Ga naar inhoud

Tuning (1.2 TSI); hoe zit het nou?


Captain Hook
 Delen

Aanbevolen berichten

Nee, door die lagere prijs bereik je een groep kopers die tot dan toe buiten de boot viel omdat ze (bijvoorbeeld) die Fabia niet konden betalen. Door het goedkopere aanbod verkoop je die auto ineens wel, terwijl je anders die klant niet bediend had.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt helemaal wat marco schrijft.

Bovendien, soms kun je met het beperken van het vermogen, een auto in een lagere bijtellings/belastingsklasse krijgen, zo deed men dit bv bij de golf 6 110pk (wat een geknepen 140pk was), dmv een langere 5 bak werd dit een 119 gram uitstoot wagen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Door het vermogen te verlagen creeer je twee verschillende auto's. Eén met minder vermogen, die goedkoper is, voor de mensen die 'm nét kunnen betalen en/of niet om vermogen geven, en één met meer vermogen voor hen die daar meer geld voor over hebben.

Dat mechanisme (feitelijk de prijs/ kwaliteit - of beter: de prijs/ prestatieverhouding) zie je toch in alles terug?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het verstoorde is dat je meer geld verdient niet door waarde toe te voegen maar juist door te ontwaarden, en dat er geen concurrent is die daar op in springt (tegen 0 meerkosten een beter product aanbieden), maar precies hetzelfde kunstje gaat uithalen. Dat is een gebrek aan marktwerking.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Was het voor jouw gevoel anders geweest als men met de mindere variant was begonnen (zeg 100 pk voor € 10.000,00) en daar een betere variant tegen meerprijs (zeg 125 pk voor € 11.000,00) van had gemaakt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toch wel hoor Skoody Boo, Kia/hyundai hebben lange tijd enkel een 1.5 crdi met 110 pk gehad, of je nu de basisversie nam of de meest complete (voor de rio/getz,, die toch wel in dezelfde klasse zaten dan de Fabia). Blijkbaar zonder veel succes, want vandaag zie je ook dat ze verschillende versies aanbieden, die waarschijnlijk technisch niet verschillend zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Was het voor jouw gevoel anders geweest als men met de mindere variant was begonnen (zeg 100 pk voor € 10.000,00) en daar een betere variant tegen meerprijs (zeg 125 pk voor € 11.000,00) van had gemaakt?

Nee, want dan zou bij de 100 pk versie al bekend zijn dat dit niet het optimum van het blok is, met de intentie om later wel een versie te maken die dit optimum heeft. Ook in dat geval wordt voor dezelfde productiekosten expres een product waardelozer gemaakt, en dat hoopt men dan terug te verdienen op de versies waarbij men dat niet heeft gedaan.

Het is wel een iets tactischer volgorde van versies op de markt brengen, want dan boots je tenminste nog het patroon van een technologische verbetering na.

Produceren is waarde toevoegen, niet waarde blokkeren. Vrije markt zou eigenlijk een efficiënte productie moeten garanderen, maar marketing kan zich kennelijk hier aan onttrekken...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Produceren is waarde toevoegen, niet waarde blokkeren. Vrije markt zou eigenlijk een efficiënte productie moeten garanderen, maar marketing kan zich kennelijk hier aan onttrekken...

Je hebt een punt..

Maar, langs de andere kant, wat verwacht je van VAG? Dat ze een ander blok ontwikkelen dat optimaal presteert, en dat mogen ze dan aanbieden aan de doelgroep die vandaag de 86 pk versie koopt? Je kan je ook wel voorstellen dat dat de kosten omhoog jaagt, ook voor de 105 pk motor, die dan enkel binnen een half zo grote doelgroep terugverdiend moet worden. Je verliest zo heel wat schaalvoordelen. Ik denk dat het eerder de enige mogelijkheid is om deze motoren aan deze prijs aan te bieden.

De laatste decennia zijn wagens trouwens, relatief gezien, altijd maar in prijs gedaald. Misschien net omdat ze de ontwikkelingskosten kunnen drukken; door allianties aan te gaan, motoren voor verschillende merken te gebruiken, software-aanpassingen, enz.... Of je dat verstoorde marktwerking kan noemen, ik weet het niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Precies, VAG kan efficient produceren omdat men de motoren bij 4 (en bij de porsche diesels 5) verschillende merken kan gebruiken, doordat men 1 motor maakt en die op grote schaal in kan zetten kun je voordeliger produceren.

Dan is het ook volkomen logisch om diezelfde grootschalig gebouwde motoren af en toe in meerdere 'smaken' uit te leveren. Nogmaals: een productie van een motor gaat zeker niet in een paar dagen, een bewezen product een wat lager vermogen geven, zal de motor nooit schaden, men hoeft de hele duurtesten dus niet meer uit te voeren en kan de motor meteen uitleveren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geweldig!

Vanochtend besloten om de zelfde stap te maken als Menno (net de mail naar JD gestuurd) en nu pas dit topic helemaal doorgelezen.

Voorlopig ben ook ik (net als Scooby doo) als 77 kw bezitter uiterst gelukkig met het feit dat het tunen van een 63 kw niet zo makkelijk gaat (diverse jaloerse 63 kw bezitters bij de buren, hi hi). Over een tijdje dus mijn bevindingen van een getunde Fabia.

Voor Menno, kan je niet eens belllen met Marja die bouwen veel voordeliger CC in, weliswaar gespecialiseerd in de diesels van de VAG groep, maar wie weet?

Ik moet er niet aan denken; een auto ZONDER CC :hoover:

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor Menno, kan je niet eens belllen met Marja die bouwen veel voordeliger CC in, weliswaar gespecialiseerd in de diesels van de VAG groep, maar wie weet?

Ik moet er niet aan denken; een auto ZONDER CC :hoover:

Menno hier weten wij geheel niets van af hoor !!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe