Ga naar inhoud

Opgegeven en werkelijk gebruik van mijn fabia 1,2 Tdi


hay
 Delen

Aanbevolen berichten

Tot op heden (km Stand42.000) is het gebruik van mijn Fabia 1 op 18,5 terwijl ik nooit harder rij dan de toegestane snelheid. Heel wat anders dan de fabrikant ons wil laten geloven. Je kunt wel 1op 30 halen maar dan mag je niet harder rijden dan 80km/h hetgeen niet te doen is op een autoweg. Zodra je sneller rijdt wordt het verbruik hoger, logisch eigenlijk want de luchtweerstand neemt toe in het kwadraat van de snelheid en ook de bandenspanning en toestand van het wegdek spelen een grote rol. Het zou eerlijker zijn van de fabrikant om te vertellen onder welke omstandigheden het verbruik wordt vastgesteld

 

Hay

Link naar reactie
Delen op andere sites

Omdat je tekst in Wie ben ik stond en dat topic is om jezelf even voor te stellen is de tekst naar het juiste topic verplaatst.

Tevens wordt het door veel active leden op prijs gesteld als je jezelf even voorstelt in Wie ben ik :)

Mvg

de Mods
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals al door anderen aangegeven, die verbruikscijfers heeft een autofabrikant niet zelf bedacht, maar is Europees vastgesteld. Als je geluk hebt, geeft een dealer mondeling nog wel info over het echte verbruik dat je kunt halen.

 

Ook door Rosinfield genoemde Spritmonitor, is mijn favoriet als het gaat om het inschatten van het echte verbruik van een auto (met een bepaald type motorblok).

 

Overigens heb je bij het aanmelden verkeerde info ingevuld: als je een Greenline hebt, heb je per definitie een Fabia II en geen I. (Fabia I loopt tot najaar 2006)

aangepast door Cordoba
Link naar reactie
Delen op andere sites

Grappig Menno, heel grappig, een verbruik van z'n Fabia TWEE (zie z'n profiel) van EEN op ACHTTIEN,5 :P

 

@TS: het gaat er niet zozeer om wat de absolute snelheden zijn, maar vooral om hoe je rijdt. M.a.w. Datgeen wat tussen de oren zit en je voet op het rechterpedaal stuurt... Dat maakt zoveel verschil. Laat je de motor eerst goed warm worden? Houd je de olietemperatuur in de gaten?  Hoe accelereer je? Hoe anticipeer je? Hoe schakel je? Kortom, vele kleinigheden die samen het verschil maken. Kijk je naar het momentele verbruik en hoe de stand van je rechtervoet daarvan op invloed is? Rijd je lange ritjes? Korte ritjes?

aangepast door Captain Hook
Link naar reactie
Delen op andere sites

Snap niet wat er zo grappig aan is. De type-aanduidingen in zijn profiel en in zijn eerste bericht, zijn gewoon incongruent. Neem aan dat hij zich in het startbericht heeft vergist of vertypt 


o, ik zie het nu! Sorry hoor! :lol:

 

Was dus niet grappig bedoeld, maar idd kwestie van niet goed lezen. Toch wel weer grappig op zich dan, hoop ik maar ^_^

aangepast door Rosinfield
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook een GL rij vooral de laatste maanden veelal korte stukjes (ongeveer 6 km). Zou mij er echt moeite voor moeten doen om slechter dan 1 op 20 te rijden.

Het is zo als @Captain Hook ook al zegt. Vooruit kijken, anticiperen.

Vroeger gewerkt als touringcarchauffeur en had ik een collega die vertelde dat hij de rem alleen nodig had om te stoppen meer niet. Dat is wat overdreven maar geeft wel aan hoe je zou moeten rijden. Als je zuinig en comfortabel onderweg wilt zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het verbruik van mijn Fab zit met de aangegeven fabrieks info, toch wel erg redelijk. ik heb de 1.4 16v van 2009. geloof 63kw. die zit bij lange afstanden altijd aan de 1 : 13.5 alleen met de klapkrat er achter deed ze het natuurlijk anders. Dan zit ze bij 100km/h zich te gedragen alsof ik 125km/h rij.

Alleen ben ik er nog niet heleaal uit met E10, in frankrijk bijna alleen te verkrijgen, is het verbruik weer anders. Een stuk ongunstiger. Volgens mij is E10 toch niet zo energierijk als gewone euro95. Zolang ik vooruit ga maak ik mij niet zo veel zorgen :D  :D ....

aangepast door FABJE
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is maar hoe je met de auto en het overige verkeer omgaat.

 

1: Als ik mijn best doe haal ik een gelijkaardig opgegeven verbruik van een echte greenline. 1 op 28

2: Als ik rustig comfortabel rijdt zit ik op het fabrieksgemiddelde van 1 op 25

3: Als ik vlot rijd, niet echt anticipeer maar hard moet remmen en steeds een versnelling te laag rijd haal ik 1 op 20 (toevallig het verbruik van de standaard mopperende greenliner)

4: Als ik alles uit de kast haal, pedaal op de bodem van hier tot Italië haal ik nog steeds 1 op 17,5.

 

Ik heb echt niet de klagen over het kleine driepittertje. Liefst heeft die natuurlijk lekker lange afstanden in de hoogste versnelling en dan is die helemaal in z'n element.

Echter is het pas vanaf 30.000 km dat ik echt mooie waarden lijk te kunnen halen. Terwijl de rijstijl steeds beter wordt afgestemd op de auto.

aangepast door laagvlieger
Link naar reactie
Delen op andere sites

Tot op heden (km Stand42.000) is het gebruik van mijn Fabia 1 op 18,5

Naar aanleiding van de opmerking van Marco zat ik al te zoeken waar ik het had gelezen. Ik had de post normaal gelezen, en bij het even snel checken dus niet goed gekeken, en op die manier de fout in gegaan (duidelijk een geval van niet meer echt wakker).

Is ook mijn adagium: remmen alleen in het uiterste geval. Leidt helaas bij mijn wederhelft soms tot volslagen onterechte panische reacties. Ze zou immers inmiddels moeten weten dat de vereiste anticipatie reeds heeft plaatsgevonden :lol:  

 

Ik heb juist een bijna tegengestelde regel: zo vroeg mogelijk een klein beetje remmen. Het idee erachter is, dat je door vroegtijdig wat snelheid te verminderen, regelmatig  kan voorkomen dat je stil komt te staan, waardoor je uiteindelijk minder energie nodig hebt om weer op kruissnelheid te komen. Je kunt het ook anticiperen noemen, maar iedereen verstaat daar net even iets anders onder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alleen ben ik er nog niet heleaal uit met E10, in frankrijk bijna alleen te verkrijgen, is het verbruik weer anders. Een stuk ongunstiger. Volgens mij is E10 toch niet zo energierijk als gewone euro95. Zolang ik vooruit ga maak ik mij niet zo veel zorgen :D  :D ....

Wat meer info over E10:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Ethanolbrandstof

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe