Ga naar inhoud

LED verlichting.


EdK
 Delen

Aanbevolen berichten

http://www.led4ucar.nl/index.php?/H7/200-H7-7.5-Watt-High-power-LED.html

Men geeft het in ieder geval nu in lumen aan maw als je van bestaande lampen de lumen kan achterhalen heb je een indicatie

Maar zie ook op onderste regel staan dat je ze terug mag sturen als het niet bevalt

En je kan ook ophalen (Hoorn kom je regelamtig langs als je naar Velsen gaat via Enkhuizen )

Dus 1 lamp eruit snoertje tijdelijk eraan zodat je ze ter plekke kan koppelen aan de accu om beeldvorming te krijgen !?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alleen mijn vraag is nu deze ? Mag de HB4 lamp vervangen worden ( wettelijk ) voor de LED variant ?

Tja, volgens mij mag je eigenlijk niks vervangen door LEDs, tenzij af fabriek. (dus zelfs geen stadslichtjes)

Want de reflector met bijbehorende fittingen heeft een typegoedkeuring voor een bepaald soort lamp.

Kan ook zijn dat de regels in Duitsland strenger zijn dan hier.

Wellicht dat alleen gedefinieerd is wat de lichtopbrengst, verstrooing c.q. kleurtemperatuur zou moeten zijn en/of de grenzen daarvan. Maar die info vind ik lastig boven water te halen... :blink:

aangepast door Captain Hook
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben tijd terug wel eens bij LED's een E keur verwijzing tegen gekomen , en naar wat ik vernam dat je ze dan wel mocht gebruiken !

Maar waar het met XENON aftermarket nu wel wettelijk wat duidelijker is geworden , ben ik bang dat het met de LED lampen nog één groot grijs gebied is

Mijn ervaring is op dit moment wel dat met de achterverlichting waar ik 2 lampen T10 in heb en om canbus te omzeilen er 1 gewoon en een Led in heb zitten dat ik voor de rem en knipper lampen ( P21W ) wel de oranje en rode uitvoeringen ga nemen

Dit omdat me opvalt dat de witte LED te helder schijnen en het effect geven van mistlichten naar achter toe

En ik wil geen slapende agenten wakker gaan maken !

Net als wat ik zie op sf.nl van soomige met de kenteken verlichting dat die soms zo fel is dat het lijkt of er twee bouwlampen op staan te schijnen

En dat is vragen om problemen met die mensen die die pet wel past die iedereen moet passen maar mij niet

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij de achterlichten vraag me ik me sowieso de winst van de leds af of ze moeten heel vaak kapot gaan?

Gok dat ik het zelf bij dagrij en stadslicht houdt. Eventueel knipperlichten voor en zijkant. De H8 (mist) en H7's vervang ik dan mogelijk door Osram Night breakers.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De winst? De echte winst van LEDs zou moeten zijn: de veel langere levensduur en energiebesparing (zeker bij alle groengeneuzel auto's).

Want de lichtarmaturen, bekabeling en aanstuurelektronika zouden allemaal veel minder zwaar kunnen worden uitgevoerd als af-design er al rekening mee gehouden zou worden.

Dan zie je maar hoe behoudend en conventioneel de auto-business is. En lobbying voor oude, vergane-glorie techniek.

Maar nee, wat moeten we doen? Energieverspillende belastingsweerstanden er tussen schakelen om de CAN-bus te checken te 'foolen'. En dat noemen ze vooruitgang? :doh2:

Tot op dit moment is er slechts één auto waar je alles full-LED kunt krijgen, af-fabriek, de Audi R8. Maar EN de auto is onbetaalbaar, EN die optie kost ettelijke duizenden euro's meerprijs... :o

aangepast door Captain Hook
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ofwel blijft alleen de levensduur over? Want verbruikt een led met weerstand net zoveel als een normaal lampje?

En ik heb soms het idee dat de leds veel meer licht geven dan de kleine lampjes. Als interieur verlichting bijvoorbeeld, echt een hele verbetering vind ik zelf (mede dankzij Ed aan begonnen :P).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het was niet makkelijk te vinden, maar uiteindelijk de officiele definities van autolampen gevonden, met lichtopbrengst in lumen:

http://live.unece.org/fileadmin/DAM/trans/main/wp29/wp29regs/r037r5e.pdf

En wat zie ik daar b.v? Een H7 zou volgens de definitie 1500lumen moeten uitstralen. En ik vind b.v. zogenaamde high-power LED uitvoeringen die 'slechts' tot 300 lumen komen. M.a.w. nog niet eens een kwart daarvan! Dat lijkt mij veels te weinig om enigszins goede verlichting te leveren... :(

Kijk, stadslichtjes of kentekenplaatverlichting is de lichtopbrengst niet zo heel belangrijk, maar bij mistlampen of dimlicht gaat het juist om de lichtopbrengst!

aangepast door Captain Hook
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Ik het zo net mijn verlichting van mijn nummerplaat op mijn koffer vervangen door led's met canbus.

Nu werken deze lampen perfect, mooi wit licht.

Alleen krijg ik toch een melding op men boordcomp 'lampen koffer nakijken' en gaat er een lampje branden bij mijn kilometerteller.

Ik dacht dat canbus led's hiervoor toch gemaakt waren en geen foutmelding zouden geven ?

Corrigeer me als mis ben :)

Bedankt alvast voor de hulp.

Greetz!

aangepast door EdK
wat typo's
Link naar reactie
Delen op andere sites

wel ik hoef je niet te corrigeren mbt de foutmelding , maar mag ik ( of wij ) weten welk type LED je gebruikt hebt en van wie ( web link)

En op zich komt het me bekend voor en vraag je dan ook eens wat uit te proberen.

Er van uitgaande dat twee units hebt voor je kenteken verlichting met per unit één lamp ( LED )

Haal er eens één LED uit en doe er eens de oude lamp in, en laat in de tweede gewoon de LED zitten

Wat geeft je canbus dan aan ?? evengoed nog een melding of ben je hem dan kwijt ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

De led's die ik heb gekocht komen van een tuning winkel. Op de verpakking vind ik het volgende terug : VACAR - MD ULTIMATE - ROHS.

Deze zijn het volgens mij:

http://vacar-cn.en.made-in-china.com/product/zMLQFrPjbqkA/China-Canbus-LED-C5W-CB-.html

Ik kan voorlopig niet testen van er 1 led uit te nemen en te vervangen door de originele, want ik heb die speciale sleutel (soort ster sleutel) ervoor niet :)

Dit zal ik pas volgend weekend kunnen testen.

Wel vreemd, dat de lampjes werken als ik men lichten aan doe, maar na enkele seconden krijg ik de foutmelding en blijft er continu een lampje branden op men kilometerteller. Ondertussen blijven de lampen wel branden.

Ik had al iets gelezen dat de weerstand van deze led lampen te klein is en je er een weerstand moet extra bij plaatsen, maar dat zie ik mezelf niet doen :s

Thnx!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze garanderen het niet 100% met canbus melding dat je meldingsvrij bent, dit zie je bijna op elke site die led's verkoopt hoor !

Schijnt zelf voor te komen dat als we twee excect dezelfde wagens ( merk en type ) naast elkaar zetten dat de één wel een melding heeft en de ander niet !

En hoe dat komt ? wel je canbus heeft een opgegeven waarde in zijn computer staan en zodra canbus een lagere waarde meet dan opgegeven dan genereert hij dus de melding lamp stuk !

En op zich zou het heel simpel kunnen wezen om dit aan te passen , mits je bij dat stukje software zou kunnen komen

Maar helaas is dit tot heden niet mogelijk

Dus zul je dit moeten kompeseren met een weerstand.

en de reden dat ik je vraag om één normale lamp en één Led te plaatsen en wat dan de melding is , is omdat ik met de Yeti met de achterverlichting hetzelfde probleem heb

De achterverlichting bestaat uit twee lampen en had er dus 2 led met canbus ingezet, maar kreeg dus de melding , dus toen 1 gloeilamp er in terug gezet en melding was weer weg

Maw ik hoef maar over 1 lamp de weerstand te plaatsen en niet over beide om de canbus te bedonderen

En het stelt niets voor om een weerstand erover heen te zetten hoor als je een lampje kunt wisselen dan moet je dat ook kunnen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgend weekend zal ik zeker al eens proberen om 1 lamp te vervangen door een originele en zien wat het geeft.

Ik heb zonet ook gelezen dat je met vag-com de foutmelding ook kan uitzetten, maw dat hij dit niet controleerd. Maar dit is mss niet aan te raden.

Een weerstand erover plaatsen is gewoon de juiste weerstand over de led solderen? HEb alleen schrik voor de warmte ontwikkeling dat dit mss kan geven...

Link naar reactie
Delen op andere sites

als je er voor zorgt dat de weerstand vrij van kunststof is gaat dit gerust wel goed

En bij de kentekenplaat verlichting heb je in algemeen voldoende ruimte om hem vrij in de lucht te laten staan.

Wat betreft het uitzetten van de foutmelding, dit is voor mij een nieuw iets.

En als je de link hebt waar dit zou staan en hoe te doen in VCDS denk dat er wel mensen hier zijn die hier in geinteresseerd zijn.

Want wat ikzelf tot nu toe hierover heb kunnen vinden is dat er nog niemand het is gelukt met VCDS omdat het niet toegankelijk is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Ik dacht ergens in dit topic de vraag gelezen te hebben 'wanneer checkt canbus de waarden' of iets dergelijks. In de manual kwam ik dit tegen:

Auto-Check-Control

Toestand auto

De Auto-Check-Control controleert de staat van bepaalde functies en autocomponenten.

De controle vindt bij ingeschakeld contact continu plaats, zowel bij stilstaande

auto alsook tijdens het rijden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later...

Bijgaand wat licht-indrukken van LED plafond units in mijn auto + kofferbak:

Dit moet je bestellen bij bij hypercolor.de om je kofferbak van fatsoenlijk licht te voorzien. En dan trek je de bestaande unit eruit, connector los, gloeilampje eruit. Beschermblikje eraf (want het gloeilampje wordt heet, maar de LED nauwelijks). En dan prik je het LEDje op de plek van het gloeilampje, connector terug, verlichtingsblokje terug. En voila je bent klaar.

aangepast door Captain Hook
Link naar reactie
Delen op andere sites

En de plafond verlichting bij superskoda ziet er zo uit. Hier eigenlijk hetzelfde. Plafond unit er voorzichtig uitklikken, lampjes uit de fitting. De LED blokken van superskoda op dezelfde plek erin. (ff testen ivm polariteit). Je ziet dat er zachte schuimblokken opzitten, die zijn om te voorkomen dat het gaat rammelen en te zorgen dat het strak er in zit.

Plafond unit weer terug in het plafond en voila, klaar. Zelfs Menno zou het kunnen. ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lees het verhaal van Ed...

Test eerst of er wel canbus check zit op deze verlichting, dus lampje eruit (laten) en krijg je dan een melding? Zo ja, dat zit er canbus check op. Zo nee, dan niet.

Bestel bij hypercolor.de de versie met of zonder canbus check, that's it.

En anders kun je ook versie zonder canbus belastingsweerstand bestellen...

In mijn Roomster zit er GEEN canbuscheck op de binnenverlichting.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja dit had ik al gelezen.

Maar zoals bij men koffer wist ik dat het canbus was, ik heb een led gekocht MET canbus en toch krijg ik nog altijd een foutmelding. Gewoon omdat de weerstand niet voldoende is. Ik moet dit eens uitmeten en een nieuwe weerstand solderen, maar voorlopig nog geen tijd hiervoor gehad.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is heel simpel.

Wat is de oorspronkelijk lamp, wat is het opgenomen vermogen?

Datzelfde opgenomen vermogen moet je simuleren met de nieuwe LED + bijbehorende belastingsweerstand.

Wet van Ohm R=U/I en vermogen P=UxI is alles wat je nodig hebt.

Vervolgens kies je bijbehorende weerstandswaarde uit de E-27 reeks (wel op het juiste gedissipeerde vermogen letten) en zorgen dat de weerstand (die heet/warm kan worden) niet tegen kunststof aanzit.

aangepast door Captain Hook
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe