopen, maar in deze weersomstandigheden is het niet aangeraden om kinderen of huisdieren achter te laten in de wagen."

Mobiliteitsorganisaties VAB en Touring verwittigen ondertussen nogmaals voor de hitte in de auto. Ze hameren erop om kinderen en dieren niet alleen achter te laten in de auto en raden aan altijd water mee te nemen. Daarnaast raden ze aan de airconditioning slim te gebruiken en ze niet lager dan 24 graden te zetten, omdat ze de motor extra belast. Tot slot zijn bij warm weer extra pauzes nodig, en raden de organisaties aan zonneschermen te gebruiken, zeker op de achterste ruit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

niet ouder waardig als je je kind achterlaat in de wagen.

Warm of koud weer doet bij mij niet ter zaken.

Of één van de twee ouders blijft bij kinderen achter in wagen of ze nemen de kinders mee naar waar zij ook naar toe gaan.

En die omstander had van mij alle ramen in mogen gooien en uiteraard de kosten voor de niet waardige ouders.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ongelooflijk :(

Voorbijgangers bevrijden 15-jarige mindervalide jongen uit snikhete auto

In het Oost-Vlaamse Lochristi hebben voorbijgangers zaterdagmorgen een 15-jarige mindervalide jongen bevrijd uit een snikhete auto. Dat meldt de lokale politie Regio Puyenbroeck.

De politie werd rond 11 uur verwittigd dat er een mindervalide jongen opgesloten in een snikhete wagen op de parking van kledingwinkel JBC in Lochristi. ‘Alerte passanten aarzelden niet en forceerden een klein klapraampje om de 15-jarige jongen te bevrijden uit zijn benarde positie. Dit klapraampje stond op kipstand, maar dit bood uiteraard geen afkoeling of verfrissing’, meldt de lokale politie Regio Puyenbroeck (Lochristi - Moerbeke - Wachtebeke - Zelzate).

De mindervalide jongen kon niet op eigen kracht uit het voertuig. Het personeel van JBC bracht het kind naar een koele ruimte en gaf hem water. ‘De ouders van de jongen, een koppel afkomstig uit Laarne, waren zich van geen kwaad bewust. De nodige processen-verbaal werden opgesteld’, zegt de politie.

Dinsdag werd nog proces-verbaal opgesteld tegen een koppel uit Wetteren dat een jongetje van 13 maanden oud had achtergelaten in een in de zon geparkeerde wagen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En het is niet alleen de mens die ze "vergeten".

In de Nederlandse gemeente Leiderdorp heeft de politie zaterdag een hond in een hete auto in een parkeergarage gevonden. Het dier zat verstopt onder een krat en de ramen waren dicht. De politie zette de foto op Twitter en dat zorgde in Nederland voor een storm van reacties. De eigenaar kreeg uiteindelijk een boete.

Link naar reactie
Delen op andere sites

dat zorgde in Nederland voor een storm van reacties

 

Wel niet in geheel nederland hoor, ik hoor/lees dit voor het eerst !

En ja ik was gewoon in NL deze week

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe