Sign in to follow this  
Rosinfield

nieuwe banden

Recommended Posts

2 uur ago , CaseyBasey said:

Gisteren Michelin CrossClimate + banden gekocht en laten monteren. Ik zou bijna willen dat ik het eerder had gedaan: de Yeti rijdt weer als nieuw! De oude banden begonnen namelijk zo langzamerhand behoorlijk wat herrie te maken, variërend per snelheid en soort wegdek. Voor de APK waren ze nog wel genoeg, maar vervanging kon niet al te lang op zich laten wachten, en met de winter voor de deur vond ik het wel een goed moment.

Eerste indrukken dus: fijne stille banden en misschien ook wat zuiniger dan mijn oude banden.

Nieuwe banden zijn per definitie stiller, dat komt omdat er meer profiel op zit, en de lucht tussen het profiel dus minder samengedrukt wordt tijdens het rollen. Naarmate de banden slijten, heb je minder profieldiepte en dus een hogere 'compressieverhouding' voor de lucht in het profiel, en dus meer geluid.

Die Michelins zitten er precies op tijd op. Wat doen ze het geweldige met dit weer! Hoge sneeuw, platgereden sneeuw, dikke blub: geen krimp geven ze.

Wel oppassen om niet overmoedig te worden, want ik vond andere automobilisten maar sukkelig rijden (waarschijnlijk terecht) en wilde zelf veel sneller gaan. 

• Like 1

Zelfde ervaring hier met de Vredestein Quatrac 5 onder de Fab3
Maar nu had ik voorheen winterbanden, maar nu met 4 seizoen kan ik niet echt verschillen merken.
Dat het nu de tijd is om met zomerbanden te schuifelen is not done

Alleseizoensbanden: een twijfelachtig alternatief

De alleseizoenbanden zijn op hun beurt af te raden. Enkel op papier is dit de beste oplossing (“presteren even goed als de concurrenten, bij welke weersomstandigheden dan ook”). De ideale tussenoplossing moet eigenlijk nog worden uitgevonden, al is er op dat vlak de voorbije jaren vooruitgang geboekt. Uit onze laatste tests blijkt namelijk dat geen enkele alleseizoensband voldoende scoort op een natte ondergrond. Ze tonen zich dus (nog) niet als een volwaardig alternatief. Hun levensduur ligt globaal genomen ook iets lager dan die van een winterband.

Is ergens uit een test van banden.

Snelle , ik heb deze of een vergelijkende test al eens gelezen.
Maar rij nu 3 weken op de 4 seizoenbanden en ik kan me op dit moment totaal niet vinden in de testen hierover.
Afgelopen weken is het door regen hier flink nat geweest en de grip was gewoon goed op de weg !
En dan heb ik opgelet in bochten en met spoorvorming op snelwegen en mijn ervaring is dat ze gewoon hun werk doen met mijn rijstijl.
Zaterdag naar Brabant gereden voor fabrieksupdate en onderweg flinke hagelbuien gehad, vanaf gister in droge en natte en bevroren sneeuw gereden en
opdat traject heuveltjes gehad , flauwe en scherpe bochten genomen en ook op ABS moeten remmen en de wagen is geen enkele keer uitgebroken, maw gewoon goede grip
Bij ons op zaak als je weg wil moet je een heuveltje op, met zomerbanden en sneeuw kom je niet boven en moet je omrijden om toch thuis te geraken.
Maar voorheen met winterbanden was het nooit een probleem en nu ook vanmiddag met 4 seizoensbanden zonder problemen dat heuveltje op zonder maar één keer door te slippen.
Wat betreft de slijtage..... kan ik je pas vertellen zodra ik aan een nieuwe set toe ben....

• Like 1

Ik ben gisteravond van Amsterdam over de A2 en de A12 oostwaarts gereden, met zomerbanden, ver vooruit kijken, 100 km per uur, bij inhalen snelheidsverschil heel rustig flink verkleint, bij baan wisselen flink wat meters rekenen. Ging allemaal prima.  Ik had alleen moeite bij vertrek om weg te komen door tonronding van de weg. Dat kostte me wat graafwerk met de blote handjes.

2 uur ago , Skoody Boo said:

Dat kostte me wat graafwerk met de blote handjes.

Schep of zak zand in de kofferbak leggen.......

8 uur ago , Dr Nick Asch said:

@EdK

welk merk van band heb jij?

De Vredestein Quatrac 5 , 4 seizoensband maar ook voor duitsland als winterband geaccepteerd !

• Like 1

1 uur ago , EdK said:

Schep of zak zand in de kofferbak leggen.......

In Zweden had ik dat wel.

1 uur ago , EdK said:

De Vredestein Quatrac 5 , 4 seizoensband maar ook voor duitsland als winterband geaccepteerd !

Oeh, dat laatste is wel verdomd handig!

Ik heb m'n Michelins Crossover nog even beter bekeken, en gezien dat er niet alleen het M+S-merkteken op staat, maar ook het bergpictogram met sneeuwvlok.

Is dus in orde mbt tot de aanscherping van de Duitse wetgeving over winterbanden.

En wat het verbruik betreft: ik heb in de koude maanden nog nooit zo zuinig gereden!

• Like 1