Ga naar inhoud

Tuning (1.2 TSI); hoe zit het nou?


Captain Hook
 Delen

Aanbevolen berichten

Er zijn veel meer motorversies te tunen.

Allereerst hangt het er vanaf wélke DSG je hebt (de DSG-6 zoals die nog in oa de RS wordt geleverd kan veel meer aan), en ook de DSG-7 kan meer hebben. Tot de 300 Nm is sowieso geen probleem, meer kan ook nog wel, alleen moet je dan wel een goede tuner hebben die rekening mee houdt met de DSG. Als je het koppel wat geleidelijker in laat komen, kan die DSG heel wat hebben. Komt het er echter bruut in één klap in, ja, dan moet je niet de grenzen gaan opzoeken.

aangepast door MarcoO2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn veel meer motorversies te tunen.

Allereerst hangt het er vanaf wélke DSG je hebt (de DSG-6 zoals die nog in oa de RS wordt geleverd kan veel meer aan), en ook de DSG-7 kan meer hebben. Tot de 300 Nm is sowieso geen probleem, ...

Menno (en ik) hebben de DSG-7, en 250 Nm is toch echt wel de grens die wordt aangegeven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik het dus goed begrijp, is tuning in geval van auto's met DSG eigenlijk alleen bij een 1.2 mogelijk, ivm de maximale koppel grens van 250 Nm

Nee hoor, 1.4/1.8 TSI kunnen ook gewoon getuned worden icm DSG7 bak.

We hebben nu zelfs een Ibiza Cupra 1.4 TSI 180pk staan op de zaak, van de week voorzien van grotere turbo/uitlaat/intercooler, doet 350Nm met de DSG7 zonder slippen oid.

Dat men 250Nm zegt, is omdat dit de begrenzer is die in de software bak staat, hij kan daadwerkelijk veel meer aan, net als de DSG6, die kan met bak-software aanpassingen zelfs ruim 450Nm hebben.

aangepast door Race Eend
Link naar reactie
Delen op andere sites

Menno (en ik) hebben de DSG-7, en 250 Nm is toch echt wel de grens die wordt aangegeven.

Dat weet ik, en dat is precies waar ik op reageerde (en waar Race Eend ook eenzelfde reactie op gaf).

Link naar reactie
Delen op andere sites

We hebben nu zelfs een Ibiza Cupra 1.4 TSI 180pk staan op de zaak, van de week voorzien van grotere turbo/uitlaat/intercooler, doet 350Nm met de DSG7 zonder slippen oid.

Wat is nou precies de bottleneck qua koppel bij een DSG? Hoe komt het dat het (opgegeven) max. koppel van een DSG meestal lager ligt dan dat van een handbak?

Mijn voorstelling van zaken is dat bij een handbak bij overbelasting de tanden van de tandwielen gaan verbuigen en/of breken. Klopt dat? Is dit bij een DSG ook de bottleneck of is hier een andere factor in het geding?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad, kunnen ja, of het op de langere termijn verstandig is blijft een vraagteken.

Gezien het aantal klachten met de DSG over slijtage zou ik zeggen dat die beperking verstandig is, het omzeilen ervan is natuurlijk mogelijk en verleidelijk, maar toch...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ach de Fabia RS heeft 180 PK en weet ik veel hoeveel koppel, ook met die DSG toch?

Daar blijf ik met mijn 140 PK en 245 NM toch nog mooi onder.

Zie ook bij de buren: www.skodaforum.nl/board/f36/nabespreking-jd-groepsactie-ervaringen-e-d-18267-2.html#post267292

Zoeken op "nabespreking JD groepsactie"

De 200 km terug en het ritje heen en weer naar het restaurant stemmen mij hoopvol dat hij nu inderdaad zuiniger is (weliswaar met een soort van euro 98 ipv inferieure 95). Maar echte winst zit bij de "tussen sprintjes", als je even moet inhalen dus. Vanaf 80, 90 km/h even een duw in je rug (gewoon in z´n 7) en je zit zo boven de 140.... Als je lekker rustig wilt toeren met 80 km/h of zo, kan ook en is dan vloeiender, stiller dan voorheen (ook volgens mijn vrouw!) en volgens de verbruiksmeter echt een heel stuk zuiniger!

De vermogens winst

post-49-0-24393200-1331674411_thumb.jpg

en

140+ zonder vooruit te komen

post-49-0-54853200-1331674435_thumb.jpg

aangepast door EdK
link geplaatst
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

gemiddeld verbruik van de laatste drie tankbeurten, na tuning en met zomerbanden: 1 op 14,01

overeenkomstige drie tankbeurten vorig jaar: 1 op 13,63

Aantal waarnemingen is nog te gering natuurlijk, maar wordt vervolgd

ook is er sprake van enige contaminatie, omdat ik nu op 98 rijd. Maar ik vind het zoveel lekkerder rijden, dat ik niet meer terug ga naar 95

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tsjah, 100 meter meer op een liter. Da's een 1,1739% verbetering in het verbruik. Vergelijk dat eens met een benzineprijs van € 1,80 dan rijd je dezelfde afstand nu voor € 1,779. Heb je pakweg € 600 aan die tuning uitgegeven dan kom je met 2 ct per liter op 30.000 liter te tanken en ben je bij pakweg 400.000 kilomter uit de kosten. Tel daarbij op dat je nu RON98 tankt en je weet waar je uitkomt.

Maar goed da's de theorie op basis van slechts 7 tankingen in dezelfde periode met ook nog aannames voor correcties waarvan je je mag afvragen of de aannames juist zijn en de omstandigheden ten tijde van die 7 tankingen ook echt gelijk waren. ^_^

Link naar reactie
Delen op andere sites

tuurlijk, dat weet ik allemaal. Enige echt keiharde effect zal zijn als het totaalgemiddelde (na lange tijd) weer een decimaaltje omhoogkruipt.

Maar dan nog, je haalt het er natuurlijk nooit uit. Als het tunen je daarom te doen is, kun je het beter laten.

In elk geval is het verbruik vooralsnog niet in ongunstige zin veranderd. Intuitief klopt dat wel, er wordt nog sneller dan voorheen opgeschakeld, maar daar staan de incidentele sprintjes tegenover. Zal elkaar wel zo'n beetje compenseren, denk ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe