Ga naar inhoud

Het Nieuwe Rijden


Busje
 Delen

Aanbevolen berichten

@Skoody:

Je hoort mij niet zeggen dat je niet meer dan X km van huis op vakantie zou mogen/moeten/kunnen gaan. Waar heb ik dat gezegd dan?

Ditto bergpassen rijden.

Ditto waarom je in Duitsland niet gebruik zou kunnen maken van de Autobahn mogelijkheden. Juist het tegenovergestelde! Wil je een keer laagvliegen, zoek dan een geschikte Autobahn op! ;)

Al die dingen doe ik zelf ook hoor (en dat weet je best).

Maar hier in NL hebben heel veel dingen, zoals dat gestresste bumperkleven helemaal geen zin... En het ging om het zogenaamde 'nieuwe rijden' en het toepassen daarvan.

Dus waarom dit nou helemaal uit z'n verband getrokken moet worden???

aangepast door Captain Hook
Link naar reactie
Delen op andere sites

Omdat je in je bijdrage wel degelijk telkens die tweedeling maakt: nieuw rijden vs scheuren, jakkeren, asociale de-weg-is-van-mij types. Alsof tussen deze beide extremen niets mogelijk is.

Inmiddels weer de nodige rotondes gepasseerd en nog steeds in alle gevallen oplichtende remlichten voor mij. Wanneer ik zo'n hard core nieuwe rijder tegenkom, zal ik het terstond melden. De eerlijkheid gebied me te zeggen dat ik de kans groter acht een Bentley te spotten.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

[...]

Maar hier in NL hebben heel veel dingen, zoals dat gestresste bumperkleven helemaal geen zin... En het ging om het zogenaamde 'nieuwe rijden' en het toepassen daarvan.

[...]

Precies. "Soepel is snel" geldt ook voor autorijden.

En verkeer moet doorstromen. Daar is anticiperen zeer belangrijk voor. Het helpt als we onszelf ruimte geven (afstand houden) en een ander ruimte geven (afstand houden) en zorgen dat het soepel loopt (anticiperen, duidelijk zijn naar andere weggeberuikers). Voeg daar rustig optrekken aan toe en klaar zijn we naar mijn mening.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Idd het ging om het nieuwe rijden en dus niet om dat onderwerp aan te grijpen om j e ergernis te ventileren over bumperklevers e.d. Dat zou zinnig zijn wanneer niet-nieuw-rijden per definitie zou betekenen bumperkleven, jakkeren, e.d. Maar dat is dus bepaald niet zo, vide Skoody en mijzelve. Ik snap gewoon niet waarom dat mentaal masturberen er altijd aan te pas moet komen. Dat je je ergert aan het jakkeren e.d. weten we en we delen dat zelfs met je. Maar dat hoeft toch niet iedere keer opnieuw breed te worden uitgemeten wanneer het topic zich er maar even toe leent? Nou, duidelijker kan ik het niet formuleren. No offense.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mogelijk is de mentaliteit van de NL drivers anders dan in B.

Hier heeft het nieuwe rijden tot gevolg bumperkleven en lichtsignalen en dat is jammer dus mag dit toch vermeld worden.

Er zou wat meer reclame mogen gemaakt worden van het nieuwe rijden men focust zich hier in B meer op de snelheden. Denk niet dat er hier ergens een campagne loopt wat Buster aangeeft zouden ze hier mogen promoten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had niet verwacht dat dit hoofdstuk zoveel stof zou doen opwaaien, vind het wel leuk.

Ook zo'n punt het sneller opschakelen, vooral na het wegrijden. Ik heb nogal eens de onhebbelijkheid wat verder door te trekken na het weg rijden. De reden hiervan is dat de eerste en tweede versnelling erg kort zijn. Komt de toerenteller in het oranje (groen,oranje,rood) gebied. Krijg je de opmerking je moet in het groene deel blijven. Het groene deel op de toerenteller is het gunstige gebied waar de motor rendabel draait.

En over snelheid gesproken. De instructeur beweerde dat als je van Susteren (vestigingsplaats rijschool) naar Alkmaar zou rijden. (volgens hem +/- 200 km) dat het geen 5 minuten in tijd scheelde. Of je nu "normaal" reed of het nieuwe rijden toepast. Ja zegt hij in stedelijk gebied rij je volgens het nieuwe rijden, en zou je iets tijd kunnen verliezen.

Op de snelweg rij je allebei 100 km/u (bus kan niet harder, is begrenst) en in Alkmaar kun je ook weer iets tijd verliezen. Wat zijn 5 minuten op deze afstand ? Zeker als je dit afzet tegen het gunstiger verbruik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Uiteraard mag zulks worden vermeld. Maar dat nieuw rijden sommigen aanleiding geeft tot asociaal gedrag, is bepaald niet hezelfde als een gesimplificeerd zwart wit onderscheid hanteren tussen nieuwe rijders en asociale rijders. En dat was slechts mijn punt.

Tijdbesparing lijkt me sowieso een te veronachtzamen variabele; de evt tijdwinst is marginaal en in veel gevallen kan men zich dan, indien mogelijk veel beter richten op alternatieve vormen van vervoer zoals daar zijn de trein en de fiets.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat sneller opschakelen heb ik nog niet volledig onder de knie men zit vlug aan 50 km/u en dan zit ik pas maar in derde en moet ik vlug naar 5de gaan hier is nog wat training nodig.

En dat is prettig dat u het topic leuk vind :)

Ik ook trouwens.

aangepast door Snelle
Link naar reactie
Delen op andere sites

Kwam erop neer dat ik die instructeur nog tips gaf om het beter te doen ... Zo zei die dat ik de CC moest gebruiken voor een beter verbruik. No way.
Hoe zie jij dat dan?

Ik ben nog steeds nieuwsgierig naar het antwoord op deze vraag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe zie jij dat dan?

Het is veel beter voor het verbruik als je de snelheid laat schommelen en niet constant dezelfde snelheid aanhoudt. Jij als bestuurder kan veel meer over de situatie rond jou en informatie over de weg in je opnemen en daarop reageren in miliseconden. De CC niet, die is ingesteld om 'lomp' de snelheid vast te houden. Soms wat teveel gas bergop, soms te weinig bergaf. Ook ben je geneigd om de CC aan te laten als de weg flink naar beneden gaat terwijl het uitrollen in z'n vrij het vaak beter doet.

Ja natuurlijk, dat je geen constante snelheid aanhoudt is erg irritant voor het overige verkeer, maar ik heb het nu over wat die instructeur zei: dat je door het gebruik van de CC betere cijfers kunt halen dan zonder. Misschien geldt dit voor de chauffeur die niet echt met verbruik en autorijden bezig zijn, dán is de CC nog altijd gunstiger dan zonder. Ik spreek natuurlijk uit eigen ervaring met de auto's waar ik mee gereden heb, over anderen kan ik niets zeggen. Met de Fabia haal ik zonder CC tot 0.3 liter/100km minder op een rit dan met CC.

Neemt niet weg dat ik ook vaak de CC gebruik, ik zit ook niet graag achter iemand die geen vaste snelheid aanhoudt.

aangepast door laagvlieger
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik de boordcomputer mag geloven verbruik ik zonder CC meer. Als ik weer op snelheid moet komen druk ik gewoon op resume en dan is het verbruik vrij beperkt terwijl met het handje (nou ja, voetje dus) het verbruik duidelijk hoger is. Op een vlak weg rechtuit is de CC bij mij ook gunstiger vergeleken met het voetje. Los daarvan krijg ik met de CC geen kramp in de kuiten ;).

In heuvelachtig gebied houdt de CC inderdaad strak de snelheid aan. Dat kan nadelig zijn. Anders zou je trouwens ook vreemde jojo snelheden krijgen op bijvoorbeeld een snelweg en eventueel ongelukken met auto's achter/ voor je. Als de weg vrij is (achter je) kun je natuurlijk wel even vlak voor de top de CC uitschakelen zodat ie "gasloos" over de helling gaat en op weg naar beneden weer zuinig op snelheid komt. Zonder bijgassen kom je trouwens zelden over een beetje heuvel, dus ook zonder CC moet je heuveltje op gas geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Velen zullen dat zo ervaren. Maar ook weer niet iedereen. Maw, het betreft hier ervaring, gevoel en niet per definitie feiten. In hoeverre het zuiniger, comfortabeler en veiliger is, zal mede afhangen van zaken als rijstijl e.d. Van mij mag het, als het maar geen verplichting wordt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jullie vergeten één ding:

Je denkt alleen maar aan het gebruik van de cc door één vehikel/bestuurder.

Juist als iedereen met constante snelheid, heuvel op, viaduct af, met cc aan zou rijden, dan zou het verkeersbeeld veel uniformer zijn en dan is de besparing wel degelijk aanwezig t.o.v. manueel bediende acceleratiepedalen.

Nu heeft iedereen z'n eigen interpretatie van wat hij/zij wil of denkt dat zuinig is. Dus krijg je allemaal weer harmonika effecten (zie je dagelijks b.v. op de A6 gebeuren tussen Almere Buiten-West en Lelystad). De een gaat net wat langzamer dan de ander (b.v. heuvel in de weg, of kijken naar dingen om zich heen en laten onbedoeld hun snelheid terugzakken) en vervolgens komen anderen daar weer te dicht op, tikken hun rem aan, paniekreacties daarachter en voila, de file is geboren! -_-

Maar dan komen we al bijna in het tijdperk van de autonoom rijdende auto.

Link naar reactie
Delen op andere sites

P'cies, dat zeg ik, autonoom rijdende voertuigen, zonder al die bestuurders die vinden dat ze het beter weten... :P

BTW: de cc zoals die tegenwoordig in onze auto's zit, is al lang niet meer die 'lompe' uitvoering uit vroegere tijden. De huidige cc houdt ook rekening met de hellingshoek en versnelling in bochten. Heb ik zelf gemerkt. Want als je b.v. op resume drukt IN een bocht, dan gaat 'ie pas echt versnellen, NA de bocht. Dus ook wordt blijkbaar de stand van de stuurhoeksensor meegenomen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, is mij ook opgevallen dat de versnelling in de bocht niet te groot wordt. Slim ding. Mate van versnelling is trouwens ook afhankelijk van het verschil in huidige en ingestelde snelheid. Van bijv. 40 naar 50 doet ie rustig, van 40 naar 80 lekker pittig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad ;). In jullie eigen wereld zonder CC :P .

Zoals CH al terecht aangeeft, iedereen een zelfde constante snelheid! Strak op elkaar rijden en de bolides alles onderling laten afstemmen. Efficiënter omgaan met het asfalt en de brandstof!

Niets nieuws trouwens, in 1994 reden er al Passats mee rond, Prometheus was de naam van het project waarbij het onderling bewaken van de afstand al ingebakken zat.

Maar voor de echte "vrije jongens" (waar Menno aka Cor van der Laak al last van had) is dat allemaal natuurlijk niets, die rijden ook graag zonder CC rond :vrezen: !!

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

k beweer niets hoor, enkel mijn ervaring met de CC en zonder :P Is trouwens niets nieuws, heb al op verschillende websites en fora gelezen dat echte zuinigheidstests worden afgenomen zonder CC, en met een getrainde rechtervoet. Nu zou ik jullie natuurlijk een link willen geven met die info maar ik zou het eerlijk waar niet meer weten ...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe