Ga naar inhoud

LED verlichting.


EdK
 Delen

Aanbevolen berichten

goh fred je wordt wel steeds gematigder met je opmerkingen over Leds

Met erik zijn leds hoefde het allemaal niet en brulde je over zonnebrillen etc

En met mijn leds werd het al wat gematigder en nu met ronalds leds ga ik haast de indruk krijgen dat

je er aan begint te wennen en dat je de volgende persoon bent die het gaat inbouwen !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat komt omdat het nu een Fabia II FL Combi Greenline is hè ;)

Ik was ook bang dat het misschien te fel zou worden maar het advies van CH en Ed om gewoon 5000K te nemen is me prima bevallen. Ook het aantal leds is voldoende, achter zou nog meer kunnen maar dat past niet in het armatuurtje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ach Ed, met dit zonnige weer ben je met alles vrolijker :)

Verdorie, nu weer dat editprobleem ,met onzichtbare cursor, dan zie je niet waar je typt :(

goh fred je wordt wel steeds gematigder met je opmerkingen over Leds

Met erik zijn leds hoefde het allemaal niet en brulde je over zonnebrillen etc

En met mijn leds werd het al wat gematigder en nu met ronalds leds ga ik haast de indruk krijgen dat

je er aan begint te wennen en dat je de volgende persoon bent die het gaat inbouwen !

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

Stap 2...

Mijn boordcomputer heeft nu 2x aangegeven dat één van mijn gloeilampjes kapot is.

Ik zag maar één melding in VCDS en heb die gewist aangezien de lamp het gewoon doet (beide keren fysiek gecontroleerd). Benieuwd dus of het morgen weer terug komt en of het dan het lampje ligt of aan iets anders.

Hoe dan ook wil ik vast gaan zoeken naar de juiste leds. Ik heb even wat gegoogled (in cache nog wel, handig als je aan ban hebt) en kom tot de volgende conclusie.

1. De Fabia II FL gebruikt P21W als lampjes voor de dagrijverlichting (DRL), de RS schijnt hier wel LED te hebben (aldus handleiding)

2. PY21W is gelijk aan Ba15s (ook gebruikt voor de knipperlichten) bij deze lampjes staan de 2 pinnetjes recht tegenover elkaar (o.a. Octavia), P21W is dan waarschijnlijk Bau15s waarbij de pinnetjes niet exact recht tegenover elkaar staan maar wat scheef.

3. Je kan ze hier kopen: http://www.xenonlamp.nl/webshop/shop.html?page=shop.product_details&flypage=garden_flypage.tpl&product_id=137&category_id=108

Is er iemand die dit kan beamen? Ed? Bij de Yeti zitten er namelijk ook P21W's in (Achteruitrijlamp, remlicht en mistachterlicht)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja heb P21 lampen in de achter unit zitten

Maar had ergens opgeschreven wat die was in Ba 15 uitvoering maar ben die weer eens kwijt in de stapel papier ( waar heb ik een PC voor ??)

Maar goed één ding is duidelijk , een standaard in autolampen mbt het aangeven van hetzelfde lamphoudertje is er nog steeds niet ( schandelijk ) en mogen de consumenten het weer zelf uitzoeken !

Hoe groot je haast is om dit te weten , weet ik niet Ronald maar zodra ik het 100% weet dan laat ik het nog weten

Zelfde probleem heb ik nog steeds met die P13 lampen (daglicht in Yeti )

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

http://www.superskoda.com/Skoda/Yeti/Skoda-Yeti-interior-MEGA-POWER-LED-dome-light-set-PRE-SALE-action-FREE-SHIPPING

Voor de Yeti rijders die het op de makkelijke manier willen doen !

Superskoda heeft dus de volgende interieur verlichting in ontwikkeling en zou in principe plug and play wisseling moeten worden

De prijs is zeker niet duur voor 2 stuks

Tevens met wat hobby werk voor de handige mensen hier op forum ook toe te passen in andere modellen die achterin geheel geen verlichting hebben , maar dit wel zouden willen !

En dan de bedrading koppelen aan de hemelverlichting boven het dashboard

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

Ik heb een vreemd probleempje met mijn Led achterin de kofferbak.

Gister stond mijn achterklep een hele poos open en viel het mij op dat de led na een poosje nog amper licht geeft en begint te flikkeren. Klep dicht/open en hij doet het weer, na x sec/min weer het geflikker.

Is dit iets in de led, of iets van mijn binnenverlichting die probeert te dimmen na x tijd?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog even over de ledlampen voor thuis: de leds gaan (vaak) wel 30.000 uur mee. Maar het stukje electronica niet... Dus ook mijn warmwitte lampen begaven het na 1,5 jaar. Toch jammer van zo'n lamp van ruim een tientje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Merkwaardig, ik heb er nooit op geelt, de kofferbak is altijd dicht.

Het zou hetzelfde kunnen werken als met de dimmende passagiersruimteverlichting?

De leds in de passagiersruimte dimmen gewoon netjes, geen geflikker :) Ik weet niet welke leds jij hebt maar wie weet zou je het bij gelegenheid eens kunnen testen. Als het droog is zal ik ook eens kijken of het exact na x tijd is of random (warmte bijv).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit zelfde fenomeen heb ik ook (met de LED module in de kofferbak). Komt omdat de LED zo weinig verbruikt dat de uitschakeling (bij geopende kofferbak) niet goed werkt, dan blijft er stroom lopen. Als je een belastingsweerstand parallel over de LED zet is het probleem over.

Maar ach, als je kofferbak dicht doet, gaat 'ie wel compleet uit. En wat betreft de LED modules in het plafond (voor en achter) die dimmen idd keurig weg, maar (als je heel goed kijkt in het pikkedonker) blijven ze heel flauwtjes oplichten. Is (wederom) een normaal verschijnsel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zolang het normaal is vind ik het geen enkel probleem, bij de binnenverlichting nog nooit opgevallen trouwens (terwijl ik dr wel oog voor heb zeg maar). Maar dat kan ook zijn omdat het daar wederom pas optreed na x tijd, bovendien zitten er totaal verschillende modules in, de enige die in de buurt komt is het dashboardkastje maar die gaat niet uit volgens mij (of dicht doen natuurlijk).

Kortom, ik hoopte al dat het een normaal fenomeen was. Ken het van bepaalde spaarlampen en zelfs TL buizen doen het soms (slecht aangesloten denk ik).

Bij deze bevestigd, hoe vaak komt het ook voor dat je klep zo lang open blijft :) (moet ik maar sneller de velg eraf hebben :P)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Ik heb een beetje gespeelt met de LED's om te draaien en nu ineens werkt het hoe het moet...

Zeer vreemd, want dit had ik ervoor ook al geprobeert.

Maar nu werkt het dus :)

Alvast bedankt voor de hulp! Ik zal zo snel mogelijk foto's van het interieur en de wagen op het forum plaatsen.

Mvg.

Tim

Je Camera toevallig defect IkkeZelf ??

We wachten nog met smart !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hi Ed,

Jij hebt wat ervaring met Led4ucar.nl, maar ik zie op z'n website nog steeds geen kleurtemperatuur staan bij de LED uitvoeringen van de diverse LED vervangers?

Alleen maar de omschrijving 'helder wit', maar da's een beetje vaag.

Wat ik zoek is vervangers voor de HB4 gloei-mistlampen van mijn Roomster. Zodat die dezelfde kleurtemperatuur hebben als de stadslichtjes die ik al vervangen heb, maar dan wil ik die wel in 5000K (en niet 10.000K, da's veels te blauwig). Ook mis ik de lichtopbrengst in lumen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Komt volgens mij omdat zijn leverancier die ook niet opgeeft. Overigens vermoed ik dat ze 5000-6000 K zijn en niet 10.000K. Er zijn wel foto's te vinden van dezelfde leds maar dan aangesloten in het donker. Wie weet heeft hij die ook?

Het ontbreken van gegevens en de canbus onzekerheid houden mij ook tegen om een bestelling te plaatsen. Ik weet dat hij druk is zijn website te verbeteren en hoop dus nog altijd dat hij dergelijke info gaat verzamelen (desnoods meten?).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn ervaring is momenteel dat als je met ze email't dat je zeer vlug een antwoordt terug krijgt van ze !

Dat ze het ook zeer op prijs stellen als je met ze meedenkt of als je ze attendeert op fouten op hun site.

Dus Erik als je ze op correcte wijze de vraagstelling doet en dat je van plan bent om over te gaan op HB4 lampen maar dat je nog met wat open vragen zit en daar graag een antwoordt op ziet

Dat je dan redelijk snel een antwoordt zult krijgen

Althans dit is zeker bij mij het geval geweest in deze met de P13W lampen !

Alleen mijn vraag is nu deze ? Mag de HB4 lamp vervangen worden ( wettelijk ) voor de LED variant ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waar ik uiteindelijk naar op zoek ben is:

-De H7 halogeen uitvoering vervangen door een LED uitvoering (of desnoods GPThunderbird achtige lampen), maar het liefst de LED uitvoering. Bij mijn Roomster zitten er maar liefst 2 x 2 H7's in. M.a.w. 4 stuks in totaal. Geen idee of in die reflector uitvoering de LED uitvoering dezelfde hoeveelheid licht geeft met dezelfde verstrooing.

-De HB4's van die ronde mistlampen onderin de bumper ook vervangen door LED uitvoering.

Zodat alles dezelfde fatsoenlijk witte kleur heeft als de huidige LED-stadslichtjes (rond de 5000K)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe