Ga naar inhoud

LED verlichting.


EdK
 Delen

Aanbevolen berichten

Vandaag de dag is LED verlichting een hot item !

Mensen die lampen thuis vervangen voor LED lampen

Jachthavens en campings die overgaan op LED armaturen Jachthaven Bruinisse in Zeeland is de eerste jachthaven die al zijn verlichting op zijn terrein met LED heeft

Dus op de steigers maar ook de lantaarnpalen op het terrein.

En zo sluipt de LED verlichting ook naar de auto en motor branche toe !

Met als gevolg een boel leveranciers met vervangende LED lampen voor in en om de wagen !

Maar als je bij de betere leveranciers kijkt dan kom je termen als CANBUS tegen.

Maar wat moeten we als leek nu hierbij denken ?

Wel eigenlijk heel simpel, CANBUS is een stukje buslijn ( datalijn) wat tussen modules in je wagen communiceert met de hoofdmodule (computer)

En op moment dat jij bv je knipperlichthendel overhaalt krijgt de computer dat signaal en geeft dat aan de desbetreffende moduul of modules door waarna die ervoor zorgen dat je desbetreffende knipperlichten gaan knipperen !

Maar waar het canbus systeem ook naar kijkt is of de lampen nog heel zijn, dit wordt naar alle waarschijnlijkheid gedaan door een weerstandsmeting, en zodra de weerstand minder is dan de waarde die is ingevoerd in de hoofdcomputer dan zal deze een signaal doorgeven aan je mini of maxidot dat bv linksachter je achterlicht defect is !

Maw je kunt op de eerste de beste parkeerplaats stoppen en je lamp vervangen !

De LED's verbruiken uiteindelijk dus stukken minder dan een standaard lampje, en zodra je dus deze LED's vervangt voor de standaardlamp zal je dus een melding krijgen !

Dit is uiteraard te ondervangen, helaas nog niet in de software van je wagen ( tot heden niets bekend over ) maar wel door de keuze te maken voor CANBUS leds.

Deze LEDs hebben wat weerstanden op het printje zitten die hiermee het verbruik creeéren als een normaal lampje en zodoende ziet het CANBUS systeem van je wagen het als een lampje dat niet stuk is !

Uiteraard kun je ook een niet CANBUS LED gebruiken als vervanger maar met als gevolg dat je continu met een melding in je dashboard rijdt.

En dit is ook weer te ondervangen door een losse weerstand paralel over de plus en massa van je desbetreffende lamp te zetten !

Probleem van deze weerstanden is dat ze relatief groot zijn en dat je dus een probleem hebt om ze netjes weg te bouwen !

Maar als je beginner bent in deze materie kan ik me voorstellen dat je niet weet waar je op moet letten !?

Wel begin met je RTFM van je wagen te pakken om te kunnen inventariseren welk type / soort lamp je waar hebt zitten !

En aan de hand van die inventarisatie kun je bepalen welke lampen je nodig hebt !

Een vuistregel hierin is dat de lampen die je in je interieur zitten , niet op het CANBUS zitten aangesloten en dat je hiervoor dus de niet CANBUS geschikte LEDS kan gebruiken !

Twijfel je in deze dan gewoon het lampje uit het armatuur halen en contact aanzetten en krijg je geen meldingen op het dashboard dan ben je er zeker van !

Alle lampen die zeg maar voor de zichtbaarheid zorgen naar de mede weggebruikers zullen op het CANBUS zitten en derhalve zal je die moeten vervangen voor CANBUS geschikte LEDS.

Zijn er geen LED's die jij wil vervangen die op CANBUS zitten dan zal je er tevens een weerstand bij moeten bestellen en dan paralel over de aangeschafte LED moeten aansluiten !

Tevens moet je met volgende ook nog rekening houden, een LED is plus / min gevoelig , en indien je deze vervangt en hij brand niet dan even de LED omdraaien, waarna deze het wel zal doen.

Met bajonet fitting zal dat omdraaien niet gaan en zal je de draden in de stekker ( plus en massa ) derhalve om moeten steken !

Mocht bovenstaand je interesse gewekt hebben en wil je bijvoorbeeld het lampje in je kofferbak vervangen omdat het standaard lampje zo weinig licht geeft.

Dan kun je denken waar haal ik die LED lampen ?

Wel bij de betere automaterialen zaken liggen ze tegenwoordig in mondjesmaat ook op de plank maar mijn ervaring is dat men vaak je niet voldoende kunnen adviseren en dat je kwa prijs de hoofdprijs betaald.

Dus een mooie optie is het internet, waar genoeg aanbieders te vinden zijn, maar hoe filter je dan weer het kaf van het koren ??

Wel onderstaand een paar links waar ikzelf en derden redelijke tot goede ervaringen hebben met leveren en in mindere mate met adviseren !

http://www.hypercolor.de/index.php leverancier in Duitsland ( PAYPAL)

http://www.ledjes.be/Webwinkel-Page-95315/Home.html leverancier in België ( ook te betalen met Ideal )

http://www.deboled.nl/c-383313/led-auto-verlichting/ ( te betalen met Ideal )

http://www.led4ucar.nl/ ( te betalen met Ideal ) en bouwen ook in op afspraak

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooi duidelijke uitleg Ed!

Dank.

Ik begrijp dat de CANBUS LED-lampjes een weerstand hebben die gelijk is aan de weerstand van de standaardlamp.

Is daarmee dan het voordeel van minder energie teniet gedaan? (afgezien van de voordelen van hogere lichtopbrengst en langere levensduur)

Als de CANBUS een meting van de weerstand doet om te checken of een lamp defect is, dan zou het uiteindelijk toch ook mogelijk moeten zijn om de software hiervoor aan te passen?

Maar dat kan dus blijkbaar niet via VAG-COM.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als de CANBUS een meting van de weerstand doet om te checken of een lamp defect is, dan zou het uiteindelijk toch ook mogelijk moeten zijn om de software hiervoor aan te passen?

Maar dat kan dus blijkbaar niet via VAG-COM.

Daar ben ik al een jaar naar op zoek. Het schijnt dat de minimale verbruikswaarden (de ondergrens van hetgeen gezien wordt tussen een correct functionerende lamp versus een defecte) hard-coded in de CAN-Bus elektronika zijn opgeslagen. Pas bij de VAG modellen waarbij af-fabriek LEDs worden toegepast, is deze hard-coded value aangepast.

En ja, dan krijg je het bizarre gebeuren dat je energiezuinige LEDs neemt met een veel langere levensduur, maar dat je de overtollige energie wegstookt in een vermogensweerstand. En dat geeft eens te meer aan dat een fabrikant helemaal NIET geïnteresseerd is in een langere levensduur, een lager energieverbruik e.d. maar alleen in eigen spullen eerst verkopen.

Vergeet niet dat deals op lamp gebied, toeleveranciers qua koplampunits (de units gebouwd voor ouderwetsche gloeilampen) zaken van een lange adem zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tevens moet je met volgende ook nog rekening houden, een LED is plus / min gevoelig , en indien je deze vervangt en hij brand niet dan even de LED omdraaien, waarna deze het wel zal doen.

Ja en nee. :blink:

Sommige fabrikanten (de hele goede) monteren de LEDs vaak in een universele uitvoering, m.a.w. polariteitsongevoelig, in de fitting. Dit is mogelijk doordat de high-tech uitvoeringen voorzien zijn van een voorschakelprintje met stroombron sturing en die kun je +/- ongevoelig monteren.

Je hebt namelijk auto's waarbij de massa van een lampvoet geschakeld wordt versus waarbij de + geschakeld wordt.

Een groot voordeel, als fabrikanten massaal overstappen op LED verlichting, is dat de designvrijheid van de armaturen enorm toeneemt. Met LED verlichting kun je namelijk veel plattere armaturen maken. Je bent niet meer gebonden aan die lompe steek- en/of bajonetfittingen. Je kunt een complete lichtbak superplat maken. Er hoeft alleen maar ruimte voor de reflector te zijn.

Daarnaast is de veel langere levensduur en constantheid van de lichtbron een plusplunt.

Nog iets: aangezien LED verlichting veel minder vermogen benodigd, kan zowel de bedrading als de aanstuurelektronika veel 'lichter' uitgevoerd worden. Er hoeft geen tig ampère meer door een draad heen, maar slechts een paar honderd milliampère. Zekeringen worden kleiner, bedrading wordt dunner, spanningsverliezen worden minder, elektronika behoeft minder gekoeld te worden, armaturen worden niet meer warm. Kortom, alleen maar voordelen.

aangepast door Captain Hook
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog iets: aangezien LED verlichting veel minder vermogen benodigd, kan zowel de bedrading als de aanstuurelektronika veel 'lichter' uitgevoerd worden. Er hoeft geen tig ampère meer door een draad heen, maar slechts een paar honderd milliampère. Zekeringen worden kleiner, bedrading wordt dunner, spanningsverliezen worden minder, elektronika behoeft minder gekoeld te worden, armaturen worden niet meer warm. Kortom, alleen maar voordelen.

Je zou haast zeggen dat bedrading dan in de carrosserie wordt geprint, zoals een printplaat ipv bedrading.

En ja, consumentenlampen/LED's zijn ook nog maar mondjesmaat leverbaar, tegen hoge prijzen

Link naar reactie
Delen op andere sites

En ja, consumentenlampen/LED's zijn ook nog maar mondjesmaat leverbaar, tegen hoge prijzen

Ook zoiets. Er is zoveel bagger LED troep op de markt van een slechte kwaliteit, foute kleurtemperatuur. Dat als mensen zo'n aanbiedingkje kopen bij de Gamma of de Kwantum het imago van LEDs gelijk verziekt is. Want dan denkt Jan met de pet gelijk van 'zie je nou wel, LEDs, da's helemaal niks'

Link naar reactie
Delen op andere sites

Commerciële belangen! Er is teveel geïnvesteerd in de huidige technologie, afname overeenkomsten voor de lange termijn voor de huidige toeleveringsindustrie, etc.

menno zoals hier bovenstaand al door erik verkondigd

maar ook dat het als verlichting een nog nieuw iets is en was 2 jaar geleden op de elektrobeurs in Utrecht en men had dat jaar benoemd als het LED jaar op de beurs

Maar als je dan in gesprek komt met de grotere leveranciers ( Plips en Alie Osram ) dan geven ze uiteindelijk toe dat men nog maar in het beginstadium is en dat er nog veel verbeterd en uitgezocht moet worden !

Heb onlangs ervaren bij vriendin waar ik LED had geplaatst en waar zij nog een gewone draadantenne aan de radio heeft hangen dat de driver ( trafo ) erg stoort op de radio !

Dat de goedkopere lampen bij sommige mensen epilepsie verschijnselen schijnen te veroorzaken !?

En de prijzen van de lampen worden kunstmatig hoog gehouden omdat het nieuw is !

Ga maar een stukje terug in de tijd dat de halogeen verlichting zijn intrede deed in de woningen, hoe abnormaal duur was het niet wat je nu bijna voor een appel en een ei kunt aanschaffen !

Wel over een jaar of 5 zal de prijs een stuk lager komen te liggen en voor een ieder acceptabel zijn om aan te schaffen en zal het ook makkelijker zijn om de kleuren die we kennen van de gloeilamp te krijgen zijn !

En zonder veel aanpassingen ook dimbaar zijn !! dus met de bestaande dimmer bv !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe kan een onwetende consument die kwaltiet zien/toesten/weten?

Je gewoon laten adviseren door de deskundige, ervaren, oprechte, eerlijk, volkomen ter goeder trouw, in het belang van de consument denkende, verkoper! :lol::lol::lol::lol:

Of, zoals eigenlijk voor alles geldt, je er gewoon in verdiepen. En wil je dat niet, dan zul je op de blaren zitten. :mad3:

aangepast door Captain Hook
Link naar reactie
Delen op andere sites

Fred er is een spreekwoord: goedkoop is duurkoop !

Wel met LED verlichting gaat dit redelijk op !

Je kunt inderdaad bij bouwmarkten en bv een blokker voor relatief lage prijzen al halogeen vervangers kopen in LED uitvoering

Maar bij thuiskomst blijkt dat de lampen een blauw licht geven en helemaal niet zoveel licht geven als je dacht dat je het kocht !

Reden?? worden de oudere LEDS ingedonderd !!

De duurdere uitvoeringen hebben een redelijk koellichaam gemonteerd en kosten in algemeen het 2 of 3 voudige van die bouwmarkt troep !

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

Heeft een tijd geduurd voor ik er eens aan dacht als ik de klikko buiten ging zetten in donker om de camera erbij te pakken voor het resultaat van de LED verlichting in cabine !

Wel hier dus het resultaat :

post-27-0-27105300-1302640357_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

op het andere fora zijn er al een paar GL rijders die LED verlichtings armatuur hebben ingebouwd in de hemel bij de achterbank

Dit schijnt redelijk makkelijk te gaan en de draden hebben ze dan van de lamp voor weggehaald !

Indien interesse dan zoek ik het wel op ( foto's ) en plaats ik het wel hier !

Link naar reactie
Delen op andere sites

het is zeker erg mooi en veel licht.

Maar t nadeel is dat ik dan niet meer zo snel geneigd ben om de binnenverlichting even aan te doen als bijv de bijrijder even iets in t donker wil zoeken. Dan lijkt mij deze led-verlichting teveel verblindend.

aangepast door FredV
Link naar reactie
Delen op andere sites

Fred dat verblinden gebeurt niet want je kijkt niet recht in de lamp, want dan wordt je verblind

En het ligt er ook aan welk type LED lamp je waar stopt !

Maar deze lichtzee heb je uiteraard alleen als je je deuren opendoet

En als jij rijd en de vrouw heeft ligt nodig dan doet ze alleen het leeslampje aan haar kant aan en kan ze eindelijk haar boek uitlezen zonder dat jij er last van hebt !

Want het leeslampje staat altijd ligt gericht naar de zijde van haar of van jou als je jou leeslampje gebruikt

Maar ik ervaar het geheel als zeer prettig en alleen voor de kofferbak wil ik het ledlampje wat ik er nu in heb zitten gaan vervangen voor één met meer leds en aan één zijde !

Want ik ervaar het nu nog als te weinig ligt in de kofferbak !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe zit dat trouwens met de H7 en de H4 verlichting in de bolides. Daar al iemand ervaring mee?

Bij veel leveranciers (met name in Duitsland) zie je er namelijk meestal met kleine lettertjes bij staan: nicht zugelassen laut StVO: oftwel, je mag er de weg niet meer op. Weet iemand of daar ook in NL beperkingen op zijn? Ik heb namelijk geen zin in een gastrol bij wegmisbruikers omdat de verlichting niet voldoet. Soms zetten ze van die sukkels te kijk die hun bak LICHTelijk überpimpt hebben (meestal omdat die verlichting te blauw is trouwens), dat was ik niet van plan (de rol en het überpimpen).

Even een wat concretere vraag: wie heeft welke led's ondertussen in gebruik (en waar gehaald/ besteld)? Op termijn lijkt me namelijk wel handig om de kofferbakverlichting te vervangen en uiteindelijke de rijverlichting/ mistlampen omdat die intensief gebruikt worden en dus vroeg of laat stuk zullen gaan. Dan lijkt het me handig ze dan "voor de laatste keer" te vervangen.

Wat de prijzen betreft zitten we nog even bovenin de curve van de hype-cycle (voor de niet ICT-ers/ Gartnervrienden: http://en.wikipedia.org/wiki/Hype_cycle), maar over niet al te lange tijd zal dat wel veranderen. Dan gaan de lampjes uit bij mij (omdat ze kapot zijn) en dan komt de baise overeen met mijn aankoopmoment, althans, zover de theorie.. Uiteindelijk zal ik wel weer de hoofdprijs moeten betalen, maar dat vertel ik natuurlijk aan niemand ;) .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo even een foto update die ook met andere nieuwe foto's in me album is te zien.

Foto 10105 zijn de leeslampjes bij achterstoelen en is van het type Festoon C5W 36mm

foto 10108 en 10109 zijn van type T10 5SMD en van volgende leverancier en model ( deze passen net in het armatuur )

http://www.ledjes.be/Webwinkel-Product-3422977/T10-5SMD-Canbus.html

foto 10098 heb ik een LED lampje (de eerste die ik kocht ( toevallig van CH )) die ook van type T10 is en Canbus proof

En deze is aangeschaft door CH bij volgende leverancier http://www.hypercolor.de/products/Standlicht/Glassockellampen/2er-Set-LED-Standlicht-W5W-axial.html?XTCsid=39vtkga9umekidkqk0k1sd4t55

@ Sodela: Wat betreft de H lampen, deze zijn in LED uitvoeringen verkrijgbaar bij menig leverancier

Maar deze zijn niet CAN BUS geschikt dus je zal met een weerstand moeten hobby'en om je canbus om de tuin te leiden.

En alle H lampen zijn officieel niet wettelijk in nederland toegestaan !

Maar Led verlichting ter vervanging van je knipperlampen / achterverlichting / en dagrijlampen wie zal het opvallen ?

De politie ziet de verlichting branden en zal echt niet zien dat het LED is

Voor leveranciers kijk me openingspost daar staan meerdere leveranciers waar ikzelf van gekocht heb of captain hook

post-27-0-40899900-1302975205_thumb.jpg

post-27-0-30182400-1302975225_thumb.jpg

post-27-0-77445100-1302975235_thumb.jpg

post-27-0-84134100-1302975247_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe reageren jouw leds op het dimmen van de lichten binnen? Als je bijvoorbeeld de auto van het slot haalt of juist op slot zet, dimmen ze nog wel met de leds?

Zie zelf nog geen reden om de externe lampjes te vervangen. Binnen, met name in de kofferbak lijkt me wel handig. Verder heb ik dan ook niet zoveel lampjes, voor 2 leeslampjes en het normale licht.

Allemaal zeer eenvoudig te vervangen en geen can-bus geneuzel :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe