Ga naar inhoud

Waarom worden er toch zo weinig Yeti's in NL verkocht?


CaseyBasey
 Delen

Aanbevolen berichten

De Yeti scoort sinds hij het levenslicht zag altijd erg goed in reviews en testen. Vandaag liep ik tijdens het googlen op een Britse site, waar de Yeti zowel in 2012 als in 2013 de eerste plaats inneemt bij een tevredenheidsonderzoek:

 

Britain's most influential car reliability and satisfaction survey is back for its 12th year – and with more than 40,000 of you taking part in this year’s Driver Power poll, the results are more revealing than ever.

We’ve counted all the scores and analysed the results, and are delighted to announce the winners and losers.

The top three…

 

1. Skoda Yeti

Overall rating: 92.65% 
2012 ranking: 1

Few cars in the history of Driver Power can match the achievements of the Skoda Yeti, and it holds on to its crown in 2013. In the three years it has graced our satisfaction survey, it’s never finished outside the top two and best-in-category finishes for build quality and in-car technology laid the foundations for victory again this year.

Owners love the Yeti’s reliability and rave about its generous equipment, while the handling of this tall-riding car shows many of its traditional hatchback rivals how things should be done. Excellent visibility helped the Yeti win the silver medal in the ease of driving category, too.

The range has some excellent engines, including a smooth 1.2-litre TSI petrol and the frugal 1.6 TDI GreenLine diesel. Owners love the performance and brakes, and while they’re not so impressed by the ride quality and practicality, even here the car finishes in the top 20. And the niggles don’t stop the Yeti claiming back-to-back Driver Power triumphs.

2. Skoda Superb MkII

Overall rating: 92.13% 
2012 ranking: 2

Skoda secures yet another Driver Power podium, proving that it knows how to keep its customers happy. The second-generation  Superb was our champion in 2011, before being edged out last year, and it comes second again in 2013 – but it pushed our winner hard, missing out on first place by only 0.73 per cent.

Key to the family car’s success is the space it provides, for passengers and luggage. The huge boot and limousine levels of rear legroom were central to its number one ranking in the practicality category. Owners also rated the Superb’s solid build quality and praised the amount of technology on board for the money.

A consistent set of results included only a few disappointments. Judging by our findings, the big family car’s handling doesn’t live up to the same high standards, but it finished in the top 10 in eight of our 10 categories. Owners were almost universal in their praise of economy, especially for diesel cars.

3. Jaguar XF

Overall rating: 89.90% 
2012 ranking: 5

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een Golf is gewoon een betere keuze dan een rijdende uitkijktoren, en door de mensen die dit niet begrijpen wordt de Yeti te dan ook nog vaak als te veel een Wibra-uitkijktoren gezien.

 

Tja, als dat waar is, zegt dat veel over de kortzichtige Nederlander.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die Skoody durft wel zeg. Maar goed dat ik niet meer tot de leiding behoor :lol:  

Zou ik voor je terugtreden ook echt niet gedurfd hebben hoor!

 

Maar zonder gekheid, de fun van een hogere auto afgewogen tegen de meerkosten is een kwestie van smaak en portomonnee, maar ik denk serieus dat er een groep kopers is die vindt dat een SUV minimaal een Volvo, Mercedes, Audi of BMW moet zijn, en anders maar geen SUV en dus iets van een Golf. Een Skoda-SUV is dan natuurlijk helemaal een brug te ver.

 

Ik vind een hogere auto wel iets fijner rijden, maar vind de meerwaarde niet groot genoeg t.o.v. de nadelen. In geval van meer budget zou ik dat toch liever in andere zaken stoppen. Dat een SUV een premiummerk zou moeten zijn vind ik onzin.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar zonder gekheid, de fun van een hogere auto afgewogen tegen de meerkosten is een kwestie van smaak en portomonnee, maar ik denk serieus dat er een groep kopers is die vindt dat een SUV minimaal een Volvo, Mercedes, Audi of BMW moet zijn, en anders maar geen SUV en dus iets van een Golf. Een Skoda-SUV is dan natuurlijk helemaal een brug te ver.

 

Als jij gelijk zou hebben Skoody, waarom rijden er dan zo verschrikkelijk veel Koreaanse SUV's rond?

aangepast door MarcoO2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Allemaal tot je dienst Boo, maar waar het mij om ging was dat in de UK jaar in jaar uit de Yeti de meest tevreden rijders kent. Dat in allerlei testen en reviews de Yeti uitstekend scoort, bijvoorbeeld tot caravantrekker van het jaar wordt gekozen. En dat ondanks deze gegevens de Yeti in Nederland relatief slecht verkoopt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar is het ook een goed verkocht model in de UK? Tevredenheid staat niet gelijk aan kopers/gebruikers.

 

In de eerste 6 maanden van dit jaar zijn er bijna 5000 verkocht in de UK.

Het gaat over tevredenheid van mensen die er al een gekocht hebben. Dat is iets heel anders dan een indruk van mensen die nog een auto moeten gaan kopen.

 

Als je op zoek bent naar een nieuwe auto, is het toch niet onverstandig om testen, reviews en tevredenheidsonderzoeken mee te nemen in je overwegingen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als jij gelijk zou hebben Skoody, waarom rijden er dan zo verschrikkelijk veel Koreaanse SUV's rond?

Had ik nog niet over nagedacht. Maar zitten daar veel modellen bij v.a. ongeveer 20.000 euro?

Als je op zoek bent naar een nieuwe auto, is het toch niet onverstandig om testen, reviews en tevredenheidsonderzoeken mee te nemen in je overwegingen.

Er zijn verstandige mensen en er zijn veel mensen. Veel verkochte Yeti's zou een een combinatie daarvan vergen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het wordt je aan alle kanten ingepeperd! Je moet helemaal geen auto kopen op rationele gronden, want dan schijn je niet er niet bij te horen c.q. trendy en cool te zijn. Vooral de 'merken' pompen dat er aan alle kanten in. Stel je voor zeg, dat je verstand mee gaat spelen... :D dat kunnen we natuurlijk niet gebruiken in de wereld van het angelsaksische sales & marketinggeweld. Woeha. :P

aangepast door Captain Hook
Link naar reactie
Delen op andere sites

Tsjee, wat een onderwerp en discussie ;) .

 

Er rijden inderdaad relatief veel Yeti's in de UK rond en de mensen die wij er over spraken waren er erg tevreden mee. Als Yeti-"kneus" kan ik erover meepraten. De auto rijdt erg lekker, de hogere auto zorgt voor veel overzicht en is daarmee een aanvulling op mijn rijplezier. Daarnaast is de auto compact en dan ook nog eens zeer goed handelbaar in het verkeer (stuurt strak, draaicirkel etc). Vergeleken bij de Octavia die ik hiervoor had een duidelijk verbetering (op de kofferbak na misschien). En voor de groene Fabia-rijders onder ons :), gewoon jaloezie... Hoewel ik moet teogeven dat de Yeti natuurlijk wel een auto met een eigen smoel is (nog wel) en je er van moet houden. Als je over die Bobbel (!) heen bent wordt er rijkelijk voor beloond ;).

 

Daarnaast staat die hoger op de wielen en dat is in Engeland geen overbodige luxe aangezien veel wegen duidelijk slechter zijn dan in Nederland (of België). Dat is ook de reden waarom je in de UK ook zoveel 4wd autos's tegenkomt en de land/ rangerover zo populair is, je hebt het er veel eerder nodig dan hier. SUV's en dat soort feestneuzen hebben dan ook een lichte voorkeur.

 

Maar in Nederland is de Yeti erg duur (geworden) doordat Pon vermoedelijk een klein / kostbaar foutje gemaakt heeft met de klassificering en daarmee de BPM.In de UK is die net zo duur als een Golf of een Astra en zelfs iets goedkoper. Dat maakt, met name een groot verschil en in Nederland heb je dan ook nog eens de flauwekul dat de bijtelling gemeten wordt aan de theoretische vuiligheid van het blik. Dus ook zakelijk is het een weinig aantrekkelijke auto terwijl die de potentie heeft om een golf-killer te zijn, want het is eigenlijk een golf-plus, alleen handiger ;) Maar ook wat dat betreft zal Pon er met gemengde gevoelens naar kijken, want hij is dus eigenlijk een geduchte concurrent voor zowel de Tiguan alsook de Golf. Aangezien dat echter de cashcow's zijn bij VW zullen ze het helemaal niet erg vinden dat Skoda niet zo ontzettend succesvol is met de Yeti.

 

Wat de betrouwbaar- en tevredenheid betreft scoort de Yeti over de gehele linie trouwens goed, in eigenlijk alle landen waar je hem tegenkomt en verslaat hij VW.

 

Het Wibra-effect is relatief, de Yeti is duidelijk beter afgewerkt dan de meeste andere Skoda modellen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe