Ga naar inhoud

Octavia 3 RS


EdK
 Delen

Aanbevolen berichten

  • 1 maand later...
  • 2 weken later...
  • 5 maanden later...

Skoda maakt al jaren furore in de rallysport. Met de Fabia en de Octavia beschikken ze over rasechte rallymonsters die op de meest uiteenlopende ondergronden en in diverse klassen overwinningen hebben behaald. Daar zien we in het normale modellengamma van Skoda helaas weinig van terug. Ruimte, praktische bruikbaarheid en ‘value for money’ staan bij Volkswagen’s Tsjechische dochter centraal. En dat terwijl ze de hoogmoedige lettercombi RS – die toch wel degelijk op RallySport duidt – zonder enig pardon op de sportiever getinte modellen durven te plakken. Met nadruk op plakken, want tot dusver hebben wij een RS van Skoda nog niet kunnen betrappen op bovenmatige sportiviteit. Met die gedachte in het achterhoofd stelde de Fabia RS nogal teleur. Een stout smoelwerk maakt immers nog geen ondeugende scheurneus, een ingenomen stelling die ook Tsjechië heeft bereikt. Maar wat heeft Skoda hier uiteindelijk mee gedaan? Dat is de hamvraag waarop de Octavia RS het antwoord geeft.

Altijd weer die prententies

Waar de Fabia RS nogal last ondervindt van zijn geliktere concernbroertjes, de Polo GTI en de Ibiza Cupra, heeft de Octavia RS al meer de kans om er tussenuit te springen. Neem het bumperwerk. Dat bevat al heel wat meer pit dan alle Skoda RS’n van weleer, met zo’n lekker ver uitstekende, scherp aangesneden onderspoiler. En ook de aan weerszijden geplaatst uitlaatpijpen mogen er ook zijn. Bovendien zorgt het Black Pack voor een smakelijke invulling, waarbij – in ons geval – een sneeuwwitte carrosserie wordt gecontrasteerd met donkere details rond de grille, de spiegelkappen en het open lichtmetaal dat perfect uitzicht geeft op de vuurrode remklauwen. Des te jammer is het dat een paar potige zijskirts ontbreken. Opmerkelijk vooral.

Apart van de looks is de Octavia RS (zeker als de geteste Combi) een unicum op zich. Want sportieve stationwagons zijn op één hand te tellen en dat zal waarschijnlijk wel altijd zo blijven. Uit eigen huis zit er concurrentie aan te komen in de vorm van de Seat Leon ST Cupra, maar die distantieert zich met z’n 280 paardenkrachten eigenlijk al meteen weer van de Octavia RS. En verder? Dan hebben we de Renault Mégane 220 GT Estate en de Ford Focus ST Wagon. Eveneens snelle stations, maar wat interessanter is, is de naamstelling van die twee auto’s. Kijk doelbewust naar de letters GT en ST. Die geven bij die beide auto's aan dat het om iets pittigs gaat, iets wat sterker is dan normaal. Maar ze laten ook ruimte voor iets groters en nóg sterkers. In het geval van de Mégane is dat de Mégane RS en bij Ford natuurlijk de Focus, ook als RS. Net als Skoda maken ze gebruik van het RS-label om sportieve modellen aan te duiden, maar die voldoen dan ook echt aan de verwachtingen die door de twee ogenschijnlijk simpele letters worden gewekt. Skoda kent geen vergrotende trap, maar zit met de Octavia RS meteen tegen het plafond van de welbekende letterhierarchië in de autobranche. En dat terwijl hij met zijn 220 pk niet eens zo ver boven de 180 pk van de reguliere Octavia met 1.8 liter TSI uitstijgt. Althans, niet noemenswaardig. Begrijp je ons punt? De hoge verwachtingen die inherent zijn geworden met ‘RS’ lost Skoda met de Octavia RS Combi op papier al niet in. Verre van helaas.

“De van de Golf GTI overgenomen aandrijflijn is pittig genoeg om deze station verrassend snel te maken..”

Met beleid gassen

Maar is dat per definitie een slechte zaak? Skoda RallySport doet het weliswaar beduidend anders dan de sportafdelingen van Renault en Ford, maar een teleurstellende auto is de Octavia RS Combi allerminst. De van de Golf GTI overgenomen aandrijflijn is pittig genoeg om deze station verrassend snel te maken. Met een vermogen van 220 pk en 350 Nm aan koppel, dat vanaf 1.500 tpm al beschikbaar is, voelt de riante Tsjech nimmer lui aan en zijn vooral tussensprints indrukwekkend. Waar we echter zo onze prangende vraagtekens bij hebben is het feit waarom de voorbanden zo snel tractie verliezen als je gretig wilt versnellen. De Octavia RS is rondom, van boven tot onder notabene bedeeld met een hypermoderne architectuur en toch moet de traction control verwoede pogingen doen om de 220 paardenkrachten in toom te houden. Helemaal op nat wegdek krijg je het gevoel dat er veel meer vermogen voor handen is dan het opgegeven aantal. Dat is stoer voor eventjes, maar verzandt al gauw in lichte irritatie. Je hebt er immers voor betaald, dus je wilt alle 220 stuks kunnen benutten ook.

Afijn, wie wil spelen zal zodoende gedoseerd met het gas om moeten gaan. Niettemin was een sperdifferentieel – zoals de Golf GTI Performance die tussen de voorwielen heeft – zeker geen overbodige luxe geweest. Gezien zijn prijskaartje (waarover later meer) had dat wat ons betreft ook best uit gekund.

Auditief genieten

Wat we tevens missen is een stukje verfijning in de zestraps DSG-bak. Die lijkt af en toe nukkig en met name in stadsverkeer bij vlagen te twijfelen over welk verzet nu de meest ideale is. Een behulpzaam tikje tegen het gaspedaal en we zijn dat al weer vergeten. Want wat weet de 2.0 liter viercilinderturbo, zeker met de Sport-stand ingeschakeld, een luide keel op te zetten zeg! Het gegrom is overal om je heen en klinkt rauw, diep en gemeen. Om nog eventjes terug te komen op dat pretentieuze RS-etiket; auditief is de Octavia RS een schot in de roos!

In de Sport-modus is de besturing meteen ook een tandje zwaarder en daarmee aanstekelijker. Gelukkig, want in de standaard configuratie is die echt te licht voor een sportief bedoelde auto. Er is ook nog een Individual-modus, waarmee je de aandrijflijn en de besturing afzonderlijk van elkaar kunt instellen. Soms, tijdens lange snelwegritten bijvoorbeeld, wil je nu eenmaal niet de zwaardere besturing maar wel het brullende karakter van de motor horen bij het accelereren. Dat kan via deze modus. Echter, het is slechts beperkt of/of. Wanneer je kiest voor de gretige soundtrack krijgt je daar het nerveuze karakter van de transmissie bij. Ze ‘loskoppelen’ van elkaar is niet mogelijk. Heerlijk als je van bocht naar bocht dendert, maar op rustigere momenten echt teveel van het goede.

Onder die laag RS make-up

De functies die er wel zijn kan je via het fijne touchscreen bedienen. Alles zit op de juiste plek, werkt intuïtief en is doordacht. Dat is de hele auto sowieso: doordacht. De tegenwoordig bejubelde bouwkwaliteit van Skoda is duidelijk terug te vinden en te waarderen wanneer je door de RS-laag heen kijkt. Het interieur is ruim en comfortabel, de sportstoelen bieden ook voor de langere bestuurders meer dan genoeg steun en het sportstuur ligt stevig in de handen. Daar blijft het echter ook bij qua speciale uitrusting, wat het bijzondere van een performancemodel toch enigszins ondermijnt. Volkswagen gooit bijvoorbeeld de karakteristieke ruitjesbekleding in hun GTI-modellen. Skoda had ook zoiets kunnen doen, maar kiest het veilige maar daardoor ook minder speciale pad.

Prijsstelling

We haalden het al eerder aan, zijn prijskaartje. De Octavia RS Combi met DSG zoals wij hem reden begint bij € 39.990,-. Wie zelf wil schakelen bespaart twee mille. Tel daar voor nog geen € 1.000,- aan opties bij en je hebt alles wat je je maar wensen kunt. Het optionele RS Black Pack kost bijvoorbeeld maar € 50,-, terwijl het, vooral in combinatie met de MoonWhite-lak, enorm veel aan de looks toevoegt. De opties zijn voordelig, maar de aanschafprijs is in vergelijk met de concurrentie aan de hoge kant. Een Ford Focus ST Wagon ST3 met handbak kost namelijk € 37.200,- en een Renault Mégane GT Estate met handbak is er zelfs vanaf € 33.990,-. En wat te denken van de Golf GTI, die weliswaar minder bagageruimte maar wel een zeer verfijnde aandrijflijn heeft. Bovendien is die iconische hatchback misschien wel meer dan ooit tevoren doorweekt met bezieling.

“Zoek je beleving en hecht je minder waarde aan de grote binnenmaten dan ben je beter af bij een dealer van een ander merk”

Twee gezichten

De Skoda Octavia RS is rationeel gezien een dijk van een auto. Maar met de bijkomstigheid van die twee befaamde letters op de achterklep hinkt hij ineens op twee gedachten. Als opwindend bedoelde station maakt de Octavia RS Combi dat verschil in prijs sowieso niet goed, een conclusie waar we eigenlijk al achter waren gekomen. Deze auto is geen RS, geen supersportmodel. Het is een snelle reisauto waarmee je af en toe (voorzichtig) los kunt gaan op een rustige zondagmorgen. Een uitstekende optie voor de familieman die een veelzijdige auto met wat extra pit wenst. Zoek je beleving en hecht je minder waarde aan de grote binnenmaten van de Skoda Octavia RS Combi, dan ben je beter af bij een dealer van een ander merk.

Bron:skodakopen nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

http://www.telegraaf.nl/autovisie/autovisie_nieuws/skoda/22624278/__Skoda___Octavia_RS_met_280_pk_komt_niet___.html

Skoda: ‘Octavia RS met 280 pk komt niet’

door Bart Oostvogels | Autovisie

In de media wordt gesproken over de komst van een Skoda Octavia RS met 280 pk. Het automerk zou het extra potente model willen uitbrengen ter ere van het 40 jarig bestaan van de 130R, een historische rallywagen van Skoda. De Tsjechische autobouwer spreekt het bericht echter tegen.

Skoda Octavia RS

Foto: Skoda

“We zijn absoluut niet van plan om een Skoda Octavia RS met 280 pk te lanceren”, zo benadrukt het hoofdkantoor van Skoda in Tsjechië aan Autovisie. “De berichten op internet kloppen niet.”

Verkopen

Skoda levert de Octavia RS momenteel met een 184 pk sterke 2.0 TDI en een 2,0 liter TFSI met 220 pk en daar blijft het bij. Skoda heeft over de verkopen van het RS-model nauwelijks te klagen. “We zitten nu al bijna op 30.000 verkopen. Daarmee is de RS praktisch uitverkocht voor dit jaar”, aldus Skoda-topman Winfried Vahland.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Skoda Octavia (Combi) RS+ in de maak?

Skoda introduceerde al eens een Octavia RS+ maar daarvoor moeten we helemaal terug naar 2008. Op de (Europese) tuningshow bij uitstek, de Essen Motor Show, ging daar het doek van een knalblauwe, agressief gestylde Octavia voorzien van vuurrode sportzetels. Het contrast tussen het exterieur en interieur was zo groot dat het bijna fout was. Maar wat smoelde die auto lekker, zeg. Helaas haalde het model het verkoopstadium niet, maar het ziet erna uit dat Skoda dat alsnog komt goed maken.

Rode schoenen

Op basis van de allernieuwste generatie reed namelijk dit prototype voor de camera langs. En hoewel er momenteel nog niets bekend is over een mogelijke ‘Plus’-uitmonstering, is die naamtoevoeging nogal aannemelijk met het zonet beschreven verleden en het rollen op de extravagante, deels rode wielen van – precies – de Audi TT-RS Plus.

Focus ST Wagon

Veel concurrentie heeft de Skoda Octavia (Combi) RS niet, maar de rivalen die er zijn (of nog gaan verschijnen), zijn bijna allemaal een stuk krachtiger. Neem de Ford Focus ST Wagon; die levert 250 pk. De in aantocht zijne Volkswagen Golf R Variant en Seat Leon ST Cupra zijn nóg krachtiger, terwijl de Octavia RS het moet doen met 220 pk. Meer vermogen zal dus zeker welkom zijn. Gezien het potentieel van de 2.0 liter TFSI hoeft dat immers geen probleem te zijn.

De nieuwe ŠKODA Octavia Combi Greenline. Niet de enige met 14% bijtelling. Wel de ruimste! Configureer ´m hier.

post-677-0-26238200-1404203705_thumb.jpg

post-677-0-58394200-1404203712.jpg

post-677-0-83037800-1404203719.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Velgen zijn toch anders...vooral rond de naaf/bevestiging is het anders. Bij de originele Dotz is het een inspringend gedeelte. Die O32 RS, volgens mij gefotografeerd op de Grossglockner toegangsweg, velgen zijn anders gegoten.

 

Wel jammer dat de rest van alle chromen frutsels niet matzwart zijn. Was wel apart geweest, geen blingbling; daar houd ik wel van!

Voor de rest zijn dit soort absurde waardes van motorvermogen volkomen onzinnig in het hedendaagse verkeer, zelfs op een bergpas is het slechts beperkt inzetbaar. Het is en blijft namelijk openbare weg met andere verkeersdeelnemers.

aangepast door Captain Hook
Link naar reactie
Delen op andere sites

Absurde waardes...? Dít? Laat me niet lachen Captain...

 

En wat zijn dan "alle chromen frutsels"? Volgens mij alleen de grill-omlijsting... en heel misschien de kentekenplaathouder, maar die is volgens mij wit (en easy vervangbaar). 

aangepast door MarcoO2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Laat me niet lachen idd... honderden paardenkrachten in een automobiel voor de openbare weg en het dagelijkse verkeer is ad absurdum; totaal onzinnig. Hooguit verkwistend en penis se extendunt. :lol:  :lol:

Als heel duur jongensspeelgoed; ok, daar kan ik nog inkomen. Maar speelgoed hoort niet thuis op de openbare weg.

 

Alle, maar enigszins glimdingen (ook glanzende lak) hoeft voor mij niet. Van chromen randjes aan de buitenkant, frivole kleurtjes binnenin, tot aan spiegelende richeltjes in het dashboard, allemaal afleiding. Alles simpel, strak, industrieel vormgegeven, daar houd ik wel van.

Kwaliteit zit 'm in de kunst van het weglaten, niet in het toevoegen. 8-)

aangepast door Captain Hook
Link naar reactie
Delen op andere sites

Van de verpatste Fabia moet het een tijdje lukken :). Wat kost dat dan? Beetje meer MRB, wat meer peut, wat duurdere banden..... en bonnen heb je natuurlijk zelf in de hand.  

 

En dat kapsalon/massagesalon/ero-branche-achtige roze randje van de velgen verwijderen kost je de kop ook niet ;)

 

En na twee jaartjes weer verpatsen om er een op groengas voor terug te kopen. Ik heb het plan al rond hoor!

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar het 'lastige' met bijzondere/snelle auto's is vaak niet eens de aanschaf, maar het er in (blijven) rijden... dat vereist in ruime mate de beschikbaarheid over de nodige pecunia... 8-)

Met de tax/onderhoud en verzekering kan men ieder jaar een nieuwe RS aanschaffen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Captain Hook, on 01 Jul 2014 - 22:10, said:

Laat me niet lachen idd... honderden paardenkrachten in een automobiel voor de openbare weg en het dagelijkse verkeer is ad absurdum

 

Zolang er openbare wegen zijn zonder maximum snelheid EN waar het ook cultuur is dat er met hoge snelheden wordt gereden - m.a.w., er mag van andere weggebruikers verwacht worden dat zij op hoge snelheden bedacht zijn - kan het, voegt het iets toe, niet om die snelheid te halen, maar wel die zo vlot mogelijk te  bereiken.

 

Ik rij op dit soort plekken niet harder dan 160, mijn Faab loopt daar naar mijn smaak ook vlot genoeg naar toe, maar vlotter zou ik ook weer niet erg vinden. Wil je op dat soort plekken 200 en daar ook vlot naartoe, dan zijn een fors aantal pk's niet overbodig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe