Ga naar inhoud

Tuning (1.2 TSI); hoe zit het nou?


Captain Hook
 Delen

Aanbevolen berichten

daarom leek het me beter met de dealer direct gewoon open kaart te spelen. Wie weet is er dan wat te regelen; in elk geval beter dan dat ze er pas achter komen als de nood aan de man is.

Maar ik zou in dit geval (externe ecu) uiteraard ook de zaak in een paar minuten kunnen verwijderen en niets zeggen. Maar zo zit ik niet in elkaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heel interessante post, Race eend, ik zal mijn mening over betrouwbare tuning blijkbaar toch wat moeten bijstellen.

Een turbo van een getunde auto zal uiteraard meer druk draaien en heeft hiervoor meer toeren nodig. Echter 90 tot 95% van de tijd kun je in Nederland niet eens gebruik maken van je vermogen. Het is dus maar een heel klein deel van de tijd, dat de motor zwaarder belast wordt.

Voor de motor op zich, daar vermoedde ik ook niet dat de schade zo groot zou zijn, omdat je dat extra vermogen weinig aanspreekt. Maar als je een turbogat probeert weg te werken, krijg je dan, zelfs als je niet je volledige vermogen gaat aanspreken, niet meer slijtage van de turbo en koppeling? Dat lijkt mij toch gewoon logisch?

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Heel interessante post, Race eend, ik zal mijn mening over betrouwbare tuning blijkbaar toch wat moeten bijstellen.

Voor de motor op zich, daar vermoedde ik ook niet dat de schade zo groot zou zijn, omdat je dat extra vermogen weinig aanspreekt. Maar als je een turbogat probeert weg te werken, krijg je dan, zelfs als je niet je volledige vermogen gaat aanspreken, niet meer slijtage van de turbo en koppeling? Dat lijkt mij toch gewoon logisch?

De turbodruk laag op toeren verhogen is zowel voor een diesel als een benzine geen probleem, hij zal dan al meer rondjes draaien laag in het toerengebied (maar nog altijd veel minder dan hij bv bij 4500rpm zal draaien), voor de turbo zelf maakt het niet uit bij welk toerental dit gebeurd, turbo's gaan stuk door overtoeren (maar dat doet hij niet in het onder gebied, maar juist boven de 3000rpm zegmaar), te hoge turbo-drukken draaien en/of als de uitlaatgastemperatuur zo hoog oploopt, dat de turbo stuk gaat.

Een voorbeeld hierin is een 2.0 TDI PD motor, deze heeft echt een duidelijk turbogat, ze doen tot 2000rpm vrij weinig, waarna je echt een schopje krijgt (en bij 3000rpm is het dan alweer over met de pret). Na een goede tuning trekt hij heel soepeltjes op direct onderuit de toeren en aan 1 streep door richting 4000rpm. Dit loopt veel mooier en soepeler dan bij de originele motorsoftware.

Een motor meer soeplesse onderuit geven doe je overigens vaak helemaal niet alleen maar door de hoeveelheid turbodruk, maar vaak door de onsteking vroeger te zetten en bij een diesel vaak meer brandstof in te spuiten en/of het inspuitmoment aan te passen.

Dat een getunde motor onderuit veel sterker kan zijn is vooral omdat de fabriek vanwege emissie eisen/behoud vd koppeling/vlak koppelverloop/geringe wielspin/afwijking vd vnt/wastegate aansturing etc dit zo programmeert, niet zozeer omdat het mechanisch niet zou kunnen, echter kan een fabriek geen maatwerk software leveren en zullen zij daarom op elke motor veel meer marge moeten aanhouden (ook voor mensen die geen rekening houden met het materiaal en koud direct met piepende banden weg-trappen, willen ze de wagens tenminste de eerste jaren tijdens de fabrieksgarantie heel houden, een getunde auto zul je met zulk onverantwoordelijk gedrag eerder over de kop jagen).

aangepast door Race Eend
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de heldere uitleg, Race Eend. Denk dat daarmee veel duidelijk geworden is in dit topic. Extra slijtage blijft al bij al dus beperkt omdat de aanpassingen op zich niet nefast zijn, het hangt er vooral van af hoe je zelf met het extra vermogen omgaat.

:ot: Niet dat ik morgen begin te tunen, verkeers- en verzekeringstechnisch denk ik dat je, in België toch, ook nog wat moet regelen om in orde te zijn met de wetgeving, maar dat is een andere kwestie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

heb een leuke app op mijn telefoon gedownload waarmee ik de sprint van 0 - 100 kan meten. Wil ik wel eens doen.

Vraag me af wat dan wijsheid is, ESP aanlaten of even uitzetten? Overige tips ook welkom natuurlijk!

Wat de topsnelheid nu is test ik eind april/begin mei op de Autobahn

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gewoon aanlaten ;) Of het verschil tussen "aan" en "uit" meten ;)

Overigens zijn die apps meestal niet ál te betrouwbaar hoor, eigenlijk heeft dat alleen nut als je voor de tuning ook met dat appje had gemeten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien kan je ook het volgende testen?

  • met en zonder spoiler
  • zomer en winterbanden
  • geadviseerde bandenspanning of 0.2 meer
  • met 1 persoon / 1 persoon + 2 honden / 2 personen + 2 honden / volbeladen
  • met en zonder tuning

aangepast door Witte Yeti
Link naar reactie
Delen op andere sites

Marco, dat ding start gewoon zodra je in beweging komt en gaat aan de hand van GPS. Moet dan toch wel kloppen, zou je zeggen?

Nee, kijk maar naar bijvoorbeeld deze uitspraak. Klein citaat:

De rechter volgde de uitleg van het Nederlands Meetinstituut (NMi). Het instituut stelt dat GPS een plaatsbepalingssysteem is, dat niet primair is bedoeld om de snelheid weer te geven. De snelheidsweergave van GPS loopt achter op de werkelijke snelheid, wat duidelijk wordt bij accelereren en afremmen.

Daarnaast: de ene GPS is de andere niet, de één gebruikt bijvoorbeeld meer satelieten dan de ander. En dan heb je nog de software die er vervolgens een snelheid uit moet destilleren. Ik zou me van zo'n app niet al teveel voorstellen.

aangepast door MarcoO2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op zich is die relatieve onbetrouwbaarheid ook niet heel erg hoor. 't Geeft allicht een indicatie. Je moet alleen absoluut gezien niet teveel waarde aan die getallen hechten.

Stopwatch kan wel, maar is ook niet heel nauwkeurig.

Ik bedenk me net dat jij in 2 seconden je tuning kunt uitschakelen. Je kunt dus gewoon met die app kijken wat je sporinttijden met en zonder tuning zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

zou eigenlijk standaard in je BC moeten zitten, de "acceleratie van 0 tot 100 meter"

Die temp meters zijn dan helemaal een must, en een gevulde portomonee lijkt me dan ook erg handig !

Link naar reactie
Delen op andere sites

toch wel, hier en daar in de div. posts. Denk dat het voor een deel idd een kwestie is van marketing (zelfde motor met verschillend vermogen). Verder, zoals RaceEend stelde, zal de fabrikant de motor zo aanbieden dat deze ook bij eigenlijk onverantwoord (bv planken bij koude motor) gebruik niet binnen de garantietermijn kapot gaat. En tenslotte speelt ook nog het voldoen aan allerlei door de overheid gestelde eisen een rol, begreep ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe