Ga naar inhoud

CitiGo - Onze eerste maand


tfh
 Delen

Aanbevolen berichten

Inmiddels hebben we nu een ruime maand de CitiGo in ons bezit:

 

http://www.skodaforum.eu/topic/3020-even-voorstellen/

 

Het autootje rijdt eigenlijk best leuk. Vreemd genoeg vind ik hem plezieriger rijden op de snelweg dan in de stad. Ik kan op 2 manieren naar mijn werk rijden: Over de snelweg of binnendoor. En dat is dus de snelweg geworden (ik had eigenlijk andersom verwacht).

Ik heb inmiddels al 2 keer met die plastic kap die vooraan onderaan zit over een drempel geschaafd. Dit zonder er (te) hard over heen te rijden. Drempels en oneffenheden in de weg vindt dit autootje sowieso niet zo leuk. Vandaar de keuze voor de snelweg ;-)

Positief is het gevoel van ruimte in de auto en de snelheid waar mee je hem weg kan laten rijden. Met 120/130 km/uur over de snelweg rijdt erg plezierig.

Qua verbruik valt hij toch een tikkie tegen: Normaal gesproken rij ik er 1 op 19 mee als ik er elke dag (2 x 10 km) mee naar mijn werk. Afgelopen week zijn we er mee naar Dusseldorf gereden, een keertje naar Den Bosch en een keer naar mijn werk -> 621.1km op de dagteller en 31,08 liter mogen tanken. Dat is dus 1 op 20. Dat had ik met rustig snelwegwerk zonder files eigenlijk wel een tikkie zuiniger verwacht.

Anyway. We zijn nu 1,5 maanden verder en hebben zo'n 1600km op de teller staan. Niet ontevreden dus ;)

aangepast door tfh
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het verbruik zal inderdaad zo rond de 5000 a 10000 km dalen.

Als je wat minder snel over de snelweg raast nog veel meer ;) Bij 10 km woonwerk zijn dat er maximaal 5-6 over de snelweg en van die theoretische 20 km verschil met bijvoorbeeld 100 km blijft daar hooguit 10 km sneller (gemiddeld) van over, dus ben je tussen de 20 a 30 seconden sneller bij het stoplicht onderaan de afrit ;)

 

De radio in de citygo is natuurlijk niet zo bijzonder, als je die nu harder aanzet lijkt het net alsof je harder rijdt!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

En na de 5K en 10 K word het inderdaad nog beter

En helemaal als dat deel tussen de oren dat deel wat het gaspedaal beweegt in toom kan houden.

Want daar zit de meeste besparing.

 

wijsheid meegekregen van CH hier op forum

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die 1 op 19 bij 10 kilometer vind ik zelf ook erg netjes. Alleen bij de lange snelwegritten had ik een iets beter resultaat verwacht. Zeker omdat er dan gewoon netjes 120km/uur gereden wordt en weinig ingehaald of geaccelereerd. Maar goed, de tijd zal het leren of dat dit getal nog iets beter wordt of niet ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik haal wel eens 1 op 20 op snelwegritten, maar dat komt dan altijd omdat er stukken met max 100 in zitten.

 

Het zou best kunnen dat bij 100 km/u je Citigo het een stuk beter doet.

 

Dat zou inderdaad best eens kunnen, maar ik ga natuurlijk geen 100 rijden op 120/130km/uur stukken ;-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op deze manier is het wat 'tegenvallende verbruik' het gevolg van een keuze van de berijder. En niet van een te kortkoming van de auto.

Mijn GL loopt ook 1 op 31 als ik achter een vrachtauto naar Amsterdam rij. Maar ik kan er ook 150 km/u mee rijden dan zakt het verbruik ook flink. (ik weet niet hoeveel omdat ik dat nog niet heb geprobeert) 8-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Positief is het gevoel van ruimte in de auto en de snelheid waar mee je hem weg kan laten rijden. Met 120/130 km/uur over de snelweg rijdt erg plezierig.

Dat is het voornaamste of hij op dat moment dan 0,1L meer verbruikt is niet meer belangrijk. Ben er van overtuigd dat er nog vele aangename maanden volgen.

aangepast door Snelle
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op deze manier is het wat 'tegenvallende verbruik' het gevolg van een keuze van de berijder. En niet van een te kortkoming van de auto.

Mijn GL loopt ook 1 op 31 als ik achter een vrachtauto naar Amsterdam rij. Maar ik kan er ook 150 km/u mee rijden dan zakt het verbruik ook flink. (ik weet niet hoeveel omdat ik dat nog niet heb geprobeert) 8-)

 

Tja... maar als je hier naar kijkt:

 

 

1 op 24.4Verbruik gemiddeld
1 op 20.0Verbruik stad
1 op 27.8Verbruik buitenweg

 

Nu weet ik ook wel dat ze dit meten in "laboratorium omstandigheden" en verwacht ik zelf nooit een gemiddelde van 1 op 27 te rijden met deze auto, had ik eigenlijk met een dergelijk constante snelwegrit buiten de spits rond de 1 op 23 oid uit te komen bij een snelheid tussen de 100km/u en 120km/u. Bij 150km/u krijg je natuurlijk ook andere resultaten, maar die snelheid heeft de boordmeter nog niet gezien hoor ;-)

aangepast door tfh
Link naar reactie
Delen op andere sites

"Verbruik snelweg" ontbreekt nog :lol:

 

Het opgegeven verbruik voor de buitenweg kan je misschien wel benaderen, maar dan moet je 80 of zelfs minder rijden. Voor mijn auto staat daar 4,4 l/100 km voor. Op de BC heb ik bij 80 km/u wel eens 4,3 gemiddeld gehaald op een rit van 25 km. Dan zit alles mee. Maar 4,5 is in de zomer altijd haalbaar op dat soort ritten.

 

Ik schat dat jouw Citigo met gemak 1 op 25 doet bij 80 km/u.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Nou, de laatste tank was 34,81 liter, waarmee we 658,1 km gereden hebben, wat een gemiddeld verbruik van 1 op 18,9 oplevert. Op zich zeker niet slecht. Dit waren hoofdzakelijk woon/werk ritjes, dus... We doen het er voor ;-)

Overigens na 1 1/2 maand staat er al ruim 2500 km op de teller. "iets"' meer dan verwacht eigenlijk ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later...

Ik denk dat je door ietsje zachter te rijden op de snelweg je verbruik nog behoorlijk kan verbeteren. Als je in plaats van 120 op de teller 110 gaat rijden, scheelt dit in de luchtweerstand zo'n 20%, dat zou betekenen dat je grofweg zo'n 10% zuiniger gaat rijden op de snelweg, en zeker op zulke korte afstanden scheelt je dat in tijd maar een paar seconden per rit. Nu kun je zeggen dat 10% zuiniger niet zo'n verschil is, maar als de literprijs bij de pomp 10% verandert, merk je dat toch wel in je portemonnee. Vergelijk het of je 1,50 of 1,65 voor een litertje brandstof betaald, dat is voor je portemonnee hetzelfde verschil als 10% zuiniger rijden.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Laatste dagen was er weinig vrachtverkeer. Dan rij ik zelfs 80. Langzaam is soms goed, je vult zoveel mogelijk tijd met dezelfde afstand.

- de baby slaapt niet alleen net zo goed maar ook langer 

- hoe later je thuis bent, hoe korter de c.v. aan moet. En als je na thuiskomst direct het bed ik kan rollen scheelt het helemaal.

 

Je haalt op zo'n rit volgen de BC 1 op 25, terwijl het rond de 7 graden is. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 jaar later...

Inmiddels rijden we al wat langer met de auto en staat er zo'n 31000km op de auto. Het verbruik is zo rond de 1 op 19 gebleven. Als je rond de 100 blijft rijden op een file-loze snelweg, kan je richting de 1 op 20 / 1 op 21 kruipen. Dat had wat beter gemogen, maar ik doe het er voor. We mogen niet te veel klagen: We tanken toch in België ;-) Inmiddels zit er een nieuwe airbag in (deze is er vorig jaar uit gejat), maar verder zijn we nog steeds erg blij met het wagentje: Hij rijdt prima.

 

Gezien zijn km-stand is hij nu voor zijn "grote beurt" weg geweest en ik kreeg hier een 2-tal meer opties bij aangeboden (naast de 199 euro voor de beurt zelf)

 

* Interieurfilter a 35 euro

* brandstofreiniger a 22,95 euro

 

Bij mijn vorige auto's zat het interieurfilter volgens mij al standaard bij de beurten. Is bij jullie ook de ervaring dat deze los in rekening wordt gebracht? En die brandstofreiniger. Is dat een zinvol iets?

Link naar reactie
Delen op andere sites

filters worden bij mij ook apart berekend, maar brandstofreiniger ( benzine motor in mijn Yeti ) word bij mij niet toegepast.

Krijg laatste tijd wel eens de indruk dat het maar te pas en te onpas word toegevoegd bij service beurten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe